Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330D Outo tärinä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 33

    E46 330D Outo tärinä?

    Kun kiihdyttää 4 tai 5-vaihteella täyskaasulla, niin tulee hetkellistä matalataajuista mörinää/tärinää? Ikäänkuin jos käyttäisi liian isoa vaihdetta eikä auto jaksa. Outoa on vaan, että esim. 5-vaihteella äänet tulee ensin n. 85km/h ja sitten uudestaan n. 115km/h kohdalla. Sekunnin kestäviä häiritseviä piikkejä... veto kyllä pysyy samana koko ajan ja vauhti kiihtyy tasaisesti? Öh?
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Kardaanin aiheuttamaa?

    Comment

    • peeämvee
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 283
      • Taivalkoski

      #3
      Moottorin kannatinkumi? Kato altapäin kuinka lähellä turbon alipainekello moottorinkorvakkoa, pitäisi olla rakoa n,2cm. Mulla piti juuri tuollaista katkonaista jurinaa vedättäessä ku oli tukikumi väsyny ja turbo alip,kello hipo korvakkoa.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Originally posted by peeämvee View Post
        Moottorin kannatinkumi? Kato altapäin kuinka lähellä turbon alipainekello moottorinkorvakkoa, pitäisi olla rakoa n,2cm. Mulla piti juuri tuollaista katkonaista jurinaa vedättäessä ku oli tukikumi väsyny ja turbo alip,kello hipo korvakkoa.
        Varastetaan vähän topikkia, kun vaikuttaa hipovan omia havaintoja.

        Omassa kiesissä olen nyt kesän aikana havainnut seuraavaa. Lähinnä 5-vaihteella momentinmuunnin lukittuna vedätettäessä esiintyy ajoittain jyristystä/jurinaa. Esiintyy siis ainoastaan turbiini lukossa esim. 80 km/h lähtien kiihdyttäessä reippaammin mutta niin, että ei kuitenkaan vielä vaihda pienemmälle tai avaa lukitusta. Kuulostaako tutulta? Moottori ei mielestäni kuitenkaan heilahtele poikkeavasti esim. sammuttaessa. Onko moottorin ja tomaatin tukikumien tarkastamiseen muita hyviä keinoja visuaalisen lisäksi? Mikä muu paikka voisi tuollaista mahdollisesti aiheuttaa?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Mikä muu paikka voisi tuollaista mahdollisesti aiheuttaa?

          Poikki oleva putken kannake, ensimmäinen turbon jälkeen ja kiinni laatikon ja koneen yhdistävän pultin alla. Siinä yksi mahdollinen.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • peeämvee
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 283
            • Taivalkoski

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Varastetaan vähän topikkia, kun vaikuttaa hipovan omia havaintoja.

            Omassa kiesissä olen nyt kesän aikana havainnut seuraavaa. Lähinnä 5-vaihteella momentinmuunnin lukittuna vedätettäessä esiintyy ajoittain jyristystä/jurinaa. Esiintyy siis ainoastaan turbiini lukossa esim. 80 km/h lähtien kiihdyttäessä reippaammin mutta niin, että ei kuitenkaan vielä vaihda pienemmälle tai avaa lukitusta. Kuulostaako tutulta? Moottori ei mielestäni kuitenkaan heilahtele poikkeavasti esim. sammuttaessa. Onko moottorin ja tomaatin tukikumien tarkastamiseen muita hyviä keinoja visuaalisen lisäksi? Mikä muu paikka voisi tuollaista mahdollisesti aiheuttaa?
            Kyllä tuon ylhäältäpäinkin voi käsikopelolla tarkistaa, mahtuuko esim, sormet alipainekellon ja korvakon väliin. Oli muuten v....mainen vika ku ei meinannu millään paikallistaa mistä jurina tulee ja tosiaan kuului vain hienosti vedättäessä turbiini lukossa esim, loiva ylämäki, kaasun lisääminen tai höllääminen ja jurina katosi.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Automaatin kohdalla voisi kyseeseen tulla turbiinissa sijaitsevan kitkapinnan (joka lukitsee turbiinin kiinteäksi) kiillottuminen, jolloin se ei enää pidä niinkuin pitäisi. Se aiheuttaa lukituksen kytkemishetkellä tärinää, mutta voi se luistella kovan väännön kohdalla silloinkin kun lukitus on jo kytkettynä.
              ---

              Comment

              • surface
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 257

                #8
                Kysytääs tässä topickissa. Eli tulee liikkeelle lähdettäessä ja kytkimellä kusettaessa kävelyvauhdissa pientä tärinää/jyrinää, samaten kävelyvauhdissa kun kusetat kytkimellä ja painat kytkimen kokonaan pohjaan ja kun veto lakkaa niin "tärähtää"/jyrähtää hiukan. Mistä vosi johtua, onko joku tukikumi entinen, vai voisiko viitata kardaaniin? Normaali ajossa ja kiihdytyksissä ei tule mitään outoa. Auto -03 facelift (150 kw) manuaali.
                E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                Comment

                • surface
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 257

                  #9
                  Kenelläkään vinkkejä?
                  E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                  Comment

                  • Exami
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 986
                    • Hyvinkää, Tuusula

                    #10
                    Originally posted by surface View Post
                    Kysytääs tässä topickissa. Eli tulee liikkeelle lähdettäessä ja kytkimellä kusettaessa kävelyvauhdissa pientä tärinää/jyrinää, samaten kävelyvauhdissa kun kusetat kytkimellä ja painat kytkimen kokonaan pohjaan ja kun veto lakkaa niin "tärähtää"/jyrähtää hiukan. Mistä vosi johtua, onko joku tukikumi entinen, vai voisiko viitata kardaaniin? Normaali ajossa ja kiihdytyksissä ei tule mitään outoa. Auto -03 facelift (150 kw) manuaali.
                    Onko auto vakio vai softattu? hieman kuulostas vauhtipyörältä.. varmaksi en mene sanomaan.. jos kardaanissa jotain niin ilmenee vetopäällä esim. kaasuapainettaessa
                    sigpic
                    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                    Comment

                    • surface
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 257

                      #11
                      Autossa on jokin softa, saksassa laitettu, koska tehoa ja vääntöä on enemmän kuin vakiossa. Millä tavalla tuo vauhtipyörä voisi olla viallinen? Tai sitten vain moottorintukikumit ovat vain finaalissa, vai voiko tukikumit aiheuttaa tämmöistä? Ulkoapäin kuuneltaessa yksi tuttava sanoi, että onko sulla jokin pakoputken suojapelti irti, mutta itsestäni tämä tuntuu vähän liian massiiviselta tärähdykseltä/tärinältä semmoiseen verrattuna. Onko tässä moottorissa jokin tietty tukikumi mikä on ns. heikoin lenkki?

                      Ei tämä ainakaan vielä ole mikään suuri ongelma, mutta parempi alkaa vähän etukäteen kartoittaan tätä.
                      E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                      Comment

                      • surface
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 257

                        #12
                        uppista, vinkkejä?
                        E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #13
                          Moottorin tukikumit huomaa yleensä kolinana / jyrinänä kun painaa kaasua eli kun kone kallistuu..

                          Oma 530d täristi yhessä välissä ku ykkösellä lähti nostaa kytkintä mutta menny ohi.. syytä ei ole tiedossa.. villinä veikkauksena pidän pientä tukosta tjms. kytkimen "rajotus" suuttimessa.. tai mikä lieneekään mikä siellä kytkinlinjassa on.. tosin mikäli tärinää pystyt yhtään paikantamaan.. sehän voi olla kytkin en uskalla suoraan sanoa..
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #14
                            Vauhtipyörän vika tarkoittanee pohjaamista, eli kaksoimassan välissä olevat jouset pohjaavat. Tämä ilmenee pienillä kierroksilla isolla vaihteella kiihdytettäessä, eli kun lähdetään vedättämään esim. nelosvaihteella alta 1500rpm:n. Tällaista vikaa saattaa tulla nimenomaan lastutettuun, koska siellä yleensä on vääntöä jo alhaalla enemmän kuin vakiossa, jolloin jouset eivät enää pysy mukana.

                            Tumpsahtelu viittaisi kardaanin tukikumiin. Tämän huomaa sillä, että lähtee kiihdyttämään, nostaa jalan kaasulta ja painaa pian uudestaan. Jos tukikumi on huonossa kunnossa, niin takapäästä kuuluu selvä tumpsahdus.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • surface
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 257

                              #15
                              Originally posted by Exami View Post

                              Oma 530d täristi yhessä välissä ku ykkösellä lähti nostaa kytkintä mutta menny ohi.. syytä ei ole tiedossa.. villinä veikkauksena pidän pientä tukosta tjms. kytkimen "rajotus" suuttimessa.. tai mikä lieneekään mikä siellä kytkinlinjassa on.. tosin mikäli tärinää pystyt yhtään paikantamaan.. sehän voi olla kytkin en uskalla suoraan sanoa..
                              Itseasiassa kun tuossa testailin ilmeni seuraavaa. Tyhjäkäynillä, auto paikallaan ja vaihde vapaalla, kun näpäyttää ihan hiukan kaasua, kun kytkin on pohjassa, niin se tärähtää hiukan, mutta selvästi kuitenkin. Sama juttu, eikä paina kytkintä, niin ei tule mitään oireita. Eli voisiko johtua mainitsemastasi tukoksesta, vai mikä muu tuollaisen voisi aiheuttaa?
                              E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎