Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 takajarru laahaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hempp2_
    Newbiemmer
    • May 2011
    • 19
    • Pirkanmaa

    #46
    Jäin tässä yövuorossa pohtimaan kun repäsin päivällä emännän e46 318sen nosturille ja kattelin mitä se on syönyt kun tuli leimalta seisontajarru vikalistalle.
    Takaa kiekot pois, satulat irti ja levyä irroittelemaan, no apparin puoltelta paljastui että toinen kitkapala oli hukannut kokonaan pintansa, joten sillä puolella mentiin metalli metallia vasten. "Rummun" kitkapinta oli sellainen perunapelto että moro sentään... Ilmeisesti sieltä on joskus pieni rohina kuulunut.
    Joten motonettiin ja sieltä uudet:
    -levyt
    -kengät
    -jarrupalat
    -asennussarja
    Perus toimenpiteet, akkumakitan karvalaikkaa jokaiselle liukupinnalle ja asennuspinnalle niin että kiilsi.
    Kiinnileikkautumisen estoainetta napoihin ja tasopintoihin estämään ruosteenkasvua.
    Liukutappien kiillotus ja voitelu (olivat perinteisesti karstakerroksen kerenneet itselleen kasvattaa).
    Painoin männät sisään melko helposti lyhyellä 20cm raudalla avustaen, ei sen erikoisemmin mielestäni pännännyt tai kantanut.
    Sitten kasaus ja säätö käsijarrulle. (3 napsua kahvasta ahdistaa ja viiden jälkeen ei käsin ollut enää käännettävissä.) Jarrut eivät kasatessa kummenmin ahdistaneet.
    25km kämpille ja auton palautus omistajalleen.
    Matkalla panin merkille, ettei erikoisempia laahauksen ääniä kuulunut eikä vauhti tuntunut tyssäävän mihinkään rullatessa.
    Silti huomasin pihassa hienoisen tuoksun kun parkkeerasin ja kävin tsekkaamassa että onko jarrut ottaneet lämpöä, ei tullut kyllä juurikaan jarruun koskettua kun kokomatka oli vihreää aaltoa ja avointa tietä...
    Molemmin puolin levyt käsin koskettaen kuuma 50-70 astetta äkkiä arvioiden.
    Tuoksu saattoi tulla myös uusista talvirenkaista jotka kieppasin alle.
    Mitä tarvii vielä tehdä:
    -Tarkastaa millä tasolla jarrunesteen pinta on.
    -Seurata katoaako lämpeneminen.
    -Uudelleen säätää käsijarru kun liinat ovat hieman hakenet muotoansa, jäi omaan makuun käsijarru hieman liian yläasentoon. Käsijarru piti jyrkimmässä mäessä minkä tähänhätään muistin ja selkeästi kytkintä vastaan pidättäessä molemmat puolet jarruttivat tasaisesti, aikaisemman toipuoleisuuden sijaan.

    Kuinka paljon on ollut havaittavissa lämpenemistä uusilla paloilla+levyillä?

    Itsella on kokemusta muiden vehkeidein ruuvailusta, niissä en huomannut muuten kun EBCn palojen kanssa lämpeämis efektin rauhassa rullaillessa vastaavassa tilanteessa. Mutta EBCssä vissiin on ihan tarkoituksella "hiontekerros" ja palassa on muutenkin erilainen vinkunan vaimennusmateriaali kun näissä perus motonetti paloissa.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3142
      • Tampere

      #47
      Ei tietääkseni pitäisi lämmetä uusilla osilla. Liukupinnat saa puhdistaa ihan viilalla. Erityisesti ne kohdat satulan pidikkeissä mihin jarrupalan reuna iskee.

      Oliko liukutapeissa uraa? Jos on, niin satulat alkavat hakeutua vanhoille paikoilleen --> uudet levyt ja palat ottavat kontaktia. Käsittääkseni liukutappeja ei tulisi voidella.

      Katsoitko pölysuojakumin alle ettei männässä ole alkavaa ruostetta? Pölysuojakumit ehjät?

      Voihan tietysti olla että männät alkavat palautua heikosti, sitten on syytä pistää satulat vaihtoon. Eihän nuo nyt hurjia maksa (olettaen että osanumero on oikea): KLIK.

      Comment

      • hempp2_
        Newbiemmer
        • May 2011
        • 19
        • Pirkanmaa

        #48
        Puhdistin ne vielä uudestaan, niin että kaikki kiilsi.
        Sylinterissä oli jäänyt molemmin puolin pieni nökö niin että se painoi ulommaista palaa vinoon ulkoreunalta.
        Hioin vingulla pinnan kokonaan kiiltäväksi.
        Pölysuojat ovat ehjät, mutta ruostetta on hieman jokapaikassa.
        Levy näytti lämmenneen vieläkin hieman ajon aikana, koitin pienessä mäessä että kuinka satula palauttaa, lopputulos oli se että kun painaa jarrun kovaa kiinni ja vapauttaa sitten, auto alkaa paikaltaan rullata vasta noin kolmen sekunnin päästä siitä kun jarru on vapautettu ja levyistä kuuluu alkuun selvä kahnaus joka katoaa noin 5 sekunnin päästä.
        Eli palautuminen on aika hidas normaaliin verrattuna. Lultavasti sylinteri aiheuttaa kitkaa paloihin jonkin verran vaikkei se kuulu nastojen rapinan takaa.
        Testasin aiemmin samaa nosturilla ja mutta siinä ei huomannut juuri kahnausta ensimmäisten jarrun painallusten jälkeen...

        Comment

        • eeneljäkutonen
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 36
          • Paimio

          #49
          Vaikuttaisi että nämä e46 satulat ovat hieman tavanomaista herkempiä ruostumaan, olen kyllä nähnyt muissa vanhemmissa ja enemmän ajetuissa autoissa huomattavasti parempikuntoisia satuloita?

          Omassa kulkineessa jarrut eivät vielä ehtineet ryytymään, vaikka pahalta näyttivätkin. Irrotin kaikki satulat, hiekkapuhalsin ja maalasin ne. Ensin kerros kunnollista sinkkisprayta, sitten pintamaali. Kaikki kumiosat vaihdoin uusiin, liukutapit olivat vielä täysin urattomat. Etupäähän jouduin vaihtamaan männätkin, olivat syöpyneet sen verran pahoiksi. Tuossa kuva rempan jälkeen:



          Takasatulat ovat nyt olleet rempan jäljiltä paikallaan n 1,5 vuotta, hyvin kestivät talven suolakylvyt.
          E91 325d '07 M Sport
          E46 320d '04
          Alfa Romeo 75 '89
          Ford Thunderbird '91
          Mitsu Colt '86
          MF 135
          Saab 900 '95

          Comment

          • Vuarine
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 121
            • Kokemäki

            #50
            Tämä laahaus ongelma itelläkin vaivasi hanttarin puolen takajarrussa. Pölysuojakumi riekaleina ja lopun jokainen arvaa. Välillä tuntuu että olis kauhian hirveesti liikaa aikaa kun motonetistä käteen jäi satulan korjaussarja eikä uutta satulaa Hyvähän siitä tuli vanhastakin uusilla kumeilla ja männällä. Toki tartti alkaa hifistelemään ja raapimaan satulaa puhtaaksi väriä varten
            e46 330d touring kauppakassi
            e30 375hp/519nm

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3142
              • Tampere

              #51
              Pölysuojakumin alle laitoit varmaan ATE:n sinisestä tuubista Bremszylinderpastea? Muuta sinne ei kannata laittaa.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16300
                • Asikkala

                #52
                Originally posted by MNi View Post
                Pölysuojakumin alle laitoit varmaan ATE:n sinisestä tuubista Bremszylinderpastea? Muuta sinne ei kannata laittaa.
                No, myös pbr:n rubber greasea jotkut laittavat...

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3142
                  • Tampere

                  #53
                  PBR:n risiiniöljyrasva on myös hyvää tavaraa, ei vaan monesta paikkaa löydy kun ATE:n jarrurasvaa löytyy joka Motonetistä.

                  EDIT: Perun sanani, PBR on näemmä korvannut Motonetissä ATE:n Bremszylinderpasten: KLIK.
                  Last edited by MNi; 25-11-2015, 04:53.

                  Comment

                  • hempp2_
                    Newbiemmer
                    • May 2011
                    • 19
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Nappasin apparin puolen satulan palasiksi.
                    Mäntä nestetilasta ja sen ulkopuolelta kuin perunpelto samoin kuin sylinterin pohja-alue, melko voimakasta syöpymää siis havaittavissa... neste tummahkoa.
                    En alkanut elvyttään vaan marssin hakemaan uudet satula, joiden mukana tuli rasvat.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎