Announcement

Collapse
No announcement yet.

HOWTO: Monitoimiratin asennus E46 ja vakionopeudensäädin toimintaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfonson
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 34
    • Oulu

    #31
    hyvät ohjeet. ihmetyttää vaan alkuperäsessä johtosarjassa ratin virran kytkentä kun sen voi periaatteessa liittää johdot kahdella puristusliittimellä. mutta samapa ne oli kytkeä kaikki kilkkeet mukaan.

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 866
      • Kainuu

      #32
      Originally posted by miccou View Post
      Eli tekaisin nopean tee-se-itse ketjun ratin vaihtoa varten, koska monet ovat kyselleet operaatiosta että miten se tapahtuu. ......................
      Itsellä edessä ratin vaihto 3 -puolaiseen. Ratti pitäisi siis purkautua avaamalla takaa pari torx- ruuvia? Mutta kun en löydä sieltä reiistä ruuveja vaikka kuinka olen tunnustellut. Miten ruuvi siellä reiiässä mahtaa olla, mistä suunnasta sitä tulisi kaivella...? Ja minkä kokoinen torx?

      Autoni on E46 -2001 330Da jossa 4 puolainen monitoimiratti.

      Comment

      • Anz0r
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 142
        • Nääsville

        #33
        Tuli kiva ylläri vastaan kun omaan autoon sain vihdoin viimein aikaseks kattoo vilkkuviiksen vaihtoa kun edellisen omistajan jäljiltä ollut BC-nappi pimeenä eikä itellä oo ollu mitään tarvetta/kiirettä saada sitä toimimaan:

        Toinen airbagin kiinnitysruuveista (torx, 3 puolainen sporttiratti) on totaalisen nylpätty !! Eli jäi viiksi vaihtamatta

        Mitenkäs tota nyt sitten uskaltais väkivalloin/vippaskonstein avata? Ajatuksissa oli, että tohon tulee varmaan jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa monitoimiratti niin sais vakkarinki käyttöön eli periaatteessa ton vanhan ratin voi vaikka rälläköidä puoliks jos se vaan helpottaa tota irrottamista (ei nyt varmaa sentää voi bägin takia... ).

        Mut mitenkä tota nyt osais/uskaltais lähtee kokeilee irrottaa?
        BMW E46 330D

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #34
          Eiköhän ole syytä vaan ostaa uusi ruuvi ja porata vanhasta kanta pois. Kuvittelis että siinä on sen verran vartta että saa pihdeillä käännettyä ulos.

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 866
            • Kainuu

            #35
            Originally posted by expertti View Post
            Itsellä edessä ratin vaihto 3 -puolaiseen. Ratti pitäisi siis purkautua avaamalla takaa pari torx- ruuvia? Mutta kun en löydä sieltä reiistä ruuveja vaikka kuinka olen tunnustellut. Miten ruuvi siellä reiiässä mahtaa olla, mistä suunnasta sitä tulisi kaivella...? Ja minkä kokoinen torx?

            Autoni on E46 -2001 330Da jossa 4 puolainen monitoimiratti.
            Itseäni lainaten... Tietääkö kukaan kertoa edes sitä että onko noissa torx -ruuvit(takana ratin molemmin puolin reiät) vai jouset kuten 3- puolaisessa on?

            Comment

            • Anz0r
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 142
              • Nääsville

              #36
              Originally posted by expertti View Post
              Itseäni lainaten... Tietääkö kukaan kertoa edes sitä että onko noissa torx -ruuvit(takana ratin molemmin puolin reiät) vai jouset kuten 3- puolaisessa on?
              Kyl siinä pitäis torxit olla jos nyt oikein muistan ku yks semmonen ratti tossa vähä aikaa pyöri kun sen lavalta pelastin...:think
              BMW E46 330D

              Comment

              • Anz0r
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 142
                • Nääsville

                #37
                Originally posted by MNi View Post
                Eiköhän ole syytä vaan ostaa uusi ruuvi ja porata vanhasta kanta pois. Kuvittelis että siinä on sen verran vartta että saa pihdeillä käännettyä ulos.
                Täytyy koittaa katsella, on vaan varmaan aika kinkkistä saada jotkut pitävät pihdit tonne kun siinä ratissahan on pieni syvennys ja se on kyl aika ahdas...
                BMW E46 330D

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #38
                  Tarkennetaan vielä:

                  - nelipuolainen perusratti napeilla tai ilman = kaksi TX30 ruuvia ratin takana
                  - nelipuolainen sport-ratti napeilla tai ilman = jousilukitsimet sivuilla
                  - kolmipuolainen M-sport ratti napeilla tai ilman = jousilukitsimet sivuilla

                  Kuvat löytyvät FAQ-osion Bentley-manuaalista, dokun sivulta 721-3 tai PDF-sivunumerosta 1220 alkaen.

                  Comment

                  • expertti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 866
                    • Kainuu

                    #39
                    Originally posted by MNi View Post
                    Tarkennetaan vielä:

                    - nelipuolainen perusratti napeilla tai ilman = kaksi TX30 ruuvia ratin takana
                    - nelipuolainen sport-ratti napeilla tai ilman = jousilukitsimet sivuilla
                    - kolmipuolainen M-sport ratti napeilla tai ilman = jousilukitsimet sivuilla

                    Kuvat löytyvät FAQ-osion Bentley-manuaalista, dokun sivulta 721-3 tai PDF-sivunumerosta 1220 alkaen.
                    Sain kuin sainkin ratin vaihdetuksi. Piti ottaa peili kaveriksi jotta pääsi tirkistelemään ja avainta sovittelemaan. Kiitos kaikille osallistuneille tuesta!!

                    .....Nyt sitten olisi siisti 4 -puolainen monitoimiratti +airbag kaupan. Laitan myyntiin kunhan ehdin.

                    Comment

                    • Hampsu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2009
                      • 252
                      • Lappeenranta/Helsinki

                      #40
                      No nyt on ratti vaihdettu ja kaikki toimii, PAITSI:

                      Vilkut ei enää vilku auton sisällä eikä näytä pitkiäkään.
                      Siis ulko puolella kyllä vilkkuu ja näkyy, mutta sisältä katosi vilkkuvalot sekä *klik klak* ääni kun vilkun kääntää päälle. Kummassa piuhassa kulkee tämä ominaisuus , jos siellä olisi vain huono kosketus tai jotain?
                      Ideoita?
                      Ajotietokone toimii ja kaikki pelaa normaalisti viiksestä.

                      Edit:
                      Homma korjattu. Oli jäänyt roskia valokytkimen ja liittimen väliin, sekä johdot olivat huonosti kosketuksissa toisiinsa. Nyt pelaa normaalisti
                      Last edited by Hampsu; 31-07-2014, 06:18.
                      G21 320xd lci m-sport

                      Comment

                      • Malagutisti
                        BTCF Member
                        • Aug 2010
                        • 211
                        • Kurikka/Tre

                        #41
                        Autona 320dA 2003 eli m47n koneella;
                        Pystyiskös joku heittämään varaosanumeroa liitinpinnille joka tulee DDE:n liittimeen?
                        Johtosarja on numerolla 61 12 0 016 012. Siinä tulleista pinneistä yksikään ei sopinut. :think
                        BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
                        BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
                        E46 320d purettua palikkaa tarjolla

                        Comment

                        • DerMeister
                          BTCF Member
                          • Nov 2007
                          • 485
                          • Seinäjoki

                          #42
                          Onko kukaan jotunut koodaamaan cruisea retrofittauksen jälkeen?

                          Autona 12/04 valmistunut 330d M57n touring.

                          Tyhjään m-sport rattiin laitettu napit ja alkuperäinen johtosarja liitetty ohjeen mukaan.
                          Sininen johto nyt siis x60004 pinni 27.

                          Ongelmala että cruise ei toimi (eikä syty merkkivalo). Muuten radion napit toimii ja valo tulee napeilla.. :think
                          Attached Files
                          F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                          IG: f11twilight_purple

                          Comment

                          • Dj Niksperi
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 2437
                            • Salo, Finland

                            #43
                            Syttyykö cruisen valo mittaristoon sytytysvirrat päällä ollessa ilman että käynnistät moottoria? Jos syttyy ja pysyy päällä kun käynnistät auton sekä sammuu kun painat jarrua niin vikana saattaa olla ilmamassamittari. Omassa M54 320i:ssä ei mennyt cruise päälle kun oli ilmamassamittari sökö(selvisi koodit lukemalla). Uusi ilmamassamittari ja AVOT! cruise toimi niinkuin kuuluikin. Vikakoodit lukuun ja sitä kautta katsomaan.
                            BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                            Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                            -Team Pussihousu-
                            Salo///Works
                            sigpic

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9129
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by DerMeister View Post
                              Onko kukaan jotunut koodaamaan cruisea retrofittauksen jälkeen?

                              Autona 12/04 valmistunut 330d M57n touring.

                              Tyhjään m-sport rattiin laitettu napit ja alkuperäinen johtosarja liitetty ohjeen mukaan.
                              Sininen johto nyt siis x60004 pinni 27.

                              Ongelmala että cruise ei toimi (eikä syty merkkivalo). Muuten radion napit toimii ja valo tulee napeilla.. :think
                              M57N-koneella cruise kytketään liittimeen X2412 (se pienempi 58-pinninen), pinniin 37.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • DerMeister
                                BTCF Member
                                • Nov 2007
                                • 485
                                • Seinäjoki

                                #45
                                Originally posted by Dj Niksperi View Post
                                Syttyykö cruisen valo mittaristoon sytytysvirrat päällä ollessa ilman että käynnistät moottoria? Jos syttyy ja pysyy päällä kun käynnistät auton sekä sammuu kun painat jarrua niin vikana saattaa olla ilmamassamittari. Omassa M54 320i:ssä ei mennyt cruise päälle kun oli ilmamassamittari sökö(selvisi koodit lukemalla). Uusi ilmamassamittari ja AVOT! cruise toimi niinkuin kuuluikin. Vikakoodit lukuun ja sitä kautta katsomaan.
                                Ei syty missään tilanteessa.
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                M57N-koneella cruise kytketään liittimeen X2412 (se pienempi 58-pinninen), pinniin 37.
                                Ahaa, miksiköhän ohjeessa lukee kaikki m57 mallit tuohon pin 27 :think

                                Tsekkasin kyllä tuon toisen liittimen pinni 37, mutta kumpikaan mukana tulleista johdon pätkistä (musta ja sininen) ei sopinut sinne.
                                Ja mulla se paikka oli tyhjänä, useammalla ollut valkoinen johto siinä kiinni?



                                EDIT: Löytyi merkkiliikkeen miljoonalaatikosta oikea pinni ja se kytkettynä pinniin 37, nyt toimii.
                                Kiitos avusta
                                Last edited by DerMeister; 20-07-2017, 14:24.
                                F11 535d xDrive Individual Twilight purple
                                IG: f11twilight_purple

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎