Eli tekaisin nopean tee-se-itse ketjun ratin vaihtoa varten, koska monet ovat kyselleet operaatiosta että miten se tapahtuu. Pyydän anteeksi etukäteen tönkköä kielenkäyttöä ja terminologiaa koska nyt sunnuntaina ei vaan pysty parempaan....
Autona on E46 320D touring manuaalilaatikolla, joka on valmistettu 3/00 ja autossa on sähköinen kaasupoljin
Eli alkutilanne on tämä:
Aloitin asennuksen irrottamalla akun kengän ja odotin semmoisen 10 minuuttia ennen aloittamista. Ensin irrotetaan 2 torx ruuvia ratin takaa, jotka pitävät airbägin kiinni. Sitten irrotetaan airbägille tulevat piuhat ja airbägin irrotuksen jälkeen tilanne on seuraava:
Seuraavaksi irrotetaan keskellä oleva pultti. Ratin oikea asento on varmistettu tuplaboorilla ja merkillä:
Sitten ratti irti:
Ratin konsolin ympäriltä muoviosat pois ja irrotetaan ratin kiinnityskohdan alla oleva liitin:
Johtosarja (kuvassa mustalla nauhalla päällystetyt 3 johtoa) vedetään kulkemaan muiden johtojen kanssa ja liitetään ratin alta irroitettuun liittimeen. Tämän jälkeen liitin kiinnitetään takaisin paikalleen ratin alle.
Sitten vaan irrottamaan valojen katkaisija/paneeli:
Tämän jälkeen seuraa mielenkiintoinen vaihe: Valokatkaisijalla tulevasta johtonipusta irroitetaan sininen liitin ja etsitään nipusta 2 johtoa (Pin 21 ja Pin 27). Nämä johdot katkaistaan n. 5 senttiä ennen liitintä ja päihin asennetaan johtosarjan mukana tulleet liittimet. Näihin liittimeen sitten kytketään johtosarjan piuhat. Kytkennät on piirretty ja selitetty erittäin hyvin johtosarjan mukaan tulostetussa ohjeessa. Ohessa vain sekalaisen näköinen kuva kytkentöjen jälkeen:
Tämän jälkeen jäljellä on yksi sininen ohut johto. Tämä johto vedetään moottorinohjausyksikölle ja vedin piuhan valokatkaisijan takana olevasta tilasta:
Seuraavaksi irrotetaan moottorinohjausyksikön suojakansi (yksikkö sijaitsee kuskin puoleisessa kulmassa) ja irrotetaan kuvassa irrallaan oleva liitin:
Autona on E46 320D touring manuaalilaatikolla, joka on valmistettu 3/00 ja autossa on sähköinen kaasupoljin
Eli alkutilanne on tämä:
Aloitin asennuksen irrottamalla akun kengän ja odotin semmoisen 10 minuuttia ennen aloittamista. Ensin irrotetaan 2 torx ruuvia ratin takaa, jotka pitävät airbägin kiinni. Sitten irrotetaan airbägille tulevat piuhat ja airbägin irrotuksen jälkeen tilanne on seuraava:
Seuraavaksi irrotetaan keskellä oleva pultti. Ratin oikea asento on varmistettu tuplaboorilla ja merkillä:
Sitten ratti irti:
Ratin konsolin ympäriltä muoviosat pois ja irrotetaan ratin kiinnityskohdan alla oleva liitin:
Johtosarja (kuvassa mustalla nauhalla päällystetyt 3 johtoa) vedetään kulkemaan muiden johtojen kanssa ja liitetään ratin alta irroitettuun liittimeen. Tämän jälkeen liitin kiinnitetään takaisin paikalleen ratin alle.
Sitten vaan irrottamaan valojen katkaisija/paneeli:
Tämän jälkeen seuraa mielenkiintoinen vaihe: Valokatkaisijalla tulevasta johtonipusta irroitetaan sininen liitin ja etsitään nipusta 2 johtoa (Pin 21 ja Pin 27). Nämä johdot katkaistaan n. 5 senttiä ennen liitintä ja päihin asennetaan johtosarjan mukana tulleet liittimet. Näihin liittimeen sitten kytketään johtosarjan piuhat. Kytkennät on piirretty ja selitetty erittäin hyvin johtosarjan mukaan tulostetussa ohjeessa. Ohessa vain sekalaisen näköinen kuva kytkentöjen jälkeen:
Tämän jälkeen jäljellä on yksi sininen ohut johto. Tämä johto vedetään moottorinohjausyksikölle ja vedin piuhan valokatkaisijan takana olevasta tilasta:
Seuraavaksi irrotetaan moottorinohjausyksikön suojakansi (yksikkö sijaitsee kuskin puoleisessa kulmassa) ja irrotetaan kuvassa irrallaan oleva liitin:
Comment