E46 320d -99 tehojen puutuminen..

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eddiew
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 77
    • Lievestuore

    #1

    E46 320d -99 tehojen puutuminen..

    Elikkäs ongelmana otsikon mukaisen kamppeen puutuminen kiihdytyksessä. Aiheesta on paljon keskustelua ollut, mutta ei selvää vastausta oikein missään mainittuun vikaan.

    Tarkemmin asiasta, vika ilmenee kun kiihdyttää matalilta kierroksilta lähtien <2000, kun turbo herää tuntuu selvä nykäisy ja meno hyytyy kunnes kierrokset jotain 2400-2500 ja sen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti. Oikeastaan joka vaihteella sama homma, mut isommilla vaihteilla huomaa selvemmin.

    Autoon vaihdettiin turbo viime syksynä hartikaisessa saman asian takia, ja sen jälkeen tuntui että se ongelma poistui tai ainakin pieneni, tiiä sit tuntuko se vaan ku ei saanu ite paljoo ajella ku oli 4kk kortti hyllyllä.. IMM on vaihdettu ja softa päivitetty edellisen omistajan aikana (ilman piuhaa muuttu meno ihan puuroks) joten vika tuskin siinä. tänään purin imuputkistoa ja alipainepuolta ja alipainepuolella ei tuntunut olevan vuotoja. Mutta imupuolella huomasin, että IMM:n runko oli jäänyt alaosasta jossain yhteydessä joltain irti ja imuputki pääsi liikkumaan aika lailla turbon päästä. Joten epäilin että ilmaa oli päässyt ohi IMM:n ja siitä myös vika, laitoin kiinni ja imuputki alkoi pysymään paikallaan mut ei vaikuttanut mitenkään kulkupuoleen..

    Kunhan ei olis vetäny paskaa turboon sieltä kautta ja taas puhallin paskana...prkl.. Pientä välystä tuntui, mut en tiiä sit miten normaalia se on, FIN Turboon olin yhteyksissä ja seuraavaks suuntaan sinne, jos siellä oisivat viisaampia..

    Apua kaivataan jos jollakii ois tietoo, alkaa sen verran tuo vika käymään jo hermoon...
    BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Originally posted by eddiew View Post
    Elikkäs ongelmana otsikon mukaisen kamppeen puutuminen kiihdytyksessä. Aiheesta on paljon keskustelua ollut, mutta ei selvää vastausta oikein missään mainittuun vikaan.

    Tarkemmin asiasta, vika ilmenee kun kiihdyttää matalilta kierroksilta lähtien <2000, kun turbo herää tuntuu selvä nykäisy ja meno hyytyy kunnes kierrokset jotain 2400-2500 ja sen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti. Oikeastaan joka vaihteella sama homma, mut isommilla vaihteilla huomaa selvemmin.

    Apua kaivataan jos jollakii ois tietoo, alkaa sen verran tuo vika käymään jo hermoon...
    Olen melko lailla varma, että tuo ongelma johtuu ilmamäärämittarista. Lähtisin liikkeelle siitä, että ota se koko tötterö irti ja putsaa huolella jarrukliinerillä. Jos ei vaikuta menoihin ostaisin uuden merkkiosan + käsittääkseni testerillä pitää tehdä jotain (?). Moni on vaihdellut jotain tarvikemaffeja enkä tiedä onko kellään todistetta dynosta, että auto on oikeesti saatu toimimaan muulla kuin varakartalla sen jälkeen.

    Ai niin, jos otat MAFfista töpselin irti, auton pitäisi toimia normaalisti, mutta hieman laiskemmin kokonaisuudessaan. --> Saat MAF vian paikannettua.

    En usko että turbosi on hajonnut tuon putken takia, konetila on sen verran hyvin suojattu e46:ssa.

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • eddiew
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 77
      • Lievestuore

      #3
      MAF:ia itekkii hieman epäilen, mut tohon tuntuu olevan niin monenlaista vaihtoehtoo viaks. En tiiä kannattaako sitä MAF:ia alkaa yrittää putsailemaan vai pilaako sen sit viimestään sillä. No ens viikolla kulkine testeriin ja toivottavasti jotain selviää lisää.. Pitää vielä imusarjasta käyttää ahtopaineanturi irti ja kattoo miten paskanen se on..

      Hmm... käytin ahtopaineanturin piuhaa irti ja kävin testilenkillä, kiihtyvyys muuttu mielestäni tasasemmaks mut tietysti paras puhti poissa ja tasakaasulla ajaessa nykimistä.. Liitin paikalleen, ja tehot takas mut samalla puutuminen kiihtymiseen. Jospa se olis siinä. Pitää sitä yrittää putsata kunhan pääsee sisätiloihin seuraavankerran, oli tuo ilma sen verran hirvee ettei ulkona viiti mitään tehdä. Ja jospa se testeri antaa jotain vastauksia kunhan sinne kerkee..
      Last edited by eddiew; 26-03-2008, 18:47.
      BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #4
        Onko selvinnyt mitään uutta? Itselläni sama ongelma. Hyvin lievänä, mutta on kuitenkin.

        Miten muuten lähtee tuo takimmainen moottorin suojakuori pois, jotta pääsee käsiksi kyseisiin osiin? Onko siellä takana joku ruuvi - etummaisen ruuvin irroituksella ei heti irronnut enkä viitsinyt repiä... Ajattelin vaihtaa ilmansuodattimen ja kokeilla testilenkkiä IMM:n johto irroitettuna.
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • eddiew
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 77
          • Lievestuore

          #5
          Originally posted by vaviah View Post
          Onko selvinnyt mitään uutta? Itselläni sama ongelma. Hyvin lievänä, mutta on kuitenkin.

          Miten muuten lähtee tuo takimmainen moottorin suojakuori pois, jotta pääsee käsiksi kyseisiin osiin? Onko siellä takana joku ruuvi - etummaisen ruuvin irroituksella ei heti irronnut enkä viitsinyt repiä... Ajattelin vaihtaa ilmansuodattimen ja kokeilla testilenkkiä IMM:n johto irroitettuna.
          Ei oo selvinny sen enempää, en oo vielä testeriin päässy, pitäs live-dataa pästä lukemaan, mut epäilen ahtopaineensäätösolenoidia.. FIN Turbolla olivat samaa mieltä että vika ois siinä, mut ei se vielä varmaa oo. En oo nyt joutanu sen enempi tutkia. Ite turbossa vika tuskin on ku se on vaihdettu syksyllä, ja siipien säätö toimii, johdetanko ainakii liikkuu.. ahtopaineanturi on putsattu.. IMM:se ei luultavimmin oo.. No en ala arvailemaan enempää, ennen ku vika selvinny/korjattu.

          Se takimmainen muovisuoja lähtee kun ottaa sen raitisilmasuodattimen kaukalon irti(4 torx ruuvia) siitä edestä pois, irrottaa siihen ilmanputsarille menevän putken, sit siinä muovisuojassa on muistaakseni 4 kuusiokoloruuvia, edessä kaks ja takaosassa on vielä kaks ruuvia.. sit sen pitäs siitä lähtee.
          BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

          Comment

          • busa
            Newbiemmer
            • Apr 2008
            • 27

            #6
            Onko vika selvinny?omassa vekottimessa täsmälleen sama ongelma!!

            Comment

            • eddiew
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 77
              • Lievestuore

              #7
              Originally posted by busa View Post
              Onko vika selvinny?omassa vekottimessa täsmälleen sama ongelma!!
              Ei oo vielä selvinny.. En oo päässy lukemaan missään livedataa. Ja hartikaisen arvauspajaan en vie periaattestakaan, parin tapahtuneen jutun takia. Enkä viiti alkaa vaihtelemaan mitään osia ennen kuin saan varmuutta missä se vika oikeesti on. Mut vahva epäily on siinä ahtopaineensäätosolenoidissa, joko se on rikki, tai alipainepuolella jotain pientä häikkää, ettei pysy se alipaine aina tarpeeks korkeena.. Ku turbo ainakin toimii, tuntuu että se siipien säätö vaan reagoi jotenkii huonosti just sillon ku sen säädön pitäs alkaa toimimaan. Enkä usko polttoainepumpun toimintaa koska >2400 kiekan vetää tosi hyvin Ja muutenkin auto toimii moitteettomasti, sitä pientä kierrosaluetta lukuunottamatta. Mut yritän selvittää vian tässä niin pian ku kerkeen ja ilmottelen tänne.
              Last edited by eddiew; 25-04-2008, 08:28.
              BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

              Comment

              • busa
                Newbiemmer
                • Apr 2008
                • 27

                #8
                Tuli just tieto bmw:ltä että kuulema vika viittais polttoainepuoleen,kun ilm.testerissä viaksi neulan liiketunnistimen?!Tilasin just ajan hartikaiselle,kun eivät paikallisessa korjaamossa osannet tehdä oikein mitään ja suosittelivat käyttämään hartikaisella tai karikolla?!

                Comment

                • busa
                  Newbiemmer
                  • Apr 2008
                  • 27

                  #9
                  Today, 10:36 #4 Pfizer
                  Newbiemmer

                  Join Date: Apr 2008
                  Posts: 4


                  Näköjään sama topic on ollu esillä ennenkin...
                  Tässä ketjussa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=43541 kaverille paljastunut syyksi viallinen vakuumisäiliö hinnaltaan alle kympin. Taidanpa printata kaavion mukaan kun vien auton pajalle ens viikolla. http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=11&fg=45

                  Comment

                  • eddiew
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 77
                    • Lievestuore

                    #10
                    Ei oo itellä ainakaan se säiliö hajalla
                    BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9160
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by eddiew View Post
                      Ei oo vielä selvinny.. En oo päässy lukemaan missään livedataa. Ja hartikaisen arvauspajaan en vie periaattestakaan, parin tapahtuneen jutun takia. Enkä viiti alkaa vaihtelemaan mitään osia ennen kuin saan varmuutta missä se vika oikeesti on. Mut vahva epäily on siinä ahtopaineensäätosolenoidissa, joko se on rikki, tai alipainepuolella jotain pientä häikkää, ettei pysy se alipaine aina tarpeeks korkeena.. Ku turbo ainakin toimii, tuntuu että se siipien säätö vaan reagoi jotenkii huonosti just sillon ku sen säädön pitäs alkaa toimimaan. Enkä usko polttoainepumpun toimintaa koska >2400 kiekan vetää tosi hyvin Ja muutenkin auto toimii moitteettomasti, sitä pientä kierrosaluetta lukuunottamatta. Mut yritän selvittää vian tässä niin pian ku kerkeen ja ilmottelen tänne.
                      Live-datalla vian saa todennäköisesti varmennettua ahtoihin liittyväksi. Sillä ei kuitenkaan voida varmasti sanoa, missä ahtojen säätöön liittyvässä komponentissa vika on. Itse turbonhan sinulla pitäisi olla kunnossa. Tuossa tilanteessa puhdistaisin imusarjan ahtopaineanturin ja tarkistaisin johdinsiipien solenoidille tulevat alipaineletkut ja sen säiliön. Jos nämä ovat kunnossa, ei ole suuri synti ostaa uutta säätösolenoidia, kun sen vikaantuminen ei olisi mitenkään ainutkertainen tapahtuma. Toki alipainemittarilla solenoidin toimintaa voi testata. Jos siihen ei ole itsellä mahdollisuutta, kannattaa myös laskea asian selvittämiseen kulutetut eurot vs. uuden solenoidin hinta.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Exami
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 986
                        • Hyvinkää, Tuusula

                        #12
                        kaverilla vähä sama olonen ongelma 320d:ssä sille sanottiin laakkosella et maffi on rikki et sentakia tekee sitä mut sit mun mielestä tuli sen jälkeen jotain sepostusta että ei oliskaan rikki...

                        oma veikkaus että maffi viallinen ei välttämättä rikki tai sitte ihan vaa yksinkertasesti jostain syystä ahdotkarkaa alussa liian korkealle eli piikkaa en tiedä onko se näissä edes mahdollista?!
                        sigpic
                        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                        Comment

                        • Vana
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 49
                          • Vantaa

                          #13
                          Viime kesänä samantyylistä ongelmaa vm. -01 320da:ssa.
                          Auto tuntui liian tehottomalta koko kierrosalueen ajan.

                          Oulussa korjaamolla vaihdettiin tarvike-MAF, minkä jälkeen autoa ei käytetty ohjelmoinnissa. MAF:n vaihtanut korjaamo sanoi, ettei ohjelmointia tarvita. Myöhemmin sanoivat kuitenkin, että ohjelmointi tarvitaan. Merkkiliike (wetteri) ei ohjelmointia kuitenkaan suostunut tekemään, kun MAF ei ollut alkuperäisosa (en tiedä olisiko se edes onnistunut).

                          Tarvike-MAF ei siis toiminut täysin, mutta tehoja palautui jonkun verran. Vika alkoi kuitenkin uusia -> toinen tarvike-MAF takuuseen -> sama laiskuus uusi jälleen muutaman viikon päästä.

                          Vein auton Tornioon korjuulle, missä siitä otettiin dataa ulos ajon aikana ja autoa tutkittiin ajan kanssa. Korjaajan mukaan tarvike-MAF "valehteli" ilmamäärän liian suureksi, vaikka todellisuudessa sitä ei tullut niin paljon kuitenkaan. Palautin tarvike-MAF:n Ouluun korjaamolle mikä sen oli laittanut ja sain siitä hyvityksenä rahat takaisin.

                          Torniossa autoon laitettiin ilmamassamittari alkuperäisosana. Myös imusarjan paineanturissa oli vikaa, ja se vaihdettiin. Uuden MAF:n asennuksen jälkeen auto piti vielä käyttää ohjelmoinnissa merkkiliikkeessä ja sitten alkoi tehoja taas löytyä paremmin. Siitä lähtien pelannut hyvin.

                          Tiedänpä ainakin minne vien auton jos teho-ongelmat joskus palaavat, tämän tai seuraavan auton kohdalla sitten joskus tulevaisuudessa...
                          Last edited by Vana; 28-04-2008, 14:55.

                          Comment

                          • Pfizer
                            Newbiemmer
                            • Apr 2008
                            • 6
                            • Oulu

                            #14
                            No minne aiot sitten viedä seuraavalla kerralla? Wetterillekö?

                            Itselläni on tarvike-MAF, joka vaatisi koodauksen. Soitin aiheesta Wetterin huoltoon, mistä kertoivat että MAF softa uusiutuu noin 3-4 vuoden välein. Siksi aina ei tarvita uudelleen koodausta. Koodaavat kuitenkin myös tarvikeMAFfia, ainakin mulle lupasivat.
                            Meikällä vuosimallin 2000 E46:een vaihdettiin MAF eka kertaa nyt, joten koodaus tarvitaan. Kuulemma tarvike-MAFfin kanssa on epävarmaa, että tunnistaako koodauslaite sitä vai ei. Boschin MAF on kuulemma aika takuuvarma peli, että toimii.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Vana View Post
                              Viime kesänä samantyylistä ongelmaa vm. -01 320da:ssa.
                              Auto tuntui liian tehottomalta koko kierrosalueen ajan.

                              Oulussa korjaamolla vaihdettiin tarvike-MAF, minkä jälkeen autoa ei käytetty ohjelmoinnissa. MAF:n vaihtanut korjaamo sanoi, ettei ohjelmointia tarvita. Myöhemmin sanoivat kuitenkin, että ohjelmointi tarvitaan. Merkkiliike (wetteri) ei ohjelmointia kuitenkaan suostunut tekemään, kun MAF ei ollut alkuperäisosa (en tiedä olisiko se edes onnistunut).

                              Tarvike-MAF ei siis toiminut täysin, mutta tehoja palautui jonkun verran. Vika alkoi kuitenkin uusia -> toinen tarvike-MAF takuuseen -> sama laiskuus uusi jälleen muutaman viikon päästä.

                              Vein auton Tornioon korjuulle, missä siitä otettiin dataa ulos ajon aikana ja autoa tutkittiin ajan kanssa. Korjaajan mukaan tarvike-MAF "valehteli" ilmamäärän liian suureksi, vaikka todellisuudessa sitä ei tullut niin paljon kuitenkaan. Palautin tarvike-MAF:n Ouluun korjaamolle mikä sen oli laittanut ja sain siitä hyvityksenä rahat takaisin.

                              Torniossa autoon laitettiin ilmamassamittari alkuperäisosana. Myös imusarjan paineanturissa oli vikaa, ja se vaihdettiin. Uuden MAF:n asennuksen jälkeen auto piti vielä käyttää ohjelmoinnissa merkkiliikkeessä ja sitten alkoi tehoja taas löytyä paremmin. Siitä lähtien pelannut hyvin.

                              Tiedänpä ainakin minne vien auton jos teho-ongelmat joskus palaavat, tämän tai seuraavan auton kohdalla sitten joskus tulevaisuudessa...

                              Mutta...olikohan tuo ongelma loppujen lopuksikaan syntyisin massamittarista vai imusarjan paineanturista?

                              Comment

                              Working...
                              X