Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 323i Huoltaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    E46 323i Huoltaminen

    Morjens,

    Tuli hommattua keväällä Ruotsista 323i sedan (E46, 1998) ja nyt kun ajotietokone on alkanut vilkuttaa Inspectionia, kysyisin mitä autolle pitäisi tehdä. Auto on siis tullut Ruotsista, mutta on alunperin sakemanneista kotoisin. Kärry on kaikin puolin aivan erinomaisessa kunnossa kyllä. Mittari näyttää 120 tkm ja sekä kunnon että täydellisen huoltokirjan ja asiallisen myyjän puolesta minulla ei ole syytä epäillä kilometrejä pätkääkään.

    Huoltokirjan mukaan autoa on huollettu seuraavasti: ~20 tkm = "oil service", ~45 tkm = "inspection 1", ~70 tkm = "inspection 1" ja ~95 tkm = "inspection 1".

    Kysyin paikalliselta korjaamolta mitä autolle pitäisi seuraavaksi tehdä. Mies vastasi että hänen mielestään ajotietokoneen pitäisi vilkuttaa "insp1", "insp2", tai "oil". Oli hämillään kun autossani vilkkui vain "inspection" ajotietokoneessa.

    Eli tässä tilanteessa kysyisin nyt apua foorumin osaavalta porukalta. Mitä autolle pitäisi tehdä? Mikä huolto siis nyt on kyseessä ja mitä se suunnilleen sisältää? Lisäksi mitä mieltä olette olisiko syytä käyttää pirssiä merkkihuollossa vai huoltaa paikallisella korjaamolla? Eikös ne kunnon korjaamollakin voi laittaa leiman huoltokirjaan? Liekö noissa huolloissa nyt paljon muuta eroa kuin hinta?

    Entä pitäisikö autolle tehdä (/tarkastaa) jotain muuta mitä huolto-ohjelma ei sisällä? Jotain tyyppivikoja tjs. mitä kannattaisi alkaa tässä vaiheessa tarkkailemaan ja huoltamaan? Vesipumppu, termostaatti, alustan osia tjs..?

    Kiitos jo etukäteen vastauksista!
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    #2
    Oikeasti nuo huollot pitäisi kait mennä tyyliin:

    25tkm Oilservice
    50tkm Insp I
    75tkm Oilservice
    75tkm Insp II
    100tkm oilservice
    125tkm Insp I
    150tkm Oilservice
    175tkm Insp II

    jne...

    Eli sinuna tekisin Inspection II, jos sitä ei ole koskaan tehty. Myös jäähdytysnesteet ja jarrunesteet olisi hyvä vaihtaa tuossa huollossa, jos ei ole 2 vuoteen vaihdettu. Inspection II vaihdetaan mm. tulpat, jotka voi olla aika heikolla hapella jos ei tosiaan koskaan ole vaihdettu. Muutenhan tuo isokaan huolto ei ole kummoinen.

    Kilometrit näet kun luetutat tietokoneen, noita huoltokirjoja on helppo väärentää ja omasta mielestäni ne ovat menettäneet aikalailla merkityksensä.

    Ja mielestäni auto ei näytä kuin vuorotellen joko Inspection tai oilservice, eli kilometreistä tai huoltokirjasta pääteltävä kumpi inspection on kyseessä. Mutta ne siis vuorottelevat kuten esitin aikaisemmin.
    Last edited by Driver22; 20-07-2008, 17:59.
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #3
      Originally posted by Driver22 View Post
      Kilometrit näet kun luetutat tietokoneen, noita huoltokirjoja on helppo väärentää ja omasta mielestäni ne ovat menettäneet aikalailla merkityksensä.
      Miten ne oikeat kilometrit sieltä tietokoneelta näkee?

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Originally posted by Matula View Post
        Miten ne oikeat kilometrit sieltä tietokoneelta näkee?
        Esimerkiksi: imuroi pa softin demo (osaa näyttää kilometrit kaikilta niiltä moduuleilta joille ne tallentuvat, sekä sen onko vikoja ja missä, tarkemmat vikakoodien yksilöinnit kokoversiossa)



        Lainaa jollei itsellä jo ole, ihan standardi k linja adapteri, esim. agv4000 / 4500 tai elm vastaava, miksei toimisi vag com adaptereillakin periaatteessa? Ja ei kun softa koneeseen ja katselemaan mitä löytyy.

        mutta, oikeellisuudestahan ei täyttä takuuta ole tälläkään tavalla. Kyllä fiksumpi ruuvaaja osannee hoitaa kaikki lukemat "kohdalleen"... eri asia on kiinnostaako, asiakashan ei tuijota kuin mittaristoa.
        Last edited by WSE1; 20-07-2008, 18:35.

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Driver22 View Post
          Eli sinuna tekisin Inspection II, jos sitä ei ole koskaan tehty. Myös jäähdytysnesteet ja jarrunesteet olisi hyvä vaihtaa tuossa huollossa, jos ei ole 2 vuoteen vaihdettu. Inspection II vaihdetaan mm. tulpat, jotka voi olla aika heikolla hapella jos ei tosiaan koskaan ole vaihdettu. Muutenhan tuo isokaan huolto ei ole kummoinen.

          Kilometrit näet kun luetutat tietokoneen, noita huoltokirjoja on helppo väärentää ja omasta mielestäni ne ovat menettäneet aikalailla merkityksensä.
          Kiitoksia. Kyllä minä kilsoihin luotan auton kunnon perusteella. Myös edeltävä omistaja (60v naisopettaja) oli luetuttanut jollain tuttavalla ajotietokoneen. Luotan kyllä auton kuntoon sekä tähän lausuntoon.

          Nuo jarru- ja jäähdytysnesteet kävivät kyllä mielessä itselläkin kun jarrunesteitä hieman vilkaisinkin korkin alta - oli aika synkän väristä. Muutenkin oli kyllä mielessä teettää juuri tuo Inspection 2 ihan mielenrauhan takia. Kiitoksia sinulle tästä vahvistuksesta Driver22.
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • jake2710
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 828

            #6
            Originally posted by MayheM View Post
            Morjens,


            Huoltokirjan mukaan autoa on huollettu seuraavasti: ~20 tkm = "oil service", ~45 tkm = "inspection 1", ~70 tkm = "inspection 1" ja ~95 tkm = "inspection 1".

            Onko kaikki leimat BMW:ltä? kaksi ensimmäistä voisi ollakkin, mutta sen jälkeen menee perseelleen. 70tkm öljy ja 95tkm II-huolto ja nyt olisi öljyhuollon vuoro, jos nuo olisi tehty oikein.

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Esimerkiksi: imuroi pa softin demo (osaa näyttää kilometrit kaikilta niiltä moduuleilta joille ne tallentuvat, sekä sen onko vikoja ja missä, tarkemmat vikakoodien yksilöinnit kokoversiossa)



              Lainaa jollei itsellä jo ole, ihan standardi k linja adapteri, esim. agv4000 / 4500 tai elm vastaava, miksei toimisi vag com adaptereillakin periaatteessa? Ja ei kun softa koneeseen ja katselemaan mitä löytyy.

              mutta, oikeellisuudestahan ei täyttä takuuta ole tälläkään tavalla. Kyllä fiksumpi ruuvaaja osannee hoitaa kaikki lukemat "kohdalleen"... eri asia on kiinnostaako, asiakashan ei tuijota kuin mittaristoa.
              Eikös E46:ssa tule mittaristoon joku piste jos kilometrit ei täsmää jokaisessa moduulissa mihin ne tallentuu? Ja ei mulla ainakaan lue erikseen inspection 1 ja inspection 2..

              Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen niin teetä nyt inspection 2 ja sitten oil service ja inspection 1 jne..
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2093
                • *

                #8
                Originally posted by arska84 View Post
                Eikös E46:ssa tule mittaristoon joku piste jos kilometrit ei täsmää jokaisessa moduulissa mihin ne tallentuu? Ja ei mulla ainakaan lue erikseen inspection 1 ja inspection 2..

                Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen niin teetä nyt inspection 2 ja sitten oil service ja inspection 1 jne..
                Tämä on muuten jännä juttu. Ihmettelin mikä piste kilometrilukeman eteen ilmestyi, kun vaihdoin autoon valomoduulin. Ilmeisesti E46:ssa kilometrilukema tallentuu myös sinne? Kuka tietää minne kaikkialle se itseasiassa tallentuu?
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • Pekkiz
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 341
                  • Helsinki

                  #9
                  Olisiko teillä kuvaa tuosta pisteestä?
                  Ilmeisesti tuo BMW-softan sivu on alhaalla, kun en saanut ladattua sieltä mitään..

                  E: Jaa, nyt se toimii!
                  F36 ///M-Sport

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #10
                    Tuossa hieman faktaa mittariston pisteestä. KLIK
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • arska84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1356
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Tämä on muuten jännä juttu. Ihmettelin mikä piste kilometrilukeman eteen ilmestyi, kun vaihdoin autoon valomoduulin. Ilmeisesti E46:ssa kilometrilukema tallentuu myös sinne? Kuka tietää minne kaikkialle se itseasiassa tallentuu?
                      Mun mielestä mittaristoon,valomoduuliin ja moottorinohjaukseen..
                      BMW PREMIUM

                      BMW E46 318

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Tuossa hieman faktaa mittariston pisteestä. KLIK
                        Käsitinköhän nyt ihan oikein Eli jos tuon uuden asentamani valomodulin ja auton tietokoneen kilometrien välinen ero on yli 120mailia, se muuttaa autoni kilometreiksi siis auton oikeat kilometrit + valomoduulin kilometrit?!

                        Eli kun autollani on nyt ajettu 235tkm, ja moduulilla joka on ollut toisessa autossa esim 100tkm, muuttaa se tietokoneeni lukemaksi 335tkm!?!
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • Smack
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 320
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by MayheM View Post
                          Morjens,

                          Tuli hommattua keväällä Ruotsista 323i sedan (E46, 1998) ja nyt kun ajotietokone on alkanut vilkuttaa Inspectionia, kysyisin mitä autolle pitäisi tehdä. Auto on siis tullut Ruotsista, mutta on alunperin sakemanneista kotoisin. Kärry on kaikin puolin aivan erinomaisessa kunnossa kyllä. Mittari näyttää 120 tkm ja sekä kunnon että täydellisen huoltokirjan ja asiallisen myyjän puolesta minulla ei ole syytä epäillä kilometrejä pätkääkään.

                          Huoltokirjan mukaan autoa on huollettu seuraavasti: ~20 tkm = "oil service", ~45 tkm = "inspection 1", ~70 tkm = "inspection 1" ja ~95 tkm = "inspection 1".

                          Kysyin paikalliselta korjaamolta mitä autolle pitäisi seuraavaksi tehdä. Mies vastasi että hänen mielestään ajotietokoneen pitäisi vilkuttaa "insp1", "insp2", tai "oil". Oli hämillään kun autossani vilkkui vain "inspection" ajotietokoneessa.

                          Eli tässä tilanteessa kysyisin nyt apua foorumin osaavalta porukalta. Mitä autolle pitäisi tehdä? Mikä huolto siis nyt on kyseessä ja mitä se suunnilleen sisältää? Lisäksi mitä mieltä olette olisiko syytä käyttää pirssiä merkkihuollossa vai huoltaa paikallisella korjaamolla? Eikös ne kunnon korjaamollakin voi laittaa leiman huoltokirjaan? Liekö noissa huolloissa nyt paljon muuta eroa kuin hinta?

                          Entä pitäisikö autolle tehdä (/tarkastaa) jotain muuta mitä huolto-ohjelma ei sisällä? Jotain tyyppivikoja tjs. mitä kannattaisi alkaa tässä vaiheessa tarkkailemaan ja huoltamaan? Vesipumppu, termostaatti, alustan osia tjs..?

                          Kiitos jo etukäteen vastauksista!
                          Onko sulla myös kellon kuva siinä inspection sanan vieressä? Itelläni auto sano ensin oil serviceä, mutta sitten yhtäkkiä se alkoi sanoa että inspection ja kellon kuva tuli ruutuun. Arvelisin että tällöin pitää tehä oil service huolto + jarru nesteiden vaihto ja mitä sitä nyt pitää sillon kun kellon kuva tulee, vissiin 2v välein tehtäviä juttuja.

                          Comment

                          • MayheM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 521
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Smack View Post
                            Onko sulla myös kellon kuva siinä inspection sanan vieressä? Itelläni auto sano ensin oil serviceä, mutta sitten yhtäkkiä se alkoi sanoa että inspection ja kellon kuva tuli ruutuun. Arvelisin että tällöin pitää tehä oil service huolto + jarru nesteiden vaihto ja mitä sitä nyt pitää sillon kun kellon kuva tulee, vissiin 2v välein tehtäviä juttuja.
                            Ei ole kellon kuvaa, mutta sain selville itsekin että kellon kuvaan kuuluu jotain noita nesteiden vaihtoja noin parin vuoden välein. Jarru- ja jäähdytysnesteet vaihdan joka tapauksessa nyt, koska jarrunesteen olomuoto alkoi muistuttaa melko lailla lapin kahvia kun korkin alle vilkaisin...
                            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2093
                              • *

                              #15
                              Muistaakseni "isossa" Inspection II-huollossa vaihdetaan seuraavaa:

                              -moottoriöljy
                              -moottoriöljyn suodatin
                              -moottorin ilmansuodatin
                              -sisäilman suodatin
                              -sytytystulpat

                              + jos ei ole kahteen vuoteen vuoteen vaihdettu

                              -jarrunesteet
                              -jäähdytin nesteet

                              Mutta nämä sinun pitää tarkistaa autosi huoltokirjasta, koska mulla on 318i ja tuossa 323 voi olla muutakin.
                              Eli sinuna tekisin niin, että osta jostain varaosa puljusta ko. tavarat, ja vie ne jollekkin pajalle. Käske vaihtaa ja merkitä huoltokirjaan että Inspection II. Tulee aika paljon halvemmaksi, kun pajat yleensä vetää katteita välistä noista varaosistakin. Muistaakseni maksoi 50€ pelkkä työ (ei sis. nesteiden vaihtoja), ja osat ~80€ omaan autoon. Näissä kannattaa olla oma-aloitteinen, ja vääntää rautalangasta huoltomiehillekkin asiat, niin huollot tulee tehtyä oikein ja säästät ainakin vähän
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎