Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tehottomuus e46 / post #39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alhimiq
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 194
    • Helsinki

    Tehottomuus e46 / post #39

    Joitakin kuukausia sitten autoon korjattiin joitain alipaineletkuja, jotka sijaitsevat imusarjan alla. Korjauksen tuloksena oli palautunut alavääntö (pienellä kaasulla auto tuntui menevän ja kiihdyttävän, tätä ennen ei saanut jalalla selvää, milloin kaasua oli tarpeeksi, jotta pintakaasulla voi kulkea). Homma toimi mainiosti kuukauden, HUOM!! Kuukauden!! Sitten tapahtui jotain ja auto palasi samaan olotilaan, mitä ennen korjausta. Voimaa löytyy, mutta pintakaasu ja alavääntö kateissa. Kun auto oli pajalla, korjaajat pystyivät tarkistamaan alipaineen olemassaoln (tai mitä ne sitten tarkistivatkaan, että moottorissa ei ole alipainetta).

    Kysymys:

    Miten yleensä tarkistetaan, onko moottorissa (tai noissa alipaineletkuissa tai muissa vastaavissa) alipainetta? Korjaajat havaitsivat ennen imusarjan irroitusta, että siellä ei ollut alipainetta ja kun imusarja oli otettu pois, oli löytytnyt alipaineletkusta halkeama. Kysymys siis: miten alipaineen puuttuminen havaitaan? Onko mahdollista, että uusi letku on haljennut jostain syystä?

    POST #25 ja #27

    xzxz
    Last edited by Alhimiq; 13-07-2009, 09:17. Reason: osittain korjattu
    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Yksikin vuotava alipaineletku etenkin moottorissa, jossa on ilmamassamittari vaikuttaa hyvin paljon. Alipainemittarillahan sen näkee. Otat letku kerrallaan irti, ja se letku, jossa ei ole alipainetta on halki, tai se ei ole yhteydessä imusarjaan. Toinen vaihtoehto on ruiskia sitä jarrukliineriä oikeisiin paikkoihin ja kuunnella, nouseeko moottorin kierrokset.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • Alhimiq
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 194
      • Helsinki

      #3
      Onkos noita letkuja paljonkin?
      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        No onhan niitä siellä ihan kiitettävästi...

        mene www.realoem.com, ja sieltä oman auton malli sisään (tai valmistenumeron 7 viimeistä kenttään) ja katselemaan letkujen kuvia, kyllä se siitä valkenee!

        Comment

        • Alhimiq
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 194
          • Helsinki

          #5
          Oisko sitten niin...?

          Korjatkaa, jos päättelyni ovat pielessä.

          Kun auton vikakoodit puhdistettiin, autosta löytyi voimaa ja vääntöä. Tätä kesti kokonaisen päivän verran, jonka jälkeen vika palasi. Onko niin, että tuon imuvuodon takia moottorinohjaus vastaanottaa väärät arvot ja näin ollen seos vääristyy ja alavääntö katoaa. Vika ei tällöin ole sähkölaitteissa (ilmamäärämittari, yms...) itsessään, vaan siinä, että imuvuodon takia bensaseoksen arvot vääristyy?
          "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

          Comment

          • antteri
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 222
            • Tampere

            #6
            Paljonko sulla oli tyhjäkäynti kierrokset ennen kuin tuo imuvuoto selvisi? Itellä on 500rpm lämpösellä koneella ja just vähän laiskan olonen alakierroksilla niin epäilen myös ilmavuotoa. Kone on m52b28.

            Comment

            • Alhimiq
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 194
              • Helsinki

              #7
              Tyhjäkäynnillä kierrokset ovat kuitenkin siinä 700-800. Eivät ole koskaan 500 olleet. Välillä kuitenkin vaikkapa risteyksessä kun seisoo, kierrokset saattavat käydä hetkellisesti 500, josta ne palaavat takaisiin siihen 700-800
              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

              Comment

              • Alhimiq
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 194
                • Helsinki

                #8
                No nyt on autosta menneet voimatkin. Maanantaina kun tulin Tampereelta, pääsi monta per**ttä, kun ei auto jaksanut kuljettaa normaalisti. Jännä juttu kuitenkin on, kun oon tuolla moottoritiellä revitellyt, niin seuraavat pari päivää auto toimii hyvin, joskin ilman alavääntöä.
                "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Alhimiq View Post
                  No nyt on autosta menneet voimatkin. Maanantaina kun tulin Tampereelta, pääsi monta per**ttä, kun ei auto jaksanut kuljettaa normaalisti. Jännä juttu kuitenkin on, kun oon tuolla moottoritiellä revitellyt, niin seuraavat pari päivää auto toimii hyvin, joskin ilman alavääntöä.
                  Mulla myös samaisia oireita. Sillon kun koneessa on vääntöä niin PA kulutus on pienempi. alipaine on hukassa vaikka kaikki letkut on jo uusittu. venttiilikopan tiiviste on vielä vaihtamatta ja sieltä se vika varmaan löytyykin..
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • Eepo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 5388
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Alhimiq View Post
                    Korjatkaa, jos päättelyni ovat pielessä.

                    Kun auton vikakoodit puhdistettiin, autosta löytyi voimaa ja vääntöä.
                    mitkäs auton vikakoodit oli?
                    -Harley Davidson Sportster - 89-
                    -Harley Davidson softail -89-
                    -Suzuki PV50 -86-

                    Comment

                    • Suksipoika
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 80
                      • sjk

                      #11
                      mullakin samaa hommaa. millä kierroksilla teidän "alavääntö" ei enää vaikuta. mulla 3500rpm lähtee vetämään normaalisti, muuten on aivan tukossa ja 5:sella hädin tuskin nopeus nousee esim. 100-110km/h varmaan 20sek jos vitosella vedättää.. kylmänä auto toimii hetken normaalisti. epäilen ite ilmamäärämittaria mutta voihan vika olla tuossakin..
                      Muutama bmw ollut

                      Comment

                      • Alhimiq
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 194
                        • Helsinki

                        #12
                        auton vikakoodit

                        Hävin ottamassa vikakoodit tuollaisella laitteella "peakeresearch.com" FCX skannerilla. Silloin vikakoodiksi tuli "lambda after catalisator is disconnected". Vein auton huoltoon, enkö oikeastaan tiedä, millaista vikakoodia he saivat. Kuitenkin. Huollossa kun viimeksi kävin hakemassa autoa, minun nähden puhdistettiin vikakoodit. Varsinaisesti lambdaan liittyviä vikakoodeja ei ollut. Eli siinä vain puhdistettiin ECUn muistit tyhjiksi. Silloinhan sitä potkua perkule löytyi. Aina kun olis tuollaista potkua.

                        Potkua autosta löytyy seuraavasti

                        kolmosella 60->
                        nelosella 90 -> (jos silloinkaan)
                        viitosella 120 -> (ei ehkä silloinkaan normaalisti)

                        laskekaa tuosta nyt ne kiekat. 3500 on varmaan se kierrosalue, josta alkaa hieman meno tuntua. Lauantaina meen tutun luo tarkistamaan, kulkeeko auto laihalla (varmasti kulkee, haluan vaan nähdä omin silmin sen raportin).

                        Kaiken lisäksi, kun painan kaasua, kuuluu ensin 0,5 sek vihellys, ennen kuin kiekat alkaa nousta.
                        Last edited by Alhimiq; 13-03-2009, 16:13.
                        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                        Comment

                        • Alhimiq
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 194
                          • Helsinki

                          #13
                          Itsekin epäilen ilmamäärämittaria, mutta kun viimeksi korjattiin nuo putket, auto rupes toimimaan. Jännä juttu on se, että kun autossa oli alipainetta, 1500 kierroksen kohdalla imusarjassa rätisi jokin oikein urakalla. Ihan kuin pyöränketju osuisi muoviin. Sellainen ääni. Siinä on varmaan jokin läppä siinä imusarjassa. Käväisin muuten tuon jälkeen huollossa ja todettiin imusarjassa oleva tyhjäkäyntimoottorin toimimattomuus -> vaihdettiin uuteen. Epäilen, että kun se ei ollut toiminut, niin se aiheutti äänen, en kuitenkaan ole varma. Epäilen myös, että se sain nuo letkut paskaksi. Ehkä sinne kerääntyi jotain painetta, joka sitten kylmien ilmojen tullessa hajotti letkut.

                          Päivän kysymys: Onko m52b20 ja muissa vastaavissa BENSAKONEISSA jotain ihmeen läppia imusarjassa. Huollossa sanottiin, että on. toisessa paikassa sanottiin, että jotain läppiä siellä on. "#%"#, jos siellä on jotain läppiä, jotka rikkovat.

                          Osaisiko muuten joku kertoa, miten ilma kulkeutuu TARKASTI KUVAILLEN ilmamäärämittarilta pakoputkesta ulos. Meinaa jossain sillä välillä on ongelma. Oisko jollakin tietämys, minkä kaikkien laitteiden/vempaleiden/läppien läpi tuo ilma kulkee. monet olisivat aika kiitollisia.
                          "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1204
                            • GrassLake

                            #14
                            Alipaineen puuttuminen, laihalla käyminen, vetojen puuttuminen ja ennenkaikkea VIHELLYS viittaa huohottimen separaattorin revenneeseen kalvoon!

                            Eli laite imusarjan alla takaosassa, joka erottaa huohotusilmasta öljyn ja laskee öljyn mittatikun putkeen, ja ilman imusarjaan. Jos tämän kalvo puhkeaa/repeää vetää se ilmaa ohi ilmamassamittarin (laihalle, ja vetoja puuttuu...) ja saattaa viheltää kun imee ulkoilmasta ilmaa.

                            Searchilla löydät lisää juttua, tarkista tuo jokatapauksessa. Ei mikään harvinainen juttu.
                            Ei välttämättä onnistu purkaa ehjänä, tosin uusi ei kovin kallis, jotain reilu 50e kai?

                            Comment

                            • Alhimiq
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 194
                              • Helsinki

                              #15
                              osaisiko joku näyttää tuon huohottimen realoem.com:ssa?

                              auto 02/1999, 320i,
                              Last edited by Alhimiq; 13-03-2009, 21:18.
                              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎