Originally posted by Alhimiq
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tehottomuus e46 / post #39
Collapse
X
-
Kiitoksia. Huomenna tiedoitan, miten laihalla auto kulkee. Ja jos laihalla kulkee, niin maanantaina kone joutaa huoltoon tuon huohotinpumpun tarkastukseen.
Välillä olen ihmetellyt oljyn palamisen hajua kabiinissa. Saattaisikohan se olla viallisesta huohottimesta."Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
-
Kyllä, tässä ei ole mitään epäselvyyttä viasta, huohotellen käynti vituiks.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by Alhimiq View PostKiitoksia. Huomenna tiedoitan, miten laihalla auto kulkee. Ja jos laihalla kulkee, niin maanantaina kone joutaa huoltoon tuon huohotinpumpun tarkastukseen.
Välillä olen ihmetellyt oljyn palamisen hajua kabiinissa. Saattaisikohan se olla viallisesta huohottimesta.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by Alhimiq View PostKiitoksia. Huomenna tiedoitan, miten laihalla auto kulkee. Ja jos laihalla kulkee, niin maanantaina kone joutaa huoltoon tuon huohotinpumpun tarkastukseen.
Välillä olen ihmetellyt oljyn palamisen hajua kabiinissa. Saattaisikohan se olla viallisesta huohottimesta.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Rajan toiselta puolelta
No niin. Tänään sittenä tapahtui outoja. Auto meinaa rupes pelittämään aivan mainiosti, vaikka mitään korjaustoimenpiteitä ei oltu tehty. Sitä ennen kuitenkin muutama ilmiö ja lisätieto. Ja lämpötilahan nousi viikonlopuksi nollan yläpuolelle!!
Toissapäivänä rekisteröitiin uusi ääni konehuoneesta. Kun rattia käänsi, niin kuului ulinaa ja kierrokset kävivät 500. Varmaan jotain ohjaustehostimessa. Mahtaako tämä vaikuttaa koneen käyttäytymiseen? Sitten eilen ajelin ilmastointi päällä. Auto rupes pelittämään jo siinä vaiheessa paremmin. Nappasin tänään aamulla ilmastoinnin pois päältä ja ajelin asioilla koko päivän. Auto toimii mainiosti!! Alavääntöä ei ehkä ole niin, kuin sitä olisi halunnut olevan, mutta auto reagoi kaasuun.
lisätieto: Tätä ennen kävin vikakoodin luvussa ja silloin herjattiin "lambda before catalisator (jälkimmäinen lambda kuitenkin) disconnected 4-6 syliders.." tai jotain vastaavaa.
Vaikuttaisikohon tuo lambda tuohon käyttäytymiseen? Tuliko siihen kontaktia, että auto alkoi kulkemaan? Ilmastoinnilla asiaa tuohon?? Heittäkää viisaita ajatuksianne..Last edited by Alhimiq; 24-03-2009, 09:51."Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
-
mitä tiivisteitä kannattaa vaihtaa...
...jos irroittaa imusarjan? vaihdan huohottimen ja huohotinputket. http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=11&fg=15
Ettei sitten tulee "ahaa" elämyyksiä, kun imusarja on irti"Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
-
Vaihdettu huohotin ja osittain ratkaistu
Purettiin lauantaina imusarja irti, vaihdettiin kaikki huohottimeen tulevat letkut, sekä itse huohotin. Samalla tarkistettiin muut letkut mitä siellä on ja imusarjan tiivisteet. Imusarja takaisiin paikoilleen ja testiä.
Huohottimesta tai jostain sieltä lähti edelleenkin rallattavaa ääntä (vanos, muu?). Mekaanikko ei kuitenkaan kiinnittänyt huomiota siihen, vaan katalysaattoriin, joka sen mielestä äänteli oudosti. Sammutettiin kone ja kävimme kopauttelemassa vasaralla sitä hieman. Ääni kuullosti siltä, että katissa ei ole mitään. Siis kuulosti ihan ontolta. Tämä on se katti, jonka jälkeinen lambda herjasi vikakoodien luvussa. Lisäksi venttilikopan tiiviste oli pettänyt kyseisen katalysaattorin sylintereiden kohdalta ja VAIN niiden sylintereiden (sylinterit 4-6) ympärillä on valunut öljyä pois. Öljyn näki helposti alumiinisten suojien päällä, jotka ovat pakosarjan yläpuolella lambdojen vieressä. Tämä selittäísi väliaikaista hajua kabiinissa (öljy valunut pakosarjalle).
Parin ajon jälkeen tehty imuvuotojen korjaus ei tuntunut missään (ei ollut vikakoodien poistolaitetta). Jälkeenpäin moottorin ohjaus ikäänkuin alkoi oppimaan, ettei siellä enää ilma/paine karkaa minnekkään ja eilen autolla oli aika mieluisaa ajaa.
Tästä tullaankin seuraavaan probleemaan. Se "ontto" katti on varmaankin viallinen. Ensinnäkin pakoputki putputtaa hieman. Eli kun painaa kaasua, nostaa kiekat 2000-3000 ja sitten päästää irti, pakoputki putputtaa hieman. Ei koko ajan, eikä säännöllisesti, mutta kun kiekat laskee, tuota putputusta vio tulla 2-5 kertaa. Samalla kun kuuluu putputus, niin kierrosmittarin neula tökkii samalla.
Eilen kun ajettiin 120km/h, auto alkoi hieman täristä. Samalla moottorin/voimansiirron välistä kuului voimakasta jyrinää VAIN 5. vaihteella. Olen vaihtanut kardaanissa olevat nuo kumijutut, en muista niiden nimiä, joten ei pitäisi jurista enää siitä. Tuntui, että se katti ei päästä pakokaasuja pois, eli mahtaa olla katti tukossa, eikä ontto. Tästä tuli mieleen, että viime kerralla kun auton alipaineletkut korjattiin, auto käyttäytyi hyvin siihen asti, kun parisen kertaa vedin kierrokset ajossa 4000-5000->.
Seuraava aiheuttaa hämmennystä: Testasimme päästöarvot, ja ne olivat erinomaiset!! Eikös ontto/tukkeutunut katalysaattori vaikuta päästöihin???
Voiko olla niin, että kun katti on tukossa ja paine/pakokaasut eivät pääse karkaamaan pakokautta, ne tulevat toista kautta ulos?
Edessä on ainakin katalysaattorin tarkastus ja venttiilikopan tiivisteiden uusinta.
Heittäkää jotain kertomuksen perusteella. Ideoita? Neuvoja? Muuta?
Mistä muuten saa katteja edullisesti pääkaupunkiseudulta? En nyt tähän hätään haluaisi rynnätä 800€ maksamaan alkuperäisestä osasta. Riittäisi tarvikekatti.
Osaisiko joku kertoa kyseisen auton katalysaattorin mitat? (e46 320i, m52b20)
Luin jostain, että katalysaattori voi sulata, jos sinne joutuu bensaa. Miten voisi varmistaa, ettei sinne mene bensaa? Toiselle katalysaattorille meinaa ei ole käynnyt mitenkään."Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
-
Jos tarvitset tietoa huohottimesta, katso postausta 26.03.2009. Imusarjan irroitus ei ollut liian hankalaa (en tehnyt sitä itse). Aikaa siihen vain kului.
Neukka, jos et tarkoita huohotinta, niin mitä osia tarkoitat?
Kävin uudestaan näyttämässä autoa. Tällä kertaa irroitettiin pakoputki heti katalysaattoreiden jälkeen. Katalysaattorit (2 kpl) mulla on kiinni pakosarjassa, eli melkein heti siinä moottorissa. Sen jälkeen molemmat katit yhdistyvät yhteen vaimentimeen (taitaa olla vaimennin). Putket otettiin irti ja tikulla testattiin, oliko tyhjä vai ei. EI OLLUT TYHJÄ, vaan taisi katti olla tukossa. Käytiin varovaisella ajotestillä. Tällä testattiin, että loppuputki ei ollut tukossa. Ajolla auto ei kulkenut paremmin (ehkä hieman paremmin pienemmän vastuksen takia, mutta ei niin, kuin sen pitää). Tämähän tietenkin saattaa olla siitä, että ECUun ei oltu tehty mitään muutoksia.
No, kuintenkin. Palasin tallille ja seuraavaksi testattiin sitten vetoja kummastakin pakosarjan putkesta. Autossa on tuollaiset pakosarjat/putket, jossa katit kiinni.
http://www.realoem.com/bmw/showparts...83&hg=11&fg=50.
Mekaanikko laittoi käden kummallekin putkelle ja mä pidin auton käynnissä noin 3000 kierroksessa. Lopputulema oli sellainen, että 1-3 sylintereiden putki veti paljon paremmin, mitä 4-6 sylinterin putki. Tämän 4-6 sylinterin pakosarjan takimmainen lambda olikin ilmoittanut aikaisemmin testereissä, että on ns. "disconnected". Onko tuo nyt sitten viallinen vai eikö se sitten saanut vaan tarpeeksi kaasuja haisteltavakseen.
Löysin käytetyn katalysaattorin yhdestä liikkeestä. Asennutan sen tänä lauantaina. Pyrin saman päivän aikana käymään puhdistamassa auton vikamuistin. Kerron lisää "tarinaa" tämän jälkeen.
OT. Osaako joku kertoa, mitä tekee nappi, joka on auton konehuonetilassa siinä, missä on lukulaitteen pistoke (PIN16ko vai PIN20?). Kuitenkin, vainhoissa malleissa siinä paikassa on akku, nyt siinä ei ole mitään. Pelkkää tyhjyyttä + tuo ihmeellinen nappi. Joku ehkä ei asiantunteva sanoi kerran, että tuo nappi tyhjentää vikamuistit. Mahtaisko olla noin?"Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
-
lisäystä
katalysaattori tuli vaihdettua. Alkumetreillä tuntuui, että kulku oli helpompaa, mutta muutaman päivän jälkeen auto meni tehottomaan tilaan. Ei siis kerta kaikkiaan löytynyt siitä koslasta hevosvoimia.
Luin vikakoodit: Ilmoitti takimmaista lambdaa. Voiko takimmainen lambda tehdä koneesta aivan tehottoman? Meinaa ennen katteja on lambdat, jotka toimivat ja jotka mittaavat tuota seosta. Tehottomuus ilmenee niin, että kun painaa kaasua, niin auto alkaa liikkua vain tietyssä kaasun asennossa. Ei auta, jos painaa kaasua enemmän, ei tule voimaa lisää, vaan se kihtyy tasaisesti ja hitaaaaaaaaasti. Autossa ei lainkaan voiman tunnetta. Edellisessä 316 -91 oli tehoa enemmän. Nelosella ja viitosella tuo ilmenee parhaiten. Kakkosella se kiihtyy edes jotenkin.
Auto käynnistyy normaalisti ilman mitään viivästyksiä/ongelmia. Tyhjäkäynti ei seilaa. HUOM!!! Huomasin yhden seikan. Välillä kun auton käynnistää ja vika on päällä, niin kierroslukumittari ei nouse tasaisesti, vaan hieman pätkien!! Onko kellään ideoita tähän?
Lisähavaintoa. Moottoritiellä kun ajelin, niin sen jälkeen autosta katosi alaväännön tunne. Taisi TAAS ("#¤%"#¤&) jokin alipaineletku imujärjestelmässä haljeta/mennä paskaksi. Mikä niitä siellä katkoo??? kun pidin kiekat siinä 3000, niin alavääntöä oli joka ajossa.
Tehot myöskin palasivat pitkän moottoritieajon jälkeen. Oli oikein upeaa ajella seuraavalla kerralla autolla moottoritiepätkän jälkeen, kun voimaa löytyi. Alavääntöä ei kylläkään löytynyt. Ideoita, miksi tehot palasivat? (Ne varmaankin häipyvät taas muutaman päivän päästä, mun tuuria)."Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
-
Originally posted by Suksipoika View Postmullakin samaa hommaa. millä kierroksilla teidän "alavääntö" ei enää vaikuta. mulla 3500rpm lähtee vetämään normaalisti, muuten on aivan tukossa ja 5:sella hädin tuskin nopeus nousee esim. 100-110km/h varmaan 20sek jos vitosella vedättää.. kylmänä auto toimii hetken normaalisti. epäilen ite ilmamäärämittaria mutta voihan vika olla tuossakin..
Comment
-
-
jos joku on tätä selvitystä seurannut, niin tääspä jatkoa
No niin, selvitys on toivottavasti melkein ohi. Vaihdoin toisaan viallisen lambdan ja tsekkasin vikakoodit - ei yhtään vikakoodia. Ajauduin tutkimaan sähköpuolta ja auton livedataa. Ja kas yllätys (prkl), ilmamassamittari ei antanut jotain normaali arvoa. Tyhjäkäynnillä antoi jännitettä 0,6, kun korjaamon mukaan pitäisi olla 4.
Pieni lisä tähän. Kun ajelin ympäriinsä viitos vaihteella, niin aina kun kiihdytti, jostain sieltä radion alta moottoritilasta/vaihteistosta kuului jyrinää. Samalla kun vilkaistiin ilmamassamittarin vikaa, tyhjennettiin moottoriohjauksen (tai semmoisen) oppimismuisti. Tuon jälkeen painelin kotiin moottoritietä, niin yllätys - ei jyrinää kuulu. korjaamo veikkasikin, että se jyrinä saattaa olla väärästä seoksesta.
No, ilmamassamittarin hankinta oli kuin olikin sitten edessä. Olis pitänyt tsekata se aikaisemmin. Kaduttaa. Tai toisaalta ei kaduta, tuli nähtyä ja koettua aika lailla tuon moottorin kanssa. Kokemusta ("#¤"#%"). Kuiteskin. Laitoin viime viikolla ilmamassamittarin itte ilman mitään ohjelmointeja ja oppimismuistin tyhjennyksiä. Korjaajan mukaan moottorinohjaus pitäisi napata uudet tiedot aika pikaisesti. no, tässä on kulunut viikko ja kyllä siellä jotain on alkanut tapahtumaan. Auto kulkee verkkaisemmin, viitosvaihteen jyrinä ei enää esiinny niin voimakkaana ja ei edes aina.
Vein auton tänään ohjelmointiin ja oppimismuistin tyhjennykseen laakkoselle. Olisin mä voinut odottaa, että tietsikka oppii uudet arvot, mutta mua vaivaa pieni kierrosten nykiminen, aina kun auton käynnistää ja aina kun painaa kaasua tyhjäkäynnillä. Esiintyy sitä myös ajossa, kun vaihtaa vaihdetta. Kierroslukumittari nykii ja taitaapi pakoputken päästä kuulua put put put, kun kierroslukumittarissa nykäisee. Ei tähän olisi kenelläkään selitystä? En viittisi uutta topiikkia vääntää. Toivotaan, että se on kiinni siitä ohjelmoinnista / tyhjennyksestä. Jos ei, niin sittenhän pään vaiva ei ole ohi kokonaan.."Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
Comment
-
Comment