Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 870
    • Kainuu

    #31
    Originally posted by Clavurion View Post
    Pari vuotta sitten tätä öljyasiaa tuli kaiveltua. Jossain GM:n dokumenteissa suosituksena oli nimenomaan Dexron III-H, jonka tuo ATF D3M täyttää. Nykyään GM:n suositus on Dexron IV, joka tuli markkinoille pari vuotta sitten ja on laatuvaatimuksiltaan seuraaja III-H:lle.

    Muistin väärin tuon öljyn speksatun vaihtovälin, se olikin max. 160 tkm. KLIK

    Thuppu: Kiitoksia iltalukemisesta!

    Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille asiaan kommentoineille, teistä on ollut suuri apu asian tutkimisessa.

    Tekeekö kukaan Kajaanissa huuhtelulla tuota askin öljynvaihtoa? Nimittäin jos joutuu uudet öljyt sisään heittämään.

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 870
      • Kainuu

      #32
      [QUOTE=Clavurion;1650484]Pari vuotta sitten tätä öljyasiaa tuli kaiveltua. Jossain GM:n dokumenteissa suosituksena oli nimenomaan Dexron III-H, jonka tuo ATF D3M täyttää. Nykyään GM:n suositus on Dexron IV, joka tuli markkinoille pari vuotta sitten ja on laatuvaatimuksiltaan seuraaja III-H:lle.

      Tuolla linkissä mainitaan erikseen BMW ja 7045E luokitus. Kyseessä saman yhtiön eri öljy kuin tuo D3M.

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 870
        • Kainuu

        #33
        Originally posted by expertti View Post
        Vaihdatin paikallisessa bmw- merkkihuollossa autooni automaattiin öljyt. Auto toimi liikkeestä kotiin ajaessa(n 400m) ihan ok. Seuraavana päivänä olin lähdössä autolla reissuun. Ihmettelin kun autoa ei meinaa saada liikkeelle. Vaikka lisäsi kierroksia ei auto liiku. Sama ongelma pakittaessa. Auto lähti kuin lähtikin liikkeelle, mutta jäin heti ensimmäisiin liikennevaloihin kun piti pysähtyä punaisiin. En saanut aluksi autoa taaskaan liikkeelle, en eteen enkä taakse päin. Lopulta auto lähti liikkeelle. Ajoin saman tien takaisin kotiin, n 2km. Siinä se nyt seisoo, odottamassa maanantaita ja uusia temppuja.
        Autoon vaihdettiin Petro- Canadan ATF D3M -öljyt. Eikös nuo pitäis ko lootaan olla sopivat? Myös suodatin jne vaihdettiin.

        Mitä vaihdossa mahtoi mennä pieleen?

        Liian vähänkö öljyä vai mikä?

        Väärät öljyt, Petro vastaa ETL 7045E luokitusta? Pitäisikö olla ETL 8072B luokituksen öljyt?

        Auto on joskus ennen öljyn vaihtoa tehnyt tuon, varsinkin kylmänä että auto jää paikoilleen kun pitäis lähteä paikalta eteenpäin(väistää muuta liikennettä)

        Tuo oireilu oli yksi syy vaihdattaa öljyt.

        Lisäksi magneetti oli täynnä metallihippua. Lisäksi öljypohjassa oli metallia(messinkiä tms) joka ei tartu magneettiin. Huoltopäällikön mielestä ei hälyttävästi, mutta normaalia enemmän.

        Öljyt oli kuulema vaihdettu vasta, ne ei haissu tms. Itsellä auto ollut 2kk.

        Huoltopäällikkö soitti ja sanoi ettei hän omaan autoon laittaisi ko öljyä. Se ei kuulema ole sopivaa ko laatikkoon. Tarjosivat sitä omaansa, n 9e/litrahintaan.

        Voitelukeskus oli VIN- numerollani tarkistanu auton laatikon tyypin(A5S 390R) ja tuon Petron öljyn pitäisi vaativuudet täyttää.

        Neuvot ja ohjeet olisi tarpeen.
        Viimeisimmän tiedon mukaan laatikko olisi rikki. Siellä on metallilastua ja metallihiukkasia öljyn seassa.

        Voisiko olla pelkästään turbiinivika? Sen vois korjauttaa tuolla http://www.jntrading.fi/

        Soitin ko paikkaan, kertoivat että saattaa olla pelkästään turbiinivikakin. He tutkivat kyllä mielellään jos lähetän. Korjaus maksaa 400 euroa...

        Vai tilatako tuolta " uusi " http://www.atb-berlin.com/index.html

        En löytänyt sivulta hintaa tuolle askille. Kellään tiedossa? Miten tilaus tapahtuu? Entinen pitänee lähettää heille?

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 870
          • Kainuu

          #34
          Originally posted by expertti View Post
          Viimeisimmän tiedon mukaan laatikko olisi rikki. Siellä on metallilastua ja metallihiukkasia öljyn seassa.

          Voisiko olla pelkästään turbiinivika? Sen vois korjauttaa tuolla http://www.jntrading.fi/

          Soitin ko paikkaan, kertoivat että saattaa olla pelkästään turbiinivikakin. He tutkivat kyllä mielellään jos lähetän. Korjaus maksaa 400 euroa...

          Vai tilatako tuolta " uusi " http://www.atb-berlin.com/index.html

          En löytänyt sivulta hintaa tuolle askille. Kellään tiedossa? Miten tilaus tapahtuu? Entinen pitänee lähettää heille?
          Myyjäliike ei aio osallistua korjaukseen. Auto myyty ehjänä. Lisäksi autolla ajettu 200tkm. Ja kuluva osa...
          6kk:n kuluttajasuojastakaan ei taida tässä olla apua? Sen piiriin ei taida enää voimansiirto/200tkm ajetussa autossa kuulua?!?!
          Itsellä auto ollut maaliskuusta saakka. Ajaa ehdin n 2000km.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #35
            Originally posted by expertti View Post
            Vai tilatako tuolta " uusi " http://www.atb-berlin.com/index.html

            En löytänyt sivulta hintaa tuolle askille. Kellään tiedossa? Miten tilaus tapahtuu? Entinen pitänee lähettää heille?
            Jos olisit lukenu läpi ton mun aiemmin linkittämän säikeen niin nämä asiat olisi selvinnyt.

            Originally posted by expertti View Post
            Myyjäliike ei aio osallistua korjaukseen. Auto myyty ehjänä. Lisäksi autolla ajettu 200tkm. Ja kuluva osa...
            6kk:n kuluttajasuojastakaan ei taida tässä olla apua? Sen piiriin ei taida enää voimansiirto/200tkm ajetussa autossa kuulua?!?!
            Itsellä auto ollut maaliskuusta saakka. Ajaa ehdin n 2000km.
            Jos auto on liikkeestä ostettu eikä kuutta kuukautta ole menny niin tottakai heidän pitää kuluihin osallistua edes jossain määrin.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Thuppu View Post
              On tuo vaan aika härskiä. Eli BMW:n ikiöljy mentaliteettiä vois kuvailla näin:

              Mitään ongelmaa ei kuitenkaan tule, kunhan niitä "ikiöljyjä" ei sitten myöskään vaihdella. Tässä Longlife "ikiöljy" elinkaaressa juuri tuo vaihtamattomuus tarkoittaa myös sitä että näiltä "paskashokki" ongelmilta+riskeiltä vältytään, johon 100% varmuudella huuhtelustakin huolimatta aina vaihdon yhteydessä joudutaan. Toki mitä tiheämmin vaihdetaan, sitä pienempi on kertarysäys, mutta kun tiedetään ehdottoman varmasti ko.laatikon menevän yksilläkin öljyillä +500tkm, niin miksi ottaa riski, mikäli aiemmasta vaihdosta ei ole tietoa?
              Kannattaa nimittäin huomioida myös se, että liikkeelle lähtee tuon pehmeän ja lähinnä kytkinmassaa sisältävän sedimentin mukana runsaasti myös kovempaa/hiovaa partikkelia jota pääsee myös kytkinpintoihin ja laakereihin.
              Tämä ei taatusti ainakaan vähennä myöskään laatikon kulumisnopeutta jos tavaraa on paljon.
              Eli aivan varmasti bemulla/ZF:llä insinöörit ovat elinkaarilaskelmissaan huomioineet myös nämä mekanismit ja näin ollen öljynvaihdosta saatavat hyödyt+haitat. Ei siis ole missään tapuksessa yksiselitteistä että öljynvaihto olisi edes maksimi käyttöelinkaaren suhteen laatikon ikään merkittävästi vaikuttava tekiä silloinkaan kun ei oteta laskelmiin mukaan tuota "paskahalvauksen" mahdollisuutta.

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 870
                • Kainuu

                #37
                Originally posted by Thuppu View Post
                Jos olisit lukenu läpi ton mun aiemmin linkittämän säikeen niin nämä asiat olisi selvinnyt.

                Pahoittelen, olen kyllä koittanut lukea kaikki mitä eteen annettu...

                Hinta siis 1500 euroa + VAT + postituskulut(minulla 280 euroa), tuollaiset summat heiltä sain. Eli menee sinne päälle pari tonnia tuo hinta. Postituskulut riippuu missä päin suomea asuu, heidän ilmoituksen mukaan. Edullisinta kuulema olisi itse huolehtia tuo kuljetus heille. DHL tai mikä tuo sit olis.

                Mutta löysin pajan jossa korjaus maksaisi n 1000 euroa+ turbiini 350 euroa. Takuu työlle 3kk, ilman km- rajoitusta. Tuo olis Oulussa.




                Jos auto on liikkeestä ostettu eikä kuutta kuukautta ole menny niin tottakai heidän pitää kuluihin osallistua edes jossain määrin.
                Niin kuvittelin itsekin. Mutta heidän kanta oli etteivät osallistu. Noh, tuota pitää vielä työstää kuluttaja-asiamiehen kanssa, onko jotain tehtävissä.
                Last edited by expertti; 02-06-2009, 14:00.

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 870
                  • Kainuu

                  #38
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Mitään ongelmaa ei kuitenkaan tule, kunhan niitä "ikiöljyjä" ei sitten myöskään vaihdella. Tässä Longlife "ikiöljy" elinkaaressa juuri tuo vaihtamattomuus tarkoittaa myös sitä että näiltä "paskashokki" ongelmilta+riskeiltä vältytään, johon 100% varmuudella huuhtelustakin huolimatta aina vaihdon yhteydessä joudutaan. Toki mitä tiheämmin vaihdetaan, sitä pienempi on kertarysäys, mutta kun tiedetään ehdottoman varmasti ko.laatikon menevän yksilläkin öljyillä +500tkm, niin miksi ottaa riski, mikäli aiemmasta vaihdosta ei ole tietoa?
                  Öljyt ei olleet vanhat, koska huoltopäällikkö kysyi että onko mulla auto ollut kauan, kun hän oli itse tutkimassa tuota, mitä öljyä laatikkoon tulisi laittaa. Kuten threadin aloituksessa kerroin. Hän lisäksi mainitsi että öljyt ei haisseet eikä olleen mustaa.

                  Kannattaa nimittäin huomioida myös se, että liikkeelle lähtee tuon pehmeän ja lähinnä kytkinmassaa sisältävän sedimentin mukana runsaasti myös kovempaa/hiovaa partikkelia jota pääsee myös kytkinpintoihin ja laakereihin.
                  Tämä ei taatusti ainakaan vähennä myöskään laatikon kulumisnopeutta jos tavaraa on paljon.
                  Eli aivan varmasti bemulla/ZF:llä insinöörit ovat elinkaarilaskelmissaan huomioineet myös nämä mekanismit ja näin ollen öljynvaihdosta saatavat hyödyt+haitat. Ei siis ole missään tapuksessa yksiselitteistä että öljynvaihto olisi edes maksimi käyttöelinkaaren suhteen laatikon ikään merkittävästi vaikuttava tekiä silloinkaan kun ei oteta laskelmiin mukaan tuota "paskahalvauksen" mahdollisuutta.
                  Niin tuossa on perää. Eikä laatikko kestä juurikaan sen enempää, vaikka öljyt vaihdetaankin, elinkaaren pää tulee joka tapauksessa eteen. Viim tuo kiertoon irtoava metalli/lika sen rikkoo vaihdon yhteydessä..

                  Ko laatikon suunnittelussa tapahtunut viba(laatikko liian heikko tehoon nähden) aiheuttaa sitten riippuen ajotavasta ja siitä käyttääkö D- asentoa vai laatikkoa manuaalisesti, eri mittaisia elinkaareja. D- asento kuulemma erittäin suositeltavaa!!!!

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #39
                    Juu, kyllä Hemin asiassa on perää ja viimeistään Tapin kokeilut ovat asian todistaneet... Mutta kyllä näitä silti luvattoman paljon hajoaa ennen aikojaan, jopa alle 200tkm ajettuna. Taitaa 500+tkm ajetut orkkislaatikolla olla melko harvinaisia. Mistä sen tietää vaikka kaikki olis järjestään ehjiä ton määrän jälkeen jos olis ollu huolto-ohjelma laatikolle uudesta lähtien.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • rasanttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 530
                      • Tuusula

                      #40
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Mitään ongelmaa ei kuitenkaan tule, kunhan niitä "ikiöljyjä" ei sitten myöskään vaihdella.

                      Eli aivan varmasti bemulla/ZF:llä insinöörit ovat elinkaarilaskelmissaan huomioineet myös nämä mekanismit ja näin ollen öljynvaihdosta saatavat hyödyt+haitat. Ei siis ole missään tapuksessa yksiselitteistä että öljynvaihto olisi edes maksimi käyttöelinkaaren suhteen laatikon ikään merkittävästi vaikuttava tekiä silloinkaan kun ei oteta laskelmiin mukaan tuota "paskahalvauksen" mahdollisuutta.
                      Niin, sinä Hemi kyllä jaksat joka ketjussa tästä öljyjen vaihtamattomuudesta vaahdota mutta tämäkin laatikko oli jo paskana ennen öljyjen vaihtoa, joten menee vähän asian viereen puhua jostain paskahalvauksista. :think

                      Auto on joskus ennen öljyn vaihtoa tehnyt tuon, varsinkin kylmänä että auto jää paikoilleen kun pitäis lähteä paikalta eteenpäin(väistää muuta liikennettä)

                      Tuo oireilu oli yksi syy vaihdattaa öljyt.
                      Epäilenpä että valtaosa näistä "paskahalvauksen" kokeneista vaihteistoista on ollut jo ennen öljynvaihtoa rikki.
                      Last edited by rasanttu; 02-06-2009, 14:39.
                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #41
                        Tuntuu "Paskahalvaukset" koskevan vain dieselin laatikoita. Mahtaisikohan kuitenkin olla vain heikko laatikko. Harvemmin tälläkään foorumilla kukaan itkee bensa steppiä joka olisi hajonnut, öljyt vaihdettuina tai ei.

                        Se on sitä halpaa ajoa dieselillä

                        Comment

                        • rasanttu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 530
                          • Tuusula

                          #42
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Tuntuu "Paskahalvaukset" koskevan vain dieselin laatikoita. Mahtaisikohan kuitenkin olla vain heikko laatikko. Harvemmin tälläkään foorumilla kukaan itkee bensa steppiä joka olisi hajonnut, öljyt vaihdettuina tai ei.

                          Se on sitä halpaa ajoa dieselillä
                          Dieselien moninkertaiset "todelliset" ajosuoritteet sekä vaihteistoon kohdistuvat voimat eroavat siinä määrin, että se selittää paljon vaihteistojen hajoamisia.

                          Mutta se on kummallista miten nämä hemin paskahalvaukset koskee vain diesel laatikoita.
                          Freude am Fahren

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by expertti View Post
                            Mutta löysin pajan jossa korjaus maksaisi n 1000 euroa+ turbiini 350 euroa. Takuu työlle 3kk, ilman km- rajoitusta. Tuo olis Oulussa.
                            Mikä paja, ja mitä tuohon hintaan lupasivat? Pääsääntöisesti jo kannuksensa hankkineilla tomaattikorjaajilla täydellinen laatikon läpikäynti tulee yleensä saman hintaiseksi tai kalliimmaksi, kuin kunnostettu ja testattu laatikko ATB-Berliniltä. Lisäksi jälkimmäisessä vaihtoehdossa auton seisonta-aika jää yleensä lyhyemmäksi.

                            Originally posted by expertti View Post
                            Ko laatikon suunnittelussa tapahtunut viba(laatikko liian heikko tehoon nähden) aiheuttaa sitten riippuen ajotavasta ja siitä käyttääkö D- asentoa vai laatikkoa manuaalisesti, eri mittaisia elinkaareja. D- asento kuulemma erittäin suositeltavaa!!!!
                            Sport-asennossa ollaan kuitenkin pääsääntöisesti aina kiihdytyksen alkaessa jo laskevan vääntökäyrän alueella, >~2200 RPM. Eli sanoisin pikemmin, että voimansiirto kuormittuu vähemmän, jos ajaa S:llä ja sitten tasanopeudella heittää D:lle.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #44
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Sport-asennossa ollaan kuitenkin pääsääntöisesti aina kiihdytyksen alkaessa jo laskevan vääntökäyrän alueella, >~2200 RPM. Eli sanoisin pikemmin, että voimansiirto kuormittuu vähemmän, jos ajaa S:llä ja sitten tasanopeudella heittää D:lle.
                              Jep, S:llä kannattaa ennemmin ottaa lähtöjä. Kierrokset on korkeammalla ja näin tosiaan vääntö ei rasita laatikkoa niin lujaa. Manuaalipuolta sensijaan kannattaa välttää. Laatikkoguru Siekkisen mukaan manuaalipuoli käyttää jotain eri systeemiä(älä kysy multa mitä) kuin auto-puoli ja rasittaa laatikkoa enemmän.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by Thuppu View Post
                                Manuaalipuolta sensijaan kannattaa välttää. Laatikkoguru Siekkisen mukaan manuaalipuoli käyttää jotain eri systeemiä(älä kysy multa mitä) kuin auto-puoli ja rasittaa laatikkoa enemmän.
                                Kysynpä kuitenkin. Tuo kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. Ei kai se laatikko tiedä, ohjaako EGS mm. solenoideja oman ohjelmansa vai kuskin käskyttämänä. Mitään tyhmäähän tuo laatikko ei anna kuskinkaan tehdä ja selvä viive kertoo, että aika paljon siellä parametrejä arvotaan ennen, kuin vaihde kytkeytyy.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎