Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    #16
    Originally posted by Pekuz View Post
    Se öljyn osanumero lukee siinä lapussa (vihreä itellä).
    Mutta kyllä niin moneen on laitettu juurikin tuota petron rasvaa ettei se siitä johdu.
    Mitäs tuon linkin taulukon värit meinaa jos ei merkitystä tuon öljyn vaativuuden osalta?

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Ohessa yksi selitys niihin lukuisiin vaihdelaatikko-ongelmiin jotka ilmenevät aina jokin aika öljyjen ekan vaihdon jälkeen.. Vasemmassa pullossa oli yli monta kuukautta seisomassa 137 tkm ajetun E39 528iA:n vaihdelaatikkoöljy ja oikeassa saman auton uusintaöljynvaihdon öljy seisoneena saman ajan ja vaihdettuna vajaa 1000 km ajettuna.

      Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
      Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.
      ---

      Comment

      • KATKU
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 230
        • Vaasa

        #18
        Originally posted by -Tapi View Post
        Ohessa yksi selitys niihin lukuisiin vaihdelaatikko-ongelmiin jotka ilmenevät aina jokin aika öljyjen ekan vaihdon jälkeen.. Vasemmassa pullossa oli yli monta kuukautta seisomassa 137 tkm ajetun E39 528iA:n vaihdelaatikkoöljy ja oikeassa saman auton uusintaöljynvaihdon öljy seisoneena saman ajan ja vaihdettuna vajaa 1000 km ajettuna.

        Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
        Onkos tossa tehty vaihto flushingilla ?

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by -Tapi View Post
          Ohessa yksi selitys niihin lukuisiin vaihdelaatikko-ongelmiin jotka ilmenevät aina jokin aika öljyjen ekan vaihdon jälkeen.. Vasemmassa pullossa oli yli monta kuukautta seisomassa 137 tkm ajetun E39 528iA:n vaihdelaatikkoöljy ja oikeassa saman auton uusintaöljynvaihdon öljy seisoneena saman ajan ja vaihdettuna vajaa 1000 km ajettuna.

          Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
          On tuo vaan aika härskiä. Eli BMW:n ikiöljy mentaliteettiä vois kuvailla näin:

          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • miccou
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 488
            • Iisalmi

            #20
            Originally posted by -Tapi View Post
            Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
            Osaisitko arvioida missä vaiheessa kannattaisi ensimmäinen vaihto tehdä? Minulla on 96 tkm ajettu 325iA vm. -01 ja olen siihen suunnitellut vaihteistoöljyn vaihtoa. Eräs BMW:n mekaanikko neuvoi että Suomen oloissa vaihdelaatikkoöly tulisi vaihtaa 100tkm:n väein.

            Onko tuo 100tkm jo liian paljon? Mielipiteitä...
            VW Passat 1.8t -04


            X1 20Da X-Drive -13
            E39 530Da Touring -01
            E39 525iA Touring -01
            E46 325iA Sedan -01
            E46 320D Touring -00
            Audi A3 1.9TDI -01
            VW Multivan 2.5 TDI -05

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #21
              Tuon Petro-Canadan öljyn spekseissä oli muistaakseni mainittu 120 tkm suositeltu vaihtoväli, joten siitä saanee vähän osviittaa. Noilla nurkilla oma ja Tapin kiesin öljyt vaihdettu ja analysoituna olivat vaihtokunnossa. Tapi voinee tarkentaa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by KATKU View Post
                Onkos tossa tehty vaihto flushingilla ?
                Ei. Nuo siis oli minun öljyt.

                E39 528iA

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 866
                  • Kainuu

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tuon Petro-Canadan öljyn spekseissä oli muistaakseni mainittu 120 tkm suositeltu vaihtoväli, joten siitä saanee vähän osviittaa. Noilla nurkilla oma ja Tapin kiesin öljyt vaihdettu ja analysoituna olivat vaihtokunnossa. Tapi voinee tarkentaa.

                  Oliko noissa spekseissä kerrottu että öljy soveltuis mm tuon ETL 7045 E korvaajaksi?
                  Tai onko kellään linkkiä josta tuo yhteensopivuus BMW:n kanssa selviäis? Voisin sitä sitten huoltopäällikölle vilauttaa maanantaina kun menen öljynvaihdosta keskustelemaan.

                  Comment

                  • expertti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 866
                    • Kainuu

                    #24
                    Originally posted by Pekuz View Post
                    Se öljyn osanumero lukee siinä lapussa (vihreä itellä).
                    Mutta kyllä niin moneen on laitettu juurikin tuota petron rasvaa ettei se siitä johdu.
                    Mikä merkitys tuolla värillä sitten on jos siinä lukevaa öljysuositusta ei noteerata....? Esim keltainen ja virheä, niissä on aivan eri öljyluokitus kerrottu. Ainakin tuossa aiemmin lähettämäni linkin taulukossa.

                    Ja tuon taulukon mukaan minunkin autossa(10/2001) pitäisi olla vihreä lätkä. Josta voisi päätellä ettei tuo Petro 3DM öljy oliskaan oikeaa. Miten tuota taulukkoa pitäisi ymmärtää lukea, jos ei kirjoittamallani tavalla?!?

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #25
                      No tuo firma (ATB-berlin) josta itse tilasin kunnostetun vaihtolaatikon kertoivat näin kun kyselin mitä öljyä suosittelevat:
                      You just have to make sure you use a full synthetic automatic transmission fluid (atf)! We tell our customers to change oil every 40tkm or every 2 years.
                      Ja sitten kun kysyin käykö tuo Petro Canada D3M Dextron III öljy ja näin vastasivat:
                      This will be fine!
                      Ja tosiaan he antavat kunnostamilleen laatikoille 1 vuoden takuun ilman kilometrirajaa. "Muutaman" laatikon kokemuksella varmasti tietävät mistä puhuvat. Joten ilmeisesti nuo öljyt ei ole niin tarkkaa tähtitiedettä.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • KATKU
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 230
                        • Vaasa

                        #26
                        Tossahan on ollu sitte toinen öljynvaihto melkeen tärkeempi, kuin ensimmäinen. Olisi kiva saada vertaukseksi huutelemalla tehty vaihto (siis säästää ne vanhat öljyt), niin näkisi kuinka paljon saadaan käytännössä pois tota irtoavaa likaa huuhtelemalla. Vai olisiko huuhtelemalla tehdyn vaihdon jälkeen myös syytä tehdä vielä toinen vaihto esim. 20 000 km jälkeen.

                        Comment

                        • Pekuz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 687
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Nuo ETL luokitukset on minusta yks hailee...
                          Tätä samaa askia on jossain jenkeissä käytetty kun on kerran GM sen valmistanutkin. Nyt ei enää löydy GMn nettisivuilta tämän laatikon teknisiä tietoja mutta niissä lukee että öljyvaatimus on Dexron III. Siis laatikolle 5L40-E eli A5S 390R.
                          ETL on vain ''ikiöljy'' versio Dexron III:sesta

                          Löysin tuon Specsin koneen uumenista print screeni alla...
                          Attached Files
                          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by Pekuz View Post
                            Nuo ETL luokitukset on minusta yks hailee...
                            Tätä samaa askia on jossain jenkeissä käytetty kun on kerran GM sen valmistanutkin. Nyt ei enää löydy GMn nettisivuilta tämän laatikon teknisiä tietoja mutta niissä lukee että öljyvaatimus on Dexron III. Siis laatikolle 5L40-E eli A5S 390R.
                            ETL on vain ''ikiöljy'' versio Dexron III:sesta

                            Löysin tuon Specsin koneen uumenista print screeni alla...
                            Kliketiklick!
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9138
                              • Oulu

                              #29
                              Pari vuotta sitten tätä öljyasiaa tuli kaiveltua. Jossain GM:n dokumenteissa suosituksena oli nimenomaan Dexron III-H, jonka tuo ATF D3M täyttää. Nykyään GM:n suositus on Dexron IV, joka tuli markkinoille pari vuotta sitten ja on laatuvaatimuksiltaan seuraaja III-H:lle.

                              Muistin väärin tuon öljyn speksatun vaihtovälin, se olikin max. 160 tkm. KLIK

                              Thuppu: Kiitoksia iltalukemisesta!
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎