Originally posted by Pekuz
View Post
E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...
Collapse
X
-
Ohessa yksi selitys niihin lukuisiin vaihdelaatikko-ongelmiin jotka ilmenevät aina jokin aika öljyjen ekan vaihdon jälkeen.. Vasemmassa pullossa oli yli monta kuukautta seisomassa 137 tkm ajetun E39 528iA:n vaihdelaatikkoöljy ja oikeassa saman auton uusintaöljynvaihdon öljy seisoneena saman ajan ja vaihdettuna vajaa 1000 km ajettuna.
Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.Last edited by -Tapi; 03-04-2018, 21:56.---
Comment
-
Onkos tossa tehty vaihto flushingilla ?Originally posted by -Tapi View PostOhessa yksi selitys niihin lukuisiin vaihdelaatikko-ongelmiin jotka ilmenevät aina jokin aika öljyjen ekan vaihdon jälkeen.. Vasemmassa pullossa oli yli monta kuukautta seisomassa 137 tkm ajetun E39 528iA:n vaihdelaatikkoöljy ja oikeassa saman auton uusintaöljynvaihdon öljy seisoneena saman ajan ja vaihdettuna vajaa 1000 km ajettuna.
Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
Comment
-
Originally posted by -Tapi View PostOhessa yksi selitys niihin lukuisiin vaihdelaatikko-ongelmiin jotka ilmenevät aina jokin aika öljyjen ekan vaihdon jälkeen.. Vasemmassa pullossa oli yli monta kuukautta seisomassa 137 tkm ajetun E39 528iA:n vaihdelaatikkoöljy ja oikeassa saman auton uusintaöljynvaihdon öljy seisoneena saman ajan ja vaihdettuna vajaa 1000 km ajettuna.
Uusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
On tuo vaan aika härskiä. Eli BMW:n ikiöljy mentaliteettiä vois kuvailla näin:
Comment
-
Osaisitko arvioida missä vaiheessa kannattaisi ensimmäinen vaihto tehdä? Minulla on 96 tkm ajettu 325iA vm. -01 ja olen siihen suunnitellut vaihteistoöljyn vaihtoa. Eräs BMW:n mekaanikko neuvoi että Suomen oloissa vaihdelaatikkoöly tulisi vaihtaa 100tkm:n väein.Originally posted by -Tapi View PostUusi öljy ja öljynvaihto saavat hirmuisesti likaa liikkeelle vahteistosta ja jäähdyttimestä, siksi paljon ajetun auton ensimmäinen öljynvaihto on mielestäni paras jättää kokonaan tekemättä. Jos öljyjä haluaa vaihtaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ettei tuo likamäärä pääse kerralla kiertoon. Suodatin on kovin pieni.
Onko tuo 100tkm jo liian paljon? Mielipiteitä...VW Passat 1.8t -04
X1 20Da X-Drive -13
E39 530Da Touring -01
E39 525iA Touring -01
E46 325iA Sedan -01
E46 320D Touring -00
Audi A3 1.9TDI -01
VW Multivan 2.5 TDI -05
Comment
-
Tuon Petro-Canadan öljyn spekseissä oli muistaakseni mainittu 120 tkm suositeltu vaihtoväli, joten siitä saanee vähän osviittaa. Noilla nurkilla oma ja Tapin kiesin öljyt vaihdettu ja analysoituna olivat vaihtokunnossa. Tapi voinee tarkentaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Ei. Nuo siis oli minun öljyt.Originally posted by KATKU View PostOnkos tossa tehty vaihto flushingilla ?
Comment
-
Originally posted by Clavurion View PostTuon Petro-Canadan öljyn spekseissä oli muistaakseni mainittu 120 tkm suositeltu vaihtoväli, joten siitä saanee vähän osviittaa. Noilla nurkilla oma ja Tapin kiesin öljyt vaihdettu ja analysoituna olivat vaihtokunnossa. Tapi voinee tarkentaa.
Oliko noissa spekseissä kerrottu että öljy soveltuis mm tuon ETL 7045 E korvaajaksi?
Tai onko kellään linkkiä josta tuo yhteensopivuus BMW:n kanssa selviäis? Voisin sitä sitten huoltopäällikölle vilauttaa maanantaina kun menen öljynvaihdosta keskustelemaan.
Comment
-
Mikä merkitys tuolla värillä sitten on jos siinä lukevaa öljysuositusta ei noteerata....? Esim keltainen ja virheä, niissä on aivan eri öljyluokitus kerrottu. Ainakin tuossa aiemmin lähettämäni linkin taulukossa.Originally posted by Pekuz View PostSe öljyn osanumero lukee siinä lapussa (vihreä itellä).
Mutta kyllä niin moneen on laitettu juurikin tuota petron rasvaa ettei se siitä johdu.
Ja tuon taulukon mukaan minunkin autossa(10/2001) pitäisi olla vihreä lätkä. Josta voisi päätellä ettei tuo Petro 3DM öljy oliskaan oikeaa. Miten tuota taulukkoa pitäisi ymmärtää lukea, jos ei kirjoittamallani tavalla?!?
Comment
-
No tuo firma (ATB-berlin) josta itse tilasin kunnostetun vaihtolaatikon kertoivat näin kun kyselin mitä öljyä suosittelevat:Ja sitten kun kysyin käykö tuo Petro Canada D3M Dextron III öljy ja näin vastasivat:You just have to make sure you use a full synthetic automatic transmission fluid (atf)! We tell our customers to change oil every 40tkm or every 2 years.Ja tosiaan he antavat kunnostamilleen laatikoille 1 vuoden takuun ilman kilometrirajaa. "Muutaman" laatikon kokemuksella varmasti tietävät mistä puhuvat. Joten ilmeisesti nuo öljyt ei ole niin tarkkaa tähtitiedettä.This will be fine!
Comment
-
Tossahan on ollu sitte toinen öljynvaihto melkeen tärkeempi, kuin ensimmäinen. Olisi kiva saada vertaukseksi huutelemalla tehty vaihto (siis säästää ne vanhat öljyt), niin näkisi kuinka paljon saadaan käytännössä pois tota irtoavaa likaa huuhtelemalla. Vai olisiko huuhtelemalla tehdyn vaihdon jälkeen myös syytä tehdä vielä toinen vaihto esim. 20 000 km jälkeen.Originally posted by TJJ View Post
Comment
-
Nuo ETL luokitukset on minusta yks hailee...
Tätä samaa askia on jossain jenkeissä käytetty kun on kerran GM sen valmistanutkin. Nyt ei enää löydy GMn nettisivuilta tämän laatikon teknisiä tietoja mutta niissä lukee että öljyvaatimus on Dexron III. Siis laatikolle 5L40-E eli A5S 390R.
ETL on vain ''ikiöljy'' versio Dexron III:sesta
Löysin tuon Specsin koneen uumenista print screeni alla...''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment
-
Kliketiklick!Originally posted by Pekuz View PostNuo ETL luokitukset on minusta yks hailee...
Tätä samaa askia on jossain jenkeissä käytetty kun on kerran GM sen valmistanutkin. Nyt ei enää löydy GMn nettisivuilta tämän laatikon teknisiä tietoja mutta niissä lukee että öljyvaatimus on Dexron III. Siis laatikolle 5L40-E eli A5S 390R.
ETL on vain ''ikiöljy'' versio Dexron III:sesta
Löysin tuon Specsin koneen uumenista print screeni alla...
Comment
-
Pari vuotta sitten tätä öljyasiaa tuli kaiveltua. Jossain GM:n dokumenteissa suosituksena oli nimenomaan Dexron III-H, jonka tuo ATF D3M täyttää. Nykyään GM:n suositus on Dexron IV, joka tuli markkinoille pari vuotta sitten ja on laatuvaatimuksiltaan seuraaja III-H:lle.
Muistin väärin tuon öljyn speksatun vaihtovälin, se olikin max. 160 tkm. KLIK
Thuppu: Kiitoksia iltalukemisesta!E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment
Comment