Originally posted by rasanttu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46(330d) -01, automaattilaatikon öljynvaihto meni pieleen...
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostSiinähän se pointti juuri onkin, että puhtaasti kulumalla näitä ei saa ajettua loppuun vaikka öljyjä ei koskaan vaihdettaisikaan.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostYks juttu mua askarruttaa öljyistä. Eli nämä laatikothan ovat melko tarkkoja öljystään ja näillä öljyillä on tietyt ominaisuudet. Entä kun 10 vuotta on menny suomen olosuhteissa ja mittariin on kertynyt se 300tkm+ niin onko tuo öljy ominaisuuksiltaan vielä kuinka lähellä sitä orginaalia jos ei epäpuhtauksia lasketa? Sitähän kukaan ei taida tietää miten nämä laatikot kestää jos uudesta lähtien olisi säännöllinen öljyvaihto-/huolto-ohjelma sanotaan nyt vaikka 60-90tkm välein..? Ei täällä vältäämättä käytäisi ollenkaan näitä keskusteluja.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostYks juttu mua askarruttaa öljyistä. Eli nämä laatikothan ovat melko tarkkoja öljystään ja näillä öljyillä on tietyt ominaisuudet. Entä kun 10 vuotta on menny suomen olosuhteissa ja mittariin on kertynyt se 300tkm+ niin onko tuo öljy ominaisuuksiltaan vielä kuinka lähellä sitä orginaalia jos ei epäpuhtauksia lasketa? Sitähän kukaan ei taida tietää miten nämä laatikot kestää jos uudesta lähtien olisi säännöllinen öljyvaihto-/huolto-ohjelma sanotaan nyt vaikka 60-90tkm välein..? Ei täällä vältäämättä käytäisi ollenkaan näitä keskusteluja.
Näitä öljyjen kanssa hierottuja paskatilttiin kuolleita ja pakkansa sulattaneita toki on maailma väärällään, mutta selkeästi loppuun kuluneita ei ole. Siis täysin riippumatta siitä mitä ko.autoilla on ajettu, missä ja millä tavalla ilman öljynvaihtojakin.
"Ikiöljyjä" ei ole olemassakaan, mutta sellaisia öljyjä on jotka kestävät yhtä kauan kuin itse laatikkokin, eli ainakin sen 15-vuotta ja +500tkm.
Aivan varmasti säännöllinen öljyjenvaihto esim.60tkm:n välein pidentää laatikon ikää ehkä 20%, mutta mitä sitten?
Kaikki muu kuitenkin loppuu paljon ennen ja ne hyödyt jää kuittaamatta koska paalikoneen leuat ehtii ensin.
Nykyinen autotekniikka on niin sähköistä+monimutkaista että kun se tekniikka hieman vanhenee on sen ylläpito taloudellisessa mielessä muutenkin mahdotonta. Nykyiset 80-luvun museoautot kulkivat yhdellä kaasuläpällä,puolalla ja kolmella metrillä sähköjohtoa, jolloin käyttöelinkaaren loppupuoli ei muodostunut ylivoimaisen raskaaksi käyttäjälleen.
Nyt kun tuollainen 530d e39 alkaa lähestymään 15-vuoden ikää ja bagisysteemit alkaa olemaan vaihtokunnossa, absiboxit tiltissä, tuennat loppu+korista irti, kone jakopäineen+turboineen vetelee viimeisiä, väyläboxit kärähtelee viikon välein, jne,jne, on aivan yhden tekevää kestääkö ko.laatikko vielä 5-vuotta pidempään. Siinä vaiheessa on herttaisen yhdentekevää ja varsin halpaakin vaihtaa tiltanneen askin tilalle romikselta takuupurkulaatikko, kun kaikki muu paljon kalliimpi alkaa kuitenkin rapistumaan käsiin tästä 1000-2000€:n autosta.
On siis aika absurdia tehdä satojen eurojen "ylihuoltoja" ja ottaa kuitenkin riski siitä että kaikki on aina tehty oikein(huuhtelu, öljymäärä, puhtaus, oikea öljy),
vain siksi että paaliin mennessään laatikko on ainakin huollettu.
e39:kin on kuitenkin KYMMENIÄ paljon tärkeämpiä ja kokonaiselinkaareen vaikuttavia rahaa nieleviä huoltokohteita kuin tuo laatikko jota kuitenkaan ajamalla ei käytännössä saa loppuun ajettua, öljynvaihdoista riippumatta.
Jos näin ei olisi ihan aikuisten oikeastikkin....mitä ihmettä se tuhannen huippuinsinöörin armeija ZF:llä ja BMW:llä on oikein ajatellleet kun ovat tehneet sellaisen systeemin jossa öljyjen ominaisuuksien loppuminen tuhoaa komponentin joka kuitenkin on suunniteltu kestämään sen koko eliniän?
Kukaan tästä insinööriarmeijasta, eikä BMW organisaatiossa ei ole siis huomannut varmuuskerroinpilkun olevan täydellisesti väärässä paikassa?
Kuitenkin ko.öljyjä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi edes kuumimpaan Afrikkaan tai lähi-itään toimitettavissa autoissa jossa laatikot öljyineen kuitenkin joutuu AIVAN eri rasitukselle/kulutukselle kuin mm.Suomessa.
Myöskään Kanadaan, Alaskaan tai pohjoisvenäjän -50 asteen pakkasiin ei ole nähty tarpeelliseksi suositella öljyjen kanssa leikkimistä, vaan näissäkin oloissa öljyt kestää VÄHINTÄÄN sen mitä laatikko ja muu auto itsessäänkin.
Comment
-
-
Öljyä on kuitenkin lisättävä jokatapauksessa jos haluaa että laatikko kestää. Kummallista ettei tälläisiä ikiöljyjä joilla voi heittämällä ajaa yli kaksisataa tuhatta kilometriä ei ole vielä moottoreihin kehitetty? No okei okei vähän eri asia mutta kärjistettynä silti. VAG yritti 50tkm vaihtoväliä mutta luopui siitä todettuaan ettei moottorit kestä sitä. Nyt on huomattu että nykyinen 30tkm tuhoaa jo moottorit pitkässä juoksussa. Moottorit eivät kulu vaan öljyt on yksinkertaisesti sellasta paskatervaa joka tuhoaa moottorin muuten voitelun puutteeseen.
Kun kerran moottoreissakin öljynvaihdon tiheys on öljylaatua tärkeämpi kriteeri uskoisin öljyn vaihtovälillä olevan jotain merkitystä.
Valmistajien suunnitelmiin ja viisaisiin insinööreihin ei kannata paljon vedota. BMW:llä on varmasti ajateltu että kunhan laatikko kestää sen 200tkm se riittää, siihen on ihan sama mitkä ne vaatimukset on.
On myös kummallista, että automaatteihin nykyään vaihdellaan öljyjä jos tämä on täysin turhaa ja tuhoaa laatikot nopeammin. Kaikki pelaa aikansa huoltamattakin siitä ei ole mitään epäilystä, myös moottorilla voi tuurilla ajaa jopa 100 tkm vaihtamatta öljyjä. Kannattaa googlettaa minkänäköisiä on VAGin dieselit 30tkm vaihtovälillä ajettuna noin 200tkm lukemissa. :think
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostItseasiassa ei. Syitä voi olla monia, kuminpoltto tai solenoidien jumiutuminen.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostYleensä tulee perusteltua vastaukset mutta nyt on vaan todettava että "Rasanttu", olet aivan pihalla tekniikasta, öljylaaduista, autovalmistajien kokemuksista, lähteidesi luotettavuudesta jne. Ylipäätään kaikki mitä tuoaa parissa vastauksessasi kirjoitit, on täyttä puppua.
Tollaset aivopierut "pelkkää puppua" ilman perusteluja tai vastaväitteitä vois kyllä jättää laukomatta.Last edited by rasanttu; 04-06-2009, 15:46.
Comment
-
-
Originally posted by Rocla View PostAutontekniikan kehistyskaaren kaikissa vaiheissa on havaittu, että pitkä juoksu tuhoaa moottorit pitkässä juoksussa.
Mut joo en mä mistään mitään tiiä
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostSe että venttiilit jumii voi kertoa siitä että öljyn pesevä vaikutus on hävinnyt... Ja kyllä suomen olosuhteet ovat helposti paljon pahempi kuin Afrikan tasainen kuiva ilmasto.
Se että nämä venttiilit ovat 530D laatikossa nylonia jotka kovassa "runttauksessa" helposti jättävät sulkeutumisen hieman turvotessaan vajaaksi(stepillä täysväännöllä), on lähinnä suunnittelumoka johon ei öljyjen vaihdoilla tai vaihtamattomuudella voi mitenkään vaikuttaa.
Paitsi tietenkin siten että ko.solenoidikoneistoon joutuu kierrosta irronnutta/liuonnutta sedimenttiä+metallipurua.
Afrikan ilmasto lasketaan autotekniikassa kuitenkin eniten mekaniikkaa rasittavaksi ilmastoksi, heti arktisen tyyppi-ilmaston jälkeen.
Toki suurten maksimilämpöjen vuoksi, mutta myös suurten päivittäisten lämpötilavaihtelujen vuoksi. Eli yöllä pientä pakkasta ja päivällä +60 auringossa, jolloin mm.laatikon lämmöt kelaa pakkasen puolelta aivan tappiin joka päivä.
Comment
-
Comment