Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vapina/tutina ((VIKA SELVITETTY))

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokehammer
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 75
    • Tampere

    E46 vapina/tutina ((VIKA SELVITETTY))

    Tuli ostettua e46 Touring. Tämä yksilö tutisee / värisee kuormitettaessa n.80-90km/h. Eli reippaammassa kiihdytyksessä tai sitten ylämäessä kun hiukankin enemmän kiihdyttää. Muuten meno on kyllä tasaista. Myllynä pyörii M47 ja aski manuaali. Onko jollakulla kokemusta? Käytännössä siis värinä on tosi hetkellistä, mutta jokseenkin ärsyttävää.
    Last edited by Smokehammer; 24-05-2010, 10:37.
    E46 325cia -00
    R129 AMG


    EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81
  • kilbert
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 1

    #2
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Tuli ostettua e46 Touring. Tämä yksilö tutisee / värisee kuormitettaessa n.80-90km/h. Eli reippaammassa kiihdytyksessä tai sitten ylämäessä kun hiukankin enemmän kiihdyttää. Muuten meno on kyllä tasaista. Myllynä pyörii M47 ja aski manuaali. Onko jollakulla kokemusta? Käytännössä siis värinä on tosi hetkellistä, mutta jokseenkin ärsyttävää.

    Saattaapi auttaa jos tasapainottaisi renkaat.. kokeile semmosta

    Comment

    • Smokehammer
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 75
      • Tampere

      #3
      Nuo on kyllä painotettu ennen allelaittoa. Luulis että vapisee tasaisellakin vauhdilla samoissa nopeuksissa jos tasapainotuksessa häikkää. Pitänee ihmetellä sitten renkaiden vaihtoon asti, josko alkavaa runkovikaa sitten olis.
      E46 325cia -00
      R129 AMG


      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

      Comment

      • Bouma
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 3108
        • Tampere

        #4
        Kardaanin rättinivel?
        MB CLS-12 350CGI AMG

        MYSTINEN.FI

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Bouma View Post
          Kardaanin rättinivel?
          ..tai jotain muuta voimansiirrosta. Tutkimaan kardaanin kannatinlaakerit , nivelet , perän kiinnitys jne. Tuskin mitään isoa..
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • sassi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2008
            • 412
            • Nivala

            #6
            Oireiden perusteella sanoisin melkoisella varmuudella, että kardaanin rättinivel.

            Kun ko. limppu on ehtoopuolella, kovempi kiihdytys n. 80 nopeudessa aiheuttaa jurinaa ja tärinää, vaikka tasakaasulla menee kuin sukkasillaan.
            --
            Sassi
            - F10 530d
            - KTM 690 Enduro
            Ex. E90 330d, E46 330d

            Comment

            • Smokehammer
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 75
              • Tampere

              #7
              Kiitän neuvoista. Sassin kuvaus osuu kyllä kohdalleen. Ei muutaku osia hankkimaan.
              E46 325cia -00
              R129 AMG


              EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

              Comment

              • Smokehammer
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 75
                • Tampere

                #8
                Kyllä se tutina sillä kuminivelen vaihdolla tuntui korjaantuvan. Kiitän vinkeistä. Nyt kun saatiin vielä softaa hiukan päiviteltyä lisää niin kulku on nelosdieselille ihan kelvollista. Laiskahan tuo, mutta parempi.

                Vanha limppu oli yhdestä reiästä revennyt ja uuteen verrattunu pehmeän oloinen.
                Last edited by Smokehammer; 30-06-2009, 11:15.
                E46 325cia -00
                R129 AMG


                EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                Comment

                • surface
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 257

                  #9
                  Originally posted by Smokehammer View Post
                  Kyllä se tutina sillä kuminivelen vaihdolla tuntui korjaantuvan. Kiitän vinkeistä. Nyt kun saatiin vielä softaa hiukan päiviteltyä lisää niin kulku on nelosdieselille ihan kelvollista. Laiskahan tuo, mutta parempi.

                  Vanha limppu oli yhdestä reiästä revennyt ja uuteen verrattunu pehmeän oloinen.
                  Kustansiko paljonki tuon nivelen vaihto?
                  E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                  Comment

                  • Smokehammer
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 75
                    • Tampere

                    #10
                    Omin neuvoin vaihdettiin joten nivelen hinnan verran.
                    E46 325cia -00
                    R129 AMG


                    EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                    Comment

                    • Smokehammer
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 75
                      • Tampere

                      #11
                      No niin.. palataan aiheeseen. Tutina palasi. Testailin tuota eri tilanteissa ja totesín että hieman vajaa 80km/h mittarinopeutta ajettaessa kun polkaisee kaasua kunnolla 3 tai 4. vaihteella niin tutina tulee rajumpana. Jos kiihdytän alemmasta nopeudesta kaasu pohjassa, niin tutinaa ei edes joka kiihdytyksellä esiinny. Menee siis sen kriittisen nopeuden ohi ilman oireita jos täysi veto jo pienemmästä nopeudesta. Mutta heti kun rajumpi veto alkaa tuon nopeuden kohdilla niin tutisee.

                      Tällä hetkellä autosta on rikki putkiston takimmainen kumi.Se on nyt rautalangalla korjattu /jäykistetty. Ehkä siis voi jonkin verran resonoida koriinkin enemmän kuin normaalisti. Missään muussa tilanteessa ei mitään tutinaa kuitenkaan ole. Tuskin siis vajaakuntoinen pakoputken vaimennuskaan ole syynä. Korjaan sen ensi viikolla, mutta epäilen ettei voi liittyä otsikon ongelmaan. Jatkamme siis ihmettelyä.

                      Nyt siis vaihdettu rättinivel ja uudet gummit.
                      Last edited by Smokehammer; 30-07-2009, 19:17.
                      E46 325cia -00
                      R129 AMG


                      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                      Comment

                      • tomppa84
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 60

                        #12
                        kardaanin tärinä

                        mulle 320d e46 ja ei auttanut kumilimpun vaihto. Vaivat samat kuin smokehammerilla. Lienee kardaanin tukilaakeri vaihtoon seuraavaksi!?
                        Last edited by tomppa84; 31-07-2009, 10:54.

                        Comment

                        • Smokehammer
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 75
                          • Tampere

                          #13
                          Näyttäs ton BMW varaosaohjelman mukaan olevan ko. mallissa ristinivel. Kävi mielessä että oire voisi periaatteessa liittyä siihenkin. On ilmeisesti vaan prässätty kiinni? ETKA ei tarjoa ainakaan irto-osia.

                          Pitää nosturilla ensi viikolla koittaa tuota kardaania kopeloida. Joskohan sieltä sitten jotain viitteitä löytyisi. Pystyyköhän tuota ristiniveltä voitelemaan jotenkin. Tuskin löytyy rasvanippaa??

                          Arvaushan tämäkin, ja halvin vaihtoehto tässä vaiheesssa taitaa olla se tukilaakerin vaihto. Orggis varaosana koko kardaani 1000e luokkaa.
                          E46 325cia -00
                          R129 AMG


                          EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                          Comment

                          • Styroxi
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 384
                            • Vaasa

                            #14
                            On ilmeisesti vaan prässätty kiinni?
                            on joo,, eikä saa vaihdettua, huomasin saman tuos e34 kun tehtiin siihen kardaania.

                            No halvemmaksi tulee ostaa purkaamolta toinen pätkä mis tulee mukana ehjä ristinivel. en kys.mallista tiedä mut tuos 34:ässähän kardaani on kahdesta osasta, pultilla kiinni

                            Comment

                            • Smokehammer
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 75
                              • Tampere

                              #15
                              Kuulemani mukaan noitakin niveliä pystyy vaihtamaan. ..ja onhan siitä foorumillakin jotain juttua ollut. Asian osaavan korjaamon kun vaan löytää.

                              Sellaista havaintoa tein vielä tänään lisää, että tutina tulisi selvästi takaosasta. Pidin vaihdekepistä kiinni samalla kun kiihdyttelin, eikä minkäänlaisia värinöitä tuntunut näpeille. Luulisi tuntuvan, ainakin jos voimansiirron alkupäässä on vikaa.

                              Vetarit ehkä, perän tuenta ehkä, ristinivel ehkä. Vetarit ja ristinivel kuitenkin pyörivät tasanopeutta em. nopeuksilla. Perän tuentaan kuormituksen muutos vaikuttaa, samoin ristiniveleen? Mites vetareihin?

                              Paras varmaan vaan odottaa ja nostaa tuo kottero ensin nosturilla ilmaan ja pohtia sitten lisää.
                              E46 325cia -00
                              R129 AMG


                              EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎