Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 330d kolahtelua kardaanista
Collapse
X
-
Originally posted by Bouma View PostMikäs tuon osa nro 8 ja 9 suomenkielinen nimi on?
http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...iversal_joint/--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Ok, kiitoksia! Mikäli nivel on vielä ehjä selviän siis puhdistuksella, tiivisteellä (26111229504) ja vaseliinilla (07551225051). Nivelestä ei kuulu kilinää eikä muitakaan ääniä, mutta jotakin tutinaa tuossa autossa alustarempan jälkeenkin vielä on. Pitänee ottaa tuon nivelen puhdistus/rasvaus huolto-ohjelmaanExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
elieli,
tässä nyt on remppaa varten palikat tilausnapin painallusta vailla valmiina, mutta en nyt oikein tiedä, et pitäiskö se hankkia toi cv nivel kaiken varmuuden välttämiseks, jos se ongelma oliski siinä. Tosiaan kun edessä on perän uudelleen-puslitus niin menis niin helposti siinä samalla.
Tietty kyllähän sen ainakin tulis putsattuu ja rasvotettua uusiks mutta sitten taas tulee kalliiks jos täytyy uudelleen alkaa käyttää pajalla... vai onko toi homma erikseen vaihtaa?
Ja vieläkään ei oo kukaan osannu vastaa siihen, että kuuluuko tossa olla pientä välystä?BMW e46 330D Touring -03
Comment
-
-
Täälläkin samaa tumsahtelua ja vähän kolahteluakin
Autona 330d manuaalilla 6/2003 ajettu 160tkm.
Lueskelin näitä kirjoituksia ja melkoinen määrä vaihtoehtoja mistä tämä voi johtua.
Kävin tänään nosturilla katselemassa auton alle ja onneksi ainakaan perän repeämiä korista, ei taskulampulla ollut havaittavissa. Apurungon ja korin välissä olevat puslat näyttivät siisteiltä mutta, koska olin yksin en päässyt näkemään niiden todellista kuntoa nytkäyttelemällä autoa edestakaisin.
Muiden kirjoituksien perusteella on myös syytä tarkistaa vetoakseleiden nivelet. Ja tämän ilmeisesti tunsi irroittamalla takarenkaat ja pyörittelemällä vetoakseleita käsin vai?
Rättinivel vaikutti myös terveeltä, tosin pulttien ja kumin juuressa näkyi ehkä hieman elämisen merkkejä, saattaa siis olla hieman väljä.
Voiko vakionopeusnivel mennä niin huonoksi, että aiheuttaa kolahtelun ääntä?
Onko perässä jotain osaa, mikä helposti aiheuttaa välystä? Entä vaihdelaatikossa (manuaali 6 vaihteinen)?
Mitä kaikkea meinasit vaihtaa nyt sitten kerralla?325iA Cabriolet 3/1987
330d 6/2003
Comment
-
-
Aloittajan oireisiin kokeilisin ensin vaihtaa kardaanin kuminivelen, eli sen joka on vaihdelaatikon ja kardaanin välissä, juurikin keskikyynernojan kohdalla. Itsellä oli samoja vikoja nyt keväällä, kolahti vaihdetta vaihtaessa, ja tyhjäkäynnillä+jollain kierroksilla hieman täryytti. Perseessä tuntui selkeä tärinä noin 80km/h nopeudessa tasaista vauhtia ajettaessa. Kaikki edellä olevat korjaantui pelkän kumilimpun vaihdolla. Limppuhan on laatikon päässä kiinni, eli omalta osaltaan tukee laatikkoa/vaimentaa tärinää. Seuraava palikka kardaanissa on tukilaakeri, ja sen ja rungon välissä ei muistaakseni kummoista vaimennusta ollut.
Vaihtohomma on suht nätti, jos pääset nosturille. Eka vähän suojamuoveja pohjasta poikkes, pakoputken keskikannakkeet (kaksi suorakaiteen muotoista rautaa) irti, takapöntön kannakekumista puottaa irti ja putki lepuuttaan johonkin. Edestä siis jätin putken kiinni. Pakoputken irrotus perästä siksi, että joudut taittamaan kardaania perän edessä olevasta nivelestä, jotta kumilimpun sisällä oleva holkki tulee ulos. Pelkkä limppuhan oli muistaakseni kuudellä pultilla kiinni laatikossa. Mutta jos avaat vain pultit, limppu jää roikkumaan holkista kardaanin ja laatikon väliin, eli kardaania täytyy saada vedettyä taaksepäin. Ja helpoiten se onnistuu taittamalla viimeisestä nivelestä. Niin, ja tosiaan tukilaakerin runkoon kiinnittävät pultit auki, jotta saat taitettua....
Jos sillä nyt väliä on, niin oma auto on 330d.
Comment
-
-
Originally posted by @ntti View PostAloittajan oireisiin kokeilisin ensin vaihtaa kardaanin kuminivelen, eli sen joka on vaihdelaatikon ja kardaanin välissä, juurikin keskikyynernojan kohdalla. Itsellä oli samoja vikoja nyt keväällä, kolahti vaihdetta vaihtaessa, ja tyhjäkäynnillä+jollain kierroksilla hieman täryytti. Perseessä tuntui selkeä tärinä noin 80km/h nopeudessa tasaista vauhtia ajettaessa. Kaikki edellä olevat korjaantui pelkän kumilimpun vaihdolla. Limppuhan on laatikon päässä kiinni, eli omalta osaltaan tukee laatikkoa/vaimentaa tärinää. Seuraava palikka kardaanissa on tukilaakeri, ja sen ja rungon välissä ei muistaakseni kummoista vaimennusta ollut.
Vaihtohomma on suht nätti, jos pääset nosturille. Eka vähän suojamuoveja pohjasta poikkes, pakoputken keskikannakkeet (kaksi suorakaiteen muotoista rautaa) irti, takapöntön kannakekumista puottaa irti ja putki lepuuttaan johonkin. Edestä siis jätin putken kiinni. Pakoputken irrotus perästä siksi, että joudut taittamaan kardaania perän edessä olevasta nivelestä, jotta kumilimpun sisällä oleva holkki tulee ulos. Pelkkä limppuhan oli muistaakseni kuudellä pultilla kiinni laatikossa. Mutta jos avaat vain pultit, limppu jää roikkumaan holkista kardaanin ja laatikon väliin, eli kardaania täytyy saada vedettyä taaksepäin. Ja helpoiten se onnistuu taittamalla viimeisestä nivelestä. Niin, ja tosiaan tukilaakerin runkoon kiinnittävät pultit auki, jotta saat taitettua....
Jos sillä nyt väliä on, niin oma auto on 330d.
Ja tosiaan, tilasin nyt sitten varmuuksiks sen cv-nivelen (+oheis tarpeet) niin eipä jää harmittamaan jälkeen päin. Menee vaihtoon kelkan ja perän puslat ja tukivarsien sisemmät puslat (eli kaikki mitä on kelkassa kiinni), lisäks pitäis itte vaihdella alustasarja ja moottorin tukikumit, raidetangon päät ja kolmiotukivarret. Kunnon remppa alustaan. Varmaan sitten selviää kun noita lähdetään tuola irrottelemaan jos on muuta sälää vielä rikki (kardaanin varrella). Tuleepahan suljettua paljon tutinalähteitä pois kerralla. Yks takaiskarikin oli päästäny mehut pihalle. Että sellasta se elämä onBMW e46 330D Touring -03
Comment
-
-
.
Täällä päin samoihin ongelmiin ratkaisua haetaan vaihtamalla ensin pelkästään ns. rättinivel/kumilimppu vaihdelaatikon ja kardaanin väliin. Kävin montulla tutkailemassa pohjasta, kaveri oli ratin takana nytkyttelemässä eteen ja taakse päin käsijarru päällä, eli pääsin alla katsomaan mistä antaa väljää.
Tässä rättinivelessä oli eniten havaittavissa väljyyttä ja perän takimmaisessa "poikittaisessa" puslassa tuntui myös jonkin verran välystä.
Eilen menin Oulussa Wetterille kyselemään rättinivelen vaihdolle hintaa/aikaa. Yllätyksenä katsoivat koneelta kardaanin osia ja kertoivat, että alkuperäisosana ei saa rättiniveltä erikseen, vaan on ostettava koko kardaani hinta 750€.
Ei tullut kauppoja Wetterin kanssa ja tänään soitin Laakkoselle Espooseen, josta sain tilattua irtonaisen rättinivelen huomattavasti edullisempaan hintaan. Laakkonen Espoossa myy kai myös pelkästään BMW alkuperäisosia? Vai?
Ilmoittelen miten kävi kunhan oon saanu rättinivelen vaihdettua.325iA Cabriolet 3/1987
330d 6/2003
Comment
-
-
Päivitystä tilanteeseen
Eli tämän kesän bemuremppa alko viikko sitten kun vein auton eräälle pienemmälle pajalle ja siellä vaihdettiin seuraavaa:
1. rungon puslat ja perän puslat vaihdettiin sinne taakse (lukuunottamatta niitä perän kahta pikkupuslaa (mitkä pitää perän siinä kelkassa kiinni), kun kl-varaosat sössi lähetyksen ja ne jäi puuttumaan, mutta tuntuvat olevan kimmoisassa kunnossa), tulos: tumpasahtelu vaimeni selvästi.
2. cv-nivel oli täydellisen kuiva: oli jo ruvennu sinertämään ilmeisesti kuumuudesta ja tämän vaihdon seurauksena suurin kopsahtelu lakkas. Tässä vaiheessa arvelen, että osa kolahtelusta tulee varmaan moottorin päästä kun ne tukikumit on jonkin näköistä damagea ottaneet.
3. Tilauslistalla oli myös eibachin pro-system ja tässä yhteydessä oli takapään iskareiden ja jousien yms. asiaan liittyvien osien vaihto. tuloksen voi varmasti kaikki päätellä eli auto lepää tiessä hieman eri tyyliin varsinkin kun toinen iskari oli työntäänyt mehut pihalle eli vissiin jousi ajo sielä puolella myöskin iskarin virkaa
Ei siinä mitään, taas siinä viikko revittiin eteen päin ja tossa viikonloppuna sitten oli niiden tukikumien vaihto, autotallissa tuli tehtyä iha ite kaverin kanssa... ja tuli aika mielenkiintosia hommia eteen. Eli oli vähä ottanu kumit kipeetä. Apukuskinpuoleinen oli vähän murentunu siitä yläreunasta ja kuskinpuoleinen olikin sitten menny ihan kahteen osaan. Lisäksi oli noi paineletkut jotka menee noihin tyynyihin niin murtunu t-haarasta joka suuntaan niin laitoin uuden haaran (neljäs kuva), joka viimeisessa kuvassa näkyy asennettuna. Eipä ihmekkään kun ei oikein moottori pysyny aloillaan.
Tossa laitoin vähä kuvia noista, eli ekassa on vanhat ja uusi kumi kaikki samassa otoksessa. Alimpana on se kuskinpuoleinen, ylimpänä on apukuskin puoleinen ja vasemmalla uusi. Toisessa kuvassa näkee paremmin noi vauriot toiseen kumin ja kolmannessa on se päälliosakin mukana.
Nämä kaikki kun on tehty niin kolina on vaimentunut, moottori ei enää revittäessä kolahtele tms. mutta joku sielä vieläkin pitää vaimeaa "klok" ääntä juuri vedon rajoilla kun liikutaan hitailla nopeuksilla. Ja edelleenkään ei "tärinä/jyrinä" tasanopeuksilla poistunut. Ensi viikonloppuna menee vielä etupään iskarit/jouset/kolmiotukivarret/raidetangon päät ja tehdään nelipyöräsuuntaus. Sittenhän on oikeastaan enää vetarit (vaikkei niissä välystä tunnukaan) tai kytkin/vautipyörä. Ja kiva kun turbokin huohaa öljyä. ja jarrutkin on alkanu tärräämään. Vitun kallis kosla tulee, mutta tästähän tehdään hyvä, makso mitä maksoBMW e46 330D Touring -03
Comment
-
-
Vika tänään korjattu!
Elikkäs oli aivan vastaavaa kolahtelua kardaanissa kuin "parvianenp":llä ja teki sitä, että kun veto päältä löysäsi ns. moottorijarrutukseen, niin silloin kolahti ja nykäisi..toisin sanoen välystä voimansiirrossa jossain.
Autossa (166tkm ajettu) oli alkuperäinen vaihdelaatikon ja kardaanin välinen rättinivel paikallaan.
Vaihdoin tänään rättinivelen (kumilimppu) uuteen (aikaa meni 1,5h kaverin kanssa), seuraavaksi koeajolle ja auto toimii kuin uusi. Ei mitään pienintäkään kolahtelua, eikä välyksen tuntua!
Viimeaikoina alkoi myös tärisyttämään kuin vedon löysäsi ja antoi auton rullata moottorijarrutuksessa. Nyt ei tee enää sitäkään. Kaikki korjaantu kumilimpun vaihdolla.
Ostin marmoritiskiltä uuden limpun, hinta oli muistaakseni 131 euroa (hieman tingattuhinta). Tarvikeena limppu olisi ollut noin 60 euroa.325iA Cabriolet 3/1987
330d 6/2003
Comment
-
-
Originally posted by 324tdic2d View PostVika tänään korjattu!
Elikkäs oli aivan vastaavaa kolahtelua kardaanissa kuin "parvianenp":llä ja teki sitä, että kun veto päältä löysäsi ns. moottorijarrutukseen, niin silloin kolahti ja nykäisi..toisin sanoen välystä voimansiirrossa jossain.
Autossa (166tkm ajettu) oli alkuperäinen vaihdelaatikon ja kardaanin välinen rättinivel paikallaan.
Vaihdoin tänään rättinivelen (kumilimppu) uuteen (aikaa meni 1,5h kaverin kanssa), seuraavaksi koeajolle ja auto toimii kuin uusi. Ei mitään pienintäkään kolahtelua, eikä välyksen tuntua!
Viimeaikoina alkoi myös tärisyttämään kuin vedon löysäsi ja antoi auton rullata moottorijarrutuksessa. Nyt ei tee enää sitäkään. Kaikki korjaantu kumilimpun vaihdolla.
Ostin marmoritiskiltä uuden limpun, hinta oli muistaakseni 131 euroa (hieman tingattuhinta). Tarvikeena limppu olisi ollut noin 60 euroa.f22 220i
Comment
-
-
Originally posted by maukka86 View PostMinkänäköinen alkuperäinen rättinivel oli? Itsellä tekee aivan vastaavaa, mutta rättinivel näyttää päällepäin ehjältä. Voisiko tuo silti olla väljistynyt?
Comment
-
-
Originally posted by Bouma View PostNe metalliholkit voi olla irti siitä kumilimpusta.
Mulla oli metalliholkit kaikki täysin irti, välys käsissä noin 3-4mm luokkaa/metalliholkki. Todellinen välys on 6mm, koska on 3holkkia kardaaniin päin ja 3 vaihdelaatikkoon.
Veto päällä välys on sitten varmasti enemmän.
Itse tarkistin rättinivelen kunnon montulla siten, että kaveri nytkytteli autoa käsijarru päällä edestakaisin.325iA Cabriolet 3/1987
330d 6/2003
Comment
-
-
Originally posted by 330d Black View Post330d
Kolahtelua kyynärtuen kohdalla. Syy:kardaanin kannatinlaakerin toinen kiinnikepultti löysällä. Kiristys ja kolinat hävisi.eDIRTYkliks
Comment
-
Comment