Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d vm 2000 KAKSOISMASSA-VAUHTIPYÖRÄN VAIHTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #31
    Originally posted by teamwerner View Post
    Hei,

    kuinka ilmenee jos vauhtipyörä on tullut tiensä päähän. Oma auto jyristää/ täristää kiihdytettäessä, kunnes täristää hellittää kierrosten noustua yli 3000. Kovinta 2000- 3000 akselilla. Sekä esim jos vakkarilla lähtee kiihdyttämään 6- vaihteella vauhdin ollessa alhainen, niin täristää kovastikin. Lisäksi kytkimen toiminta on alkanut oireilemaan, pitää selvää korahdusta/ jyrinää. Auton ollessa vapaalla jos laitan kytkimen pohjaan ja nostan, niin tuntuu lopussa pieni täristys?
    Kiitos!
    Aika selvät oireethan siinä on, onko se lastutettu? Edellisessä Pösössä josta meni kaksoismassavauhtipyörä kolahti myös pakilta painaessa kytkintä.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • juhop
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 45
      • järvenpää

      #32
      Tuo "kolaus" taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin mikään vika. Vauhtipyörään tai kytkimeen tuskin liittyy kun mulla kuuluu kans kolaus sammuttaessa. Kytkimen ja vauhtipyörän vaihtelin tuossa vähän aikaa sitten.

      Oireina oli liikkeellelähdössä ja aina kytkintä luistattaessa jumalaton tärinä..
      BMW 320d touring 2002

      Comment

      • estervainaa
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 665
        • Kuopio

        #33
        Vanhaa topicia lainatakseni. Itsellä manuaali m57n karalan ohjelmalla, mittarissa nyt 314tkm. Vajaa 2v ja 80tkm sitten vaihdettiin luistavan vakiokytkimen tilalle sacs kytkin ja jämäkämpi asetelma. Ei ole luistanut sen jälkeen, ei juuri jurissutkaan. Pari kk sitten ilmaantui kuului yhtäkkiä kytkintä painaessa napsahdus ja kytkinpolkimeen jäi 5-10cm väljää alkuun. Tämä alun 10cm matka siis aivan lepsu. Sen jälkeen kytkin toimii normaalin tuntuisesti, mitä nyt vähän "kurisee" painaessa ja saa kyllä painaa melkein lattiasta läpi että menee kylmänä pykälät silmään, etenkin pakki ja 1. Lisäksi tuntuu, että saa tosissaan painaa tuota kytkintä pohjaan, muuten aivan kuin alkaisi kytkin ottamaan kiinni? Muuten ei siis vaikuta ajossa, ei jurise tms. Auto ollut itsellä kohta 3v ja 135tkm, ostosta lähtien korahtanut sammuttaessa. Tosiaan isommin ei ole jurissut kiihdytellessäkään.

        Vein auton pajalle siitä syystä, että toimimattomien peruutusvalojen ja parkkitutkan syyksi paikallisesta merkkiliikkeestä ilmoitettiin aikaisemmin kytkimen vaihdon yhteydessä jääneen em toimintoihin vaikuttavat johdot moottorin ja vaihdelaatikon väliin joten ne piti saada pois ja peruutusvalot toimimaan että saa leimattua. Keskustelin tuosta kytkimen "löysästä" ja hankin painelaakerin ja uuden asetelman kun oireet kuulemma viittasivat siihen. Kuitenkin viaksi paljastui palasina oleva kaksoismassavauhtipyörä.

        Onko muilla ollut vastaavaa oireilua tuon vauhtipyörän hajotessa? Mitä nyt täältä btcf:lta selasin, niin enempi tärinää/jurinaa ja ääntelyä ollut? Ei tuollaista yksittäistä napsahdusta ja sitten väljyyttä? Paikalliselta diileriltä kaksoismassa 1080€, tosin siitä saisi alennusta, mutta korjaamon kautta hinta kuulemma jää max 650€ tuon vauhtipyörän osalta.
        -89 "m5" rataprojekti
        -02 transporter syncro
        -01 e53 3.0i
        -93 318is rataprojekti nro II

        Comment

        • TJJ!
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 51
          • Raahe

          #34
          Sopivaan aikaa nostettu tämä topic! Eli täys kiihdytyksessä kytkin luistaa 2000rpm jälkeen yhtäkkiä. Normaalissa ajossa jos pinta kaasulla ajelee ja kiihyttelee niin ei mitään luistoa ilmene. Luisto alkaa aina yllättäen, eikä sillai että alusta asti ois kytkin pohjassa. Taitaa olla vp entine? Kyseessä on e46 vm2001 330d. Mistä ootte tilaillut kytkinpaketteja ja pyöriä? Paljon uudessa vauhtipyörässä on välystä? Eli vauhtipyörän välykset saa testattua irrottamalla se ja kokeilee pyörittää siitä kohdasta mihin levyt osuu. Tuohon tyyliin --> http://www.youtube.com/watch?v=n6kqy-hxZzc

          Edittiä vielä että ei oo tullut mitään epämääräisiä tärinöitä. Ehkä pari viikkoa joku outo ulina kuulunu?? sitäkään ei kuulu aina
          Last edited by TJJ!; 18-04-2012, 22:51.
          Nykyinen: E61 525d, Nissan King Cab
          Ex: Golf,2xVolvo, Bmw e46 330d, Bmw e36 M3, Corolla, e34 525td, 2x E36 328

          Comment

          • estervainaa
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 665
            • Kuopio

            #35
            Itsellä 2v sitten tuli luistoa 4-6 vaihteilla kun lähti kiihdyttämään täyskaasulla jsotain 2000 kierroksella ja sitten noin 2500 kohdalla kun vääntöä tulee enempi peliin niin kierrokset nousi ja ei vauhti samalla tavalla. Ei oikeastaan täristänyt tai muutakaan. Lisäksi ehkä pientä pehmeyttä tuntui paikaltaankin kiihdyttäessä tuossa vääntöpiikin kohdalla, eli ei nykäissyt samalla tavalla 2500 rpm kohdalla kuin normaalisti. Tosiaan tuolloin kytkin meni vaihtoo, vauhtipyörässä ei havaittu vikaa.

            Avaamalla selviää mikä sinulla vikana. Itse tilasin tuon paineasetelma us-partsilta noin 400e, kytkinlevy noin saman verran samasta paikasta kun vajaa 2v sitten hankin. Itsellä siis se orgaaninen levy, ei sintteri. Luvattu väännön kesto muistaakseni 560nm, sintterillähän tuohon saisi sen n 100nm enemmän. Kannattaa painelaakeri vaihtaa n80e marmorilla, lisäksi ne vauhtipyörän pultit vaihtaa kanssa uusiin, ne maksaa 20-30e yhteensä.
            -89 "m5" rataprojekti
            -02 transporter syncro
            -01 e53 3.0i
            -93 318is rataprojekti nro II

            Comment

            • huppu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 423
              • Rovaniemi

              #36
              Mulla meni kytkin juuri pitkällä Etelä-Suomen reissulla v. 2010. Hyvin meni etelään asti, mutta sitten yhtäkkiä huomas paikallaan olessa kytkintä nostaessa, ettei auto lähde liikkeelle vaan alkaa kauhea jyrinä ja tärinä. Ei ollut varmaan mukavaa kuultavaa parkkihallin muille asiakkaille Päästiin kuitenkin takaisin kotiin ja seuraavalla viikolla tuomio oli, että sekä kytkinasetelma että vauhtipyörä sökönä. n. 1100 eur meni osiin, mitkä tuli KL-Varaosien kautta. Sen jälkeen toiminut hyvin!
              BMW E46 318d 10/04

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎