Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kanja
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 60

    #76
    Originally posted by kanja View Post
    Jeps. Nyt pääsin kurkkaamaan auton alle. Rättinivel ja tukilaakeri olivat kunnossa, mutta takimmainen ristikko oli väljä.
    Mikähän ristikko tuohon sopisi, ja kuka Oulun seudulla tekee noita ristikon vaihtoja? Vai hommaanko suosiolla hajoittamolta uuden(käytetyn) kardaanin?
    Tämäkin projekti on päässyt vähän venähtämään, kun tuo ei hirveästi ole
    ajoa haitannut. Nyt vois kuitenkin laittaa hommat kuntoon.
    Onko tietoa sopiiko tämä:
    http://varaosahaku.fi/fi-fi/BMW/BMW-...5/?parttype_id[0]=0

    taka-osa tuohon omaani. Eli tuo purkaamon osa on 5-vaihteisesta ja
    itselläni on 6-vaihteinen. Real-oem:n mukaan omassani on luonnollisesti
    pidempi tuo koko kardaani, mutta mietin vain, että onko tuo takaosa
    kuitenkin samanlainen.
    Tietty jos löytys samanlainen purku-auto..vaan en ainakaan vielä ole
    hajottamolta löytänyt.

    Comment

    • kani
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 699
      • Espoo

      #77
      Onko kellään pientä kolkotusta kun nostaa kaasun? Veto päällä on ihan hiljainen. Ottikohan se takapään vakionopeusnivel osumaa kun kardaani ei halunnut irrota perästä -> aukesi, kuulat putosi lattialle ja piti pakata uudestaan putsauksen ja uusien rasvojen kanssa takaisin. Oli aika haastavaa heilutella ja kääntää niveltä ja saada kuulat takaisin koloihinsa.

      Pyöriä pyörittelemällä ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä eikä veto päällä ajaessa, kaasun kun nostaa tai keventää kuuluu kevyt naputtava ääni takapäästä. Pitääkö tuo kardaani kuitenkin esijännittää jotenkin paikoilleen? Silmämääräisesti se ainakin on niinkun pitää suorassa entisellä paikallaan. Ei ollut aikaa koeajon jälkeen nostaa ylös ja katsoa uudestaan.. täytyy ihmetellä lisää kun ens kerran ehtii tallille.
      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

      Comment

      • kani
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 699
        • Espoo

        #78
        Ääni tuli ja meni- tämä outo välillä ajossa kuulunut ääni oli vähän vääntynyt lämpösuojapelti mikä hankasi kardaaniin . Nyt kun se oli vähän aikaa kolkotellut välillä oli selvä hankausjälki kardaanissa mikä paljasti sen.
        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

        Comment

        • blueorange
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 404
          • suomi

          #79
          Niin ja sit ainakin e36 sitä etu ja takapätkän liu,un mutteria ei pidä kiristää kun käytännössä käsi momenttiin.Oikea kiristysmomentti on 10nm eli sen saa käsin joku bodari liiankin tiukalle.Edit: vaikka siinä mutterissa on kannat niin se ei tarkota että se vedetään isolla avaimella hampaat irvessä kiinni.Varmasti ravistaa ja täristää kun on kauhee jännitys joka suuntaan
          Last edited by blueorange; 16-11-2014, 18:21.

          Comment

          • pomo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2013
            • 429
            • Oulu

            #80
            Kaikki lajt on voimalajeja
            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

            E46 320 Cab

            Comment

            • zimeon
              Newbiemmer
              • Feb 2012
              • 8
              • Pöytyä

              #81
              Mahtaakohan itselläkin olla kardaanin kanssa ongelmia kun aina välillä, ~muutaman päivän välein kuuluu hyvin hetkellinen jyrinää. Normaalisti ei kuulu mitään ja tämäkin vain silloin kun ajelee tasasta 2000 kierroksen paikkeilla. Loppuu aina sekunnin tai parin jälkeen :think Tuntuu et tämä alkanut tapahtumaan useammin nyt tai sit vain kuvittelen

              Kyseessä 320d automaatti jolla ajettu 275tkm.

              Comment

              • Rider
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2014
                • 211
                • Tampere

                #82
                Kyselläänpäs nyt hieman pöljiä, mutta...

                Paljon on puhuttu topicissa tästä esijännityksestä, eli kysymys kuuluukin, että mistä kohtaa tuo n.3mm kiristetään sitä laatikkoa kohden?

                Comment

                • kani
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 699
                  • Espoo

                  #83
                  Keskilaakeria pitimineen työnnetään sen verran eteenpäin lepotilastaan ja sitten kiristetään auton pohjaan kiinni. Omassani ei ollut alunperin butyylinauhaa korin ja laakerin pitimen välissä mutta laitoin samalla kun asensin uudestaan.
                  E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #84
                    Miksi tuo esijännitys laitetaan tukilaakerille? Mistä riippuvainen?

                    Kardaania takaisin laittamassa ja arvon laitanko esijännitystä vai ei.


                    Moottori M60, 6v getrag, kaksiosainen kardaani vakionopeusnivelellä. Tukilaakeri on sama kuin e36 pikkukoneissa. Laitetaanko tuohon konseptiin jännitys vai ei?


                    Toinen asia. Kardaanin linjaus, sain ohjeen että "murtoa" pitäis olla n. 2 astetta ristikolla. Kyllä vai ei?
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Benzi87
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 1106
                      • Oulu

                      #85
                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Miksi tuo esijännitys laitetaan tukilaakerille? Mistä riippuvainen?

                      Kardaania takaisin laittamassa ja arvon laitanko esijännitystä vai ei.


                      Moottori M60, 6v getrag, kaksiosainen kardaani vakionopeusnivelellä. Tukilaakeri on sama kuin e36 pikkukoneissa. Laitetaanko tuohon konseptiin jännitys vai ei?


                      Toinen asia. Kardaanin linjaus, sain ohjeen että "murtoa" pitäis olla n. 2 astetta ristikolla. Kyllä vai ei?
                      Jos esijännitystä et tee niin kardaani rupeaa pompottaan vedossa ja täristää samanlain ku rikki oleva laakeri...

                      EDIT: Entisessä e39 523i oli myös tukilaakeri ja vakionopeusnivelellä ja jäi täristään kun en hoksannut laittaa esijännitystä.
                      Joutui siis jälkikäteen tekemään jännityksen omasta huolimattomuudesta johtuen.
                      Last edited by Benzi87; 22-01-2015, 09:47.

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #86
                        Originally posted by Benzi87 View Post
                        Jos esijännitystä et tee niin kardaani rupeaa pompottaan vedossa ja täristää samanlain ku rikki oleva laakeri...

                        EDIT: Entisessä e39 523i oli myös tukilaakeri ja vakionopeusnivelellä ja jäi täristään kun en hoksannut laittaa esijännitystä.
                        Joutui siis jälkikäteen tekemään jännityksen omasta huolimattomuudesta johtuen.
                        ok, kiitos. eli tuossapa se syy. Eli jännitystä laitetaan.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          #87
                          TIS:istä näkee tarvittavan esijännityksen, kaikkiin E46 sitä ei tule ollenkaan.

                          Comment

                          • juTi
                            Newbiemmer
                            • Jan 2016
                            • 17
                            • Kuopio

                            #88
                            Nostetaanpas aihe esille kun en haulla löytänyt vastausta. Tuli viikonloppuna purettua autoa jyrinän takia ja rikkinäinen kardaanin tukilaakerihan sieltä löytyi. Mutta yllättäen tukilaakereita oli kaksi ja takimmaisesta kumi repeytynyt lähes täysin irti laakerista. Fixus näyttäisi tuota osaa myyvän mutta kysymys kuuluu kuinka tuo vaihdetaan? Etummaisen laakerin kohdallahan on tuo kierreholkki ja kardaanin saa siitä poikki. Mitenkäs takalaakerin kohdalla saa osat irtoamaan toisistaan?:think

                            Auto on -00 320d ja kardaani näyttää tuolta http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=26_0194
                            e36 325tds -93, ex e46 320d -00

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #89
                              Kardaanin etummainen kumilaakeri mennyt?

                              Jos sinulla on mennyt ns. etummainen kumilimppu ja sen mukaan se rikkoo monesti kumilaakerin kardaanin keskeltä edestä n. 30mm kooltaan ulkoreuna alumiinia. Jos em. on mennyt ei etummainen kumilumppu keskity vaikka se kuinka uusi olisi.



                              Originally posted by iikka View Post
                              jeps.. eli tukilaakeri oli paskana tosta mun M3 tai se ympäröivä kumi oli revennyt.. vaihdettiin tänään uus alkuperäis osa tilalle.. testiajolle -> eka veto, ei mitään ääniä
                              parivetoa ja taas kardaani hakkaa eli meni se kumi paskaksi aivan muutaman vedon aikana... onko asennuksessa jotain special jippoja...? ainaki merkkasin miltä booreilta nykäsin kardaanin irti ja samoille booreille se laitettiin..

                              eli vihjeitä? vai oliko uusi kannatinlaakeri maanantai kappale?
                              Last edited by 325E; 16-02-2020, 13:05.

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1852
                                • Lappeenranta, Finland

                                #90
                                330xi jyrinä

                                Mikä tuolla antautuu vedätyksessä? Kiihdytin rampista muun liikenteen sekaan ja samaan syssyyn kaasu pohjassa ohitus. Voima yllätti ja löi rajoittimeen. Sen jälkeen alkoi hienoinen tärinä. Alkaa noin vauhdissa 105 ja juuri sen kovempaa en olekaan arvannut ajella. Ei vielä paha, mutta havaittava ja alkoi tismalleen tuosta kiihdytyksestä, poishan se on saatava.

                                Mitään muita ylimääräisiä ääniä tahi tutinoita tms ei esiinny. Kiihdytyksessä en ole laittanut merkille, ilmeisesti ei tärise, kun en ole asiaa ajatellut.

                                Suhteellisen tuore hankinta vielä koko värkki, niin ei oikein osaa sanoa, mikä kuuluu asiaan ja mikä ei.

                                Edit: Ei täristä kiihdyttäessä, kokeiltu. Alkaa kun nopeusmittarin neula kiipeää yli 103, siitä vauhdin mukana vaan lisääntyy.
                                Last edited by 525iiäxä; 18-10-2016, 08:00. Reason: Tarkennus

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎