Announcement

Collapse
No announcement yet.

330i takavaimentimen läppä ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    330i takavaimentimen läppä ei toimi

    Huomasin tässä taannoin, että auto on ruvennut pitämään ärsyttävän kovaa ääntä tyhjäkäynnillä. Syykin selvisi, kun totesin, ettei vaimentimen läppä mene kiinni. Nyt tarttis sitten paikantaa vikaa. Tuolta läpältä taitaa mennä koneelle asti joku alipaineputki. Mitäköhän reittiä se kulkee? Letku ei ollut ainakaan irti vaimentimen kellosta, mutta jostainhan sen on pakko vuotaa kun se ei toimi. Läppä kyllä pyöri käsin, eikä ollut jumissa. Aika jäykkä jousi siellä tuntui olevan, eli vuodon ei tartte olla suuri, ettei se enää toimi. Onko joku muu onnistunut korjaamaan tätä?
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Originally posted by Juppe View Post
    Voi kai niitä olla, mutta ei se ainakaan oireile niin, että olisi imuvuotoja... Mäkin luulin, että tossa olisi niitä, mutta kaikki käyntihäiriöt katosivat vanosrempan jälkeen.
    En voinut vastustaa



    Etsippä toi alipainepönttö (9) ensimmäisenä, veikkaan että on konehuoneessa. Yleensä noi letkut katkeaa ihan imusarjan läheltä.

    Niin joo ja eihän se tietysti toimi silloinkaan jos toi solenoidiventtiili on sökö. Muistaakseni se on verhoilujen alla kontissa, ota sille tuleva letku irti kun kone on tyhjäkäynnillä ja kokeile onko alipainetta.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • b mutteri kasa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1461
      • Area 03

      #3
      OT:

      Mikä noiden läppien tarkoitus takavaimentimissa on?Pelkkä äänen alentaminen pienillä kierroksilla?

      Itse nykäissyt sen letkun irti vaimentimelta molemmista viimeisimmistä autoista 330 ja 335
      BMW F11 530 dA VOLL
      Carbon-schwarz Metallic

      BMW E30 325i Sport

      Comment

      • atte.o
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2009
        • 894
        • haukipudas

        #4
        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        OT:

        Mikä noiden läppien tarkoitus takavaimentimissa on?Pelkkä äänen alentaminen pienillä kierroksilla?

        Itse nykäissyt sen letkun irti vaimentimelta molemmista viimeisimmistä autoista 330 ja 335
        Lämmittää katteja läpän ollessa kiinni kylmällä koneella.
        E61 M-sport

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by -adde- View Post
          Lämmittää katteja läpän ollessa kiinni kylmällä koneella.
          Musta jotenkin tuntuu että tuollaisessa tehtävässä sen merkitys olis marginaalistakin pienempi, kuristamalla putkea lämpöä tulee lähinnä kuristuskohtaan ja tyhjäkäynnillä kaasut kyllä mahtuu yhdestäkin ulos.

          Mukavuusjuttujahan tuo on.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Shifter
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 538
            • Keski-Suomi. Pihtipudas

            #6
            Tai läppä ohjaa taas kerääjäpöntöstä imusarjalle meneviä bensahöyryjä takaisin kiertoon kuormituksen mukaan, pienet kierrokset= ei päästä höyryjä imusarjaan = talla pohjassa = höyryt sinne mukaan?

            :think Voin olla hakoteilläkin. Mutta kattien lämmitykseen en usko tuolla olevan osaa eikä arpaa...
            G4 -00

            Entiset ajokit:
            e36 328i Coupé -95
            e36 316i Sedan -98

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Kiitti linkistä. Kyllä ton läpän tarkoitus on vaan pitää amispörinät loitolla. On melkonen ero tyhjäkäynnillä läppä kiinni ja auki. Täytyy tsekata noi jutut läpi.

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Area 03

                #8
                Itse ainakin sitä mieltä että tuo läppä ihan turha juttu.Esim.viime talvena kun ajelin Jyväskylästä tampereelle huonossa kelissä,nopeus 60-80 km/h koko matkan,niin vasemman puolen pakoputkenpää oli jäätynyt umpeen/kerännyt lunta,kun kierrokset olivat niin alhaalla kokoajan,ettei läppä auennut.
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6925
                  • N/A

                  #9
                  Ja vielä lisätietona se että ainaskin 328i M52 moottori antaa täysin identtisen dynokäyrän läppä aktiivisena tai pois käytöstä. Omassa cabrioletissa on läppä tietysti käytössä koska auton äänet ovat huomattavasti sivistyneemmät läppä käytössä.

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Dieselissä kiusaa tekee imusarjan läpät-------bensakoneessa pakosarjan......
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16296
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by TFV View Post
                      Dieselissä kiusaa tekee imusarjan läpät-------bensakoneessa pakosarjan......

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by TFV View Post
                        Dieselissä kiusaa tekee imusarjan läpät-------bensakoneessa pakosarjan......
                        + bensakoneessa vielä DISAn läppäkin.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎