Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 ajovalon korkeudensäätö ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 226
    • Porvoo

    e46 ajovalon korkeudensäätö ei toimi

    Millainen systeemi e46 ajovalon korkeudensäädössä on? Onko säätömoottori umpion sisällä vai ulkopuolella niinkuin esim. e36 koppaisessa?

    Pikaisesti katsottuna en niitä ainakaan ulkopuolella nähnyt ja nyt apukuskin valo jää välillä ala-asentoon, moottori kyllä "surisee" mutta valo ei nouse ylös...

    Kyseessä siis normi H7 umpio, ei xenon.
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #2


    Oliskohan tuo oikea kuva?
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1265
      • Kajjjaani

      #3
      Umpion sisällä, heijastimen takana. Moottorista lähtee akseli mikä liikkuu sisään ja ulos moottorista ja on kiinni heijastimessa. Jos se aina "surisee" mutta ei joka kerta liikuta valoja niin silloin moottori on varmaankin sökö. Jos ei aina "surise" niin kannattaa ensin tarkastaa ettei moottorin liittimestä mikä on ajovalon takana ole vääntynyt piikkejä yms.
      Last edited by alpine3; 30-12-2010, 17:53.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • huitoja2
        BTCF Member
        • Dec 2007
        • 226
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by BMWjunkie View Post
        Umpion sisällä, heijastimen takana. Moottorista lähtee akseli mikä liikkuu sisään ja ulos moottorista ja on kiinni heijastimessa. Jos se aina "surisee" mutta ei joka kerta liikuta valoja niin silloin moottori on varmaankin sökö. Jos ei aina "surise" niin kannattaa ensin tarkastaa ettei moottorin liittimestä mikä on ajovalon takana ole vääntynyt piikkejä yms.
        Liitin oli kunnossa, nyt on taas pelannut toistaiseksi viikon verran ihan normaalisti. Mutta jotain häikkää siellä moottorissa täytyy olla joten täytyy tutkailla uudemman kerran kun se alkaa taas vittuilemaan.
        G30 530e, E61 523ia
        ex e60 525da
        ex e90 320Si
        ex e91 320d
        ex e46 330 Ci
        ex e46 330D touring
        ex e46 323 sedan
        ex e36 320 Coupe
        Yms lajiin kuulumattomia...

        Comment

        • Jka
          BTCF Member
          • Sep 2009
          • 214
          • jyväskylä

          #5
          Itsellä tuli korjauskehoitus katsastuksessa että valot näyttää liian lähelle. käynnistäessä valot käy kuitenkin alhaalla ja nousee ylös, muttei vissiin tarpeeks. Onko sieltä joku anturi irti, muilla samanlaista? Kun en auton alle pääse nyt katsomaan, ja ei kyllä iso vika edes ole.

          ja Xenön kyseessä.
          E70 X5 4.8i
          ex: E46 325Ci

          Comment

          • huitoja2
            BTCF Member
            • Dec 2007
            • 226
            • Porvoo

            #6
            Originally posted by Jka View Post
            Itsellä tuli korjauskehoitus katsastuksessa että valot näyttää liian lähelle. käynnistäessä valot käy kuitenkin alhaalla ja nousee ylös, muttei vissiin tarpeeks. Onko sieltä joku anturi irti, muilla samanlaista? Kun en auton alle pääse nyt katsomaan, ja ei kyllä iso vika edes ole.

            ja Xenön kyseessä.
            Jos Xenonit niin silloin (tietääkseni) on sekä etu- että takapäässä oma anturi jotka ohjaavat mm. noita valoja, saattaa olla että jompi kumpi ei liiku kunnolla ja yleensä herkistämällä selviää ellei ole rikki.
            Tai helpompi vaihtoehto, säädät vain valon kuvion ylemmäs niin selviät siitäkin:think
            silloin tietysti huono homma jos anturi alkaa taas pelaamaan ja nostaa valot liian ylös...
            G30 530e, E61 523ia
            ex e60 525da
            ex e90 320Si
            ex e91 320d
            ex e46 330 Ci
            ex e46 330D touring
            ex e46 323 sedan
            ex e36 320 Coupe
            Yms lajiin kuulumattomia...

            Comment

            • abject
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 378
              • Vähäkyrö

              #7
              Nostetaas vanha aihe.

              Eli sama ongelma täällä, jo viime leimalla mutisivat asiasta.

              Muistan noita valoja tutkineeni jo viime keväänä, mutta mitään sen kummempaa sieltä ei kyllä löytynyt. Moottorit ei edes surise. Nyt purin valot hiluiksi tekemisen puutteessa. Eipä sieltä kai muuta ongelmallista löytynyt, paitsi että apukuskin puolen umpion pistokkeen pari pinniä oli painunut sisälle.

              Mistä tuota vikaa seuraavaksi etsis? Voiko tuo pinnien painumisesta johtuva kontaktihäiriö lamaannuttaa kummankin puolen korkeudensäädön?
              F11 525dx M-Sport ’14
              w123 240D Lang MR '81

              Comment

              • henri
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 5752
                • Kiuruvesi/Iisalmi

                #8
                Täällä bi-xenon kurvivalot automaattisäädöillä

                Tänään oli auton katsastus, ja katsastaja pyysi tulemaan katsomaan halliin jotain juttua...edestä vänkärin puolelta tukivarren luona roikkui piuha liittimen kanssa (taka-akselissa oli paikallaan )...elikkäs valojen korkeudensäädön liitin oli irronnut jostain kumman syystä.

                Korkeudensäätö toimi ainakin, kun viimeksi huomasin katsoa asiaa eli viikko takaperin, kun auto meni nelipyöräsuuntaukseen ja öljynvaihtoon.

                Liitin näytti olevan ehjä päällisinpuolin, mutta katsastusmies ei saanut sitä menemään paikoilleen pohjaan asti, ei taida mennä kuin toisinpäin sinne. Nooh valot oli ala-asennossa ja automaattisäätö ei siis toiminut, kokeili muutaman kerran ja sinne asti mihin liitin meni, niin ei toiminut säätö -> korjauskehoitus tuli.

                Mitenkä nuissa kosketushäiriöitä, vai sitten se inssi ei osannut laittaa liitintä pohjaan, vai onko mystisesti pimahtanut tuo korkeussäätö-systeemi tässä viikon aikana. Ei huollossa ainakaan mitään vikakoodia ollut, kun oli vikakoodit nollattu.

                Minkä hintanen uusia toi systeemi, mitä kaikkee sinne joutuu uusimaan tai siis minkälaisissa tälleissä nuita osia saa tuohon säätöjuttuun ostettua?
                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                E46 330Cd (projekti V.2)


                ----------------------------

                Comment

                • henri
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 5752
                  • Kiuruvesi/Iisalmi

                  #9
                  Eilen kävi auto pajalla pikaseen...liitin paikalleen/pohjaan ja vikakoodit pois ja nyt toimii taas...eli en tiiä miten se katastusmies ei saanut tuota liitintä pohjaan
                  Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                  Ex. E30 320i 2d GTS -88


                  E46 330Cd (projekti V.2)


                  ----------------------------

                  Comment

                  • _Wraith_
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 156
                    • Oulu

                    #10
                    Itselläni oli edellisessä E46:ssa samaa vikaa, että kuskin puolen korkeudensäätö ei toiminut. Aluksi epäilin, että säätömoottorin varsi olisi mennyt poikki, mutta pienen sattuman kautta osittain ilmeni, että kun heijastimen suuntaa tarpeeksi alas niin se jää jumiin umpion pohjaan kiinni, eikä liiku. Muutaman millin kun ruuvasi säätöruuvista ylöspäin niin jo liikkui taas kuin VR:n italialaisvalmisteiset junat Toiset hoitaneet tätä samaa ongelmaa irrottamalla heijastimen ja hiomalla alareunaa pienemmäksi.
                    Vikakoodinlukua Oulun alueella E- ja F-sarjalaisiin
                    -14 Volvo V60 Plug-in Hybrid
                    EX -10 E70 X5
                    EX -12 MB W212 E300 Bluetec Hybrid
                    EX -13 F25 X3
                    EX -12 F11 520D
                    EX -05 E53 X5
                    EX -06 E61 520D
                    EX -04 E60 525iA
                    EX -04 MB C180 KOMPRESSOR
                    EX -02 E46 316
                    EX -98 E46 318

                    Comment

                    • abject
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 378
                      • Vähäkyrö

                      #11
                      Minkä sulakkeen takana tuo valojensäätö on? Mikähän sen numero on?

                      Oma kartta kun on ranskaksi...
                      F11 525dx M-Sport ’14
                      w123 240D Lang MR '81

                      Comment

                      • kani
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 699
                        • Espoo

                        #12
                        Ei toimi vasemmassa ajovalossa omassakaan, näköjään vasemmalla on Depon tarvikeumpio. Huomasin että liitin oli huonosti paikallaan, koska oli laitettu väärinpäin. Pinnitkin oli vähän vääntyneet. Suoristin piikit ja painoin liittimen pohjaan niin että se lukittui mutta ei se moottori inahdakkaan. Olisiko kenties mennyt rikki kun liitin oli laitettu väärin päin?? Onkohan Depoissa samanlaiset moottorit kuin Bosch/ZKW?

                        Umpion purku on vielä vähän kesken, sittenhän siitä moottorista näkisi ehkä osanumeronkin? Samalla voisi testata sitä moottoria lisää kun saa sen esiin.

                        Heijastinosan keskellä on sellainen kapea muoviosa mikä pitäisi saada irti ja on aika tiukassa, mistähän kannattaisi vetää/työntää ettei mene klipsit rikki? Joku on tuota selvästi yrittänyt jo ennen korjata kun umpion sisäisen ulomman peitteen pari klipsiä oli rikottu ja se oli kuumaliimattu kiinni.

                        Tota sulaketta en hoksannut tarkastaa, mutta oikeanpuoleinen toimii niin luulis että ne on saman sulakkeen takana (?)
                        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                        Comment

                        • kani
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 699
                          • Espoo

                          #13
                          Selvisi sitten toikin, löytyi aika hyvät purkuohjeet umpiolle:


                          Vika ei ollut sen kummempi kun että kun umpion asentanut oli laittanut korkeudensäätömoottorin liittimen väärin päin kiinni umpioon, ilmeisen voimallisesti, oli samalla liittimen pohja työntynyt umpiossa sisäänpäin, eli liitin ei ottanut kontaktia vaikka liittimen käänsi oikein päin. Säätömoottori surisee iloisesti
                          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                          Comment

                          • Salppa
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 50
                            • Suomi

                            #14
                            e46 330d -03 xenonien tasonsäätö

                            Kaverille tuli korjauskehotus ajovalojen tasonsäädöstä. Ei toimi kummallakaan puolella. Korjaamolla sanottiin, että tarvii uudet hommata 750 e/kpl plus asennus. Voiko tosiaan olla, että sitten viime katsastuksen molemmat olisivat paskaksi menneet. Mitäs kaikkea tossa ny kannattaa sulakkeen ohella tarkistaa? Liittimet tietty kans, kertokaas xenon miehet jottai jippoi homman hoitamiseen ennen ku uusii alkaa tilailee.
                            Kiitos etukäteen.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Eiköhän siellä ole jompikumpi tasoanturi rikki. Diagnostiikalla valomoduulilta katsomaan vikakoodit ja potikoiden asennot.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎