Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdekeppi EI PYSY KESKELLÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    #16
    Kiitos lisätiedoista. Tarkemmin kun luin tuon yhden sivuston ohjeet, niin siinä nuo oli ilmeisesti saatu irti vetämällä pienellä meisselillä, minkä kärki oli taitettu sivulle. Tulitko katsoneeksi/kokeilleeksi, oliko laatikon yläpuolella kuinka paljon tilaa, että onko niitä vaihteiden 1-4 pinnejä mahdollista vaihtaa laatikon ollessa paikallaan? Nuo vitosen ja pakin osathan on siinä sivussa. Ja onhan noissa varmaan eroa diisseli vs. bensa. Olis kyllä pitäny laittaa nämä varmuuden vuoksi jo, kun laatikko oli irti kytkinrempassa. Tyhmyydestä ja hifistelystä saa aina maksaa.

    Tässä vielä linkki vaihto-ohjeisiin, jos joku putos: http://webspace.ringling.edu/~dplass...hift_pins.html
    Vielä toinen linkki: http://www.unofficialbmw.com/phpBB/v...ic.php?t=33179
    Tässä vielä aika hyvä + video: http://www.bmw330ci.net/maintenance/transmission.php

    Toisaalta, miksi tuossa videossa ennen ja jälkeen osien vaihdon näyttäisi olevan noin vähän eroa jäykkyydessä, paitsi 5 vaihde ei enää jumita? Mulla kyllä ei ole läheskään noin hankala toi keppi nytkään. Lähinnä 1 ja 2 ovat hieman jäykkiä, ennen kuin laatikko lämpiää. Kytkin vasta rempattu ja muuttu vaihdot jo sillä paljon paremmaks.
    Last edited by Bomb5; 18-11-2012, 16:34.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #17
      Mulla tuo ihme ja kumma korjaantui aika hyvin uudella (Z3) kepillä ja muutamalla nippelillä, kaikki vaihdettavissa yläkautta. Nixu muistaa mitä kaikkea settiin kuului..

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #18
        Kuten mulla kans, vaihdoin kaikki prikat ja holkit mitkä tule vaihteensiirtäjään uusiks + laatikon päähän ne muutamat nippelit mitkä ovat vaihdettavissa. Nyt tuntuu hyvältä, samalla Z3 2.8 keppi muljahti paikoilleen.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • lurkki3
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 657
          • ylivieska

          #19
          [QUOTE=Bomb5;2870943]. Tulitko katsoneeksi/kokeilleeksi, oliko laatikon yläpuolella kuinka paljon tilaa, että onko niitä vaihteiden 1-4 pinnejä mahdollista vaihtaa laatikon ollessa paikallaan? Nuo vitosen ja pakin osathan on siinä sivussa.

          on kyllä sen verran vähä tilaa laatikon päälypuolen ja pohjan välissä että vaihto ei taida onnistua.itsekin olen sitä mieltä että vaihdevipujen korjausosilla luulisi vaihtovälit paranevan
          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
          Bagged e32
          Ex E61 525d m-sport -06
          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

          Comment

          • lurkki3
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 657
            • ylivieska

            #20
            itse olen lukenut että vaihteiston öljynvaihdolla korjaantunut myös joissain tapauksissa nuo hylsyjen liikkumiset...mutta en viitsinyt kokeilu mielessä rueta öljyjä ostamaan kun kyselin sopivien öljyjen hintaa niin vastaus oli jotain 47e/litra
            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
            Bagged e32
            Ex E61 525d m-sport -06
            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              #21
              Originally posted by lurkki3 View Post
              itse olen lukenut että vaihteiston öljynvaihdolla korjaantunut myös joissain tapauksissa nuo hylsyjen liikkumiset...mutta en viitsinyt kokeilu mielessä rueta öljyjä ostamaan kun kyselin sopivien öljyjen hintaa niin vastaus oli jotain 47e/litra
              Mitä litkua sä sitten oikein aioit sinne laittaa?
              Aika rajulta kuulostaa.
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #22
                Mä vaihdoin kans öljyt samalla, tuttu ja turvallinen RedLine öljyt meni laatikkoon.

                Harmittaa etten vaihtanut samalla kaikki noi holkit ja jouset (vai mitä ne nyt sisältääkin) kun oli laatikko lattialla, mutta hyvä se on nytkin noiden uusien palikoiden jälkeen ja öljyjen.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • lurkki3
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 657
                  • ylivieska

                  #23
                  Originally posted by ka00z View Post
                  Mitä litkua sä sitten oikein aioit sinne laittaa?
                  Aika rajulta kuulostaa.
                  ihan sitä öljyä mitä vaihteistoon suositellaan...en nyt muista sitä tarran väriä laatikon kylessä mikä sen määrää ja tarvike liikkeestä sitä öljyä ei edes saanut ja merkkihuolto sanoin hinnaksi ku soitin muistaakseni noinkin poskettoman litra hinnan....voin tietty olla väärässäkin mutta sellasen käsityksen sain
                  E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                  Bagged e32
                  Ex E61 525d m-sport -06
                  Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                  Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    #24
                    [QUOTE=lurkki3;2871030]
                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    On kyllä sen verran vähä tilaa laatikon päälypuolen ja pohjan välissä että vaihto ei taida onnistua.itsekin olen sitä mieltä että vaihdevipujen korjausosilla luulisi vaihtovälit paranevan
                    http://www.schmiedmann.fi/5_sarja/E3...ivu1.htm#17023
                    Ok, no voi olla, että en tuohon laatikon irrotukseen taida enää alkaa, kun se juuri oli irti. En varmaksi edes pysty sanomaan, onko mulla tuota ongelmaa, mutta mulla on tapana ylihuoltaa, niin sillä tästä oon kiinnostunut. Kaikki kepin puslat vaihdettiin uusiin myös, paitsi tuo valkoinen pallon ympärillä oleva muovi. Siihen vain työnnettiin uutta rasvaa lisäksi, kun näytti ehjältä ja ei tarttenu purkaa niin paljoa. Mitään eroa en kyllä kepin liikkeissä huomannut, eli vanhatkin puslat oli kunnossa. MTF-LT2 maksoi Laakkosella 28 euroa / litra.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #25
                      Eihän se ole ylihuoltamista jossei ehjää osaa vaihdet
                      No ei, helppo osa vaihtaa ja sehän kuluu ensimmäisenä noista vaikka rasvaa olis välissä, eli olis kannattanut kuitenkin.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        #26
                        Originally posted by Dani View Post
                        Eihän se ole ylihuoltamista jossei ehjää osaa vaihdet
                        No ei, helppo osa vaihtaa ja sehän kuluu ensimmäisenä noista vaikka rasvaa olis välissä, eli olis kannattanut kuitenkin.
                        Joo no kieltämättä jäi ylihuoltajan vinkkelistä vähän ahistaa tuon yhden osan vaihtamatta jättäminen, kun rempassa vaihtu paljo muitaki osia, mitkä oli vielä kuitenki kunnossa.

                        Vois vaihtaa vielä uudet MTF-LT2:t tonne lootaan, kun nyt siellä on viime keväänä vaihdetut öljyt, millä ehdin ajella ennen kytkinremppaa huonosti irrottavalla kytkimellä, jos vaikka olis vähän mujua seassa. Rempan jälkeen kyllä on toiminut aivan eri tavalla vaihdot. Ainostaan aamuisin alle 5 asteen ilmoilla vaihto 1->2 pikkasen vastustaa parin ekan kilometrin aikana.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #27
                          Mitäs mujua sielä olis ja mistä?
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #28
                            Originally posted by Dani View Post
                            Mitäs mujua sielä olis ja mistä?
                            Sitä vain mietin, että jos laatikko ei oo vaikka tykänny, kun joutu jonkin aikaa ajelemaan huonosti irrottavalla kytkimellä. Tuli kyllä ajeltua aika varovasti, kun tiesin ongelman ja kyllä noi synkrot kuitenki tuntuis olevan ihan normaalisti mukana. Yks hyvä tekosyy tehdä tuo vaihto olis se, että mulla on jo 1 litra ylimääräistä MTF-LT2:sta hyllyssä, niin ei tartteis hakea ku toinen lisää niin sais vaihdon tehtyä. Mutta joo, tää menee jo vähän ohi vaihdekepin pysymisestä keskellä.
                            Last edited by Bomb5; 18-11-2012, 23:20.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • MarQu
                              Moderator
                              • Mar 2006
                              • 5517
                              • Vaasa

                              #29
                              Ajattelin tuossa tilata 330i vehkeeseen tuon zetorin kepin. Olisko jollain listaa osista mitä siinä kannattaa samalla uusia. Autossa sama ominaisuus kuin topikin aloittajalla eli keskittää hivenen oikealle kepin varsinkin kylmänä.
                              sigpic

                              Comment

                              • henkka86
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2005
                                • 109
                                • Savonlinna

                                #30
                                Tuo vaihekepin keskittämis ongelma loppui heti, kun viime viikolla vaihatin laatikkoon uudet öljyt. Oli kyllä aikamoista kuraa nuo vanhat. Kilometrejä takana 220000.
                                nykyiset

                                e70 x5 3.0sd M-sport -09
                                e70 x5 m50d -13

                                ex. f25 x3 30d M-sport -12
                                ex. e61 530da touring Lci M-sport -09
                                ex. e60 525ia M-sport -06
                                ex. e61 530da touring -05
                                ex. e46 330d touring M-sport -02
                                ex. e39 535ia -97
                                ex. e34 525i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎