Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 xenonit V * Ä * L * K * K * Y * V * Ä * T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #31
    Noi E46 umpiot saa rikki paiskomalla luukun kiinni liian kovaa, jolloin sisälle pääsee kosteutta.
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2550
      • Kirkkonummi

      #32
      Originally posted by O.J View Post
      Mulla välkkyi xenonit aikoinaan kylmällä, kun halpis kiinapolttimot olivat paikoillaan. Vaihdettuani takaisin merkkipolttimoihin loppui ongelmat kertaheitolla. Oletko kokeillut toisilla polttimoilla?
      En, todennäköisesti ne ovat alkup. vuodelta 2001 - niin kuin suurin osa autosta muutenkin. Ja kuten sanottu, tämä välkkymisongelma alkoi kunnolla, kun pesin auton = keula kastui. Välkkyy vieläkin..
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • MYM5
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1141
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by Petteri75 View Post
        En, todennäköisesti ne ovat alkup. vuodelta 2001 - niin kuin suurin osa autosta muutenkin. Ja kuten sanottu, tämä välkkymisongelma alkoi kunnolla, kun pesin auton = keula kastui. Välkkyy vieläkin..
        Oletko tarkistanut ne takakontin johdot kunnolla?
        Ajamisen iloa vuoden jokaisena päivänä.

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2550
          • Kirkkonummi

          #34
          Originally posted by MYM5 View Post
          Oletko tarkistanut ne takakontin johdot kunnolla?
          Tänään tehty. Kuljettanpuoleisen valoyksikön maadoitusjohto oli näköjään lämmennyt ja sulattanutkin jo vähän muovia vastakappaleesta. Ensihätään rapsuttelua mutta kuten netissä muuallakin on todettu, kyseessä on jälleen kerran yksi BMW:n suunnitteluvika jota tehdas ei ikinä tule myöntämään. Tarvitsee siis ylimääräisen maadoituksen, mutta pitäisikö se laittaa kiinni suoraan valorunkoon ja toinen pää jonnekin, jossa näyttisi olevan metallinen kiinnityskohta?. Onneksi ei hirveän pitkälle ollut mennyt, auto on siis 10v. ja ajettu 127tkm, joten ei nyt kovastakaan rasituksesta voi puhua.

          Toisella puolella polttimoiden tarkastelu teki tehtävänsä, yksi jäi melkein käteen ja toisen kontakti heikko, joten molemmat vaihtoon. Ainakaan nyt illalla ei pikatesteissä alkanut vilkkumaan, mutta eiköhän se elävöitä jotain pidempää työreissua kun edessä olisi 2-4h pimeässä ajoa.

          Joten, kun keula kastuu ja xenonit alkavat välkkymään, syy onkin takavalojen maadoituksessa? Kyllä, autosähköt tarjoavat ehtymätöntä harrastuksen iloa.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Stonde
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 305
            • Vilppula

            #35
            .........................
            Last edited by Stonde; 12-02-2013, 16:03.

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #36
              Ebayn halvat polttimot aiheutti mun mersussa ongelmia. Kyllä niissä luki philips, mutta en oo ihan vakuuttunut, oliko ne oikeasti sen merkkiset. Kun ongelmat alkoivat, ostin ebaystä nuo polttimot. Ongelmat jatkuivat, tilasin www.xenonballasts.com firmasta uudet ballastit. Ongelma loppui hetkeksi, mutta alkoi taas. Vaihdoin takas ne vanhat "risat" polttimot ja kas, ongelma poistui. Vaikea tosta on varmaa diagnoosia tehdä, mutta epäilen, että ballastit oli menossa ja huonot uudet polttimot vain sekoittivat pakkaa. Lopulta ne alkoivat toimia ihan normaalisti.

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2550
                • Kirkkonummi

                #37
                Originally posted by Stonde View Post
                Mistä tuo valoyksikkö löytyy?

                Mulla välkkyi kuskinpuolen xenoni aikansa ja sammui sitten kokonaan.
                Vaihdoin just ballastin ja sain valon taas syttymään, mutta räpsyminen alkoi taas heti.

                Auto on 330i touring -02.

                Voisiko sytytin aiheuttaa välkkymisen? Molemmat puolet kuitenkin syttyvät normaalisti.
                Omalla kohdalla molemmat etuvalot välkkyivät säännöllisen epätasaisesti, mutta samaan tahtiin. Pimeässä tämä oli oikeasti rasittavaa silmille, joten suosittelen katsomaan sitä takavalopakettia mahd. pian. Toki vikaa voi olla myös ihan ajovalojen sähköliitoksissa.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • Jkeränen
                  Newbiemmer
                  • Jun 2012
                  • 4
                  • Kello

                  #38
                  mulla teki sitä että vilkku aina jonkukerran ja sitte sammui, käytti valot katkasiasta kiinni ja laitto päälle ni palo taas jonkuaikaa ja taas sama homma. kokeilin huvikseen laittaa elektrosprayta kaikkiin niihin liittimiin ni jo on sen jälkeen toiminu kuin unelma
                  BMW E30 316i -89

                  EX: BMW E91 320da touring-08

                  EX: BMW E46 320da M-Sport 2 touring-04

                  EX: BMW E46 330d M-Sport Sedan-01

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1361
                    • Tampere

                    #39
                    Mikähän näitä välkyttää?

                    Auton ostaessa oli alkuperäiset xenonit puolikkaissa ja jälkiasenteiset pitkissä. Valot välkkyivät villisti startin yhteydessä sekä ajossa satunnaisesti. Myös vikavalot syttyivät alussa ja ajossa.

                    No poistin pitkistä jälkiasenteiset xenonit. Molemmat valot välkkyvät edelleen startin yhteydessä ja antaa vikavaloa joko molemmille valoille tai vain vasemmalle. Ennen xenon-valojen kytkemistä saattoi välkyttää myös pelkkiä parkkeja ja antaa niistä herjaa.

                    Seuraavaksi koitin tuota xenonkaupan vikailmoituksen ohittajaa. Ei kovin herkästi enää vilkuta ajovaloja, mutta vikavalot syttyvät edelleen 5 - 10 sekunnin ajaksi. Jos valot kytkee vasta ajossa, niin ongelmia ei ole.

                    Mitäs kokeilla seuraavaksi? Akun pitäisi olla lähes uusi, joten en usko siitä johtuvan. Mitään muita kohteita mitä voisi epäillä?

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Tänään tehty. Kuljettanpuoleisen valoyksikön maadoitusjohto oli näköjään lämmennyt ja sulattanutkin jo vähän muovia vastakappaleesta. Ensihätään rapsuttelua mutta kuten netissä muuallakin on todettu, kyseessä on jälleen kerran yksi BMW:n suunnitteluvika jota tehdas ei ikinä tule myöntämään. Tarvitsee siis ylimääräisen maadoituksen, mutta pitäisikö se laittaa kiinni suoraan valorunkoon ja toinen pää jonnekin, jossa näyttisi olevan metallinen kiinnityskohta?. Onneksi ei hirveän pitkälle ollut mennyt, auto on siis 10v. ja ajettu 127tkm, joten ei nyt kovastakaan rasituksesta voi puhua.

                      Toisella puolella polttimoiden tarkastelu teki tehtävänsä, yksi jäi melkein käteen ja toisen kontakti heikko, joten molemmat vaihtoon. Ainakaan nyt illalla ei pikatesteissä alkanut vilkkumaan, mutta eiköhän se elävöitä jotain pidempää työreissua kun edessä olisi 2-4h pimeässä ajoa.

                      Joten, kun keula kastuu ja xenonit alkavat välkkymään, syy onkin takavalojen maadoituksessa? Kyllä, autosähköt tarjoavat ehtymätöntä harrastuksen iloa.
                      Kuvia esim. täällä. Toisin kuin tuossa esimerkissä, 10-15cm lisäkaapelinpätkä auttaa. Itse tein kuukausi sitten omaan facelift E46:n molempiin takavaloihin mainitun maadoituksen ohituksen, oikeanpuoleisesta oli juuri tuo maakarva hiukan sulattanut liitintä, mutta apumaadoitus tuohon valmiiseen korvakkeeseen auttoi kummasti --> enää ei pala check control takavalo kärvähtänyt -näyttö mittaritaulussa. Kyllä oli hienoa kun vuoden arpomisen jälkeen löytyi syyllinen.

                      BMW:ltä löytyy tuo liitin uutena ja siihen sopivat liitinnastoihin puristetut 20 cm pätkät kaapelia, ovat vaan niin ohutta kuparia ettei tuo maadoitus tule kestämään.
                      Last edited by MNi; 01-10-2012, 00:10. Reason: Typo fix

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #41
                        Originally posted by Dani View Post
                        Omasta alko vas. xenonpoltin räpsimään, kylmänä ei mutta kun hetken ajelee niin alkaa vilkkuminen, ikään kuin antais lisää virtaa koska xenonpoltin vahvistuu, ei himmene. Joskus tosiaan sitten ihan sammunutkin ja kojelauta ilmoittaa kärähtäneestä ajovalosta, joka lähtee tosin pois kun kääntää valokatkaisimen 0-asentoon ja hetken päästä takaisin päälle.
                        Missäköhän vika, orkkis ballasti?

                        Niin ja polttimot CNLightsin EPDMTuningilta, viime keväänä ostettu uudet ja orkkispoltin räpsi samalla tavalla ennen vaihtoa.
                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Käypäs ottamassa se polttimo käteen, ettei olisi lukitustappi katkennut? Multa katkesi samanmerkkisestä polttimosta toinen lukitustappi ja melkein sulatti polttimon kannan ja liittimen. Muutoin vika saattaa liittyä sytyttimeen.
                        Ennen kun käyn kurkkimassa polttimon lukitustappia, niin tänään kävin kontissa katsomassa noi liittimet, mitään en kyllä löytänyt ja kaikki näytti ihan ehjältä ja hienolta. Jäikö multa nyt kuitenkin jotain huomioimatta?
                        Molemmin puolin siis näyttää tältä.


                        Suurempi kuva


                        Suurempi kuva
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #42
                          Ota se polttimolevyn liitin irti, onko liittimen rungossa tai polttimolevyn liittimen pohjassa sulamisjälkiä? Täältä esimerkki.

                          Mulla esimerkiksi ei ollut mitään lämpöön viittavia jälkiä noin vuosi takaperin vaikka check control sanoi että jokin oikean takakulman valoista olis finaalissa. Vasta kuukausi sitten löytyi lämpödeformaatiota.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #43
                            Liittimet ovat joka suunnasta ok, ei sulamisjälkiä eikä muutakaan häröä hapettumista.
                            Tossa polttimolevyssä ei edes ole paikkaa abikolle, mutta saishan sen maapiuhan juotettuakin kiinni. Mutta takavalot eivät siis aiheuta mulle tätä välkkymistä.

                            Yritin tänään nopeasti katsoa vasempaa xenon polttimoa, mutta tyssäs siihen kun en saa pois sitä mustaa kovaa muovikupua, niin stnan ahdas paikka, tiedä sitten pitäiskö ilmanputsarikotelo irroittaa tjms. että pääsis paremmin käsiksi.

                            Onko nokileka siinä itse polttimossa se lukitustappi, siis tämmöset tapit kuten tossa kuvassa? Jos ovat niin miten ne (rikkinäiset) ottaako ne kiinni johonkin ja alkaa sulaamaan? Onko sytytin ja ballasti sama juttu?
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #44
                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              Käypäs ottamassa se polttimo käteen, ettei olisi lukitustappi katkennut? Multa katkesi samanmerkkisestä polttimosta toinen lukitustappi ja melkein sulatti polttimon kannan ja liittimen. Muutoin vika saattaa liittyä sytyttimeen.
                              Katoin noita orkkispolttimoita niin niistä tosiaan oli toinen sulannut, mutta lukitustapit ovat näissä vanhoissa kuitenkin ehjät? :think



                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • NokiLeka
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2341
                                • Eurajoki

                                #45
                                Hiukan on tosiaan lämmennyt. Mulla oli selkeästi toinen tapeista poikki ja polttimo oli päässyt heilumaan jolloin kontakti oli huonontunut ja siksi sulattanut polttimon kantaa, kylläkin huomattavasti tuota pahemmin.. Mites ne nykyiset polttimot? Meinaan kun se alkaa sitten sulattaa myös sitä liitintä ja sen vaihtaminen onkin sitten paskamaisempi homma koska sisältyy sytyttimeen. Tai ei sinänsä paskamaisempi, ei se työnä paha ole mutta hintava.
                                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎