Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #16
    No se näytti takaiskareille jotain 15-20%, keskenään niissä ei juuri eroa ollut. Katsastusmieskin oli sitten sitä mieltä, että jäykkä m-sport alusta ja matalaprofiiliset renkaat aiheuttaa vääristymän mittauksessa. Enkä oikeen usko, että molemmat uudet iskarit ois heti rikki. Pistin samalla uusiksi ne yläpäätkin. Tulisko takaiskareista muutenkaan tärinää rattiin?
    Last edited by Antsah; 28-03-2011, 12:33.

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #17
      yläpään kääntölaakerit ??

      Originally posted by Antsah View Post
      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...taching_parts/

      Mikä näistä?

      Mun mielestä siellä ei paljon kumia ole muussa kuin jousien kierteissä yläpäässä, eli tuo osa 8
      mitenkäs osa nro 1 onko näitä yläpään kääntölaakereita koskaan vaihdettu ??
      osaa sitten juuri tuonkin kaltaisia oireita aiheuttaa. Lisäksi kuopissa/yms. kolinat ja tärinät jne jne.

      Näitä löytyy sitten tarvikkeena ainakin kahta ERI korkuista!!
      miksiköhän ?? olisiko KIINAlaiselle tullut toleranssin mukainen heitto valmistuksessa.
      tästä johtuen olen ostanut bmw:ltä originaalit Saksasta tilaten hintaan n.30€ /kpl
      ja toiminta /sopivuus ollut aina varmaa.
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Antsah View Post
        Jos meinaat laakeria niin ne on vaihdettu
        Itse itseäni lainaten ne on vaihdettu. Eipä noita tarte orkkiksina tilata kun tarvikeliikkeistä löytyy Lemföderin valmistamat jotka on orkkikset.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #19
          Kenelläkään tietoa kannattaako tuota jarrujärjestelmän venttiiliä alkaa uusimaan?? Voiko tuo vioittua?

          EDIT:

          Tilasin nyt kuitenkin tuon ventitilin kun ei kallis ollut 16e. Käyn vielä jarrusatulat läpi, jos ei noilla kummene niin ilmeisesti sitten pitää vaihtaa merkkiä, että tästä ongelmasta pääsee eroon. Takavanteista oli molemmista irronneet kaikki painot talven aikana. Siitä vatkaus kun vaihdoin vanteiden paikkaa.
          Last edited by Antsah; 30-03-2011, 10:58.

          Comment

          • promille
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 276
            • Valkeakoski

            #20
            Voisikos kulunut jarrumäntä olla oireiden takana?
            e61

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #21
              Jos alustajumppa on pitänyt sisällään etutukivarren heloja myöten kaikki niin heittäisin hatusta renkaiden runkovaurion seuraavaksi.

              Originally posted by Antsah View Post
              Tulipa tuossa mieleen, että voiko aiheutua epätasaisesta jarrupaineesta? Eli jarrupaineensäädin tai jokin vastaava osa viallinen. Mitenhän tuon voisi todeta?

              Ja mistähän johtuu, että vanteet ei tunnu pysyvän tasapainossa? Tasapainotin kaikki talvivanteet alkutalvesta ja nyt vaihdoin vanteiden paikkkaa, niin takana olleet on aivan epätasapainossa kun alkoi vatkaamaan rattia ihan ilman jarruttamistakin.
              Tähän myös , vaurio kumeissa? Ellei tasapainot ole lentäneet tiehensä. Ei ne usein itekseen tosin irtoile jos alkuaan on asiallisesti laitettu.

              Muuten , vastaan on tullut BMWitä joissa ainut oire on ollut ratin vatkaaminen jarruttaissa ja ainoat viat on löydetty taka-akselilta. Ne korjaamalla on oire poistunut. En osaa tätä selittää ( miksi ) mutta näin on käynyt.

              -Jarno
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #22
                Käytin nuo renkaat tasapanoituksessa eilen tosiaan ja takavanteista puuttui kaikki painot Vianorilla vissiin hyvin kiinnitetty. Kyselin asentajalta vanteiden ja renkaiden kunnosta ja hän ei niissä huomannut mitään vikaa, katselin niitä itsekkin kun pyörivät tasapainotuskoneessa. Sama oire oli myös kesärenkailla viime kesänä.

                Sitten kyselin samalla tästä vatkauksesta niin hetihän se oli vaihtamassa jarrulevyjä. Ilmeisesti tämä on se ensimmäinen korjausmetodi korjaamoilla Jarrujen aaltoilevaan nykimiseen ei osannut sanoa oikein mitään.

                Edestä on vaihdettu tosiaan kaikki, nuo helatkin.

                Tuo nykiminen varsinkin tuntuu vaihtelevan. Joskus ei nyvi juuri ollenkaan ja joskus ihan kunnolla.

                Osaisko Petrolhead sanoa mitä sieltä taka-akselilta pitäisi alkaa tutkimaan?

                Sinne on uusittu takaiskarit+yläpäät, ne isot puslat siitä alatukivarren etupäästä, koiranluut ja vakaajankumipuslat. Jarrulevyt ja palat on uusittu taakse ja jarrusatuloita on herkistelty, eivät olleet kyllä männät jumissa, liut oli silloin hieman jumissa, mutta nekin kyllä sitten rasvailtiin. Niin ja jousetkin tuli vaihdettua taakse ensin katkesi toinen ja parin kuukauden päästä toinen. Laadukkaita nuo Eibachin jouset..

                Korjaamolla huoltomies tyrmäsi muuten heti ajatuksen siitä että tärinä tulisi rattiin takapäästä, mutta eipä kyllä vakuuttanut tuo jarrulevyjen vaihtoehdotuskaan.
                Last edited by Antsah; 31-03-2011, 10:39.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Antsah View Post

                  Sitten kyselin samalla tästä vatkauksesta niin hetihän se oli vaihtamassa jarrulevyjä. Ilmeisesti tämä on se ensimmäinen korjausmetodi korjaamoilla Jarrujen aaltoilevaan nykimiseen ei osannut sanoa oikein mitään.
                  Se on yleinen ja yleisesti hyödytön toimenpide. Yleensä olen kysynyt "mittasitko heiton levystä ja paljonko saa olla vippiä ettei vielä ravista" kun ollaan vaihtamassa levyjä oletetun kierouden takia.



                  Osaisko Petrolhead sanoa mitä sieltä taka-akselilta pitäisi alkaa tutkimaan?
                  No en kyllä äkkiseltään.. Kaiken tarkastaminen ? Saattashan vika jäädä löytymättä vaikka pääsisi ite ravistelemaankin.. Jos akselistoista ei ala löytyä mitään selkeää niin mites raidetangon päät (ulko JA sisä) , rattiakselin nivelöinnit , hammastangon kunto.... Ei perkele tiiä.

                  Niin ja jousetkin tuli vaihdettua taakse ensin katkesi toinen ja parin kuukauden päästä toinen. Laadukkaita nuo Eibachin jouset..
                  Varmasti laadukkaat mutta ohenevalla langalla varmaan kuten orkkikset ? Ja naps. Itse siirryin vähänevotettuihin Lesjöforsin kuormajousiin takana , 70€ pari. Toimii pirun hyvin enkä ole saanut poikki.

                  Korjaamolla huoltomies tyrmäsi muuten heti ajatuksen siitä että tärinä tulisi rattiin takapäästä, mutta eipä kyllä vakuuttanut tuo jarrulevyjen vaihtoehdotuskaan.
                  Niin tyrmäsin minäkin kunnes ensimmäinen tuli vastaan. Enkä sano että vatkauksen tekevä vika ON taka-akselilla , vaan että se on mahdollista.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #24
                    Raidetangotkin tuli uusittua kokonaisuudessaan. Hammastankoja on kokeiltu kahtakin eriä Rattiakselin nivelöintikin tuli katsottua samalla, eipä siinäkään mitään vikaa minusta ollut mitä käsissä pyörittelin sitä niveltä.

                    Pitänee katsella sitä takapäätä vielä tarkemmin. Jotenkin vaan tuntuu että tuo jarrujen aaltoileva nykiminen viittaisi jarrujärjestelmään, en tiiä.

                    Nykiminen ja tärinä poistui tosin täydellisesti sen 2-3tkm ajaksi etujarrulevyjen vaihdon jälkeen, kunnes levyt vähän lasittui, että tuleeko se tärinä kuitenkin sitten etupäästä? Mun mielestä takapäähän kun vaihdoin levyt niin tärinä ei muuttunut miksikään. Tästä vaan päättelin että oisko se syy etupäässä?
                    Last edited by Antsah; 31-03-2011, 21:42.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Originally posted by Antsah View Post
                      Nykiminen ja tärinä poistui tosin täydellisesti sen 2-3tkm ajaksi etujarrulevyjen vaihdon jälkeen, kunnes levyt vähän lasittui, että tuleeko se tärinä kuitenkin sitten etupäästä?
                      Hyvin suurella todennäköisyydellä ne on nyt ne etujarrut jotka ei palauta kunnolla syystä tai toisesta. Jos satuloitten herkistely ei auta, kokeile romikselta toisia ehjiä satuloita. Jumittavalla satulalla se tekee just tota, että hetken menee uusilla levyillä kivasti ja sitten alkaa ravistaa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #26
                        Nuo satulat on uudet edessä ostin siis tehdaskunnostetut, joten en ihan heti lähde kyllä niitä vaihtamaan. Takaset on sitten eri juttu. Liu'ut vois kattoa vielä läpi edestäkin.
                        Last edited by Antsah; 31-03-2011, 23:07.

                        Comment

                        • mijuko
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 951
                          • ۩□□۩

                          #27
                          Originally posted by Antsah View Post
                          Nuo satulat on uudet edessä ostin siis tehdaskunnostetut, joten en ihan heti lähde kyllä niitä vaihtamaan. Liu'ut vois kattoa vielä läpi.
                          Ootkos tuon jo kattonu http://www.e46fanatics.com/forum/sho...d.php?t=586393

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by mijuko View Post
                            Niin no luulis kyllä, että tuota rasvaa sitten näkyisi jossain jo se tuota roiskisi jarruihin, mutta pitänee tuokin tarkistaa
                            Last edited by Antsah; 31-03-2011, 23:05.

                            Comment

                            • Proppu
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 176
                              • Järvenpää

                              #29
                              Heitetään hatusta että mites jarruletkujen kunto / jarrut ilmattu kunnolla? Voisko vaikuttaa asiaan.. Omaankin tullut vaihdettua kaikki samat osat eteen sekä taakse mitä sulla (alusta+jarrut), lisäyksenä uudet satulat myös takana ja teräspunos jarruletkut joka nurkassa. Jossain vaiheessa omakin nyki samallalailla mutta ei kirveelläkään muista minkä osien vaihdon jälkeen oire katosi..
                              e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                              Comment

                              • Messier
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 624
                                • Savo

                                #30
                                Onko ollut kokoajan samat renkaat/vanteet?
                                Jos ei niin kokeile nyt ihmeessä toisella sarjalla.
                                Mulla meni runko yhdestä kumista niin se oireili vain 30-40 vauhdissa.
                                G05 X5 45e
                                KM9 ///M1000XR

                                Ex:
                                F10 ///M5
                                K49 S1000XR
                                E90 ///M3
                                E46 ///M3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎