Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaketti
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 40

    Juu, täytyy käydä laittamassa ne kulmat ensiksi ainakin, mut mitään väljää en ole löytänyt mistään.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      Etujarrulevyt

      Omassa E46 330D (2004) on tänä vuonna vaihdettu kahdesti etujarrulevyt, marmoritiskiltä vielä.

      Keväällä alkoi etupää ravistaa jarruttaessa touko-kesäkuun vaihteessa, ensin yli 100 km/h nopeuksissa, sittemmin myös viidenkympin tietämissä. Kesäkuun lopulla vaihdettiin etupään alatukivarren helat + jarrulevyt.

      Elokuun puolivälissä tärinää ilmeni uudelleen, syy: kierot jarrulevyt taas. Vaihdettiin takuuseen.

      Nyt tärinä taas palannut ja pirssi odottaa huoltoa, vaihdettaneen uudet levyt vielä kerran. Marmoritiskin kaverin puhetta edellisellä kerralla tulkitsin rivien välistä niin, että jarrulevyjä olisi viallinen erä liikkeellä.

      Jäi vain mietityttämään miksi niitä viallisia kannattaa vaihtaa jatkuvasti alle...mikäs siinä kun palvelu pelaa ja takuuseen menee.

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        Tärinästä myös kärsineenä voin antaa sellaisen korjausvinkin, että satuloiden kuntoon kannattaa panostaa ihan tosissaan ja levyjen kiinnityskohta napaan kannattaa puhdistaa erittäin huolella!! Toukka täristeli jarruja oikeastaan joka nopeudesta ja kovemmista vauhdeista jarruttaessa ratissa sai roikkua henkensä edestä.

        Kesällä tein täyden jarruremontin: satulat irti, männät irti, satuloiden hiekkapuhallus ja maalaus, mäntien hionta ja suojamaalaus, uudet tiivisteet, uudet liukutapit ja uudet jarrulevyt sekä nesteiden vaihto. Rasvat liukuihin ja napojen huolellinen putsaus ennen asennusta. Nyt on menty jo useampi tonni hyvillä mielin ilman tärinöitä.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by MNi View Post
          Jäi vain mietityttämään miksi niitä viallisia kannattaa vaihtaa jatkuvasti alle...mikäs siinä kun palvelu pelaa ja takuuseen menee.
          Ei niissä levyissä ole kertaakaan ollut vikaa...
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by MNi View Post
            Omassa E46 330D (2004) on tänä vuonna vaihdettu kahdesti etujarrulevyt, marmoritiskiltä vielä.

            Keväällä alkoi etupää ravistaa jarruttaessa touko-kesäkuun vaihteessa, ensin yli 100 km/h nopeuksissa, sittemmin myös viidenkympin tietämissä. Kesäkuun lopulla vaihdettiin etupään alatukivarren helat + jarrulevyt.

            Elokuun puolivälissä tärinää ilmeni uudelleen, syy: kierot jarrulevyt taas. Vaihdettiin takuuseen.

            Nyt tärinä taas palannut ja pirssi odottaa huoltoa, vaihdettaneen uudet levyt vielä kerran. Marmoritiskin kaverin puhetta edellisellä kerralla tulkitsin rivien välistä niin, että jarrulevyjä olisi viallinen erä liikkeellä.

            Jäi vain mietityttämään miksi niitä viallisia kannattaa vaihtaa jatkuvasti alle...mikäs siinä kun palvelu pelaa ja takuuseen menee.
            Kuten tuossa jo todettiinkin, ne levyt on joka kerran vaihdettu täysin turhaan.
            Tämä on loputon kierre, koska nyt yritetään ongelmasta päästä kojaamalla oiretta, ei itse vikaa.
            Huollossahan he toteavat levyt "kieroiksi" kun levy ahdistaa toispuoleisesti kun sitä pyöritetään ilman rengasta. Ongelma toki poistuu aina hetkeksi levyn vaihdon jälkeen, kunnes levy ja palat aina uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
            Todellisuudessa ongelma siis johtuu huoltamattomista jarruista+navoista, ei missään tapauksessa "kieroista" jarrulevyistä.
            Etupään muut välykset toki korreloivat ongelmaa(erityisesti e46:ssa etutukivarren takimmainen pusla), mutta nekään eivät ole se alkuperäinen vian lähde.
            Täydellisesti huolletuilla jarruilla/navoilla e46 ei jarrutuksessa tärise lainkaan vaikka puslat koko etupäästä olisivat täysin loppu.

            Comment

            • karis79
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 145
              • Oulu

              Originally posted by NokiLeka View Post
              Tärinästä myös kärsineenä voin antaa sellaisen korjausvinkin, että satuloiden kuntoon kannattaa panostaa ihan tosissaan ja levyjen kiinnityskohta napaan kannattaa puhdistaa erittäin huolella!! Toukka täristeli jarruja oikeastaan joka nopeudesta ja kovemmista vauhdeista jarruttaessa ratissa sai roikkua henkensä edestä.

              Kesällä tein täyden jarruremontin: satulat irti, männät irti, satuloiden hiekkapuhallus ja maalaus, mäntien hionta ja suojamaalaus, uudet tiivisteet, uudet liukutapit ja uudet jarrulevyt sekä nesteiden vaihto. Rasvat liukuihin ja napojen huolellinen putsaus ennen asennusta. Nyt on menty jo useampi tonni hyvillä mielin ilman tärinöitä.
              Mulla tepsi sama homma. Satulat atomeiksi ja kunnon puhdistus. Lisäksi vaihdoin uudet männät tilalle(e32 männät sopii e39) ja siihen loppu tärinät. Jarrut "herkisteltiin" huollossa kahteenkin kertaan mutta ei auttanut vaan piti itse tehdä homma kunnolla.
              F11 530xd 11/11
              E39 530d 05/03

              Comment

              • hbc_13
                Newbiemmer
                • Sep 2006
                • 27
                • Lohja

                Mulla X5 E53 samaa vikaa.. mahtaakohan kuitenkaan olla alustan kunit ja varret samallaisia? Eli mistähän kannattais alottaa hakee vikaa?
                sigpic

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Kuten tuossa jo todettiinkin, ne levyt on joka kerran vaihdettu täysin turhaan.
                  Tämä on loputon kierre, koska nyt yritetään ongelmasta päästä kojaamalla oiretta, ei itse vikaa.
                  Huollossahan he toteavat levyt "kieroiksi" kun levy ahdistaa toispuoleisesti kun sitä pyöritetään ilman rengasta. Ongelma toki poistuu aina hetkeksi levyn vaihdon jälkeen, kunnes levy ja palat aina uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
                  Todellisuudessa ongelma siis johtuu huoltamattomista jarruista+navoista, ei missään tapauksessa "kieroista" jarrulevyistä.
                  Etupään muut välykset toki korreloivat ongelmaa(erityisesti e46:ssa etutukivarren takimmainen pusla), mutta nekään eivät ole se alkuperäinen vian lähde.
                  Täydellisesti huolletuilla jarruilla/navoilla e46 ei jarrutuksessa tärise lainkaan vaikka puslat koko etupäästä olisivat täysin loppu.
                  No, marmoritiski hoiti homman, nyt on neljännet levyt alla. Etulaakerit olivat timmit ja renkaat tasapainossa. Syynä laahava jarrusatula, nyt on vihdoin edessä uudet satulat, levyt ja palat alla molemmin puolin. Eihän siinä mennyt aikaa juuri yhtään...

                  Comment

                  • Tommy T
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 268

                    Originally posted by hbc_13 View Post
                    Mulla X5 E53 samaa vikaa.. mahtaakohan kuitenkaan olla alustan kunit ja varret samallaisia? Eli mistähän kannattais alottaa hakee vikaa?
                    Nostat keulan ilmaan ja kokeilet onko välyksiä nivelissä tai puslissa. Sitten herkistelet jarrusatulat.
                    ix---xi

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Kuten tuossa jo todettiinkin, ne levyt on joka kerran vaihdettu täysin turhaan.
                      Tämä on loputon kierre, koska nyt yritetään ongelmasta päästä kojaamalla oiretta, ei itse vikaa.
                      Huollossahan he toteavat levyt "kieroiksi" kun levy ahdistaa toispuoleisesti kun sitä pyöritetään ilman rengasta. Ongelma toki poistuu aina hetkeksi levyn vaihdon jälkeen, kunnes levy ja palat aina uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
                      Todellisuudessa ongelma siis johtuu huoltamattomista jarruista+navoista, ei missään tapauksessa "kieroista" jarrulevyistä.
                      Etupään muut välykset toki korreloivat ongelmaa(erityisesti e46:ssa etutukivarren takimmainen pusla), mutta nekään eivät ole se alkuperäinen vian lähde.
                      Täydellisesti huolletuilla jarruilla/navoilla e46 ei jarrutuksessa tärise lainkaan vaikka puslat koko etupäästä olisivat täysin loppu.
                      Jälkikäteen todettuna, juuri näin.

                      E46:n etujarrujen tyyppivika, tässä tapauksessa marmoritiski hoiti homman kotiin palvelulla ja tuli vastaan uusissa jarrusatuloissa kun eivät tahtoneet saada vanhoja kuntoon. Hatunnoston arvoinen suoritus, pitää myöntää.

                      Toinen muutos oli kulutus, laahavilla etujarruilla 330d OBC:n mukaan hörppi menovettä viimeiset puoli vuotta ennen jarruremppaa 7.2 l/100 km keskikulutuksella, jarrurempan jälkeen 6.2 l/100 km. Pikkuisen askarrutti mistä moinen jano tuli, tätä ei kyllä olis ihan heti arvannut.

                      Tämä vika lienee ollut koko omistusaikani ja kuluttanut kaikkiaan neljät levyt, kolme paria alatukivarren takaheloja ja yhdet alatukivarret.

                      E46:n etujarrumäntiä pitäisi puhdistaa ja huoltaa näemmä säännöllisesti. Kantapään kautta oppii...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by MNi View Post
                        Jälkikäteen todettuna, juuri näin.

                        E46:n etujarrujen tyyppivika, tässä tapauksessa marmoritiski hoiti homman kotiin palvelulla ja tuli vastaan uusissa jarrusatuloissa kun eivät tahtoneet saada vanhoja kuntoon. Hatunnoston arvoinen suoritus, pitää myöntää.

                        Toinen muutos oli kulutus, laahavilla etujarruilla 330d OBC:n mukaan hörppi menovettä viimeiset puoli vuotta ennen jarruremppaa 7.2 l/100 km keskikulutuksella, jarrurempan jälkeen 6.2 l/100 km. Pikkuisen askarrutti mistä moinen jano tuli, tätä ei kyllä olis ihan heti arvannut.

                        Tämä vika lienee ollut koko omistusaikani ja kuluttanut kaikkiaan neljät levyt, kolme paria alatukivarren takaheloja ja yhdet alatukivarret.

                        E46:n etujarrumäntiä pitäisi puhdistaa ja huoltaa näemmä säännöllisesti. Kantapään kautta oppii...
                        Tähän törmää "merkkihuolletuissakin" aivan jatkuvasti, että aina kun jarrutärinät BMW:ssä alkaa, niin ollaan vaihtelemassa jarrulevyjä, jotka oikeasti ovat bemareissa ikuiset.
                        e46 ja aivan erityisesti e39 on todella tarkka siitä että jarrut puretaan vähintään joka toinen vuosi ja kaikki tasopinnat ja satulat puhdistetaan+herkistellään huolellisesti(kaikki tasot/kiinnityspinnat nimenomaan hiomalla, ei harjaamalla).
                        Eli bemareissa kun nuo jousittamattomat massat on viety minimiinsä, niin pienetkin pulssimaiset sysäykset jotka syntyvät joko levyn toispuoleisesta ahdistamisesta, navan epäkeskeisyydestä tai vanteen heitosta, korreloituvat kovinakin tärinöinä/tutinoina.
                        Kulunut vuosia huoltamaton jarrusatula on usein varsinkin e46:ssa vaihtokamaa.

                        Comment

                        • Tommy1
                          Newbiemmer
                          • Mar 2007
                          • 5
                          • Äänekoski

                          sillä se lähti täälläkin !
                          ensin vaihdettiin taimmaiset helat, sitten iskarin yläpäät,jarrupalat, jarrulevyt ja palat ja lopuksi purettiin satulat ja vaihdettiin uudet tiivistesarjat ja hiottiin kaikki pinnat. loppui siihen se ravistelu
                          E91 330d M-sport -08
                          Ex. E46 330d M-Sport II -02
                          Ex. E39 530d -00
                          Ex. E36 325i Coupe -92
                          Ex. E36 325i Sedan -91
                          Ex. E30 320 Coupe -83

                          + muut postiautot,japsitötteröt ja johtotähdet

                          Comment

                          • -=BMW=-
                            Newbiemmer
                            • Aug 2007
                            • 7
                            • Helsinki

                            No voi prkl. Pitää sit kans tehä tolleen. On kans vaihdettu palikkaa ja viimeks tuli uudet levyt ja palat. Muuten pelaa hyvin mut just kovast vauhdist jarruttaessa tuntuu ja kuuluu jyrinää. Eli satulat helvettiin ja kovaa putsausta kehiin. Herkistys vois varmaan kans jeesata. Tuntuu et e39 on aina jotenkin jostain kohdast hajal.
                            Elämä on täynnä kompromissej ku 39llä ajaa.
                            -=Be My Woman=-

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by -=BMW=- View Post
                              No voi prkl. Pitää sit kans tehä tolleen. On kans vaihdettu palikkaa ja viimeks tuli uudet levyt ja palat. Muuten pelaa hyvin mut just kovast vauhdist jarruttaessa tuntuu ja kuuluu jyrinää. Eli satulat helvettiin ja kovaa putsausta kehiin. Herkistys vois varmaan kans jeesata. Tuntuu et e39 on aina jotenkin jostain kohdast hajal.
                              Elämä on täynnä kompromissej ku 39llä ajaa.
                              Ei se ihan näinkään ole. Tuo täydellinen jarruhuolto kuuluu kyllä ihan huolto-ohjelmaan, mutta näin vanhemmiten näissä panostetaan mielummin täysin turhiin öljyjen läträämiseen ja tulppien vaihtoon.
                              Oikeasti kun jarrut huoltaa joka toinen vuosi ja pitää imuvuodot kurissa, säästyy jo 50%:sta turhia/vääriä korjauksia, jonka jälkeen e39 on jo halpa ylläpitää, ilman omaehtoista turhaa muuta ylihuoltamista.

                              Comment

                              • -=BMW=-
                                Newbiemmer
                                • Aug 2007
                                • 7
                                • Helsinki

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Ei se ihan näinkään ole. Tuo täydellinen jarruhuolto kuuluu kyllä ihan huolto-ohjelmaan, mutta näin vanhemmiten näissä panostetaan mielummin täysin turhiin öljyjen läträämiseen ja tulppien vaihtoon.
                                Oikeasti kun jarrut huoltaa joka toinen vuosi ja pitää imuvuodot kurissa, säästyy jo 50%:sta turhia/vääriä korjauksia, jonka jälkeen e39 on jo halpa ylläpitää, ilman omaehtoista turhaa muuta ylihuoltamista.
                                Näinhän se on. Tosin noita jarruja on saanu huoltaa ja tutkia joka vuos ennen katsastusta. Ihmetyttää vaan ku toi täristys kovemmassa vauhdissa on vasta nyt tullut esiin kun on levyt vaihdettu. Tosin toi läträäminen nesteiden kanssa ja putsaus/herkistys ei itselle mitään maksa ni vois tehä sen ensin. Siis ennenkuin lähtee muita palikoita vaihtamaan. Tosin, aika varmasti johtuu myös osittain noist puslista...
                                -=Be My Woman=-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎