Juu, täytyy käydä laittamassa ne kulmat ensiksi ainakin, mut mitään väljää en ole löytänyt mistään.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)
Collapse
X
-
Etujarrulevyt
Omassa E46 330D (2004) on tänä vuonna vaihdettu kahdesti etujarrulevyt, marmoritiskiltä vielä.
Keväällä alkoi etupää ravistaa jarruttaessa touko-kesäkuun vaihteessa, ensin yli 100 km/h nopeuksissa, sittemmin myös viidenkympin tietämissä. Kesäkuun lopulla vaihdettiin etupään alatukivarren helat + jarrulevyt.
Elokuun puolivälissä tärinää ilmeni uudelleen, syy: kierot jarrulevyt taas. Vaihdettiin takuuseen.
Nyt tärinä taas palannut ja pirssi odottaa huoltoa, vaihdettaneen uudet levyt vielä kerran. Marmoritiskin kaverin puhetta edellisellä kerralla tulkitsin rivien välistä niin, että jarrulevyjä olisi viallinen erä liikkeellä.
Jäi vain mietityttämään miksi niitä viallisia kannattaa vaihtaa jatkuvasti alle...mikäs siinä kun palvelu pelaa ja takuuseen menee.
Comment
-
-
Tärinästä myös kärsineenä voin antaa sellaisen korjausvinkin, että satuloiden kuntoon kannattaa panostaa ihan tosissaan ja levyjen kiinnityskohta napaan kannattaa puhdistaa erittäin huolella!! Toukka täristeli jarruja oikeastaan joka nopeudesta ja kovemmista vauhdeista jarruttaessa ratissa sai roikkua henkensä edestä.
Kesällä tein täyden jarruremontin: satulat irti, männät irti, satuloiden hiekkapuhallus ja maalaus, mäntien hionta ja suojamaalaus, uudet tiivisteet, uudet liukutapit ja uudet jarrulevyt sekä nesteiden vaihto. Rasvat liukuihin ja napojen huolellinen putsaus ennen asennusta. Nyt on menty jo useampi tonni hyvillä mielin ilman tärinöitä."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostJäi vain mietityttämään miksi niitä viallisia kannattaa vaihtaa jatkuvasti alle...mikäs siinä kun palvelu pelaa ja takuuseen menee.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostOmassa E46 330D (2004) on tänä vuonna vaihdettu kahdesti etujarrulevyt, marmoritiskiltä vielä.
Keväällä alkoi etupää ravistaa jarruttaessa touko-kesäkuun vaihteessa, ensin yli 100 km/h nopeuksissa, sittemmin myös viidenkympin tietämissä. Kesäkuun lopulla vaihdettiin etupään alatukivarren helat + jarrulevyt.
Elokuun puolivälissä tärinää ilmeni uudelleen, syy: kierot jarrulevyt taas. Vaihdettiin takuuseen.
Nyt tärinä taas palannut ja pirssi odottaa huoltoa, vaihdettaneen uudet levyt vielä kerran. Marmoritiskin kaverin puhetta edellisellä kerralla tulkitsin rivien välistä niin, että jarrulevyjä olisi viallinen erä liikkeellä.
Jäi vain mietityttämään miksi niitä viallisia kannattaa vaihtaa jatkuvasti alle...mikäs siinä kun palvelu pelaa ja takuuseen menee.
Tämä on loputon kierre, koska nyt yritetään ongelmasta päästä kojaamalla oiretta, ei itse vikaa.
Huollossahan he toteavat levyt "kieroiksi" kun levy ahdistaa toispuoleisesti kun sitä pyöritetään ilman rengasta. Ongelma toki poistuu aina hetkeksi levyn vaihdon jälkeen, kunnes levy ja palat aina uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
Todellisuudessa ongelma siis johtuu huoltamattomista jarruista+navoista, ei missään tapauksessa "kieroista" jarrulevyistä.
Etupään muut välykset toki korreloivat ongelmaa(erityisesti e46:ssa etutukivarren takimmainen pusla), mutta nekään eivät ole se alkuperäinen vian lähde.
Täydellisesti huolletuilla jarruilla/navoilla e46 ei jarrutuksessa tärise lainkaan vaikka puslat koko etupäästä olisivat täysin loppu.
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostTärinästä myös kärsineenä voin antaa sellaisen korjausvinkin, että satuloiden kuntoon kannattaa panostaa ihan tosissaan ja levyjen kiinnityskohta napaan kannattaa puhdistaa erittäin huolella!! Toukka täristeli jarruja oikeastaan joka nopeudesta ja kovemmista vauhdeista jarruttaessa ratissa sai roikkua henkensä edestä.
Kesällä tein täyden jarruremontin: satulat irti, männät irti, satuloiden hiekkapuhallus ja maalaus, mäntien hionta ja suojamaalaus, uudet tiivisteet, uudet liukutapit ja uudet jarrulevyt sekä nesteiden vaihto. Rasvat liukuihin ja napojen huolellinen putsaus ennen asennusta. Nyt on menty jo useampi tonni hyvillä mielin ilman tärinöitä.F11 530xd 11/11
E39 530d 05/03
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuten tuossa jo todettiinkin, ne levyt on joka kerran vaihdettu täysin turhaan.
Tämä on loputon kierre, koska nyt yritetään ongelmasta päästä kojaamalla oiretta, ei itse vikaa.
Huollossahan he toteavat levyt "kieroiksi" kun levy ahdistaa toispuoleisesti kun sitä pyöritetään ilman rengasta. Ongelma toki poistuu aina hetkeksi levyn vaihdon jälkeen, kunnes levy ja palat aina uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
Todellisuudessa ongelma siis johtuu huoltamattomista jarruista+navoista, ei missään tapauksessa "kieroista" jarrulevyistä.
Etupään muut välykset toki korreloivat ongelmaa(erityisesti e46:ssa etutukivarren takimmainen pusla), mutta nekään eivät ole se alkuperäinen vian lähde.
Täydellisesti huolletuilla jarruilla/navoilla e46 ei jarrutuksessa tärise lainkaan vaikka puslat koko etupäästä olisivat täysin loppu.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuten tuossa jo todettiinkin, ne levyt on joka kerran vaihdettu täysin turhaan.
Tämä on loputon kierre, koska nyt yritetään ongelmasta päästä kojaamalla oiretta, ei itse vikaa.
Huollossahan he toteavat levyt "kieroiksi" kun levy ahdistaa toispuoleisesti kun sitä pyöritetään ilman rengasta. Ongelma toki poistuu aina hetkeksi levyn vaihdon jälkeen, kunnes levy ja palat aina uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
Todellisuudessa ongelma siis johtuu huoltamattomista jarruista+navoista, ei missään tapauksessa "kieroista" jarrulevyistä.
Etupään muut välykset toki korreloivat ongelmaa(erityisesti e46:ssa etutukivarren takimmainen pusla), mutta nekään eivät ole se alkuperäinen vian lähde.
Täydellisesti huolletuilla jarruilla/navoilla e46 ei jarrutuksessa tärise lainkaan vaikka puslat koko etupäästä olisivat täysin loppu.
E46:n etujarrujen tyyppivika, tässä tapauksessa marmoritiski hoiti homman kotiin palvelulla ja tuli vastaan uusissa jarrusatuloissa kun eivät tahtoneet saada vanhoja kuntoon. Hatunnoston arvoinen suoritus, pitää myöntää.
Toinen muutos oli kulutus, laahavilla etujarruilla 330d OBC:n mukaan hörppi menovettä viimeiset puoli vuotta ennen jarruremppaa 7.2 l/100 km keskikulutuksella, jarrurempan jälkeen 6.2 l/100 km. Pikkuisen askarrutti mistä moinen jano tuli, tätä ei kyllä olis ihan heti arvannut.
Tämä vika lienee ollut koko omistusaikani ja kuluttanut kaikkiaan neljät levyt, kolme paria alatukivarren takaheloja ja yhdet alatukivarret.
E46:n etujarrumäntiä pitäisi puhdistaa ja huoltaa näemmä säännöllisesti. Kantapään kautta oppii...
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostJälkikäteen todettuna, juuri näin.
E46:n etujarrujen tyyppivika, tässä tapauksessa marmoritiski hoiti homman kotiin palvelulla ja tuli vastaan uusissa jarrusatuloissa kun eivät tahtoneet saada vanhoja kuntoon. Hatunnoston arvoinen suoritus, pitää myöntää.
Toinen muutos oli kulutus, laahavilla etujarruilla 330d OBC:n mukaan hörppi menovettä viimeiset puoli vuotta ennen jarruremppaa 7.2 l/100 km keskikulutuksella, jarrurempan jälkeen 6.2 l/100 km. Pikkuisen askarrutti mistä moinen jano tuli, tätä ei kyllä olis ihan heti arvannut.
Tämä vika lienee ollut koko omistusaikani ja kuluttanut kaikkiaan neljät levyt, kolme paria alatukivarren takaheloja ja yhdet alatukivarret.
E46:n etujarrumäntiä pitäisi puhdistaa ja huoltaa näemmä säännöllisesti. Kantapään kautta oppii...
e46 ja aivan erityisesti e39 on todella tarkka siitä että jarrut puretaan vähintään joka toinen vuosi ja kaikki tasopinnat ja satulat puhdistetaan+herkistellään huolellisesti(kaikki tasot/kiinnityspinnat nimenomaan hiomalla, ei harjaamalla).
Eli bemareissa kun nuo jousittamattomat massat on viety minimiinsä, niin pienetkin pulssimaiset sysäykset jotka syntyvät joko levyn toispuoleisesta ahdistamisesta, navan epäkeskeisyydestä tai vanteen heitosta, korreloituvat kovinakin tärinöinä/tutinoina.
Kulunut vuosia huoltamaton jarrusatula on usein varsinkin e46:ssa vaihtokamaa.
Comment
-
-
sillä se lähti täälläkin !
ensin vaihdettiin taimmaiset helat, sitten iskarin yläpäät,jarrupalat, jarrulevyt ja palat ja lopuksi purettiin satulat ja vaihdettiin uudet tiivistesarjat ja hiottiin kaikki pinnat. loppui siihen se ravisteluE91 330d M-sport -08
Ex. E46 330d M-Sport II -02
Ex. E39 530d -00
Ex. E36 325i Coupe -92
Ex. E36 325i Sedan -91
Ex. E30 320 Coupe -83
+ muut postiautot,japsitötteröt ja johtotähdet
Comment
-
-
No voi prkl. Pitää sit kans tehä tolleen. On kans vaihdettu palikkaa ja viimeks tuli uudet levyt ja palat. Muuten pelaa hyvin mut just kovast vauhdist jarruttaessa tuntuu ja kuuluu jyrinää. Eli satulat helvettiin ja kovaa putsausta kehiin. Herkistys vois varmaan kans jeesata. Tuntuu et e39 on aina jotenkin jostain kohdast hajal.
Elämä on täynnä kompromissej ku 39llä ajaa.-=Be My Woman=-
Comment
-
-
Originally posted by -=BMW=- View PostNo voi prkl. Pitää sit kans tehä tolleen. On kans vaihdettu palikkaa ja viimeks tuli uudet levyt ja palat. Muuten pelaa hyvin mut just kovast vauhdist jarruttaessa tuntuu ja kuuluu jyrinää. Eli satulat helvettiin ja kovaa putsausta kehiin. Herkistys vois varmaan kans jeesata. Tuntuu et e39 on aina jotenkin jostain kohdast hajal.
Elämä on täynnä kompromissej ku 39llä ajaa.
Oikeasti kun jarrut huoltaa joka toinen vuosi ja pitää imuvuodot kurissa, säästyy jo 50%:sta turhia/vääriä korjauksia, jonka jälkeen e39 on jo halpa ylläpitää, ilman omaehtoista turhaa muuta ylihuoltamista.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi se ihan näinkään ole. Tuo täydellinen jarruhuolto kuuluu kyllä ihan huolto-ohjelmaan, mutta näin vanhemmiten näissä panostetaan mielummin täysin turhiin öljyjen läträämiseen ja tulppien vaihtoon.
Oikeasti kun jarrut huoltaa joka toinen vuosi ja pitää imuvuodot kurissa, säästyy jo 50%:sta turhia/vääriä korjauksia, jonka jälkeen e39 on jo halpa ylläpitää, ilman omaehtoista turhaa muuta ylihuoltamista.-=Be My Woman=-
Comment
-
Comment