Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 hävittää öljyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timppis
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 19
    • Kausala

    E46 hävittää öljyä

    Arvelin kysästä viisaammilta, että mikähän mahtaa olla bimmerissä vikana, kun koneesta häviää öljy johonkin. Auto on E46 320 (M54-kone), ajettu 176tkm (suomi-auto). Ostin auton alkukeväästä yksityiseltä myyjältä.

    Käytin auton öljyn vaihdossa hieman myöhemmin keväällä (tällöin ~166tkm ajettu), jolloin siihen vaihdettiin öljyt + suodatin. Tämän jälkeen ajelin autolla jonkusen kuukauden (~5tkm) jolloin syttyi keltanen öljyvalo palamaan. Mittasin tikusta öljyt ja vähissähän se oli. Lisäsin samaa öljyä lisää koneeseen ja valo sammui.

    Tässä vaiheessa arvelin (asiaa kuitenkaan tietämättä) että ongelma johtuisi öljylaadun vaihdoksesta, koneen kyljessä oli nimittäin tarra jossa paistoi "Koneessa Helixin 5W-30 Puolisynteettinen öljy" (tietysti se ei tarkoita sitä että juuri ne öljyt olisivat olleet edelliset, vaan siellä joskus on sellaiset ollut) ja tässä huollossa sinne laitettiin 5W-40 Mobilin täyssynteettiset öljyt (Mobil Super 3000). Käsittääkseni ihan käypä öljy bemmiin.

    Öljyvalo kuitenkin syttyi uudelleen myöhemmin ja lisäsin taas öljyä. Tässä vaiheessa rupesi hälytyskellot soimaan. Lisäsin taas öljyä koneeseen ja tarkastin myös jäähdytysnesteiden tilanteen, eikä olleet öljyiset siltä varalta jos kannentiiviste vuotaisi.

    Hiukan myöhemmin vein auton samaan huoltoliikkeeseen jossa öljyt vaihdettiin. Hekään eivät öljyvuotoa tai ylimääräistä savua pakokaasujen seasta silmämääräisesti havainneet. Arvelivat että kone vuotaisi johonkin muualle öljyä, ehkä venttiilivarren kumit? Toisaalta käsittääkseni auton pitäisi tällöin savuttaa kun öljyn kulutus on noinkin suurta. Hekin kyllä pitivät öljyn kulutusta ajokilometreihin nähden suurena vaikka öljylaatu olisikin vaihtunut.

    Tästä joku viikko eteenpäin vein auton Kuopiossa moottorikoneistamolle ja jututin heitä tästä samasta asiasta. Hekään eivät päällisin puolin löytäneet syytä koneen käyntiäänen tai savutuksen perusteella. Ehdottivat että koneeseen tehtäisiin ohivuotomittaus. Tälle varattiin sitten aika.

    Tuloksena oli että 1. pytyssä oli kaikkein tiivein, 3. pytty vuoti hieman enemmän alakertaan päin ja loput 4 pyttyä olivat kuluneet tasaisesti (ilmeisesti pientä vuotoa siis tasaisesti kaikissa). Itse kun en tunne niin tarkkaan moottoria että olisiko tässä vaiheessa pitänyt tehdä jonkunlaista remonttia koneeseen. Sanoivat vaan että sinällään tilanne on hyvä että vuotoa oli tasaisesti kaikissa.

    Kysyin heiltä että mitä he tekisivät tässä tilanteessa niin sanoivat että eivät ainakaan tässä vaiheessa kävisi kantta availemaan vaan tarkkaillaan tilannetta. He lisäsivät taas öljyä koneeseen niin että tikun ylälaita oli märkänä.

    Nyt autolla on ajettu tosiaan noin 176tkm eli noin 10tkm keväisestä öljyn vaihdosta ja öljyä koneeseen on tänä aikana kaadettu noin 5,5-6 litraa lisää. Ei liene normaalia

    Onko jollain kokemusta vastaavasta tai antaa jotain vinkkiä mitä tässä voisi ihmetellä seuraavaksi. En mielellään lähtisi ensimmäisenä kansihommiin jos olisi jotain edullisempiakin vaihtoehtoja, mitkä voisivat olla edes teoriassa mahdollisia

    P.S. Muuten auton esim. polttoaineen kulutus on normaalia ~7 l / 100km matka-ajoa. Eikä muita nesteitä tunnu katoavan mystisesti.

    Kiitosta jo etukäteen vinkeistä
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9042
    • Iisalmi

    #2
    Originally posted by Timppis View Post
    Nyt autolla on ajettu tosiaan noin 176tkm eli noin 10tkm keväisestä öljyn vaihdosta ja öljyä koneeseen on tänä aikana kaadettu noin 5,5-6 litraa lisää. Ei liene normaalia
    No eipä joo kuulosta normaalilta. Jos tuo kaikki menee koneesta läpi niin luulisi äkkiseltään että pöllyää putkestakin.

    Vähän OT mutta kuka tampio tässä maailmassa laittaa autoon jotain puolisynteettistä öljyä? Ehkä typerin paikka säästää 5 euroa.
    E39 ja E91

    Comment

    • Timppis
      Newbiemmer
      • Mar 2007
      • 19
      • Kausala

      #3
      Originally posted by Harri G View Post
      No eipä joo kuulosta normaalilta. Jos tuo kaikki menee koneesta läpi niin luulisi äkkiseltään että pöllyää putkestakin.

      Vähän OT mutta kuka tampio tässä maailmassa laittaa autoon jotain puolisynteettistä öljyä? Ehkä typerin paikka säästää 5 euroa.
      Totta. Ei pöllyä eikä tiputa. En tiedä sen tarkempaa mutta Vaasan Käyttöautossa auto on huollossa käynyt. Voisin melkein soittaa sinne jos ne kertos tarkemmin

      Kävin tänään BMW-huollosta kyselemässä öljylaaduista niin sanoivat että ovat itse käyttäneet Mobilin 5W-30 EPS:ää, putsaa kuulemma myös moottoria normaalia paremmin.

      Googlettelin kyseisen moottorin öljyhävikkiongelmaa niin vastaan tuli myös huohotinjärjestelmän tukkoisuus. Jos tämä on tukossa / lähes tukossa niin työntääkö se öljyä tällöin palotilaan? Vai voisiko kuvitella että se tiputtaisi sitä maahan jostain liitoskohdasta?

      Kyselin samalla tarkemmin tästä niin sano vain että kyllä huohotinpannu + letkut kannattaisi noin kolmen vuoden välein uusia ja remontin hinnan kuultuani ihmettelin vähän (~500€ töineen). Toki joku paja varmasti tekis halvemmalla, empä vaan ole vielä kyselly. Mainitsi myös että kyseisessä koneessa on yleinen vika että sylinterin alimmat männänrenkaat jumittuvat jolloin se hörppää hieman öljyä palotilaan sitä kautta. Tämän remontin hintaa en edes kysynyt mutta todennäköisesti pyöritään toisen tonnin puolella jo :think

      Noh ens perjantaina vaihtuu öljyt 5W-40 EPS:n kassellaan muuttuuko tilanne mihinkään.

      Comment

      • atte.o
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2009
        • 894
        • haukipudas

        #4
        Jos öljyn seperaattorin (huohotinventtiilin) kalvo on rikki pääsee öljyä sitä kautta imusarjaan ja sieltä koneeseen. Ja öljyrenkaat voivat karstottua , mutta yleensä on ajettu kura öljyillä pitkää siivua.
        Last edited by atte.o; 02-08-2011, 20:12.
        E61 M-sport

        Comment

        • Timppis
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 19
          • Kausala

          #5
          Originally posted by atte.o View Post
          Jos öljyn seperaattorin (huohotinventtiilin) kalvo on rikki pääsee öljyä sitä kautta imusarjaan ja sieltä koneeseen. Ja öljyrenkaat voivat karstottua , mutta yleensä on ajettu kura öljyillä pitkää siivua.
          Mitä lueskelin muilta foorumeilta tästä ongelmasta niin kone saattais pitää omituista ääntä jos tää kalvo on rikki? Ei tää kyllä mitenkään erikoista ääntä pidä. En toki tiedä onko se omituinen ääni aina kiveen hakattu.

          Samaisella foorumilla joku oli myös antanut vinkin että jos koneen käyntiääni muuttuu öljykorkkia avatessa, kun kone on normaalissa käyntilämmössä niin silloin separaattori ois kunnossa. En tiedä onko tässä sen enempää perää mutta koetin sitä ja kyllä koneen ääni hieman muuttu, kun ruuvas korkin auki.

          Mitä kuraöljyihin ja pitkiin kilometreihin tulee niin siinä vois olla jotain perää. Huoltokirja näyttää että huoltoja on tehty tasaisesti 20-25tkm välein ja varsinkin jos koneessa on pidempää ollut puolisynteenttinen öljy Joka varmasti karstaa enemmän kuin joku Longlife-öljy.
          Last edited by Timppis; 02-08-2011, 20:35.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            On siinä kyllä säästetty oikeassa paikassa, jos ensin on alettu käyttämään puolisynteettistä öljyä ja sitten on vielä ajettu longlife huoltoväleillä

            Kannattaa varmaan se separaattori letkuineen uusia jos niiden iästä ei ole mitään tietoa, tuskin uusittu. Samalla tulee katsottua imuvuodotkin kun irrottelee letkuja.

            Comment

            • Timppis
              Newbiemmer
              • Mar 2007
              • 19
              • Kausala

              #7
              Originally posted by Antsah View Post
              On siinä kyllä säästetty oikeassa paikassa, jos ensin on alettu käyttämään puolisynteettistä öljyä ja sitten on vielä ajettu longlife huoltoväleillä

              Kannattaa varmaan se separaattori letkuineen uusia jos niiden iästä ei ole mitään tietoa, tuskin uusittu. Samalla tulee katsottua imuvuodotkin kun irrottelee letkuja.
              En tarkkaan tiedä millä öljyillä on ajeltu ja miten paljon, mutta motin kyljessä paistaa tarra paskasta öljystä. Huoltovihkokaan kun ei kerro mitä öljyä vaihdettu.

              Entinen omistaja sano vain että ajellu/huoltanu sen ajotietokoneen huoltovälin mukaan joka on se 25tkm. Muokkautuu sitten ajotavan mukaan ainakin alaspäin . Ite ajellu noilla öljyillä reilu 10tkm ja huoltoväliin se näyttää vielä reilu 16tkm.

              Tuo huohotinjärjestelmän uusiminen oli kyllä mielessä. Avasin tänään imusarjalta tulevan letkun irti ja kurkkasin sisään, mutta siinä ei suuremmin törkyä näkynyt, hieman karsottunutta öljyä. Olen kuitenki ymmärtänyt että paskasin paikka on siellä öljytikun juuressa?

              Comment

              • full
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1214
                • Tampere

                #8
                Kaikkein helpoiten separaattorin vuotamisen toteat starttispräyllä. samalla voi jo muitakin imuvuotoja hakea.
                BMW M535iA -86
                Volvo V90 -18

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #9
                  Mulla samaisen myllyn öljynkulutus puolittui 2l/10tkm -> 1l/10tkm kun vaihdoin Castrolin öljyyn, 5/30 Long Life muistaakseni.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #10
                    Tuossa muuten lisää juttua imuvuodoista:



                    Ja miksei myös Vanosrempasta:

                    Comment

                    • Ackbar
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 253
                      • Espoo

                      #11
                      Itsellä oli vähän samaa ongelmaa, ei tosin noin paljoa vienyt öljyä. Alaväännöt tuntui olevan hukassa, vanoksen tiivisteet oli jo vaihdettu, mutta jotain outoa motissa oli varsinkin pakittaessa kevyellä kaasulla meinas aina sammua tai sammui.

                      Homma korjaantui separaattorin ja letkujen vaihdolla, kiitos WSE1:lle. Lomat alkoi heti rempan jälkeen ja viikon ajan kierrettiin Suomea ja tikku näytti täyttä reissun jälkeen ja näyttää vieläkin nyt 2kk jälkeen.

                      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...nifold_system/ tosta meni vaihtoon osat 10, 15, 17

                      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...acuum_control/ tuosta osa 7

                      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...oil_separator/ ja tästä kaikki.
                      Last edited by Ackbar; 03-08-2011, 10:44.

                      Comment

                      • Timppis
                        Newbiemmer
                        • Mar 2007
                        • 19
                        • Kausala

                        #12
                        Originally posted by Ackbar View Post
                        Itsellä oli vähän samaa ongelmaa, ei tosin noin paljoa vienyt öljyä. Alaväännöt tuntui olevan hukassa, vanoksen tiivisteet oli jo vaihdettu, mutta jotain outoa motissa oli varsinkin pakittaessa kevyellä kaasulla meinas aina sammua tai sammui.

                        Homma korjaantui separaattorin ja letkujen vaihdolla, kiitos WSE1:lle. Lomat alkoi heti rempan jälkeen ja viikon ajan kierrettiin Suomea ja tikku näytti täyttä reissun jälkeen ja näyttää vieläkin nyt 2kk jälkeen.

                        http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...nifold_system/ tosta meni vaihtoon osat 10, 15, 17

                        http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...acuum_control/ tuosta osa 7

                        http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...oil_separator/ ja tästä kaikki.
                        Kiitosta vinkeistä. Pitää käydä kyselemässä paljonka pajalla ottaavat separaattorin + letkujen vaihdosta. Voisivat samalla vaihtaa sinne eristetyt letkut.

                        Comment

                        • TuomasR
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 14
                          • Toivala

                          #13
                          Kuopion suunnalla on vähän merkkiin erikoistuneita pajoja. Mistä meinasit kysellä muualta kuin AvainVaunulta ts. "merkkiliikkeestä"?

                          Comment

                          • Hexx80
                            Newbiemmer
                            • Jul 2012
                            • 6
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Vaihtelin tänään tuon separaattorin ja letkut tänään, jos vaikka loppuisi tuo öljynkulutus.

                            Separaattorissa ei reiät tukossa olleet. Kysymys kuuluukin että onko normaalia että ne imusarjan päälle tulevat putket oli ihan öljystä märkänä?

                            Comment

                            • BMW_mane
                              BTCF Member
                              • Feb 2009
                              • 871
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Ittellä oli kans aluksi kyseises moottoris (M54b22) samaa ongelmaa kun topicin aloittajalla että söi öljyä. Käytetty ennemmin 0w-40 ja long life välillä huollettu merkkiliikkeissä ennen mua. Itse oon huollot nyt tehny ja vaihdoin 5w-40:n öljyn ja oon vaihtanu 10tkm välein öljyt niin ei ole syönyt tipan tippaa.
                              - Käyttöauto Bmw Service -
                              NSC Motorsport

                              Nykyiset:
                              - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
                              - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
                              - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

                              Ex:
                              - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
                              - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
                              - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
                              - 320i -02 M54b22 JapanRot
                              - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
                              - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎