Arvelin kysästä viisaammilta, että mikähän mahtaa olla bimmerissä vikana, kun koneesta häviää öljy johonkin. Auto on E46 320 (M54-kone), ajettu 176tkm (suomi-auto). Ostin auton alkukeväästä yksityiseltä myyjältä.
Käytin auton öljyn vaihdossa hieman myöhemmin keväällä (tällöin ~166tkm ajettu), jolloin siihen vaihdettiin öljyt + suodatin. Tämän jälkeen ajelin autolla jonkusen kuukauden (~5tkm) jolloin syttyi keltanen öljyvalo palamaan. Mittasin tikusta öljyt ja vähissähän se oli. Lisäsin samaa öljyä lisää koneeseen ja valo sammui.
Tässä vaiheessa arvelin (asiaa kuitenkaan tietämättä) että ongelma johtuisi öljylaadun vaihdoksesta, koneen kyljessä oli nimittäin tarra jossa paistoi "Koneessa Helixin 5W-30 Puolisynteettinen öljy" (tietysti se ei tarkoita sitä että juuri ne öljyt olisivat olleet edelliset, vaan siellä joskus on sellaiset ollut) ja tässä huollossa sinne laitettiin 5W-40 Mobilin täyssynteettiset öljyt (Mobil Super 3000). Käsittääkseni ihan käypä öljy bemmiin.
Öljyvalo kuitenkin syttyi uudelleen myöhemmin ja lisäsin taas öljyä. Tässä vaiheessa rupesi hälytyskellot soimaan. Lisäsin taas öljyä koneeseen ja tarkastin myös jäähdytysnesteiden tilanteen, eikä olleet öljyiset siltä varalta jos kannentiiviste vuotaisi.
Hiukan myöhemmin vein auton samaan huoltoliikkeeseen jossa öljyt vaihdettiin. Hekään eivät öljyvuotoa tai ylimääräistä savua pakokaasujen seasta silmämääräisesti havainneet. Arvelivat että kone vuotaisi johonkin muualle öljyä, ehkä venttiilivarren kumit? Toisaalta käsittääkseni auton pitäisi tällöin savuttaa kun öljyn kulutus on noinkin suurta. Hekin kyllä pitivät öljyn kulutusta ajokilometreihin nähden suurena vaikka öljylaatu olisikin vaihtunut.
Tästä joku viikko eteenpäin vein auton Kuopiossa moottorikoneistamolle ja jututin heitä tästä samasta asiasta. Hekään eivät päällisin puolin löytäneet syytä koneen käyntiäänen tai savutuksen perusteella. Ehdottivat että koneeseen tehtäisiin ohivuotomittaus. Tälle varattiin sitten aika.
Tuloksena oli että 1. pytyssä oli kaikkein tiivein, 3. pytty vuoti hieman enemmän alakertaan päin ja loput 4 pyttyä olivat kuluneet tasaisesti (ilmeisesti pientä vuotoa siis tasaisesti kaikissa). Itse kun en tunne niin tarkkaan moottoria että olisiko tässä vaiheessa pitänyt tehdä jonkunlaista remonttia koneeseen. Sanoivat vaan että sinällään tilanne on hyvä että vuotoa oli tasaisesti kaikissa.
Kysyin heiltä että mitä he tekisivät tässä tilanteessa niin sanoivat että eivät ainakaan tässä vaiheessa kävisi kantta availemaan vaan tarkkaillaan tilannetta. He lisäsivät taas öljyä koneeseen niin että tikun ylälaita oli märkänä.
Nyt autolla on ajettu tosiaan noin 176tkm eli noin 10tkm keväisestä öljyn vaihdosta ja öljyä koneeseen on tänä aikana kaadettu noin 5,5-6 litraa lisää. Ei liene normaalia
Onko jollain kokemusta vastaavasta tai antaa jotain vinkkiä mitä tässä voisi ihmetellä seuraavaksi. En mielellään lähtisi ensimmäisenä kansihommiin jos olisi jotain edullisempiakin vaihtoehtoja, mitkä voisivat olla edes teoriassa mahdollisia
P.S. Muuten auton esim. polttoaineen kulutus on normaalia ~7 l / 100km matka-ajoa. Eikä muita nesteitä tunnu katoavan mystisesti.
Kiitosta jo etukäteen vinkeistä
Käytin auton öljyn vaihdossa hieman myöhemmin keväällä (tällöin ~166tkm ajettu), jolloin siihen vaihdettiin öljyt + suodatin. Tämän jälkeen ajelin autolla jonkusen kuukauden (~5tkm) jolloin syttyi keltanen öljyvalo palamaan. Mittasin tikusta öljyt ja vähissähän se oli. Lisäsin samaa öljyä lisää koneeseen ja valo sammui.
Tässä vaiheessa arvelin (asiaa kuitenkaan tietämättä) että ongelma johtuisi öljylaadun vaihdoksesta, koneen kyljessä oli nimittäin tarra jossa paistoi "Koneessa Helixin 5W-30 Puolisynteettinen öljy" (tietysti se ei tarkoita sitä että juuri ne öljyt olisivat olleet edelliset, vaan siellä joskus on sellaiset ollut) ja tässä huollossa sinne laitettiin 5W-40 Mobilin täyssynteettiset öljyt (Mobil Super 3000). Käsittääkseni ihan käypä öljy bemmiin.
Öljyvalo kuitenkin syttyi uudelleen myöhemmin ja lisäsin taas öljyä. Tässä vaiheessa rupesi hälytyskellot soimaan. Lisäsin taas öljyä koneeseen ja tarkastin myös jäähdytysnesteiden tilanteen, eikä olleet öljyiset siltä varalta jos kannentiiviste vuotaisi.
Hiukan myöhemmin vein auton samaan huoltoliikkeeseen jossa öljyt vaihdettiin. Hekään eivät öljyvuotoa tai ylimääräistä savua pakokaasujen seasta silmämääräisesti havainneet. Arvelivat että kone vuotaisi johonkin muualle öljyä, ehkä venttiilivarren kumit? Toisaalta käsittääkseni auton pitäisi tällöin savuttaa kun öljyn kulutus on noinkin suurta. Hekin kyllä pitivät öljyn kulutusta ajokilometreihin nähden suurena vaikka öljylaatu olisikin vaihtunut.
Tästä joku viikko eteenpäin vein auton Kuopiossa moottorikoneistamolle ja jututin heitä tästä samasta asiasta. Hekään eivät päällisin puolin löytäneet syytä koneen käyntiäänen tai savutuksen perusteella. Ehdottivat että koneeseen tehtäisiin ohivuotomittaus. Tälle varattiin sitten aika.
Tuloksena oli että 1. pytyssä oli kaikkein tiivein, 3. pytty vuoti hieman enemmän alakertaan päin ja loput 4 pyttyä olivat kuluneet tasaisesti (ilmeisesti pientä vuotoa siis tasaisesti kaikissa). Itse kun en tunne niin tarkkaan moottoria että olisiko tässä vaiheessa pitänyt tehdä jonkunlaista remonttia koneeseen. Sanoivat vaan että sinällään tilanne on hyvä että vuotoa oli tasaisesti kaikissa.
Kysyin heiltä että mitä he tekisivät tässä tilanteessa niin sanoivat että eivät ainakaan tässä vaiheessa kävisi kantta availemaan vaan tarkkaillaan tilannetta. He lisäsivät taas öljyä koneeseen niin että tikun ylälaita oli märkänä.
Nyt autolla on ajettu tosiaan noin 176tkm eli noin 10tkm keväisestä öljyn vaihdosta ja öljyä koneeseen on tänä aikana kaadettu noin 5,5-6 litraa lisää. Ei liene normaalia
Onko jollain kokemusta vastaavasta tai antaa jotain vinkkiä mitä tässä voisi ihmetellä seuraavaksi. En mielellään lähtisi ensimmäisenä kansihommiin jos olisi jotain edullisempiakin vaihtoehtoja, mitkä voisivat olla edes teoriassa mahdollisia
P.S. Muuten auton esim. polttoaineen kulutus on normaalia ~7 l / 100km matka-ajoa. Eikä muita nesteitä tunnu katoavan mystisesti.
Kiitosta jo etukäteen vinkeistä
Comment