memebuy23buy

330d Olemattomat ahdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • elreino
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Puhutaanko tässä nyt M57-koneesta, vai E46 mallisarjan loppupään M57N-koneesta (204 hv)? Tuolla alkuvaiheessa sanoit, että turbo on E39 530d:stä. Kuitenkin noi mainitsemasi ahtopainepyynnit on M57-koneelle kovin erikoisia. Vakiosoftalla normaali max. ahtopainepyynti on 2,15 bar (absoluuttinen paine) ja yleensä softatuissa 2,25 bar. Paineanturin max. näyttämä on 2,5 bar.

    Edit: Kappas, Esal pääsi samaan aikaan asian ytimeen.
    m57 on kyseessä
    softaa muutelemalla on myös yritetty saada ahtoja ylös jopa vnt karttaa muokkaamalla ahtopaine nelosella vedossa 0,6-0,7 vakiona ja softattuna vnt karttaa muokkaamalla saa hetkellisiä 1200 maf arvoja
    livedatalla on seurattu myös vnt säätöä 55 prosenttiin jää aukeama tyhjäkäyntion sen 80 prossaa
    eli ecukaan ei ohjaa siipiä aukeamaan enempää kun kerran ahdot pitäisi nousta
    (mulla omassa aukeama 39 prossaa 1251 maf)

    listaa missä ei ole vikaa
    ahdin vaihdettu
    välijäähdytin vaihdettu
    ahtimen paineen säädin vaihdettu myos siihen kuuluvat putket mitattu alipaine 0,9-1,0
    maffiakin on kokeiltu vaihtaa
    map näyttää oikein
    2,5 kilon paineella atimelta lähtien imusarjan kautta pakoputken päähän asti paineistettu ei vuotoa
    kissat tyhjätty
    ajettu jopa ilman putkistoa
    siirtopaine data kunnossa myös kiskon paine
    polttoaineen pulasta ei johdu softaamalla kyllä saa savua tulemaan mutta ei ahtoja
    pakosarja-egr putki tulpattu lisäksi ohjelmasta poistettu

    suoraan sanottuna käyttäytyy niinkuin olisi imusarja pitkältä sivulta halennut mutta kun ei vain ole eikä läppiä ole tässä autossa
    ihmetyttää kun 1200 maffi arvollakaan ei ole kuin kilo painetta mihin se ilmamäärä oikein menee?

    vikakoodia pukkaa mittaristo-ecu can tiedonsiirto ja abs-ecu can tiedonsiirto

    mittaristosta livedata kierrostieto heittelee 2 kierroksesta 10000 kierrokseen
    auton oma mittari kuitenkin näyttää oikein samoin eculta tuleva kierros tieto

    otan jakarin käteen ja alan odotella teidän viisaita ratkaisuja samalla kun
    Last edited by elreino; 09-07-2013, 22:00.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Puhutaanko tässä nyt M57-koneesta, vai E46 mallisarjan loppupään M57N-koneesta (204 hv)? Tuolla alkuvaiheessa sanoit, että turbo on E39 530d:stä. Kuitenkin noi mainitsemasi ahtopainepyynnit on M57-koneelle kovin erikoisia. Vakiosoftalla normaali max. ahtopainepyynti on 2,15 bar (absoluuttinen paine) ja yleensä softatuissa 2,25 bar. Paineanturin max. näyttämä on 2,5 bar.

    Edit: Kappas, Esal pääsi samaan aikaan asian ytimeen.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Tuossa kopsasin vanhaa juttua noista ahdoista, mistä päättelet että 1,6 bar ahto olisi ok? Jos se oikeasti on noin paljon se yliahtaa ja menee hetkeksi vikatilaan. Tuon clavuriorin vastauksen perusteella normaali ahto olisi 1,1-1,2 bar? Tietenkin se normaalistikin hieman piikkaa, kun säädin ei pysy perässä. Omaani laitoin koemielessä halvan painemittarin, ja se heilahtaa johonkin 1,3 bar jo 2000 kieroksilla, vaihteella ei niin väliä kunhan kuormaa on vaan koneelle.

    Originally posted by Jaymz View Post
    Sain ahtopainemittarin asennettua omaan autoon ja ahtopaineet tukevat persdynoa.

    n. 2000rpm ahtopiikki 1.4-1.6bar(vaihtelee kuorman ja vaihteen mukaan)
    2000rpm jälkeen laskee nopeasti 0.8-0.9bar
    3000rpm alkaa jälleen nousta >1bar, max 1.1bar

    Onko normaalia käytöstä käsittääkseni vakioautolle? Kulutus ok. Carsoftilla testattu maf arvot maksimissaan pikkusen yli 800(g?).

    Testasin myös maf irroitettuna jolloin mielestäni ei muutosta.

    Auto siis ei oikein ylemmillä kierroksilla vedä kunnolla, 2krpm vääntöpiikin jälkeen on ikäänkuin kuoppa tehoalueessa. Onko vaan tottumattomuutta dieseliin vai oikesti jotain vikaa?
    Originally posted by Clavurion View Post
    Juu ei kuulosta normaalilta.

    Vakio-ohjelmalla max. painepyynti (nominal) on muistaakseni 2150 mbar (abs.). Toimivalla turbolla ja ohjauksella ahtopaine nousee aika nopeasti hyvinkin tarkasti tuohon pyydettyyn ja pysyttelee sen tuntumassa.

    Jumittavat johdesiivet on yksi erittäin potentiaalinen aiheuttaja. Lähdössä ahtopaine nousee selvästi yli pyydetyn, jos johdesiivet jäävät suppuun. Sitten siipien avautuessa myöhässä liian auki paineet tipahtavat. Ja sitten taas hiljalleen kelatessa nousevat.

    Toimiva MAF antaa n. 10% korkeampia arvoja (mg/Hub) kuin laskennallinen (nominal). MAFin piuhan irrotuksella DDE menee tuolla laskennallisella arvolla.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Aksa P View Post
    Itse lähtisin sieltä turbolta päin tulemaan, jos kerran ahtimen siivet säätyy kuten pitää, eikä jumita.
    1. Alipaineletku suoraan turbolle, eli ohita se ahtopainesäädin! Jos ahtaa-> vika säätimessä tai johdoissa tai moottorinohjauksessa tai ahtopaineanturissa...
    2. Jos ei ahda -> vika alipainejärjestelmässä. Tukos, vuoto tms..

    Noilla nyt saat ainakin haarukoitua, mistäpäin sitä murhetta aletaan seuraavaksi etsiä.

    Millä muuten seuraat ahtoja, jos ei mittaria ole? Salavalikosta? Tietokoneella?
    Onko koodeja luettu?

    Vikakoodit on luettu tais siirtopumpusta heittää herjaa, mutta arvot on hyvät kun sieltä livedetassa katottu. Välillä myös ahtopaineanturista vikakoodia pukkaa, vaikka juuri uusittu ja tiskiltä haettu(ei tarvike). Tietokoneella livedatassa on seurattu noita arvoja, ahdot pyyntö 1,6 1-2 vaihteella ahdot käy piikkinä 1,2 bar 4-5 vaihteella ahdot tippuu 0.6-0.7 bar

    Tuli vielä mieleen, että onko toi imusarjan päässä oleva ahtopaineanturi tarkastettu ja vaikka ensihoitona putsattu. Jos ei mittaa oikein, niin mikään ei varmaan moottorin ohjauksessa mene oikein.

    Vikakoodit on luettu tais siirtopumpusta heittää herjaa mutta arvot on hyvät kun sieltä livedetassa katottu, sieltä myös seurattu ahtoja pyyntö 1,6bar kuten pitääkin mutta 1-2 vaihteella ahdot käy piikkinä 1,2 bar sitten tippuu, 4-5 vaihteella ahdot pysyy tuossa 0.6-0.7 bar ellei jopa laske.

    Mittaristo ei myöskää ilmeisesti kommunikoi oikein auton kanssa koska esim testattiin ajaa 3000rpm ja tieto auton eculle näyttää yli 10000rpm livedatassa. 3 vikakoodia tuli näin myös mittariston ja auton ecun välille.

    Toivottavasti tästä sekavasta selotuksesta nyt saa jotain tolkkua.
    Last edited by make2929; 09-07-2013, 18:14.

    Leave a comment:


  • Aksa P
    replied
    Itse lähtisin sieltä turbolta päin tulemaan, jos kerran ahtimen siivet säätyy kuten pitää, eikä jumita.
    1. Alipaineletku suoraan turbolle, eli ohita se ahtopainesäädin! Jos ahtaa-> vika säätimessä tai johdoissa tai moottorinohjauksessa tai ahtopaineanturissa...
    2. Jos ei ahda -> vika alipainejärjestelmässä. Tukos, vuoto tms..

    Noilla nyt saat ainakin haarukoitua, mistäpäin sitä murhetta aletaan seuraavaksi etsiä.

    Millä muuten seuraat ahtoja, jos ei mittaria ole? Salavalikosta? Tietokoneella?
    Onko koodeja luettu?

    Tuli vielä mieleen, että onko toi imusarjan päässä oleva ahtopaineanturi tarkastettu ja vaikka ensihoitona putsattu. Jos ei mittaa oikein, niin mikään ei varmaan moottorin ohjauksessa mene oikein.
    Last edited by Aksa P; 09-07-2013, 17:08. Reason: Tuli vaan mieleen...

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Alipaineetkin tarkistettu ei vuotoja ja pumppu toimii kuten pitää.

    Miten rikkoutunut ecu oireilisi ?

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Tuon alipainesäätimen toiminnan kannattaa ensin katsoa liikkuuko se ollenkaan. Kun virtalukon kääntää moottori käynnissä asentoon, säädin vetää hetkeksi ääriasentoon ja päästää takaisin. Tyhjäkäynnillä sen täytyy myös olla vetäneenä.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Aksa P View Post
    Rakkaalla lapsella saattaa olla monta nimeä... En tiedä mihin päin sulla on toi "ahtopainesäädin" asennettu, mutta kyllä se sama osa taitaapi olla.

    Tää solenoidiventtiili (on myös RealOEM:stä tuttu nimellä "PRESSURE CONVERTER") on aivan turbon viesessä ilmanputsarin ja imuputkien alla moottorin vasemmalla kyljellä (edestä katsottuna).

    Tarkasta että ko. säätimeltä turbolle menevässä putkessa ei ole vuotoja / pykimiä. Joutuu siellä turbon päässä lämmölle alttiiksi ja siten helposti hapristuu.
    No joo sitten tuo on vaihdettu, pitääpä tarkistaa vielä putket.

    Vielä kun joku rautalangasta vääntäis miten tuo siipien "lukitseminen nippusiteellä/rautalangalla tapahtuu? ja onko kuinka "terveellistä" turbolle ? ahtopainemittaria ei kyllä ole.

    Leave a comment:


  • Aksa P
    replied
    Originally posted by make2929 View Post
    Onko tuo solenoidiventtiilii nyt sitten sama kuin ahtopaineensäädin? sen nimittäin vaihdoin tuossa muutamapäivä sitten ei vaikutusta, pakoputki myös otettiin irti ja koetin ajaa ei mitää vaikutusta.
    Rakkaalla lapsella saattaa olla monta nimeä... En tiedä mihin päin sulla on toi "ahtopainesäädin" asennettu, mutta kyllä se sama osa taitaapi olla.

    Tää solenoidiventtiili (on myös RealOEM:stä tuttu nimellä "PRESSURE CONVERTER") on aivan turbon viesessä ilmanputsarin ja imuputkien alla moottorin vasemmalla kyljellä (edestä katsottuna).

    Tarkasta että ko. säätimeltä turbolle menevässä putkessa ei ole vuotoja / pykimiä. Joutuu siellä turbon päässä lämmölle alttiiksi ja siten helposti hapristuu.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Vedä ahtimen siivet "kiinni" rautalangalla, tai nippusiteellä.
    Kokeile sitten varovasti, nouseeko ahdot.
    Jos nousee, on vika ahtimen säätösysteemissä.
    Jos ei nouse,on jossain kohden järjestelmää, vaikkapa vain pakoputkessa, tukos,joka estää ilman virtausta ja moottorinläpi menevä ilma ei riitä ahtojen nousuun.
    Edellyttäen, että ahdin on varmaan ehjä, samoin painepuoli järjestelmässä.

    Eihän imusarjan läppiä ole sikin sokin kannessa ?

    Alipainejärjestelmä on yksinkertainen.
    Pumppu pumppaa koko ajan maksimiaan, alipaine tulee olla melko tasan 0,8 koko ajan.
    Alipainejärjestelmässä olevat sähkötoimiset venttiilit sitten päästää sitä alipainetta tarpeellisen määrän aina tilanteessaan ohjaamiinsa toimilaitteisiin (ahtimeen).
    Siis, sähköllä ohjataan alipaineen määrää toimilaitteessa, alipaine tekee työn, sähkö säätää.
    Jos alipainejärjestelmä vuotaa, mistä vaan, ei järjestelmä toimi kunnolla, kun alipaineen määrää ei varsinaisesti valvota, venttiilit säätelee silläkeinon, että järjestelmän oletetaanolevan kunnossa, "paluutietoa" toiminnasta ei tule.
    Kuinka vaarallista tuo on testata ahtimen siipiä tuolla rautalanga/nippuside tempulla, ja miten käytännössä tapahtuu ?
    Tässä pannussa ei onneksi ole noita imusarjan läppiä.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Aksa P View Post


    Vastavan oloinen ahtopaineen puute vaivasi aikanaan e39 530D:ä. Vika löytyi tosta turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (osa nro 1). Se ohjaa turbon alipainekelloa ja sitä kautta ahtimen siipiä. Vedä alipaineletku nro 9 suoraan turbolle, ja katso nouseeko ahdot.

    Varovasti sitten... ja toivottavasti ahtopainemittari löytyy kokeilua varten?! Jos ahdin toimii ja siivet säätyy oikein + alipainejärjestelmä toimii, niin ahdot nousee kyllä todella nopeasti ja reippaasti. Jos näin kävi, solenoidiventtiilii vaihtoon (osa nro 1).
    Onko tuo solenoidiventtiilii nyt sitten sama kuin ahtopaineensäädin? sen nimittäin vaihdoin tuossa muutamapäivä sitten ei vaikutusta, pakoputki myös otettiin irti ja koetin ajaa ei mitää vaikutusta.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Aksa P View Post


    Vastavan oloinen ahtopaineen puute vaivasi aikanaan e39 530D:ä. Vika löytyi tosta turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (osa nro 1). Se ohjaa turbon alipainekelloa ja sitä kautta ahtimen siipiä. Vedä alipaineletku nro 9 suoraan turbolle, ja katso nouseeko ahdot.

    Varovasti sitten... ja toivottavasti ahtopainemittari löytyy kokeilua varten?! Jos ahdin toimii ja siivet säätyy oikein + alipainejärjestelmä toimii, niin ahdot nousee kyllä todella nopeasti ja reippaasti. Jos näin kävi, solenoidiventtiilii vaihtoon (osa nro 1).
    Onko tuo solenoidiventtiilii nyt sitten sama kuin ahtopaineensäädin? sen nimittäin vaihdoin tuossa muutamapäivä sitten ei vaikutusta, pakoputki myö otettiin irti ja koetin ajaa ei mitää vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Aksa P
    replied


    Vastavan oloinen ahtopaineen puute vaivasi aikanaan e39 530D:ä. Vika löytyi tosta turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (osa nro 1). Se ohjaa turbon alipainekelloa ja sitä kautta ahtimen siipiä. Vedä alipaineletku nro 9 suoraan turbolle, ja katso nouseeko ahdot.

    Varovasti sitten... ja toivottavasti ahtopainemittari löytyy kokeilua varten?! Jos ahdin toimii ja siivet säätyy oikein + alipainejärjestelmä toimii, niin ahdot nousee kyllä todella nopeasti ja reippaasti. Jos näin kävi, solenoidiventtiilii vaihtoon (osa nro 1).

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Vedä ahtimen siivet "kiinni" rautalangalla, tai nippusiteellä.
    Kokeile sitten varovasti, nouseeko ahdot.
    Jos nousee, on vika ahtimen säätösysteemissä.
    Jos ei nouse,on jossain kohden järjestelmää, vaikkapa vain pakoputkessa, tukos,joka estää ilman virtausta ja moottorinläpi menevä ilma ei riitä ahtojen nousuun.
    Edellyttäen, että ahdin on varmaan ehjä, samoin painepuoli järjestelmässä.

    Eihän imusarjan läppiä ole sikin sokin kannessa ?

    Alipainejärjestelmä on yksinkertainen.
    Pumppu pumppaa koko ajan maksimiaan, alipaine tulee olla melko tasan 0,8 koko ajan.
    Alipainejärjestelmässä olevat sähkötoimiset venttiilit sitten päästää sitä alipainetta tarpeellisen määrän aina tilanteessaan ohjaamiinsa toimilaitteisiin (ahtimeen).
    Siis, sähköllä ohjataan alipaineen määrää toimilaitteessa, alipaine tekee työn, sähkö säätää.
    Jos alipainejärjestelmä vuotaa, mistä vaan, ei järjestelmä toimi kunnolla, kun alipaineen määrää ei varsinaisesti valvota, venttiilit säätelee silläkeinon, että järjestelmän oletetaanolevan kunnossa, "paluutietoa" toiminnasta ei tule.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Onkos tässä alipainetoiminen ahtimen kello ?
    Tarkista järjestelmässä olevan alipaineen määrä, väh 0,5bar pitää olla tyhjäkäynnilläkin.
    Vuoto missä tahansa riittää, ettei ahtimen kello saa vedettyä ahtimen siipiä kiinni.
    Alipaineventtiilin kunto.
    Vedä alipainepumpulta suora linja ahtimen kellolle - nouseeko ahdot.
    Kylläpä se taitaa toimia alipaineella, jos yhtään auttaa, kone on tuo m57 184hp, ja ahtimena e39(530d) garret 2556

    Leave a comment:

Working...
X