memebuy23buy

330d Olemattomat ahdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • make2929
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Kysyn vielä onko kaikkien alipaineletkujen vuodot suljettu pois? Tämä sen takia jos käsin ahtimen säätötangosta on todettu että ahdin pyydettäessä antaa painetta niin turbon ohjaus nyt mättää.

    Alipainetta tarvitaan etenkin jarrutehostimelle, joka kuluttaa ehkä 90% kaikesta alipaineesta. Sen lisäksi alipaineella ohjataan turboa, imusarjan läppiä, EGR-venttiiliä ja moottorin tukikumeja.

    Alipaineen jakotukki on imusarjan alla oheisen kuvan nro 7 kohdalla: KLIK. Olisi hyvä sulkea pois nuo muut järjestelmät ja jättää vain turbolle menevä letku. Jos moottorin tukikumien ohjaus napataan pois niin tyhjäkäynnillä on odotettavissa normaalia enemmän tärinää, se kuuluu asiaan.

    Olihan se turbon edessä oleva muovinen alipainekello ehjä?

    Sitten tietty herää kysymys onko imusarjan paineanturi ehjä eli osa 18 tuolla: KLIK.
    Osa numero seitsemän eli tää jakotukki, eikös ensimmäinen neljästä ole (autoa edestäpäin katsoessa) polttoaineen paluuputki ? sitten 2 seuraavaa menee imusarjalle ? ja viimeinen ON mikä ??

    Mulla tämä viimeinen oli tulpattu, nyt tulpattu kohta on 2-3 kohdalla en muista kummassa. Alipainekello on kuulemma ehjä, tuosta imusarjan paineanturista ei tietoa, millaista oiretta tämä imusarjan paineanturi tekee ?

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Kysyn vielä onko kaikkien alipaineletkujen vuodot suljettu pois? Tämä sen takia jos käsin ahtimen säätötangosta on todettu että ahdin pyydettäessä antaa painetta niin turbon ohjaus nyt mättää.

    Alipainetta tarvitaan etenkin jarrutehostimelle, joka kuluttaa ehkä 90% kaikesta alipaineesta. Sen lisäksi alipaineella ohjataan turboa, imusarjan läppiä, EGR-venttiiliä ja moottorin tukikumeja.

    Alipaineen jakotukki on imusarjan alla oheisen kuvan nro 7 kohdalla: KLIK. Olisi hyvä sulkea pois nuo muut järjestelmät ja jättää vain turbolle menevä letku. Jos moottorin tukikumien ohjaus napataan pois niin tyhjäkäynnillä on odotettavissa normaalia enemmän tärinää, se kuuluu asiaan.

    Olihan se turbon edessä oleva muovinen alipainekello ehjä?

    Sitten tietty herää kysymys onko imusarjan paineanturi ehjä eli osa 18 tuolla: KLIK.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Laittakaas nyt parastanne, vieläkään vika ei ole selvinnyt.

    Vnt karttaa säätämällä saatiin ahtopaineet pysymään jopa rivakalla kiihdytyksellä, mutta vedoissa tuota ei vaan huomaa.

    Mistä tätä nyt vielä lähtis purkamaan ?

    Leave a comment:


  • BMW323
    replied
    alipaine kello rikki..
    itellä oli eilen auto säädössä ja ei saatu toimimaan sitte millään
    käsin kellon tanko liikkuu hyvin mut auto käyntiin ja käytettiin kierroksia niin ei liikahtanut mihinkään

    alipaine letkut vaihdettu ja kun katto lappuja vedoista niin toimi niinku bensa auto
    paras teho tuli vasta 4000rpm kohilla

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Tätä tuli ihmeteltyä tänään. Kone ei jätä mitään vikakoodeja. Livedatan ahtopyynti oli 1,25 baria ja suurella vaihteella vedätettäessä toi toteutuikin, sinne 1,3 hujakoille nousi parhaillaan, mutta kierroksilla alkaa tippua melko nopeasti. Kovemmilla kierroksilla ja kevyemmällä kuormalla ahdot saattoi olla 0,3-0,9 väliltä. Varmaankin normaalia et ahdot tippuu jonkin verran punarajalle mut auto ei kyllä tuntunut kulkevan kummoisesti kuitenkaan. Kerran ei lähtenyt oikein edes nousemaan yli 0,3 barin..? Ihan normaalilta toi ei tuntunu.

    Railpaineet hyvät ja samaten siirtopaine joskin tippui 4,2 barista 3,6:een kun lähti kovasti vedättämään, mut toi pitäis olla normaalia. Inpa tunnisti moottorin kierrosluvun ihan oikein...

    Ite olisin veikannut softaa, mutta on tehnyt samaa vakiosoftalla ja virisoftalla on kulkenut ns. normaalisti aiemmin. Kuitenkin vikaselvityksessä ehkä koskematon vakiosofta olis varmempi ajaa sisään. Ehkä suurin epäilys silti on toi VNT:n säätösysteemi. Jospa ne johdesiivet jostain syystä kuitenkaan eivät liiku kuten pitäis..? Tai sit ahdin on tehtaalta lähtien säädetty väärin?
    Joo kiitokset vielä kerran avusta, vaikka vika ei selvinnytkään.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Tätä tuli ihmeteltyä tänään. Kone ei jätä mitään vikakoodeja. Livedatan ahtopyynti oli 1,25 baria ja suurella vaihteella vedätettäessä toi toteutuikin, sinne 1,3 hujakoille nousi parhaillaan, mutta kierroksilla alkaa tippua melko nopeasti. Kovemmilla kierroksilla ja kevyemmällä kuormalla ahdot saattoi olla 0,3-0,9 väliltä. Varmaankin normaalia et ahdot tippuu jonkin verran punarajalle mut auto ei kyllä tuntunut kulkevan kummoisesti kuitenkaan. Kerran ei lähtenyt oikein edes nousemaan yli 0,3 barin..? Ihan normaalilta toi ei tuntunu.

    Railpaineet hyvät ja samaten siirtopaine joskin tippui 4,2 barista 3,6:een kun lähti kovasti vedättämään, mut toi pitäis olla normaalia. Inpa tunnisti moottorin kierrosluvun ihan oikein...

    Ite olisin veikannut softaa, mutta on tehnyt samaa vakiosoftalla ja virisoftalla on kulkenut ns. normaalisti aiemmin. Kuitenkin vikaselvityksessä ehkä koskematon vakiosofta olis varmempi ajaa sisään. Ehkä suurin epäilys silti on toi VNT:n säätösysteemi. Jospa ne johdesiivet jostain syystä kuitenkaan eivät liiku kuten pitäis..? Tai sit ahdin on tehtaalta lähtien säädetty väärin?

    Edit.

    Suuttimien korjausarvot olivat jotakuinkin ihanteelliset ja tyhjäkäyntiä auto käy oikein nätisti.
    Last edited by Thuppu; 16-07-2013, 15:01.

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Äkkiseltään kuulostaisi polttoainepuolen ongelmalle / suutin vioille tms.
    Ja sen seurauksena ahtopaine heittoina... :think
    Montako sataa tonnia autolla on tuupattu?
    230tkm.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by make2929 View Post
    Kyseesssä on täysin uusi garret, suht ok vetää jos esim 3 vaihteella kiihdyttää, mutta vaihtaessa vaihteen isomalle/pienemmälle ahdot tippuu rajusti, tyhjäkäynti ok, ja muutenki kone toimii ok, tosin hieman nuhainen tuo on kun kokeilin, 200kmh sai pitkällä suoralla ja siitä eteenpäin yhtä kidutusta melkein 210kmh sai mittariin hirveällä suoralla, ennen otti 200kmh suht helposti.

    Välillä tekee tälläistä huom harvoin mutta kuitenkin, esim 2vaihteella lämä tiskiin 2000rpm kohdalla 2500rpm alkaa täristää ja jumittaa hetken siinä(ei liiku) tärinä loppuu ja taas mennään.
    Äkkiseltään kuulostaisi polttoainepuolen ongelmalle / suutin vioille tms.
    Ja sen seurauksena ahtopaine heittoina... :think
    Montako sataa tonnia autolla on tuupattu?

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Eipä tuo silti ensimmäinen kerta olisi kuin "uusi" ahdin on rikki.
    Onko kyseessä varmasti aito uusi garretti, vai joku peruskorjattu tai kopio runkoon kasattu?
    Jos on aito uusi garretti niin kannattaa lukea se aitoustodistus läpi, siellä on aikasta "painavaa" tekstiä liittyen tuollaisen ahtimen korjausyrityksiin.

    Miltä auton kulkupuoli muuten tuntuu, vetääkö tasaisesti tms?
    Nyt on vaan vouhottu ahtopaineista jo monta sivua tekstiä, mutta ei vissiin sanallakaan ole mainittu miten auto käyttäytyy?
    Oletko kokeillut ajaa alipaine letku pois nypättynä ahtimen ohjauksesta?
    Onko ahtopaineen säätöventtiilissä letkut oikein päin?
    Kyseesssä on täysin uusi garret, suht ok vetää jos esim 3 vaihteella kiihdyttää, mutta vaihtaessa vaihteen isomalle/pienemmälle ahdot tippuu rajusti, tyhjäkäynti ok, ja muutenki kone toimii ok, tosin hieman nuhainen tuo on kun kokeilin, 200kmh sai pitkällä suoralla ja siitä eteenpäin yhtä kidutusta melkein 210kmh sai mittariin hirveällä suoralla, ennen otti 200kmh suht helposti.

    Välillä tekee tälläistä huom harvoin mutta kuitenkin, esim 2vaihteella lämä tiskiin 2000rpm kohdalla 2500rpm alkaa täristää ja jumittaa hetken siinä(ei liiku) tärinä loppuu ja taas mennään.
    Last edited by make2929; 15-07-2013, 10:39.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by elreino View Post
    m57 on kyseessä

    listaa missä ei ole vikaa
    ahdin vaihdettu

    otan jakarin käteen ja alan odotella teidän viisaita ratkaisuja samalla kun
    Eipä tuo silti ensimmäinen kerta olisi kuin "uusi" ahdin on rikki.
    Onko kyseessä varmasti aito uusi garretti, vai joku peruskorjattu tai kopio runkoon kasattu?
    Jos on aito uusi garretti niin kannattaa lukea se aitoustodistus läpi, siellä on aikasta "painavaa" tekstiä liittyen tuollaisen ahtimen korjausyrityksiin.

    Miltä auton kulkupuoli muuten tuntuu, vetääkö tasaisesti tms?
    Nyt on vaan vouhottu ahtopaineista jo monta sivua tekstiä, mutta ei vissiin sanallakaan ole mainittu miten auto käyttäytyy?
    Oletko kokeillut ajaa alipaine letku pois nypättynä ahtimen ohjauksesta?
    Onko ahtopaineen säätöventtiilissä letkut oikein päin?

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Tuon alipainesäätimen toiminnan kannattaa ensin katsoa liikkuuko se ollenkaan. Kun virtalukon kääntää moottori käynnissä asentoon, säädin vetää hetkeksi ääriasentoon ja päästää takaisin. Tyhjäkäynnillä sen täytyy myös olla vetäneenä.
    Onko tuo säätimen liike katsottu, varsinkin sen palautuminen?

    Leave a comment:


  • elreino
    replied
    joo maffi kyllä pelaa

    monien livedata kokeilujen jälkeen on ongelmaa tutkittu
    jos kiihdyttää yhdella vaihteella mikä vaihde vain esim. 1500-4000 rpm niin kaikki arvot on järkeviä
    mutta jos kiihdyttää vaikka kolmosella ja vaihtaa neloselle niin ahto onkin enää 0,6 ja ei siitä nouse enää vaikka se edellisellä vaihteella olisi käynyt 1,3
    eli aina kun vaihtaa suuremman vaihteen niin ahdot katoaa

    näin käy oli autossa vakio tai viri softa eikä mitään vikakoodia siitä jää

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Onko se MAF koodattu vai onko vain kokeiltu kahta uutta maffia ilman koodausta?
    Toisaalta ei pitäis kyllä savuttaakkaan jos maf ei pelissä mukana, kyllä se sen verran rajoittaa tehoja.

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Onko se MAF koodattu vai onko vain kokeiltu kahta uutta maffia ilman koodausta?

    Leave a comment:


  • make2929
    replied
    Originally posted by elreino View Post
    m57 on kyseessä
    softaa muutelemalla on myös yritetty saada ahtoja ylös jopa vnt karttaa muokkaamalla ahtopaine nelosella vedossa 0,6-0,7 vakiona ja softattuna vnt karttaa muokkaamalla saa hetkellisiä 1200 maf arvoja
    livedatalla on seurattu myös vnt säätöä 55 prosenttiin jää aukeama tyhjäkäyntion sen 80 prossaa
    eli ecukaan ei ohjaa siipiä aukeamaan enempää kun kerran ahdot pitäisi nousta
    (mulla omassa aukeama 39 prossaa 1251 maf)

    listaa missä ei ole vikaa
    ahdin vaihdettu
    välijäähdytin vaihdettu
    ahtimen paineen säädin vaihdettu myos siihen kuuluvat putket mitattu alipaine 0,9-1,0
    maffiakin on kokeiltu vaihtaa
    map näyttää oikein
    2,5 kilon paineella atimelta lähtien imusarjan kautta pakoputken päähän asti paineistettu ei vuotoa
    kissat tyhjätty
    ajettu jopa ilman putkistoa
    siirtopaine data kunnossa myös kiskon paine
    polttoaineen pulasta ei johdu softaamalla kyllä saa savua tulemaan mutta ei ahtoja
    pakosarja-egr putki tulpattu lisäksi ohjelmasta poistettu

    suoraan sanottuna käyttäytyy niinkuin olisi imusarja pitkältä sivulta halennut mutta kun ei vain ole eikä läppiä ole tässä autossa
    ihmetyttää kun 1200 maffi arvollakaan ei ole kuin kilo painetta mihin se ilmamäärä oikein menee?

    vikakoodia pukkaa mittaristo-ecu can tiedonsiirto ja abs-ecu can tiedonsiirto

    mittaristosta livedata kierrostieto heittelee 2 kierroksesta 10000 kierrokseen
    auton oma mittari kuitenkin näyttää oikein samoin eculta tuleva kierros tieto

    otan jakarin käteen ja alan odotella teidän viisaita ratkaisuja samalla kun

    Siinähän se selkokielellä tuli mitä yritetty, lyhyesti ja ytimekkäästi

    Leave a comment:

Working...
X