Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d Olemattomat ahdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    #16


    Vastavan oloinen ahtopaineen puute vaivasi aikanaan e39 530D:ä. Vika löytyi tosta turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (osa nro 1). Se ohjaa turbon alipainekelloa ja sitä kautta ahtimen siipiä. Vedä alipaineletku nro 9 suoraan turbolle, ja katso nouseeko ahdot.

    Varovasti sitten... ja toivottavasti ahtopainemittari löytyy kokeilua varten?! Jos ahdin toimii ja siivet säätyy oikein + alipainejärjestelmä toimii, niin ahdot nousee kyllä todella nopeasti ja reippaasti. Jos näin kävi, solenoidiventtiilii vaihtoon (osa nro 1).
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

    Comment

    • make2929
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 92
      • etelä-pohjanmaa

      #17
      Originally posted by Aksa P View Post


      Vastavan oloinen ahtopaineen puute vaivasi aikanaan e39 530D:ä. Vika löytyi tosta turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (osa nro 1). Se ohjaa turbon alipainekelloa ja sitä kautta ahtimen siipiä. Vedä alipaineletku nro 9 suoraan turbolle, ja katso nouseeko ahdot.

      Varovasti sitten... ja toivottavasti ahtopainemittari löytyy kokeilua varten?! Jos ahdin toimii ja siivet säätyy oikein + alipainejärjestelmä toimii, niin ahdot nousee kyllä todella nopeasti ja reippaasti. Jos näin kävi, solenoidiventtiilii vaihtoon (osa nro 1).
      Onko tuo solenoidiventtiilii nyt sitten sama kuin ahtopaineensäädin? sen nimittäin vaihdoin tuossa muutamapäivä sitten ei vaikutusta, pakoputki myö otettiin irti ja koetin ajaa ei mitää vaikutusta.

      Comment

      • make2929
        Bimmer Rookie
        • Feb 2012
        • 92
        • etelä-pohjanmaa

        #18
        Originally posted by Aksa P View Post


        Vastavan oloinen ahtopaineen puute vaivasi aikanaan e39 530D:ä. Vika löytyi tosta turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (osa nro 1). Se ohjaa turbon alipainekelloa ja sitä kautta ahtimen siipiä. Vedä alipaineletku nro 9 suoraan turbolle, ja katso nouseeko ahdot.

        Varovasti sitten... ja toivottavasti ahtopainemittari löytyy kokeilua varten?! Jos ahdin toimii ja siivet säätyy oikein + alipainejärjestelmä toimii, niin ahdot nousee kyllä todella nopeasti ja reippaasti. Jos näin kävi, solenoidiventtiilii vaihtoon (osa nro 1).
        Onko tuo solenoidiventtiilii nyt sitten sama kuin ahtopaineensäädin? sen nimittäin vaihdoin tuossa muutamapäivä sitten ei vaikutusta, pakoputki myös otettiin irti ja koetin ajaa ei mitää vaikutusta.

        Comment

        • make2929
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 92
          • etelä-pohjanmaa

          #19
          Originally posted by tuikku View Post
          .
          Vedä ahtimen siivet "kiinni" rautalangalla, tai nippusiteellä.
          Kokeile sitten varovasti, nouseeko ahdot.
          Jos nousee, on vika ahtimen säätösysteemissä.
          Jos ei nouse,on jossain kohden järjestelmää, vaikkapa vain pakoputkessa, tukos,joka estää ilman virtausta ja moottorinläpi menevä ilma ei riitä ahtojen nousuun.
          Edellyttäen, että ahdin on varmaan ehjä, samoin painepuoli järjestelmässä.

          Eihän imusarjan läppiä ole sikin sokin kannessa ?

          Alipainejärjestelmä on yksinkertainen.
          Pumppu pumppaa koko ajan maksimiaan, alipaine tulee olla melko tasan 0,8 koko ajan.
          Alipainejärjestelmässä olevat sähkötoimiset venttiilit sitten päästää sitä alipainetta tarpeellisen määrän aina tilanteessaan ohjaamiinsa toimilaitteisiin (ahtimeen).
          Siis, sähköllä ohjataan alipaineen määrää toimilaitteessa, alipaine tekee työn, sähkö säätää.
          Jos alipainejärjestelmä vuotaa, mistä vaan, ei järjestelmä toimi kunnolla, kun alipaineen määrää ei varsinaisesti valvota, venttiilit säätelee silläkeinon, että järjestelmän oletetaanolevan kunnossa, "paluutietoa" toiminnasta ei tule.
          Kuinka vaarallista tuo on testata ahtimen siipiä tuolla rautalanga/nippuside tempulla, ja miten käytännössä tapahtuu ?
          Tässä pannussa ei onneksi ole noita imusarjan läppiä.

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #20
            Originally posted by make2929 View Post
            Onko tuo solenoidiventtiilii nyt sitten sama kuin ahtopaineensäädin? sen nimittäin vaihdoin tuossa muutamapäivä sitten ei vaikutusta, pakoputki myös otettiin irti ja koetin ajaa ei mitää vaikutusta.
            Rakkaalla lapsella saattaa olla monta nimeä... En tiedä mihin päin sulla on toi "ahtopainesäädin" asennettu, mutta kyllä se sama osa taitaapi olla.

            Tää solenoidiventtiili (on myös RealOEM:stä tuttu nimellä "PRESSURE CONVERTER") on aivan turbon viesessä ilmanputsarin ja imuputkien alla moottorin vasemmalla kyljellä (edestä katsottuna).

            Tarkasta että ko. säätimeltä turbolle menevässä putkessa ei ole vuotoja / pykimiä. Joutuu siellä turbon päässä lämmölle alttiiksi ja siten helposti hapristuu.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • make2929
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 92
              • etelä-pohjanmaa

              #21
              Originally posted by Aksa P View Post
              Rakkaalla lapsella saattaa olla monta nimeä... En tiedä mihin päin sulla on toi "ahtopainesäädin" asennettu, mutta kyllä se sama osa taitaapi olla.

              Tää solenoidiventtiili (on myös RealOEM:stä tuttu nimellä "PRESSURE CONVERTER") on aivan turbon viesessä ilmanputsarin ja imuputkien alla moottorin vasemmalla kyljellä (edestä katsottuna).

              Tarkasta että ko. säätimeltä turbolle menevässä putkessa ei ole vuotoja / pykimiä. Joutuu siellä turbon päässä lämmölle alttiiksi ja siten helposti hapristuu.
              No joo sitten tuo on vaihdettu, pitääpä tarkistaa vielä putket.

              Vielä kun joku rautalangasta vääntäis miten tuo siipien "lukitseminen nippusiteellä/rautalangalla tapahtuu? ja onko kuinka "terveellistä" turbolle ? ahtopainemittaria ei kyllä ole.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #22
                Tuon alipainesäätimen toiminnan kannattaa ensin katsoa liikkuuko se ollenkaan. Kun virtalukon kääntää moottori käynnissä asentoon, säädin vetää hetkeksi ääriasentoon ja päästää takaisin. Tyhjäkäynnillä sen täytyy myös olla vetäneenä.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • make2929
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2012
                  • 92
                  • etelä-pohjanmaa

                  #23
                  Alipaineetkin tarkistettu ei vuotoja ja pumppu toimii kuten pitää.

                  Miten rikkoutunut ecu oireilisi ?

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    #24
                    Itse lähtisin sieltä turbolta päin tulemaan, jos kerran ahtimen siivet säätyy kuten pitää, eikä jumita.
                    1. Alipaineletku suoraan turbolle, eli ohita se ahtopainesäädin! Jos ahtaa-> vika säätimessä tai johdoissa tai moottorinohjauksessa tai ahtopaineanturissa...
                    2. Jos ei ahda -> vika alipainejärjestelmässä. Tukos, vuoto tms..

                    Noilla nyt saat ainakin haarukoitua, mistäpäin sitä murhetta aletaan seuraavaksi etsiä.

                    Millä muuten seuraat ahtoja, jos ei mittaria ole? Salavalikosta? Tietokoneella?
                    Onko koodeja luettu?

                    Tuli vielä mieleen, että onko toi imusarjan päässä oleva ahtopaineanturi tarkastettu ja vaikka ensihoitona putsattu. Jos ei mittaa oikein, niin mikään ei varmaan moottorin ohjauksessa mene oikein.
                    Last edited by Aksa P; 09-07-2013, 18:08. Reason: Tuli vaan mieleen...
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • make2929
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2012
                      • 92
                      • etelä-pohjanmaa

                      #25
                      Originally posted by Aksa P View Post
                      Itse lähtisin sieltä turbolta päin tulemaan, jos kerran ahtimen siivet säätyy kuten pitää, eikä jumita.
                      1. Alipaineletku suoraan turbolle, eli ohita se ahtopainesäädin! Jos ahtaa-> vika säätimessä tai johdoissa tai moottorinohjauksessa tai ahtopaineanturissa...
                      2. Jos ei ahda -> vika alipainejärjestelmässä. Tukos, vuoto tms..

                      Noilla nyt saat ainakin haarukoitua, mistäpäin sitä murhetta aletaan seuraavaksi etsiä.

                      Millä muuten seuraat ahtoja, jos ei mittaria ole? Salavalikosta? Tietokoneella?
                      Onko koodeja luettu?

                      Vikakoodit on luettu tais siirtopumpusta heittää herjaa, mutta arvot on hyvät kun sieltä livedetassa katottu. Välillä myös ahtopaineanturista vikakoodia pukkaa, vaikka juuri uusittu ja tiskiltä haettu(ei tarvike). Tietokoneella livedatassa on seurattu noita arvoja, ahdot pyyntö 1,6 1-2 vaihteella ahdot käy piikkinä 1,2 bar 4-5 vaihteella ahdot tippuu 0.6-0.7 bar

                      Tuli vielä mieleen, että onko toi imusarjan päässä oleva ahtopaineanturi tarkastettu ja vaikka ensihoitona putsattu. Jos ei mittaa oikein, niin mikään ei varmaan moottorin ohjauksessa mene oikein.

                      Vikakoodit on luettu tais siirtopumpusta heittää herjaa mutta arvot on hyvät kun sieltä livedetassa katottu, sieltä myös seurattu ahtoja pyyntö 1,6bar kuten pitääkin mutta 1-2 vaihteella ahdot käy piikkinä 1,2 bar sitten tippuu, 4-5 vaihteella ahdot pysyy tuossa 0.6-0.7 bar ellei jopa laske.

                      Mittaristo ei myöskää ilmeisesti kommunikoi oikein auton kanssa koska esim testattiin ajaa 3000rpm ja tieto auton eculle näyttää yli 10000rpm livedatassa. 3 vikakoodia tuli näin myös mittariston ja auton ecun välille.

                      Toivottavasti tästä sekavasta selotuksesta nyt saa jotain tolkkua.
                      Last edited by make2929; 09-07-2013, 19:14.

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #26
                        Tuossa kopsasin vanhaa juttua noista ahdoista, mistä päättelet että 1,6 bar ahto olisi ok? Jos se oikeasti on noin paljon se yliahtaa ja menee hetkeksi vikatilaan. Tuon clavuriorin vastauksen perusteella normaali ahto olisi 1,1-1,2 bar? Tietenkin se normaalistikin hieman piikkaa, kun säädin ei pysy perässä. Omaani laitoin koemielessä halvan painemittarin, ja se heilahtaa johonkin 1,3 bar jo 2000 kieroksilla, vaihteella ei niin väliä kunhan kuormaa on vaan koneelle.

                        Originally posted by Jaymz View Post
                        Sain ahtopainemittarin asennettua omaan autoon ja ahtopaineet tukevat persdynoa.

                        n. 2000rpm ahtopiikki 1.4-1.6bar(vaihtelee kuorman ja vaihteen mukaan)
                        2000rpm jälkeen laskee nopeasti 0.8-0.9bar
                        3000rpm alkaa jälleen nousta >1bar, max 1.1bar

                        Onko normaalia käytöstä käsittääkseni vakioautolle? Kulutus ok. Carsoftilla testattu maf arvot maksimissaan pikkusen yli 800(g?).

                        Testasin myös maf irroitettuna jolloin mielestäni ei muutosta.

                        Auto siis ei oikein ylemmillä kierroksilla vedä kunnolla, 2krpm vääntöpiikin jälkeen on ikäänkuin kuoppa tehoalueessa. Onko vaan tottumattomuutta dieseliin vai oikesti jotain vikaa?
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Juu ei kuulosta normaalilta.

                        Vakio-ohjelmalla max. painepyynti (nominal) on muistaakseni 2150 mbar (abs.). Toimivalla turbolla ja ohjauksella ahtopaine nousee aika nopeasti hyvinkin tarkasti tuohon pyydettyyn ja pysyttelee sen tuntumassa.

                        Jumittavat johdesiivet on yksi erittäin potentiaalinen aiheuttaja. Lähdössä ahtopaine nousee selvästi yli pyydetyn, jos johdesiivet jäävät suppuun. Sitten siipien avautuessa myöhässä liian auki paineet tipahtavat. Ja sitten taas hiljalleen kelatessa nousevat.

                        Toimiva MAF antaa n. 10% korkeampia arvoja (mg/Hub) kuin laskennallinen (nominal). MAFin piuhan irrotuksella DDE menee tuolla laskennallisella arvolla.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9135
                          • Oulu

                          #27
                          Puhutaanko tässä nyt M57-koneesta, vai E46 mallisarjan loppupään M57N-koneesta (204 hv)? Tuolla alkuvaiheessa sanoit, että turbo on E39 530d:stä. Kuitenkin noi mainitsemasi ahtopainepyynnit on M57-koneelle kovin erikoisia. Vakiosoftalla normaali max. ahtopainepyynti on 2,15 bar (absoluuttinen paine) ja yleensä softatuissa 2,25 bar. Paineanturin max. näyttämä on 2,5 bar.

                          Edit: Kappas, Esal pääsi samaan aikaan asian ytimeen.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • elreino
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 90
                            • s-joki

                            #28
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Puhutaanko tässä nyt M57-koneesta, vai E46 mallisarjan loppupään M57N-koneesta (204 hv)? Tuolla alkuvaiheessa sanoit, että turbo on E39 530d:stä. Kuitenkin noi mainitsemasi ahtopainepyynnit on M57-koneelle kovin erikoisia. Vakiosoftalla normaali max. ahtopainepyynti on 2,15 bar (absoluuttinen paine) ja yleensä softatuissa 2,25 bar. Paineanturin max. näyttämä on 2,5 bar.

                            Edit: Kappas, Esal pääsi samaan aikaan asian ytimeen.
                            m57 on kyseessä
                            softaa muutelemalla on myös yritetty saada ahtoja ylös jopa vnt karttaa muokkaamalla ahtopaine nelosella vedossa 0,6-0,7 vakiona ja softattuna vnt karttaa muokkaamalla saa hetkellisiä 1200 maf arvoja
                            livedatalla on seurattu myös vnt säätöä 55 prosenttiin jää aukeama tyhjäkäyntion sen 80 prossaa
                            eli ecukaan ei ohjaa siipiä aukeamaan enempää kun kerran ahdot pitäisi nousta
                            (mulla omassa aukeama 39 prossaa 1251 maf)

                            listaa missä ei ole vikaa
                            ahdin vaihdettu
                            välijäähdytin vaihdettu
                            ahtimen paineen säädin vaihdettu myos siihen kuuluvat putket mitattu alipaine 0,9-1,0
                            maffiakin on kokeiltu vaihtaa
                            map näyttää oikein
                            2,5 kilon paineella atimelta lähtien imusarjan kautta pakoputken päähän asti paineistettu ei vuotoa
                            kissat tyhjätty
                            ajettu jopa ilman putkistoa
                            siirtopaine data kunnossa myös kiskon paine
                            polttoaineen pulasta ei johdu softaamalla kyllä saa savua tulemaan mutta ei ahtoja
                            pakosarja-egr putki tulpattu lisäksi ohjelmasta poistettu

                            suoraan sanottuna käyttäytyy niinkuin olisi imusarja pitkältä sivulta halennut mutta kun ei vain ole eikä läppiä ole tässä autossa
                            ihmetyttää kun 1200 maffi arvollakaan ei ole kuin kilo painetta mihin se ilmamäärä oikein menee?

                            vikakoodia pukkaa mittaristo-ecu can tiedonsiirto ja abs-ecu can tiedonsiirto

                            mittaristosta livedata kierrostieto heittelee 2 kierroksesta 10000 kierrokseen
                            auton oma mittari kuitenkin näyttää oikein samoin eculta tuleva kierros tieto

                            otan jakarin käteen ja alan odotella teidän viisaita ratkaisuja samalla kun
                            Last edited by elreino; 09-07-2013, 23:00.

                            Comment

                            • make2929
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 92
                              • etelä-pohjanmaa

                              #29
                              Originally posted by elreino View Post
                              m57 on kyseessä
                              softaa muutelemalla on myös yritetty saada ahtoja ylös jopa vnt karttaa muokkaamalla ahtopaine nelosella vedossa 0,6-0,7 vakiona ja softattuna vnt karttaa muokkaamalla saa hetkellisiä 1200 maf arvoja
                              livedatalla on seurattu myös vnt säätöä 55 prosenttiin jää aukeama tyhjäkäyntion sen 80 prossaa
                              eli ecukaan ei ohjaa siipiä aukeamaan enempää kun kerran ahdot pitäisi nousta
                              (mulla omassa aukeama 39 prossaa 1251 maf)

                              listaa missä ei ole vikaa
                              ahdin vaihdettu
                              välijäähdytin vaihdettu
                              ahtimen paineen säädin vaihdettu myos siihen kuuluvat putket mitattu alipaine 0,9-1,0
                              maffiakin on kokeiltu vaihtaa
                              map näyttää oikein
                              2,5 kilon paineella atimelta lähtien imusarjan kautta pakoputken päähän asti paineistettu ei vuotoa
                              kissat tyhjätty
                              ajettu jopa ilman putkistoa
                              siirtopaine data kunnossa myös kiskon paine
                              polttoaineen pulasta ei johdu softaamalla kyllä saa savua tulemaan mutta ei ahtoja
                              pakosarja-egr putki tulpattu lisäksi ohjelmasta poistettu

                              suoraan sanottuna käyttäytyy niinkuin olisi imusarja pitkältä sivulta halennut mutta kun ei vain ole eikä läppiä ole tässä autossa
                              ihmetyttää kun 1200 maffi arvollakaan ei ole kuin kilo painetta mihin se ilmamäärä oikein menee?

                              vikakoodia pukkaa mittaristo-ecu can tiedonsiirto ja abs-ecu can tiedonsiirto

                              mittaristosta livedata kierrostieto heittelee 2 kierroksesta 10000 kierrokseen
                              auton oma mittari kuitenkin näyttää oikein samoin eculta tuleva kierros tieto

                              otan jakarin käteen ja alan odotella teidän viisaita ratkaisuja samalla kun

                              Siinähän se selkokielellä tuli mitä yritetty, lyhyesti ja ytimekkäästi

                              Comment

                              • NokiLeka
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2341
                                • Eurajoki

                                #30
                                Onko se MAF koodattu vai onko vain kokeiltu kahta uutta maffia ilman koodausta?
                                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎