Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei puhalla lämmintä ilmaa sisälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jingis
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 25
    • Kouvola

    Ei puhalla lämmintä ilmaa sisälle

    Morjens!

    Nyt tuli sormi suuhun tilanne saksalaisen ihmeen kanssa, autolla ajettu nyt joku puolivuotta ilman minkään näköistä ongelmaa. Viikon aikana kuitenkin jatkuvalla syötöllä jäähdytinnestevalo on alkanut palamaan, ja nestettä saa olla lisäämässä kokoaika, eli noin 3-4 litraa viikon aikana.

    Koitettu on konepelti auki käyttää kierroksilla konetta mutta MISTÄÄN sitä jäähdytinnestettä ei tule ulos. Pakko se kuitenkin jostain on vuotaa, letkut ovat aina kuumat ja pehmeät joten kannentiiviste se tuskin on, eikä öljyn seassa ole mitään... ideoita? kokemuksia?

    Toinen ongelma on myös se että auto ei puhalla sisälle mitään muuta kuin viileätä / neutraalia ilmaa. Eli lämmitykset ovat hävinneet samalla rykäyksellä. Onko vika kennossa? lämpötilan säätönapissa?

    Olen myös lukenut kennon puhdistuksesta mutta miten iso ja työläs homma on ruveta edes selvittämään onko se kenno likainen vai ei ?

    Kokemuksia, kohtalotovereita, ratkaisuja?

    auto E46 -00 318

    THANKS!
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    #2
    Kun neste on vähissä,niin ei se puhallakaan kuin kylmää. Jos sitä nyt lisäilty niin lienee ilmalukko. Pitäis ilmata kunnolla. Vuoto kyllä kannattaa selvittää nopeasti.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • jingis
      Newbiemmer
      • Mar 2009
      • 25
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Kun neste on vähissä,niin ei se puhallakaan kuin kylmää. Jos sitä nyt lisäilty niin lienee ilmalukko. Pitäis ilmata kunnolla. Vuoto kyllä kannattaa selvittää nopeasti.

      Yep, koitin tänään ilmata hieman sekavaisten ohjeiden kanssa autoa, ajoin auton pukeille jotta kone olisi taivasta kohti niinsanotusti. Pistin jäähdytinnestettä säiliön täyteen käyttämällä kokispurkkimenetelmää, eli purkki puoliksi ja siihen painesäiliöön kiinni ja nestettä sinne sisään niin että painesäiliö täyteen kokispurkkia myöten, en vain oikein tiennyt teinkö oikein kun pistin auton käyntiin yms, pitikö ilmausruuvvia aukoa, pitikö pumpata letkuja vai miksi en saanut ilmoja ilmeisesti pihalle?

      EDIT:

      Niin, käytin kuitenkin autoa noin 15-20 minuuttia käynnissä, se pikkuhiljaa imeskeli itseensä jäähdytinnestettä (noin 1 litra ehkä) ja lopulta tuntui kun flekti alkoi pyöriä että jäähdytinnestettä ei tahtonut mennä enempää, vaan painetta syntyi niin paljon että jäähdytysnesteet tulivat yli !

      Comment

      • Newbiemmer
        Bimmer Rookie
        • Apr 2013
        • 61
        • Oulu

        #4
        Turha sitä on ilmata ennen kuin vuotokohta on korjattu. Auton alle ryömimään samalla kun joku puristelee letkuja niin luulisi jostain tihkuvan jos litrakaupalla saa olla lisäämässä.

        Toisekseen käsittääkseni järjestelmän pitäisi olla tuossa mallissa jo itseilmaava, joten ilmausruuvi auki vain nestettä sisään ja samalla voi toki puristella letkuja ja muutaman ajolenkin jälkeen kannattaa kylmänä tarkistaa vielä tarviiko lisätä nestettä.
        e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

        Comment

        • jingis
          Newbiemmer
          • Mar 2009
          • 25
          • Kouvola

          #5
          Noniin! vuotokohta löytynyt ja autossa pysyy nesteet sisällä, siltikään ei puhalla yhtään sisälle lämmintä... ilmauskeinoja on koitettu montaa erilaista nyt ja ei tunnu kuitenkaan saavan kaikkea pois millään.

          Oon koittanu ihan tavallisesti ilmausruuvviauki koko painesäiliö täytteen niin että ilmausruuvvin kautta tulee pois ilma. Kokispullo menetelmää oon myös koittanut siihen asti että kone lämpenee, mutta homma kaatuu siihen että nesteet lämpiää niin kuumaksi että pullo rupeaa sulamaan käteen ja täytyy ottaa pois, enkä oikein ole ollut varma pitääkö ilmausruuvi olla kiinni vai auki kun tekee kokispullon kanssa ilmausta?

          Puhallin on aina ollut täysillä ja kuumalle, jääkö joku multa nyt tekemättä tässä mikä vaikuttaisi ettei ilmaut tule pihalle?

          Comment

          • Newbiemmer
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 61
            • Oulu

            #6
            Nosta autosta keula ilmaan, tyhjennä osa nesteistä pois, auto sammuksissa, ilmausruuvi auki, kaada hiljalleen nestettä sisään niin pitkään kun menee ja välillä voi puristella alavesiletkusta.

            Limpparipullolla jos välttämättä haluaa kokeilla niin pullo tiiviisti kiinni, ilmausruuvi kiinni, auto käyntiin ja lisäät nestettä kokoajan niin että pullossa on nestettä ja puristelet kaikkia letkuja niin saatanan pitkään että usko menee..
            e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

            Comment

            • jingis
              Newbiemmer
              • Mar 2009
              • 25
              • Kouvola

              #7
              ja päivitystä toivottomuuteen!

              Just äsken tulin epätoivoisena ilmausyrityksistä taas kotia...

              Auton nokka oli niin jyrkässä ylämäessä ettei käsijarrukaa pitäny kunnolla. pistin tiiviin suppilon paikalleen paisariin ja pistin sinne sen verran tavaraa että suppilon äläpää oli täynnä, kone käyntiiin ja hissukseen odotellen ja letkuja puristellen.
              Vähän sieltä kupila tuli ja välillä vähän enemmänkin mutta ei tuntunut imevän nestettä sisään, meni joku 30min ja kokoaika tuli kuplia ja lopputulos oli se että yhtäkkiä nesteet ei enää sopinukkaan isoon suppiloon vaan tuli yli ja piti projekti lopettaakkin sitten siihen...

              JA KAIKEN kukkuraksi jeejee, HIEMAN lämmintä ilmaa tuli hetkenaikaa, mutta kun ajelin autolla muutaman kilometrin niin puhallus lopahtikin neutraaliksi taas, eli ei lämmintä ollenkaan.

              jos joku samanhenkinen kaveri joka on joskus tapellut tämmöisen kanssa kertoisi miten asia korjataan ja missä vika, niin olisin IKIonnellinen?!?!?!

              Kiitos ja anteeksi jälleen!

              Comment

              • Jolli
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2556
                • Virolahti

                #8
                Kai sulla on lämmityslaite täysillä kun ilmaat?
                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                Comment

                • jingis
                  Newbiemmer
                  • Mar 2009
                  • 25
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by Jolli View Post
                  Kai sulla on lämmityslaite täysillä kun ilmaat?
                  Kyllä, täysillä puhaltaa ja kuumalle säädetty. Mikä menee pieleen?

                  Comment

                  • Jolli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2556
                    • Virolahti

                    #10
                    Originally posted by jingis View Post
                    Kyllä, täysillä puhaltaa ja kuumalle säädetty. Mikä menee pieleen?
                    Ilmaus, mutta tämän varmaan huomasitkin

                    Jossakin siellä on ilmaa, lämmityskennossa, veikkaisin. Veikkaan myös että sähköinen kiertovesipumppu ei toimi, jolloin vesi kiertää siellä vähän huonosti -> vaatisi kierroksia koneeseen kun ilmataan, tai uuden kiertovesipumpun.
                    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                    PM tavoittaa, puhelimella ei.

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      Eikun lämmöt täysille ja pulhallin ykköselle
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • jingis
                        Newbiemmer
                        • Mar 2009
                        • 25
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Jolli View Post
                        Ilmaus, mutta tämän varmaan huomasitkin

                        Jossakin siellä on ilmaa, lämmityskennossa, veikkaisin. Veikkaan myös että sähköinen kiertovesipumppu ei toimi, jolloin vesi kiertää siellä vähän huonosti -> vaatisi kierroksia koneeseen kun ilmataan, tai uuden kiertovesipumpun.
                        onko mitään helppoa keinoa koittaa ilman nesteiden pihalle laskemista että kiertovesipumppu ei toimi? onko se kyseinen kapistus johon menee sähköliitin vai onko se hinan varassa oleva vesipumppu siis?

                        kierroksia oli kyllä luultavasti 5000-6000rpm kun ilmailin...

                        Comment

                        • jingis
                          Newbiemmer
                          • Mar 2009
                          • 25
                          • Kouvola

                          #13
                          toinen tyhmä kysymys, jotkut väittää että kun vesiventtiilin sähköjohdon ottaa irti niin se saattaisi ratkaista jotain ?

                          Comment

                          • Skunkki^
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 688
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by jingis View Post
                            onko mitään helppoa keinoa koittaa ilman nesteiden pihalle laskemista että kiertovesipumppu ei toimi? onko se kyseinen kapistus johon menee sähköliitin vai onko se hinan varassa oleva vesipumppu siis?

                            kierroksia oli kyllä luultavasti 5000-6000rpm kun ilmailin...
                            Laske nyt hyvä mies kierroksia. Kansihommiin joudut jos noin kierrätät ilman jäähdytystä Ellet joudu jo. Kansipahvi venähtänyt keittämisen johdosta ---> tekee painetta vesitilaan = ikuinen ilmalukko
                            2000rpm niin pumppu jo jaksaa nestettä pyörittää, vaikka ei tässä edes tarvitsisi kierroksia ilmaamiseen.
                            Kiertovesipumppu on vesiletkujen välissä oleva "mötikkä", ei lohkossa oleva. Tunnet kädellä/kuulet kyllä mikäli se toimii.

                            Originally posted by jingis View Post
                            toinen tyhmä kysymys, jotkut väittää että kun vesiventtiilin sähköjohdon ottaa irti niin se saattaisi ratkaista jotain ?
                            Ei. Tai joo. Saat joko pelkästään kuumaa (auki) tai kylmää (kiinni) vettä lämppärin kennolle, riippuen siitä kumminpäin se kytkin toimikaan (?) Luultavammin jää auki kun liittimen ottaa pois, eli sama kun puhallus kuumalla.

                            Onko alavesiletku lämmin, vai pelkästään haalea? Jos ei ole lämmin, tai oikeastaan kuuma, varaudu termarin vaihtoon.
                            Kokeile myös vesiventtiiliin menevien letkujen lämpötilaeroa puhalluksen ollessa kuumalla. Toisen kuuluisi olla selkeästi kuumempi kun toisen. Jos ovat samanlämpöisiä on luultavammin vesiventtiili tukossa/rikki.

                            Kerro nyt vielä että mistä kohtaa sitä nestettä vuoti, ja kirjoitappa hyvin yksityiskohtaisesti miten yritit ilmata järjestelmää, ihan vaan varuiksi..?

                            Edit: Luinkin jo tuolta aikaisemmin että pullautti nesteet takaisin paisariin? Sulla ei siis vesi kierrä ollenkaan koska lämmetessä tulee liikaa painetta vesitilaan.
                            Kokeile ihan kokeilumielessä ilmata kone puhallin kylmällä (vesiventtiili kiinni) Jos kone ilmaantuu normaalisti eikä pullauta nesteitä takasin on sulla tukos venttiilissä tai lämppärin kennossa. Jos ei ilmaannu aloita vaikka halvimmasta eli termostaatin vaihdosta. Siitä vesipumppuun ja tästä kansipahviin.
                            Last edited by Skunkki^; 09-10-2013, 00:22.
                            KIA Optima PHEV

                            Exät:
                            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                            Comment

                            • eeskoo
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 91
                              • Chicago

                              #15
                              Mä aikani taistelin ylämäessä 316 1.9 ilmauksen kanssa ja ei onnistunut. Isolla hallitunkilla keula ilmaan niin ylös että hirvittää ja ei menny ku hetki kunnes rupes lämmintä tulemaan kabiiniin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎