Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i / n52 öljyn kulutus vasta 80tkm ajettu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    #16
    Näkee peilistä sekä takaikkunasta (farmari). Voihan olla että monesti tulee niin vähän että en ole huomannut peilistä/ikkunasta :think. Koitan ottaa tänne kuvan ensi kerralla kun pössäyttää ja laittaa niin tiedetään missä mennään.
    Mutta tänään kun lähdin keskustasta kotiin niin kattelin kuskin ovi auki ja toinen jalka ulkona enkä havainnut mitään ja hyvin valoisaa oli ulkona.

    Sen myös olen huomannut että silloin kun auto suhauttaa käynnistyksessä niin kun lähden peruuttamaan pihasta pois ja lähden ajoon niin ei ainaskaan ikkunasta/peilistä ole näkynyt koskaan mitään savua enään siinä peruutus tai kiihdytys vaiheessa.
    Eikä tuo käynnistyskään sitä tupruta jatkuvalla syötöllä, semmonen kerta hönkäys vaan.
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90

    Comment

    • jani87
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 82
      • Finland

      #17
      Tässä kuva käynnistyksen yhteydessä.

      Edit:
      Käynnistin auton tänään melkein heti kun lupasin kuvaa, savua ei tullut. Nytten tuli oikeita menoja ja käynnistin auton kamera valmiina ja tuon ehdin napata. Tuo on aika keskiverto määrä mitä sieltä voi tulla. Tuon kuvassa näkyvän savun jälkeen ei tullut enään mitään. En tiedä kuinka hyvin kamera näyttää värin, tuossa kuvassa ei ehkä niin hirveen sinertävää ole.

      Huomasin myös kotiin tullessa (lenkki oli n. 15km) että flekti huusi, ja auton sammuttaessa huomasin huminan äänen flektistä kun se hidasti ja oli pysähtymässä. Tämän äänen olen kuullut erittäin usein kun tulen kotiin ja miettiny mikä siellä jää vähä ikään kuin hiljalleen humisemaan 5-10 sec auton sammutuksesta. Tästä rupesi mietityttämään että kävisikö mulla motti kuumana, ulkona nimittäin +9c ja loppu suora kotiin on noin 5km aikana 80km/h aluetta joten happea auto ainaski on saanut, vai käykö flekti näissä vaan tosi herkästi? Talvella flekti ei ole huudellu.
      Attached Files
      Last edited by jani87; 31-05-2014, 22:10.
      ------------
      Ajossa: 2006, 325i e91

      Ex:
      2005, 320i e90

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #18
        Originally posted by jani87 View Post
        Tässä kuva käynnistyksen yhteydessä.

        Edit:
        Käynnistin auton tänään melkein heti kun lupasin kuvaa, savua ei tullut. Nytten tuli oikeita menoja ja käynnistin auton kamera valmiina ja tuon ehdin napata. Tuo on aika keskiverto määrä mitä sieltä voi tulla. Tuon kuvassa näkyvän savun jälkeen ei tullut enään mitään. En tiedä kuinka hyvin kamera näyttää värin, tuossa kuvassa ei ehkä niin hirveen sinertävää ole.

        Huomasin myös kotiin tullessa (lenkki oli n. 15km) että flekti huusi, ja auton sammuttaessa huomasin huminan äänen flektistä kun se hidasti ja oli pysähtymässä. Tämän äänen olen kuullut erittäin usein kun tulen kotiin ja miettiny mikä siellä jää vähä ikään kuin hiljalleen humisemaan 5-10 sec auton sammutuksesta. Tästä rupesi mietityttämään että kävisikö mulla motti kuumana, ulkona nimittäin +9c ja loppu suora kotiin on noin 5km aikana 80km/h aluetta joten happea auto ainaski on saanut, vai käykö flekti näissä vaan tosi herkästi? Talvella flekti ei ole huudellu.
        En huolestuisi, ja humina on todennäköisesti ilmastoinnin flekti. Ei muutakuin kovaa ajoa, itsellä on ollut useampi M54 koneinen joka syö öljyä n.1l/5tkm ja nyt N53 koneella menee n.1l/8tkm. Voit ainakin olla huoletta että voitelu pelaa. Yleensä ne jotka sanovat että "pisaraakaan ei mee öljyä," johtuu siitä että lyhyessä pätkäajossa sinne tulee vettä samanverran tilalle. Jos öljyä ei kuluisi, niin voitelu ei toimisi kunnolla.
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • TuomoA
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 533
          • Krs

          #19
          Originally posted by AlpinWeiss View Post
          Ei muutakuin kovaa ajoa, itsellä on ollut useampi M54 koneinen joka syö öljyä n.1l/5tkm ja nyt N53 koneella menee n.1l/8tkm. Voit ainakin olla huoletta että voitelu pelaa.
          Omassanikin lisään kerran öljynvaihtovälillä 1L, koneena N52B25. Vaihtovälinä olen pitänyt n.15tkm eli kulutus luokkaa 1L/7-8tkm ja 0W-40 mopilin litkua olen käyttänyt. Eräs viisas sanoi kerran "niin kauan kun öljyn määrä koneessa ei lisäänny, kaikki on hyvin"
          G26 420iA Msport SanremoGreen
          F22 220iA Msport EstorilBlau
          E82 118dA TitanSilber
          E46 325ti TopasBlau

          Comment

          • Vee-eit
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 709
            • Turku

            #20
            Sama moottori ja samat oireet. Ostin 80tkm ajettuna ja nyt on 130tkm, eikä vielä ole hajonnut.
            Minulla on parkkiruutu hieman ylämäessä ja luulen, että se vaikuttaa pölläytykseen. Öljysavua tulee sen verran harvoin, että en ole ihan varma asiasta. Kylmänä tai kuumana ei savuta, mutta puolilämpimänä joskus. Matka-ajo tai kaupunkiajo eivät minun kokemusteni mukaan vaikuta öljynkulutukseen.
            Kyllähän se vituttaa kolmen tai neljän tuhannen välein lisätä öljyä, mutta silti se toimii.
            Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #21
              Kyllä siellä jotain pielessä on jos tuon verran menee. Kannattaako sillä vaivata päätään on sitten oma juttu. Katalysaattorit kyllä kadottaa pienen sinisen pöllyttelyn. Noi tehtaan suositukset on vaan vastuunkiertoa, ei niitä minään referenssinä voi pitää. Voihan sitä itselleen uskotella mitä vaan, mutta litra tonnilla on ihan järjetön kulutus. Jos se olis oikeasti normaalia, niin kai huolto sinne konttiin laittais kaks muovikassillista litran päniköitä, että selviäisi seuraavaan vaihtoon. 1l/10tkm olis normaalia, omat ei oo kyllä vienyt sitäkään. Jos alkaa häiritsemään, laita auto kiertoon Ei tuota asiaa kukaan tule kuntoon laittamaan.

              Comment

              • tanppu
                Bimmer Rookie
                • May 2008
                • 169
                • Vantaa

                #22
                Kaverilla kans tollanen N52B25 -06 joka vei ehkä hitusen enemmän öljyä kun täällä mainitut. Täys moottori huuhtelu ja uudet öljyt sisään, 1000km ajoa ja sama uusiks. Äsken tais vissiin pyörähtää 5tkm mittariin ja öljyä ei oo kadonnut vielä yhtään jos nyt on luottamista ajotietokoneen öljymittariin. Joku sano jossain että männän renkaat karstottuu ja jää jumiin ja öljyä pääsee jotain kautta jonnekkin. (?)
                Ex vehkeet..
                X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

                Comment

                • hapelton1
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2003
                  • 101

                  #23
                  Jäi vähän auki, mitä tälle asialle voi ja kannattaa tehdä? Itselläkin öljyä kuluu ja viikonloppuna tuli ekat siniset sauhut. Auto siis 325 E92 ja ajettu 65t km.

                  Comment

                  • Driver22
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2093
                    • *

                    #24
                    Itsekin saman huomannut, eli välillä öljyä menee ja välillä ei, eikä mitään havaittavaa logiikkaa.

                    Törmäsin vastikään sivustoon missä sanottiin että N52 tyyppiongelma on vesipumppu. Tästä tulikin mieleen että onko kukaan aktiivisesti seurannut moottorinlämpöjä? Muutaman kerran itsekin katsellut, niin välillä ne lämmöt pyörii yli 110c jopa, mutta tämänhän valmistaja luokittelee vielä ns. normaaliksi.

                    Oma teoria on että jos vesipumppu ei toimi oikein ja kone käy liian kuumana niin öljyä alkaa menemään. Itse laitoin juuri sisään 5W-40 öljyt niin kuumankesto on parempi kuin edellisissä 0W-30 öljyissä. Seurataanpa tilannetta...

                    Jossakin väitettiin että näissä on ohjaus vesipumpussa joka auton ajotilan mukaan välillä käyttää konetta kuumempana ja välillä ns. normilämpötilassa. Itse luulen että lienee täyttä huuhaata ja koneen lämpöjen kuuluisi olla siellä normaalissa 87-90c aina. :think
                    F31 330D Xdrive M-Sport

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      #25
                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Jossakin väitettiin että näissä on ohjaus vesipumpussa joka auton ajotilan mukaan välillä käyttää konetta kuumempana ja välillä ns. normilämpötilassa. Itse luulen että lienee täyttä huuhaata ja koneen lämpöjen kuuluisi olla siellä normaalissa 87-90c aina. :think
                      Sekä vesipumppu että termostaatti on sähköllä ohjattuja jonka pointti on juuri tuo että voidaan säätää kiertoa ja lämpöä tilanteen mukaan. Voi ne toki olla sinulla rikki. Omassa on ollut vikaa molemmissa, termarin oire käynti liian kylmänä (70 jotain) ja vesipumppu kun hajosi talvella niin kabiini jäässä ja kone kuumana.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        #26
                        Juu vaikka onkin sähköisesti ohjattuja, uskon että tarkoitus on että koneen lämpö pysyy siinä tavanomaisen 90c tietämillä. Nyt vain joku on sekoittanut nämä asiat ja siitä lähtenyt harhakäsitys että tarkoituksella koneen lämmöt on toisinaan koholla?

                        Periaatteessa joo, moottorin hyötysuhdehan on sitä parempi mitä korkeampi jäähdytysnesteen lämpötila on. Mutta jos moottorin jatkuva käyttölämpötila on tarkoituksella esim.115c, niin tuskin silloin suositusöljynä olisi öljy jonka kuumankesto on liian alhainen (esim.0W-30)
                        Last edited by Driver22; 30-05-2016, 23:38.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          #27
                          Jos lontoon kieli taittuu niin alla olevan linkin takaa löytyy tietoa N52 lämmöistä (sivu 67) ja muutakin mielenkiintoista. Onko absoluuttista faktaa, en tiedä.

                          http://lindvigs.com/obioban/spec.pdf
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by Driver22 View Post
                            Juu vaikka onkin sähköisesti ohjattuja, uskon että tarkoitus on että koneen lämpö pysyy siinä tavanomaisen 90c tietämillä. Nyt vain joku on sekoittanut nämä asiat ja siitä lähtenyt harhakäsitys että tarkoituksella koneen lämmöt on toisinaan koholla?

                            Periaatteessa joo, moottorin hyötysuhdehan on sitä parempi mitä korkeampi jäähdytysnesteen lämpötila on. Mutta jos moottorin jatkuva käyttölämpötila on tarkoituksella esim.115c, niin tuskin silloin suositusöljynä olisi öljy jonka kuumankesto on liian alhainen (esim.0W-30)
                            Kyllä tässä moottorissa lämpöjen kuuluukin olla normaaliajossa yli 100 astetta. 115 astetta kyllä kuulostaa hieman korkealle, mutta mikäli vesipumpussa on vikaa niin vikakoodi kyllä tulee. Jos lämmöt nousevat liian korkeaksi niin sitten tulee jo varoituksia tauluun.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2093
                              • *

                              #29
                              Juu tuolla edellä linkitetyssä asiakirjassahan sanotaan että 112c on eco-moodi :think pakkohan se sitten on uskoa. Sitä vasten ei yhtään ihmetytä että öljyä menee jos koneessa 0W-30 sisässä.
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              • Vaiq
                                Newbiemmer
                                • Jan 2018
                                • 2
                                • Espoo

                                #30
                                Itellä oli öljynvaihto alle 2kk sit. Muutama tonni tuli ajettua ja rupes jo huutelee täyttämistä. Aika kova kulutus mun mielestä :/

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎