Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i / n52 öljyn kulutus vasta 80tkm ajettu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    325i / n52 öljyn kulutus vasta 80tkm ajettu.

    Yleistä tieto ensiksi autosta. Malli on e91 325i -06vm. Pellin alta löytyy N52B25, auto on liikkeestä ostettu käytettynä ja ongelma on ollu siitä asti. Auto oli ostettuna n. 77tkm ajettu ja nytten on 84tkm ajettu. Ongelmana on suurehko öljynkulutus.

    Auto on nytte ollut n. 6kk omistuksessa ja öljyä on palanut alusta asti. Liikkeeseen olen ollut yhteydessä ja öljyt on vaihdettu 5w-30 öljyihin (vanha, 0w-40 mobil 1 long life) ja niillä koeajeltu 1000km ja kokeiltu kulutus. Kulutus on aika tarkalleen 0,3L / 1000km (eli noin 3L mene 10 000km, mikä on mielestäni aivan liikaa nuon vähä ajetulle).

    Autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, möyskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.

    Elikkä ongelman/vian kanssa on tuskasteltu auton ostosta asti, ja toivoisin täältä viisaammilta apuja ja ehdotuksia.

    Auto toimii muuten mainiosti, käy hienosti ja tehot on tallessa. Sen olen nytten huomannu kelien lämmetessä kun ei kondensaatiota putkesta tule, että välillä kun auton käynnistää (n. 3/10) niin pössähtää sinertävä pilvi savua ulos aika reilusti, savu hälvennettyä ei tule enempää ulos putkista. öljyn kulutus tällä hetkellä on n. 0,3L / 1000tm (mitattu liikkeessä)

    Missäköhän vika voisi olla, itsellä enään mielessä käy venttiilien ohjurit ja kenties männän renkaat, kummankaan vikojen oireista en enempää tiedä kun että mäntä vika näkyisi yleensä tehoissa ilmeisesti?, ja venttiilin ohjurinkumit taas saattaa olla suht huomaamaton vika?

    Liikkeeseen ole nollut yhteydessä ja autosta avattiin huohotin järjestelmä ja tarkastettiin tukokset, myöskin koko auto on vuotoja varten tutkittu. Yhtäkään vuotoa ei ole löydetty ja myös huohotin järjestelmä oli moitteettomassa kunnossa. Liike maksoi öljyistä ja tutkimuksista puolet koska eivät heidän mukaansa löytäneet vikaa ja perustelivat kulutuksen tehtaan hyväksymään 1L / 1000km.

    Toiseksi kysyisin kannattaako kuluttajanvirastoon olla yhteydessä tuosta liikkeen virhevastuusta kun vika on huomattu jo 3kk omistuksen aikana ja liikkeeseen oltu yhteydessä viasta. Ja voivatko tosiaanki tämmöisen vian vuoksi vetäytyä tuon tehtaan hyväksymän kulutuksen taakse?
    Omasta mielestä autossa on selvä virhe/vika jota ei ole voinut todeta koeajossa eikä auton ulkoapäin, eikä myöskään ajettuihin kilometreihin nähden.

    Kiitän pikaisista vastauksista ja ehdotuksista jo etukäteen sillä öljyn kulutus vaivaa suunnattomasti noin vähän ajetussa ja en halua aiheuttaa autolle enempää vahinkoa, asia pitäisi pikemmiten selvittää ennenkö ehtii liikaa aikaa kulua auton ostosta.
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90
  • hcaape
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 837
    • hyvinkää

    #2
    itsellä 3l versio ja vie suunnilleen saman verran öljyä kun ostin oli ajettu 115 000
    nyt 150 000 ja vie saman verran, normaalia toi mielestäni on ei hätää tosin itsellä ei ole tullut pöllähdyksiä
    sDrive23i A E89 Roadster -10

    ex E92 325i -09

    ex E65 735i -02
    ex E38 730d -98 ;(

    Comment

    • jani87
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 82
      • Finland

      #3
      Kyselin asiasta myös tuolla bmwforum puolella ja siellä jollain sama pannu kun mulla ja sanoi että täyttelee touhulitroja aina 3-4tkm välein että tuntuis vievän muillakin tuota 2-3L / 10tkm. Pöllähdys ei tule tosiaankaan aina, joskus menny reilu 3 viikkoa ilman pölläytystä, joskus ne on tosi vähäisiä ja muutaman kerran sitten reilumminki pistäny ulos, elikkä hyvin epäsäännöllisen säännöllistä.

      Ilmeisesti tämä määrä mitä sinullakin palaa öljyä ei vahingoita kovin herkästi mitään katalysaattoria yms jos tuonkin verran olet päästellyt menemään eikä ole aiheuttanut suurempia komplikaatioita?
      ------------
      Ajossa: 2006, 325i e91

      Ex:
      2005, 320i e90

      Comment

      • hcaape
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 837
        • hyvinkää

        #4
        juuri katsastin moitteetta eli ainakin katit kunnossa
        saishan toi vähemmänkin viedä mutta minkäs teet kun kongi kilahtaa litra koneeseen vilahtaa
        sDrive23i A E89 Roadster -10

        ex E92 325i -09

        ex E65 735i -02
        ex E38 730d -98 ;(

        Comment

        • claude
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 144
          • Hollola

          #5
          Mulla tuo sigun auto halus litran 7000 km.jälkeen, välillä pölläyttää kun starttaa. Metrejä on 149000. Öljyt tulee vaihettua syksyisin eli n.15 tkm.välein.
          Itsekin juuri katsastin auton moitteetta.



          F31 320d lci
          ex bemut.
          e92 325i -07
          e91 325d -08
          e60 530da "m-sport" -04
          e39 525iat -01

          Comment

          • jani87
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 82
            • Finland

            #6
            Ok, elikkä ei tarvi välttämättä yöunia tämän takia menettää.

            Mitenkäs teillä muuten tuo ajelu, elikkä onko miten maantie/kaupunki osuus ajamisesta? Itsellä on kaupunkia 90/10 eli aika vähä maantietä.

            Oliskohan ideoita mikä tuon voisi aiheuttaa jos sitä haluis lähteä tutkimaan, ilmeisesti venttiilin ohjurin kumit voi vielä vaihtaa ilman kannen irottamista eikä oo ihan mahdoton remontti? Kumihan voi iän myötäkin haurastua vaikka kilometrejä ei paljoa olisi.
            Männän renkaiden vaihtohan maksaaki sitten jo muutamia tuhansia kun koko kone pitää avata.

            Auto on muuten aivan mahtava ja varusteetkin kunnossa niin en siitä eroon haluaisi, jos tuohon aivan mielettömän kallis remontti menee ja jos tuo ei suurempia vahinkoja aiheuta niin kait se on ostettava muutama litra voiteluainetta takaloosteriin täyttöjä varten...
            ------------
            Ajossa: 2006, 325i e91

            Ex:
            2005, 320i e90

            Comment

            • N.u.t
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 202
              • Seinäjoki

              #7
              Tuskin siellä venttiilinvarren kumit vuotaa.

              Comment

              • JH.
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 781
                • PKS

                #8
                Öljynkulutus on näissä ihan normaalia ja siitä en huolestuisi. Sininen savu sen sijaan kuullostaa pahemmalta joten itse ainakin selvittelisin sitä enemmän. Nettifoorumien perusteella sekin on tosin yleinen vaiva eikä välttämättä aiheuta sen isompaa draamaa...

                Itsellä on e90 325i -06vm ja pellin alla sama N52B25. Öljyä kuluu mutta savua ei ole näkynyt. Olen omistanut auton nyt hieman yli 3 vuotta ja öljynkulutus oli aluksi n. 2,5 dl / 1000 km. Aluksi huolestutti ja tutkittiin Laakkosella (myyjäliike) ja todettiin että kaikki kunnossa ja kuuluu asiaan. Tehtaan maksimispeksihän on 7 dl/1000 km. Foorumien selailun jälkeen totesin, että kulutus on tuohon koneeseen ihan normaali ja ei siitä kannata huolestua. Mitään ongelmia ei ole nyt 3 vuoden ja 60 tkm aikana ollut. Autossa on nyt hieman yli 200 tkm mittarissa.

                Minulla ollessa huolto on käyttänyt Valvolinen öljyä (samalla viskositeetilla) ja kulutus on ollut nyt vain n. 1 dl / 1000 km.

                Yksi arvaus voisi olla CCV/CVV. Googletappa "e90 blue smoke on startup".
                Last edited by JH.; 31-05-2014, 20:05. Reason: Korjailtu desilitroja oikeiksi..
                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                Käyttis i4 eDrive40
                Kesällä E36 M3
                Radalla E36 325i track day tool

                Comment

                • blueorange
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 404
                  • suomi

                  #9
                  Monesti bensakoneissa jos venttiilinvarren kumit vuotaa niin pölläyttää sinistä pidemmän seisomisen jälkeen käynnistäessä

                  Comment

                  • jani87
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 82
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by JH. View Post
                    Yksi arvaus voisi olla CCV/CVV. Googletappa "e90 blue smoke on startup".
                    En ole mikään mekaanikko, mutta eikös tuo CCV = Crank Case Ventilation, viittaa huohotin järjestelmään, korjatkaa jos olen väärässä? Tässä minun tapauksessa tuo huohotin on jo tarkastettu, ja jos se on tukkeutumassa tai on muita vuotoja niin se yleensä aiheuttaa kierros mittarissa heijausta tyhjäkäynnillä.

                    Sinertävä savuhan ei hyvä merkki ole. Mietiyttää lähinnä kuin sitä ei joka kerta tule läheskään, tämäkin tietysti saattaa ajan myötä pahentua.
                    ------------
                    Ajossa: 2006, 325i e91

                    Ex:
                    2005, 320i e90

                    Comment

                    • JH.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 781
                      • PKS

                      #11
                      Originally posted by jani87 View Post
                      En ole mikään mekaanikko, mutta eikös tuo CCV = Crank Case Ventilation, viittaa huohotin järjestelmään, korjatkaa jos olen väärässä? Tässä minun tapauksessa tuo huohotin on jo tarkastettu, ja jos se on tukkeutumassa tai on muita vuotoja niin se yleensä aiheuttaa kierros mittarissa heijausta tyhjäkäynnillä.

                      Sinertävä savuhan ei hyvä merkki ole. Mietiyttää lähinnä kuin sitä ei joka kerta tule läheskään, tämäkin tietysti saattaa ajan myötä pahentua.
                      Joo sitä tarkoitin. Jostain syystä olin hypännyt tekstistäsi näköjään yhden kappaleen yli!
                      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                      Käyttis i4 eDrive40
                      Kesällä E36 M3
                      Radalla E36 325i track day tool

                      Comment

                      • JH.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 781
                        • PKS

                        #12
                        Osaatko sanoa tuleeko sinistä savua randomilla vai aina pidemmän tai lyhemmän seisotuksen yhteydessä? Siitä on aika paljon myös juttua noilla ulkomaisilla foorumeilla. Niitä kun jaksaa kaivaa niin saattaa löytyä myös ratkaisuja.
                        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                        Käyttis i4 eDrive40
                        Kesällä E36 M3
                        Radalla E36 325i track day tool

                        Comment

                        • jani87
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 82
                          • Finland

                          #13
                          No näin vähän arvelin

                          Tuon vian pois suljettua itse nojaudun noihin venttiilin vuotoihin, männän renkaat kun ovat menneen niin ilmeisesti pitäisi savuttaa lähes jatkuvasti ja ajossakin, ja tehotkin rupeavat katoamaan?

                          Mutta tosiaankaan en ole koskaan autoihin kovin syvästi paneutunut joten siksi täältä kyselenkin apuja, ehdotuksia. Öljyn kulutus näyttäisi olevan suht yleistä tuossa N52 motissa kun nettiä selailee, lähinnä tuo sinertävä savu vielä vaivaa millä sen saisi pois.
                          ------------
                          Ajossa: 2006, 325i e91

                          Ex:
                          2005, 320i e90

                          Comment

                          • jani87
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 82
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by JH. View Post
                            Osaatko sanoa tuleeko sinistä savua randomilla vai aina pidemmän tai lyhemmän seisotuksen yhteydessä? Siitä on aika paljon myös juttua noilla ulkomaisilla foorumeilla. Niitä kun jaksaa kaivaa niin saattaa löytyä myös ratkaisuja.
                            Oon koittanut seurata, mutta sekin vaihtelee, joskus seissy koko yön eikä mitään tule, joskus montakin päivää eikä mitään. Mutta on myös joskus päivän tauon jälkeen pössäyttänyt.
                            Viimeksi tänään tuli kun puoliso oli ajellu autolla ja lähdin n. 1,5h myöhemmin ajamaan niin tuli taas hieman sinertävää ja loppui heti kun eka "hönkäys" oli päässyt pihalle. Kaupungissa viihdyin sitten 4h, jolloin lähdin kotia päin ja nytten taas ei tullut mitään putkesta, asteita ulkona ollut semmonen 11,5c.

                            Tästä päätellen tuntuisi aika sattumalta tuleeko vai ei.. johtuisko siitä mihin asentoon männät/venttiilit sattuu jäämään kuin auton on sammuttanut?
                            ------------
                            Ajossa: 2006, 325i e91

                            Ex:
                            2005, 320i e90

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 781
                              • PKS

                              #15
                              Tuskin ratkaisee mitään, mutta aina kun joku epäilyttää niin kannattaa käyttää juuri sitä valmistajan suosittamaa öljyä. Tuossahan se on 0W-30 ja Castrol taitaa olla suositeltavin merkki kun oikein varman päälle haluaa ottaa. Moottori on kuitenkin varsin erikoinen magnesium-lohkoineen. Materiaalit/mitoitus lienee myös yksi syy tyypillisesti isoon öljynkulutukseen verrattuna vanhempiin malleihin.

                              Teppo-tuunaajahan ratkaisee öljynkulutuksen toki lyömällä sisään 10w60 tms -vaseliinit mutta sitä en suosittele. Tehtaan pojilla yleensä tuppaa olemaan syynsä.

                              Paha tämä ketjusi kun nyt täytyy alkaa tarkkailla myös omaa autoa. Ei sitä normaalisti tule paljon katseltua pakoputkeen startatessa .

                              Tuleeko savua niin paljon että peilistä huomaa vai pitääkö erikseen kytätä?
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎