Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattivaihteiston ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmr
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 175
    • Turku / Kotka

    Automaattivaihteiston ohjelmointi?

    Autona on e92 325d. Miten vaihteiston manuaalipuolen saisi pitämään vaihteensa? Melko rasittava ominaisuus kun vaihtaa itsellään isompaa vaihdetta jos kierrokset nousee riittävästi tai lähtee sutimaan.
    F11 530Xd M-sport
    ex. E92 325d -07
    ex. E30 320tic -87
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by kmr View Post
    Autona on e92 325d. Miten vaihteiston manuaalipuolen saisi pitämään vaihteensa? Melko rasittava ominaisuus kun vaihtaa itsellään isompaa vaihdetta jos kierrokset nousee riittävästi tai lähtee sutimaan.
    Miksi pitäisi... Tuohan on ihan moottorin suojajuttu jolla estetään ylikierrokset moottorissa.
    Myöhäänhän se vaihtaa isompaa... pitäisi vaihtaa aikaisemminkin, jotta pysyttäisiin optimaalisella tehoalueella.

    Laita M3 jos pitää kierrättää 8 tonniin...
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • hoblaa
      Newbiemmer
      • Jun 2011
      • 23
      • vantaa

      #3
      Originally posted by Nettipepe View Post
      Miksi pitäisi... Tuohan on ihan moottorin suojajuttu jolla estetään ylikierrokset moottorissa.
      Myöhäänhän se vaihtaa isompaa... pitäisi vaihtaa aikaisemminkin, jotta pysyttäisiin optimaalisella tehoalueella.

      Laita M3 jos pitää kierrättää 8 tonniin...

      Ylikierrokset estää kierrosluvunrajoitin moottorin ohjainyksikössä ei vaihdelaatikko.. :p

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by hoblaa View Post
        Ylikierrokset estää kierrosluvunrajoitin moottorin ohjainyksikössä ei vaihdelaatikko.. :p
        Joo´o mutta kun rajoitin ottaa kiinni laatikko nakkaa isomman silmään!
        Nyt en löydä dokumenttia 6hp laatikosta, mutta tässä dokumentissa on mainittu nuo kriteerit millä vaihdetaan vaihteita... yksi oli juurikin "ylikierrokset" (käytännössä siis rajoitin tai ainakin lähellä sitä) kuin myöskin alakierrokset...(vaihtaa alaspäin automaattisesti vaikka ollaan manuaali asetuksilla) oli siellä jotaain muitakin...(wintermode... lähdetään kakkosella tms)
        ynnämuuta kivaa...
        Jokatapauksessa jos halutaan poistua paikalta nopeasti... vaihteet tulee vaihtua ennen rajoittajaa
        Last edited by Nettipepe; 21-06-2014, 22:27.
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • hoblaa
          Newbiemmer
          • Jun 2011
          • 23
          • vantaa

          #5
          Originally posted by Nettipepe View Post
          Joo´o mutta kun rajoitin ottaa kiinni laatikko nakkaa isomman silmään!
          Nyt en löydä dokumenttia 6hp laatikosta, mutta tässä dokumentissa on mainittu nuo kriteerit millä vaihdetaan vaihteita... yksi oli juurikin "ylikierrokset" (käytännössä siis rajoitin tai ainakin lähellä sitä) kuin myöskin alakierrokset...(vaihtaa alaspäin automaattisesti vaikka ollaan manuaali asetuksilla) oli siellä jotaain muitakin...(wintermode... lähdetään kakkosella tms)
          ynnämuuta kivaa...
          Jokatapauksessa jos halutaan poistua paikalta nopeasti... vaihteet tulee vaihtua ennen rajoittajaa
          Entäs jos halutaan polttaa kumia 1. vaihteella?

          Comment

          • kmr
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 175
            • Turku / Kotka

            #6
            Vaihtaa se ainakin liian herkästi isommalle. Joskus liikkeelle lähtiessä esim. risteyksestä pienempään väliin saattaa hiukan sutasta, tulee isompi vaihde ja meno loppuu siihen.

            Onhan joissain malleissa "sporttilaatikoita", jotka eivät vaihda itsestään vaihteita.

            Enemmän tämä on muodostunut ongelmaksi ohjelmoinnin jälkeen kun auto vetää vähän paremmin. Talvella toisaalta pitää vaihteet paremmin.
            F11 530Xd M-sport
            ex. E92 325d -07
            ex. E30 320tic -87

            Comment

            • Peksu
              Bimmer Fanatic
              • May 2014
              • 264
              • Lähellä Tre

              #7
              Originally posted by hoblaa View Post
              Entäs jos halutaan polttaa kumia 1. vaihteella?
              No sit pitää laittaa manuaaliaskinen alle
              G08 LCI iX3 M Sport

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by kmr View Post
                Vaihtaa se ainakin liian herkästi isommalle. Joskus liikkeelle lähtiessä esim. risteyksestä pienempään väliin saattaa hiukan sutasta, tulee isompi vaihde ja meno loppuu siihen.

                Onhan joissain malleissa "sporttilaatikoita", jotka eivät vaihda itsestään vaihteita.

                Enemmän tämä on muodostunut ongelmaksi ohjelmoinnin jälkeen kun auto vetää vähän paremmin. Talvella toisaalta pitää vaihteet paremmin.
                Kyllähän ne säädöt on enemmän polttoainetaloudelliseksi säädetty normaaliajossa.
                siitähän seuraa, että vaihdetaan isommalle aina kuin mahdollista.

                Tuo talvella vaihteen pitäminen pienemmällä liittyy tuohon "kylmätoimintoon" eli pyritään lämmittämään laatikon öljyjä nopeammin niinpä pidetään päällä vähän isompia kierroksia.
                -> kai joku guru noitakin pystyisi säätämään... tosin voi olla vaikea saada toimimaan...
                muuttujia paljon... adaptaatioarvot, erilaiset anturien määreet, lämpötilat yms...
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • kmr
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 175
                  • Turku / Kotka

                  #9
                  Originally posted by Nettipepe View Post
                  Kyllähän ne säädöt on enemmän polttoainetaloudelliseksi säädetty normaaliajossa.
                  siitähän seuraa, että vaihdetaan isommalle aina kuin mahdollista.

                  Tuo talvella vaihteen pitäminen pienemmällä liittyy tuohon "kylmätoimintoon" eli pyritään lämmittämään laatikon öljyjä nopeammin niinpä pidetään päällä vähän isompia kierroksia.
                  -> kai joku guru noitakin pystyisi säätämään... tosin voi olla vaikea saada toimimaan...
                  muuttujia paljon... adaptaatioarvot, erilaiset anturien määreet, lämpötilat yms...
                  Tässäkin tarkoitin, että vaihtaa manuaalipuolella liian herkästi isommalle..
                  F11 530Xd M-sport
                  ex. E92 325d -07
                  ex. E30 320tic -87

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1821
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by kmr View Post
                    Tässäkin tarkoitin, että vaihtaa manuaalipuolella liian herkästi isommalle..
                    Ei minulla kyllä vaihda manuaalimoodissa isommalle ennen kuin kierrosluvun rajoittimen paikkeilla. Minusta se on itseasiassa hyvin suunniteltu.
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by kmr View Post
                      Tässäkin tarkoitin, että vaihtaa manuaalipuolella liian herkästi isommalle..
                      No sitten setägruiseri myyntiin ja manuaaliaskilla oleva tilalle...
                      Missä se sitten vaihtaa?
                      Onko sinulla nyt vain Sport-asento päällä?
                      Minun mielestäni manuaalipuolella vetää miltei rajoittajaan...
                      Edit. kaivoin nettiä... manuaalilla pitäisi vaihtaa isomalle silloin kun osuu rajoittajaan...
                      Last edited by Nettipepe; 22-06-2014, 18:20. Reason: lisäys
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • JP-76
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 1060
                        • Kanta-Häme

                        #12
                        Originally posted by hoblaa View Post
                        Entäs jos halutaan polttaa kumia 1. vaihteella?
                        Jos nyt välttämättä haluaa rajotinta vasten huudattaa, niin: laatikko manuaalipuolelle, kepistä haluttu vaihde sisään ja pidät keppiä koko ajan pohjassa (vedät itseä päin ja pidät pohjassa). Ei vaihda isompaa ennen kuin päästät kepistä irti.
                        Kalusto:
                        BMW 550i xDrive -14
                        BMW S1000R -17
                        Toyota Proace -15

                        Comment

                        • kmr
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 175
                          • Turku / Kotka

                          #13
                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          No sitten setägruiseri myyntiin ja manuaaliaskilla oleva tilalle...
                          Missä se sitten vaihtaa?
                          Onko sinulla nyt vain Sport-asento päällä?
                          Minun mielestäni manuaalipuolella vetää miltei rajoittajaan...
                          Edit. kaivoin nettiä... manuaalilla pitäisi vaihtaa isomalle silloin kun osuu rajoittajaan...
                          Ei se normaalisti vaihdakkaan isommalle ennen rajoittajaa ja silloin vaihto tapahtuu normaalisti, homma ok. Kun menettää pidon tuntuu, että vaihtaa ennen rajottajaa ja tässä tilanteessa veto tulee takaisin viiveellä = rasittava ominaisuus.
                          F11 530Xd M-sport
                          ex. E92 325d -07
                          ex. E30 320tic -87

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎