Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaiuttimien päivitys e92:een

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Puistis
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 849
    • 09

    #31
    Suositteletko Veeksi tuota Alpinen retrofittiä? Asensitko itse vai teetitkö työn?

    Pitää varmaan tuollainen asennuttaa omaan, kun on business popit tällä kertaa. Alpinen kaveriksi olisi tarkoitus asentaa nuo Eton:in subit.

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2177
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Puistis View Post
      Suositteletko Veeksi tuota Alpinen retrofittiä? Asensitko itse vai teetitkö työn?

      Pitää varmaan tuollainen asennuttaa omaan, kun on business popit tällä kertaa. Alpinen kaveriksi olisi tarkoitus asentaa nuo Eton:in subit.
      Suosittelen ehdottomasti jos lähtökohtaisesti on karvalakkipopit ja haluaa päästä suht halvalla ja helpolla. Ne soi tosiaan yllättävän hyvin. Eroa on business radioon kuin yöllä ja päivällä. Ostin sen avovaimolle joululahjaks ja talvella en pysty mitään asennushommia edes harkitsemaan, joten avovaimo asennutti (2,5 tunnin työt :/).

      Ainoa mikä tuossa on niin takapenkkiläisillehän siitä ei hirveästi ole iloa. Sinne voi sit retrofitata vaikka hifi tai l7 paketin tms. takakajareita, jos tarvitsee. Meillä ei lapsi osaa vielä valittaa huonosta äänentoistosta.

      Tuo hommahan etenee nyt tällä hetkellä niin, että harkinnan jälkeen tilasin itselleni Earthquake SWS-8:t. Tilasin myös avovaimon biiliin käytetyt orggikset (täältä löytyi tolkulliseen hintaan). Siinä kestää tovi ennenkuin nuo SWS:t tulee maahan, niin huomenna ajattelin jumpata ehjän OEM-subin paikalleen, niin pääsee soittelemaan kunnolla. Sit kun SWS-8:t tulee, niin laitan ne omaani ja siirrän L7-subbarit avovaimon autoon ja nuo uudet käytetyt OEM:t jää jemikseen (vaihdan ne sitten takaisin avovaimon autoon kunhan se aikanaan myydään pois... tuskin paljon L7 subit nostaa jälleenmyyntiarvoa).

      Earthquakkeihin päädyin koska ne on oikeastaan ainoat penkkien alle sopivat subwooferit. Kaikki muut, kuten noi L7:t, on midbassoja. Niistä kiinnostavimmiksi osoittautui Puistiksen vinkkaamat Jehnertit. SWS-8:t siis sen takia, koska itseä on häirinnyt eniten matalien bassojen puute ja tämä on nyt näppärin tapa korjata se ongelma. Matalien bassojen puutteen takia on tullut säädettyä järjestelmään bassoja vähän liikaakin että niitä sais edes vähän irti, jolloin taas midbassot korostuu tällä hetkellä rasittavan kuuloisesti. Paras vaihtoehto olis tietysti ollut vain LISÄTÄ järjestelmään joku 10" subi, mutta sopivan kotelon veistäminen E93:n konttiin olis nyt ainakin liian työläs jos nyt ei tekemätön paikka itselle. Nyt luultavasti midbassotoisto heikkenee, mutta tulee subwoofer-tason bassoa . Täytyy sit L7:n equalisaattorilla yrittää sompailla siitä sopiva sointi.
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2177
        • Kuopio

        #33
        No niin. Eipä se tämäkään asia lähtenyt menemään niinkuin stråmsöössä kun ite tekee jotain. Ensiksikin noiden T50 ruuvien kanssa sai nitkuttaa hullun kauan (huonot työkalut), mutta se oli vielä ihan ok. Sit rupes jo vähän suoni pullistumaan kun huollossa olivat näköjään päättäneet vetää subbarin kotelon ristipääruuvin kannan pyöreeks. Siihen ei oikein sopivia päitä ole löydettävissä. No sekin aukesi.

        Sit rupes hämmästyttämään kummastuttamaan. Noi bassot mitkä sain ei näy olevan ollenkaan samaa osanumeroa. Mikä on sinänsä ihan ok, kun ohmit sentään on sen 4 mitä pitääkin. Mutta sitten tässä versiossa ei olekaan ruuvin reikiä, joten kiinnittäminen ei olekaan ihan plug and play -homma. No kaipa tuohonkin vois reiät porata, MUTTA sen lisäks tuosta näkyy puuttuvan tuo tiivistenauha. Joten tästä ei taida hyvää saada...?







        Niin ja tietenkin se ongelma vissiinkin on ollut siinä kun nuo ei ole ruuveilla olleet kiinni, niin ei siinä ole ollut varsinaista tiivistenauhaa vaan joku kiinnitysmassa. Jolloin tuota ei vaan ole ehjänä saanut irti...
        Last edited by Veeksi; 12-07-2014, 16:27.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Puistis
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2013
          • 849
          • 09

          #34
          Business subien tilalle tuli vaihdettua uudet subit. Onneksi olivat torxeilla kiinn niin vaihtoon ei mennyt kovinkaan kauaa. Yllättävän hyvin soi ilman vahvaria jopa katto alhaalla.

          Seuraavaksi sitten Alpinen pakettia tilaukseen.

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #35
            Vihdoin tuli subbarit omaan autoon, joten tänään oli oikee subbarijumppa.

            Ekan penkin kun irroitin omasta, niin kävin hankkimassa suosiolla T50-pään ja kunnon räikän. Ei v***u kestänyt hermot ja päivässä aika kun nyhräs tommosella kuusiokoloavaimen tyyppisellä (90 asteen kulmaan väännetyllä akselin pätkällä).

            Vinkkejä subbarijumppaan. Aja penkki ihan yläasentoon ja selkänoja mahdollisimman eteen. Sit laita koko penkki ihan taakse. Edestä T50:t irti, Penkki ihan eteen. Takaa T50:t irti. Sit kippaa penkki takapenkkiä vasten. Juuri näin toimimalla saa ihan mukavasti työtilaa.

            Osassa autoista näkyy olevan tuo subbarin suojakotelo ristipäillä kiinni, osassa T20:llä. Molemmat on ihan paskalaatuisia ruuveja ja kierteet korkkaa todella helposti - etenkin ristipäistä. Sit itse subbari tais olla T10:llä kiinni (ellei ole liimattu). BMW:n liitin lähtee elemtistä tyrkkäämällä sinne väliin jonkun pienen talttapään ja nostamalla liittimestä.

            Earthquaken SWS-8X:iin saa nykyään ihan törkeen näppärät asennusrenkaat mukaat, niin ei tarvii liimailla tai itse alkaa kuviosahalla tekemään soviterenkaita.





            Näinpä homma on ihan plug and playtä. Ainut että OEM johdon joutunee katkaisemaan. En ainakaan itse keksinyt fiksumpaa ratkaisua vaikka johdon irroittelinkin BMW:n liittimestä. Ja se johdon pituus onkin suht tarkkaan mitoitettu, että ihan kauheasti ei liittimeen voi säästää johtoa. Toki sen verran kannattaa, että pystyy tarvittaessa tulevaisuudessa yhdistämään sen takaisin autoonsa. Pientä miinusta tosin noissa valmiissa adapterirenkaissa oli siinä, että nuo näppärät johtoliittimien reiät oli ehkä tasan tarkkaan triljoonasosamillilleen yhtä suuret kuin on OEM-johdon paksuus. Niinpä sinne ei jokainen kuparilanka varmasti mene.

            Logic7 elementti ja tollane SWS-8 paino pers tuntumaltaan aikalailla sama nverran.





            Mutta sitten tommoseen Business-subbariin nähden eroa oli selvästi. Business-subbari oli todella köykäinen noihin verrattuna.





            Mutta sitten siihen asiaan. Eli mitä tapahtui äänille. Äkkiseltään Logic7 -> SWS-8 muutos oli yllättävän pieni. Kyllä se SWS-8 sen verran matalemmalle toistaa, että nyt sentään vähän lahkeet heiluu ja penkki tärisee jos laittaa bassot täysille ja reilusti volaa. Logic7:lla ei minusta vastaavaa efektiä tullut. Korvaan asti kaikki tärinä ei yhtä voimakkaasti kuulu ja tosiaan sitä teki mitä lupas... hivenen paranti matalien toistoa. Ei omaan makuun tarpeeksi. Vieläkin ihmettelen, että onko mulla sit joku vahvari särki tosta, kun porukka neuvoo tällaisia asetuksia (http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=161120) ja jos laitan nämä ja katon kiinni, niin en kyllä kuule oikein mitään bassoja. Mulla on taas Bassot melkein täysillä ja EQ:sta 100 ja 200 taajuudet lähes täysillä. Nyt alkaa olla ihan ok.

            Tuli vähän vainoharhoja tuon takia ja pitänee vielä huomenna kattoo, että ei tullu vedettyä napaisuuksia väärinpäin (kuvista kyllä pystyin jo tarkastaa toisen puolen, että on oikein). Molemmilta puolilta kuitenkin ääntä kuuluu, joten...

            Sitten laitoin avovaimon E91 Alpine retrofit kittiin business-subbarien tilalle nuo omat L7:t. Tämä se vasta helppoasennus olikin kun liittimet vaan naksautti paikalleen. Tässä on jo bassoa! Ihan eri planeetalta kuin oma auto. Mitä helvettiä? Joudun vetämään tästä bassot puoleen väliin ja trebleä lisätä reilusti yli basson. Eli just toisinpäin kuin omastani. Kyllä muuten L7-subit jyrisee mukavasti Alpine retrofit-kitin kanssa. Voin suositella. Voiskohan tän Alpinen setin laittaa L7:aan ? Mutta oikeasti, miten tää voi soittaa bassot näin paljon paremmin?
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • Veeksi
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2177
              • Kuopio

              #36
              Originally posted by Veeksi View Post
              Tuli vähän vainoharhoja tuon takia ja pitänee vielä huomenna kattoo, että ei tullu vedettyä napaisuuksia väärinpäin (kuvista kyllä pystyin jo tarkastaa toisen puolen, että on oikein). Molemmilta puolilta kuitenkin ääntä kuuluu, joten...
              Ainoa vika oli taas omistajan päässä. Eli kaikki johdot oli ihan oikein ja hyvin kiinni. Vähän paremmin laitoin nuo kuvassa menevät johdot nyt vielä saman tien. Se kun oli eka asennuskappale, niin parhaat jipot ja niksit keksi vasta seuraavan kohdalla.
              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
              BMW E63 630iA '05

              Comment

              • Puistis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 849
                • 09

                #37
                Eiköhän noissakin ole sama "ongelma" kuin muissakin subeissa, eli vaatii useamman tunnin sisäänajon. Omissa subeissa ainakin toisto parani mitä kauemmin kuunteli.

                Pitää jossain vaiheessa tutkia, miten tuohon e93:seen saisi subin asennettua suksiluukkuun. Nopeasti kun olen vilkaissut niin voisi saada ihan mdf:stä sahailtua, eikä tarvitsisi lasikuituun koskea.

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  #38
                  Originally posted by Puistis View Post
                  Eiköhän noissakin ole sama "ongelma" kuin muissakin subeissa, eli vaatii useamman tunnin sisäänajon. Omissa subeissa ainakin toisto parani mitä kauemmin kuunteli.

                  Pitää jossain vaiheessa tutkia, miten tuohon e93:seen saisi subin asennettua suksiluukkuun. Nopeasti kun olen vilkaissut niin voisi saada ihan mdf:stä sahailtua, eikä tarvitsisi lasikuituun koskea.
                  Sekin varmaan on. Tuntu jo paremmalta tänään.

                  Tee sit saman tien 2 jos rupeet tekemään. Mä tiedän mihin sen toisen saa menemään.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • pro_tinnitus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 273
                    • Etelä-Suomi

                    #39
                    Originally posted by Puistis View Post
                    Eiköhän noissakin ole sama "ongelma" kuin muissakin subeissa, eli vaatii useamman tunnin sisäänajon. Omissa subeissa ainakin toisto parani mitä kauemmin kuunteli.

                    Pitää jossain vaiheessa tutkia, miten tuohon e93:seen saisi subin asennettua suksiluukkuun. Nopeasti kun olen vilkaissut niin voisi saada ihan mdf:stä sahailtua, eikä tarvitsisi lasikuituun koskea.
                    Lisäksi nuo sws:t taitavat olla nimeenomaan subbarit eli 4" ovessa joutuvat toistamaan nyt ne mid bassot. Nämä eivät toista kovinkaan hyvin sinne yli 100hz taajuuksiin vaan toimivat subbareina eli 100hz alaspäin. Voi kokeilla säätää noita 4" toistamaan alemmaksi jos dsp:llä voi jakotaajuuteen koskea.

                    Size: 8" high performance sub
                    Fs: 30Hz (nomaali viritystaajuus esim 10" subille)
                    Max Power: 300W
                    RMS Power: 150W (mielellään jatkuva teho vahvarilta per subi)
                    Impedance: 4Ω
                    Sensitivity: 86.7dB (herkkyys eli ovat aika epäherkät eli potkua vaaditaan)

                    tuossa juttua midbassojen puutteesta:




                    Esim tälläisessä sarjassa + 10" subi pitäisi kaikki taajuudet olla kunnossa:



                    Peak power: 150 Watt
                    Power rating: 100 Watt (suositeltava jatkuva teho)
                    Minimum amplifier power: 75 Watt
                    Sensitivity: 90 dB 1W/1m
                    Frequency response: 35 - 30.000 Hz
                    Impedance: 4 Ohm
                    Slope: 2 x 12 dB/Okt.
                    Crossover frequency: 180 / 4.500 Hz (eli tässä 8" toistaa 180hz-35hz taajuudet eikä edes pääse tuohon sws 30hz viritystaajuuteen)

                    Tähän lisää vielä 80-60hz jaolla 10" subwooferin takakonttiin/suksiluukkuun niin pitäisi soida ihan hienosti. Lähinnä nuo 8" midbassot tästä sarjasta ovat ne juttu, noihin muihin elementteihin en ota kantaa.

                    Tuossa vielä nuo mid bassot, suht edukkaat:



                    Näköjään joku ehtinyt asentaa:

                    speksit:

                    Kaiuttimen tyyppi 8" midbasso
                    Tehonkesto 100W/rms
                    Toistoalue 35 - 5000Hz
                    Herkkyys 90dB (1W/1m)
                    Impedanssi 4 Ω

                    Summasummarum:

                    Takotaajuutta hieman alaspäin niin midbasso kuoppa tasoittuu ja lisää tehoa (lisävahvistin?) sws:lle niin ei edes tarvitse 10" subia , koska nämä toistavat tarpeeksi matalalle.
                    Last edited by pro_tinnitus; 26-07-2014, 19:02. Reason: kännipäälle
                    E90 320d -05
                    EX: Z3 E36/8 3.0i

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      #40
                      Voihan sitä rakennella ja uusia vaikka mitä jos ajassa ja kukkarossa ei ole rajoja . Helpolla ja järkihinnoilla tuo SWS-8 päivitys L7:aan on ihan fiksu. Parempi toki olis vaan lisätä erillinen subi, mutta cabrioletissä ei taas siihen ole niin hyvät mahikset (jos haluaa yhtään säilyttää peräkonttia). Tuo suksiluukkusubi olis fiksu. Täytyy sitä harkita (sen takia mulla on nuo L7 bassot vielä tallessa vaimon autossa ).

                      Voi olla, että jollain mittarilla näkyy joku kuoppa 150hz:ssä, mutta ei voi kyllä sanoa, että sen itse kuulisi ajossa. Noihin mittarimieshommiin en autossa ja varsinkaan avoautossa lähtis muutenkaan. Auto paikallaan kun säätää mittarilla kuntoon, niin siinäkin tapauksessa että se ääni miellyttäis siinä hetkessä (mitä epäilen), niin se viimeistään menee persiilleen kun ajetaan 40kmh tai 80kmh:ssa. Tai auta armias jos avataan katto, tai vedetään viel ikkunat alas. Matalimmat bassot häviä huminoihin sitä mukaa kun ne lisääntyy.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • pro_tinnitus
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 273
                        • Etelä-Suomi

                        #41
                        Originally posted by Veeksi View Post
                        Voihan sitä rakennella ja uusia vaikka mitä jos ajassa ja kukkarossa ei ole rajoja . Helpolla ja järkihinnoilla tuo SWS-8 päivitys L7:aan on ihan fiksu. Parempi toki olis vaan lisätä erillinen subi, mutta cabrioletissä ei taas siihen ole niin hyvät mahikset (jos haluaa yhtään säilyttää peräkonttia). Tuo suksiluukkusubi olis fiksu. Täytyy sitä harkita (sen takia mulla on nuo L7 bassot vielä tallessa vaimon autossa ).

                        Voi olla, että jollain mittarilla näkyy joku kuoppa 150hz:ssä, mutta ei voi kyllä sanoa, että sen itse kuulisi ajossa. Noihin mittarimieshommiin en autossa ja varsinkaan avoautossa lähtis muutenkaan. Auto paikallaan kun säätää mittarilla kuntoon, niin siinäkin tapauksessa että se ääni miellyttäis siinä hetkessä (mitä epäilen), niin se viimeistään menee persiilleen kun ajetaan 40kmh tai 80kmh:ssa. Tai auta armias jos avataan katto, tai vedetään viel ikkunat alas. Matalimmat bassot häviä huminoihin sitä mukaa kun ne lisääntyy.
                        Sehän riittää että kuulostaa hyvältä, lisäät vahvaritehoa sitten joskus jos jytinät ei riitä
                        E90 320d -05
                        EX: Z3 E36/8 3.0i

                        Comment

                        • Puistis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 849
                          • 09

                          #42
                          Originally posted by Veeksi View Post
                          Tee sit saman tien 2 jos rupeet tekemään. Mä tiedän mihin sen toisen saa menemään.
                          Ebaysta löytyisi valmiina kotelo 12" subille: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-Seri...item58b1ac7c7d

                          Saisi olla tosin 8", jotta sopisi omiin suunnitelmiin.

                          Comment

                          • Veeksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2177
                            • Kuopio

                            #43
                            Originally posted by Puistis View Post
                            Ebaysta löytyisi valmiina kotelo 12" subille: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-Seri...item58b1ac7c7d

                            Saisi olla tosin 8", jotta sopisi omiin suunnitelmiin.
                            Tuota vilkaisinkin nopeasti ja katoin että liian iso eikä jää ollenkaan tavara tilaa. Tarkempi silmäily näyttäski, että toi olis ihan hyvän kokoinen. :think

                            150€ kotelosta ei oo kyllä halpa, mutta ei nyt maailmaakaan kaatava. Lisäks tarviis siis sen johtosarjan sinne konttiin mikä oli plug&play? Sit vaan passeli vahvari ja subbari.

                            Eikö 8" ole hivenen pienehkö? Eikö ne Jehnertit penkkien alla esim. riitä napakkaan basson toistoon?
                            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                            BMW E63 630iA '05

                            Comment

                            • Puistis
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2013
                              • 849
                              • 09

                              #44
                              Originally posted by Veeksi View Post
                              Tuota vilkaisinkin nopeasti ja katoin että liian iso eikä jää ollenkaan tavara tilaa. Tarkempi silmäily näyttäski, että toi olis ihan hyvän kokoinen. :think

                              150€ kotelosta ei oo kyllä halpa, mutta ei nyt maailmaakaan kaatava. Lisäks tarviis siis sen johtosarjan sinne konttiin mikä oli plug&play? Sit vaan passeli vahvari ja subbari.

                              Eikö 8" ole hivenen pienehkö? Eikö ne Jehnertit penkkien alla esim. riitä napakkaan basson toistoon?
                              Eikös tuo olisi suhteellisen nopea nostaa pois, jos tarvii enemmän tilaa? Ja eikös teidän taloudessa ollut farkkukin? Technicsin johtosarja tosiaan on plug n play, ja postitus hoituu nopeasti.

                              Subiksi tulee SPL Dynamics XTR-200d2:sta(löytyy jo valmiina). Potkua riitti mainiosti, sen mitä ehdin coupessa testailemaan. Eikä elementti ollut edes sisäänajettu.

                              Comment

                              • Veeksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2177
                                • Kuopio

                                #45
                                Originally posted by Puistis View Post
                                Eikös tuo olisi suhteellisen nopea nostaa pois, jos tarvii enemmän tilaa? Ja eikös teidän taloudessa ollut farkkukin? Technicsin johtosarja tosiaan on plug n play, ja postitus hoituu nopeasti.

                                Subiksi tulee SPL Dynamics XTR-200d2:sta(löytyy jo valmiina). Potkua riitti mainiosti, sen mitä ehdin coupessa testailemaan. Eikä elementti ollut edes sisäänajettu.
                                Joo ja ei tuo edes ole niin iso kuin miltä se näyttää (kun katsoo sentit). Jää vielä cabi tarpeisiin riittävät tilat. Hinta on ainut mikä on vähän suolainen, mutta ehdottomasti harkitsemisen arvoinen ratkaisu.
                                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                                BMW E63 630iA '05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎