Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikossa vikaa 330xda 2006 e91?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    #31
    Vaihdoin maffin ja samalla ilmansuodattimen sekä raitisilasuodattimen. Mitään suurta eroa en huomannut, mutta nyt tyhjäkäynnillä kulutusmittari heittää häränpyllyä. Analoginenmittari näyttää nollaa,mutta digitaalinen nostaa lukemaa desi kerrallaan. Meniköhän jotain pieleen vai pitäisikö maffin arvot vain nollata?

    Comment

    • tommylee
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 292
      • Haukipudas / Kello

      #32
      Originally posted by aku1979 View Post
      Vaihdoin maffin ja samalla ilmansuodattimen sekä raitisilasuodattimen. Mitään suurta eroa en huomannut, mutta nyt tyhjäkäynnillä kulutusmittari heittää häränpyllyä. Analoginenmittari näyttää nollaa,mutta digitaalinen nostaa lukemaa desi kerrallaan. Meniköhän jotain pieleen vai pitäisikö maffin arvot vain nollata?
      Kyl se tyhjäkäynnillä mullakin alkaa nostaa kulutuslukemaa desi kerrallaan. Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole? :think
      Varsinkin jos on juuri hiljattain nollannut keskikulutuksen laskennan. Ja vaikkei olisikaan niin tarpeeksi pitkään kun käy, niin alkaa nostamaan kulutuslukemaa..
      Ex: BMW 330 Xd E90
      Ex:BMW 335Xi E90
      Nyt: Audi A5 V6 tdi Quattro

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #33
        Se vaan nousee nyt ihan eri tahtiin kuin ennen..mut tosiaan se hetkellinen kulutus näyttää nollaa. No pitää seurata. Onko ne maffin opitut arvot syytä nollata...nyt jo n. 100 kilsaa ajettu.

        Comment

        • aku1979
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2015
          • 1152
          • Helsinki

          #34
          Auto on nyt ollut ihan hyvä maffin ja laatikon öljyjen vaihdon jälkeen. Yksi mikä mietityttää on se, että laatikko on kahdesti tehnyt niin, ettei veto ole lähtenyt kunnolla päälle eli luistanut vain. Molemmissa tapauksissa on tultu maantienopeudesta risteykseen ja sitten lähdetty taas lähes nollasta etenemään. Onko tuollainen satunnainen käytös normaalia kyseisessä laatikossa vai onko joku turbiinin etc. menossa? Voiko öljyä olla liian vähän?

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #35
            Originally posted by aku1979 View Post
            Auto on nyt ollut ihan hyvä maffin ja laatikon öljyjen vaihdon jälkeen. Yksi mikä mietityttää on se, että laatikko on kahdesti tehnyt niin, ettei veto ole lähtenyt kunnolla päälle eli luistanut vain. Molemmissa tapauksissa on tultu maantienopeudesta risteykseen ja sitten lähdetty taas lähes nollasta etenemään. Onko tuollainen satunnainen käytös normaalia kyseisessä laatikossa vai onko joku turbiinin etc. menossa? Voiko öljyä olla liian vähän?
            Kannattaa öljymäärä tarkistaa melko pian. Jos ei ole riittävästi niin varmasti löytyy vuotokin jostakin, joten sen korjaus sitten samalla...

            Comment

            • makeclick
              BTCF Member
              • Mar 2005
              • 268
              • Turku

              #36
              Tarkista et se auton lämmöt nousee 90 asteeseen!!!! Muuten menee DPF tukkeeseen. Turbo ulvoo helposti kylmänä ja jos se käy aina kylmänä niin nopeemmin se myös hajoo. Meillä oli vastaava ongelma turbo äänten kanssa ja termarihan se siellä oli rikki ja lämmöt nousi vaan 60 (kaikissa 2004 jälken olevissa diesel bemuissa tuntuu olevan, tai sitten törmään niihin vahingossa aina ja kaikissa ollut orkkis termarit...).

              Kun vaihdatutit lootaan ölpät jossain, toivotavasti tiedät mitä öljyä ne sinne tunki. On erittäin tarkka öljyistään, määrästä, sekä lämpötilasta jossa ne tarkastetaan.
              Harrastepaholainen 335d:
              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                #37
                Pitääpä kysellä mitä öljyä sinne laatikkoon laitettiin. Kumma kun ei kuitissa lukenut. Ensi keskiviikkona tarkastetaan onko mitään ilmeistä vikaa kuten öljynmäärä. Onkohan se kuinka tavanomaista, että moottoriöljynvaihdon jälkeen tietokone näyttää seuraavaa vaihtoa 2000 kilometriä aiemmin kuin ajomäärän perusteella? Uusilla ajettu nyt 4000 ja tietokone näyttää vaihtoa 24tkm kuluttua.

                Comment

                • makeclick
                  BTCF Member
                  • Mar 2005
                  • 268
                  • Turku

                  #38
                  Originally posted by aku1979 View Post
                  Pitääpä kysellä mitä öljyä sinne laatikkoon laitettiin. Kumma kun ei kuitissa lukenut. Ensi keskiviikkona tarkastetaan onko mitään ilmeistä vikaa kuten öljynmäärä. Onkohan se kuinka tavanomaista, että moottoriöljynvaihdon jälkeen tietokone näyttää seuraavaa vaihtoa 2000 kilometriä aiemmin kuin ajomäärän perusteella? Uusilla ajettu nyt 4000 ja tietokone näyttää vaihtoa 24tkm kuluttua.
                  Jos olen ymmärtänyt oikein, nämä e90 sarjalaiset tulkitsee öjyn laadusta tuon (jokin lisäine) kilometrilukeman + lyhentää sitä sen mukaan kun se huononee / aika. Eli voi jäädä pidemmäksi aikaa samaan kohtaankin. Sitten riippuu vaihtoväli, jos olet vaihtanut "liian ajoissa" niin se voi olla ettei seuraavaa tarvitse suorittaa niin aikasin.

                  Mulla on tehny:
                  Castrol 33000km
                  Mobil 1 esp 40000km
                  Motox 5w30 30000 - 38000km
                  viime castrol tais mennä kans lähemmäs 40tkm

                  Ite oon kyl vaihtanut 20-25tkm välein.
                  Harrastepaholainen 335d:
                  Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                  Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #39
                    Aivan. Ajattelin pitää sen 15tkm kun aiemmat omistajat ovat tässä kohtaa vaihtaneet. Omilla ajoilla se tarkoittaa kerran vuoteen eli ihan ok.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by aku1979 View Post
                      Auto on nyt ollut ihan hyvä maffin ja laatikon öljyjen vaihdon jälkeen. Yksi mikä mietityttää on se, että laatikko on kahdesti tehnyt niin, ettei veto ole lähtenyt kunnolla päälle eli luistanut vain. Molemmissa tapauksissa on tultu maantienopeudesta risteykseen ja sitten lähdetty taas lähes nollasta etenemään. Onko tuollainen satunnainen käytös normaalia kyseisessä laatikossa vai onko joku turbiinin etc. menossa? Voiko öljyä olla liian vähän?
                      Ei, ei ole normaalia vaan nyt on taas kerran laatikon öljyjen vaihdossa sössitty laadun tai todennäköisesti määrän kanssa. tästä muodostuu hyvin nopeasti ihan todellinen ongelma jos asiaa ei korjata.

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        #41
                        Toivottavasti ei ole ryssitty. Pajan tyypit kävivät testaamassa autoa ja yrittivät toistaa ongelmaa vastaavilla kiemuroilla. Luistoa ei kuitenkaan saatu toistumaan ja heidän mielestään vaihteisto toimii erinomaisesti. Myös öljynmäärä oli oikea. En ole itsekään kokenut tuota kuin sen kaksi kertaa about kahden kolmen kuukauden sisään. Kyllä harmittaa jos siellä on jotain piilevää kun takuukin loppuu n. kahden kuukauden päästä. Mietin, että olenko voinut jotenkin sössiä esim. vaihtamalla manuaalisesta vaihtamisesta D:lle.

                        Comment

                        • makeclick
                          BTCF Member
                          • Mar 2005
                          • 268
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by aku1979 View Post
                          Toivottavasti ei ole ryssitty. Pajan tyypit kävivät testaamassa autoa ja yrittivät toistaa ongelmaa vastaavilla kiemuroilla. Luistoa ei kuitenkaan saatu toistumaan ja heidän mielestään vaihteisto toimii erinomaisesti. Myös öljynmäärä oli oikea. En ole itsekään kokenut tuota kuin sen kaksi kertaa about kahden kolmen kuukauden sisään. Kyllä harmittaa jos siellä on jotain piilevää kun takuukin loppuu n. kahden kuukauden päästä. Mietin, että olenko voinut jotenkin sössiä esim. vaihtamalla manuaalisesta vaihtamisesta D:lle.
                          Kysyitkö niiltä, että mitä ölppää ne edes laitto? Itse en laittaisi muuta kun ZF omaa ölppää tai bmw:n omaa tai bmw suosittelemaa shelliä.

                          Vaihdelaatikko luistattaa kylmällä/kylmänä, jotta oikea lämpö nousisi nopeammin. Muuten ei ainakaan manuaali tilassa luistoa ole. Ainakaan omassa. Forssassa oli jokin liike josta suht edukkaasti sai kanisteroitua ZF öljyä suht halvalla ja järkevillä postilla kotiin. Googlesta löytyy.
                          Harrastepaholainen 335d:
                          Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                          Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #43
                            Originally posted by makeclick View Post
                            Kysyitkö niiltä, että mitä ölppää ne edes laitto? Itse en laittaisi muuta kun ZF omaa ölppää tai bmw:n omaa tai bmw suosittelemaa shelliä.

                            Vaihdelaatikko luistattaa kylmällä/kylmänä, jotta oikea lämpö nousisi nopeammin. Muuten ei ainakaan manuaali tilassa luistoa ole. Ainakaan omassa. Forssassa oli jokin liike josta suht edukkaasti sai kanisteroitua ZF öljyä suht halvalla ja järkevillä postilla kotiin. Googlesta löytyy.
                            Ravenolin 6hp fluid öljyt ovat ok myös ja Duradrive MV ATF, Febin tolle laatikolle sopiva tyyppi myös eli kaikilla speksatuilla öljyillä tuo kyllä taatusti toimii KUNHAN sinne on vaihdettu koko sisältö samaa öljyä huuhtelumenetelmällä ja lopullinen täyttömäärä on oikea. Kahta eri öljytyyppiä sotkemalla voi saada omituista käytöstä laatikolle lähinnä kylmänä. Adaptaationollauksen jälkeen tulee suorittaa myös oikeaoppinen sopeutusajo, muuten nollauksesta on enemmän harmia kuin hyötyä.

                            Tuossa on sopeutusajon ohjeet englanniksi, en jaksa tässä yhteydessä alkaa niitä kääntämään:

                            Moderately drive the vehicle to the transmission oil operating state temperature reaches at least 60°C

                            2. Now select 5th gear using tip mode while driving about 50-55mph

                            3. Drive the car constantly at this speed for at least 3 miles.

                            4. It is essential that the road surface is level!

                            5. After 3 miles accelerate car to 70mph and then let it roll out to 45 mph without using the brake.

                            6. Now select 6th gear using tip mode while driving about 60 mph.

                            7. Drive the car constantly at this speed for at least 3 miles.
                            8. It is essential that the road surface is level!

                            9. After 3 miles accelerate car to 70mph and then let it roll out to 40 mph without using the brake.

                            Repeat the procedure 6 times.

                            Comment

                            • aku1979
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2015
                              • 1152
                              • Helsinki

                              #44
                              Onko sellainen vanhan kellon tikityksen(nopeampi toki) kuuloinen ääni normaalia jostain siitä moottorin yläosasta kabiinin puoleisesta osasta? Tuskin on ?...lämpimänä voimistuu. En osaa oikein sanoa milloin se on alkanut vai onko ollut koko ajan läsnä. En löytänyt vastaavaa soundia googlella.

                              Comment

                              • mkkk
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2014
                                • 69
                                • kuusankoski

                                #45
                                330xda 05 vaihteisto öljyn tarkistus

                                Meni vähän väärään
                                Last edited by mkkk; 24-02-2016, 22:49.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎