Täällä tärinäpotilaaseen vaihdettiin tänään reaktiotankojen puslat (polyuretaaniset). Kaikki tärinät tipotiessään ja muutenkin muuttui ohjaustuntuma jämäkämmäksi ja napakammaksi.
Jarruttaako siis vakionoupeudensäädin myös jarruilla?? Luulin et on moottorijarrutus vaan.
Ja milloin ko. jarrutus tapahtuu?
Mulle (taas) uus asia.
Manuaali on svenskå...
Jarruttaako siis vakionoupeudensäädin myös jarruilla?? Luulin et on moottorijarrutus vaan.
Ja milloin ko. jarrutus tapahtuu?
Mulle (taas) uus asia.
Manuaali on svenskå...
Ei jarruta muissa kuin 6-pyttyisissä tietääkseni. Oma ei ainakaan jarruta yhtään.
Ei muuten oo tullu vielä mitää ruostetta noihin levyihin. Ja suorina ovat pysyneet...vielä. Tosin näin talvella ei oo pitoo, mut kyl ne tuli koeajettua kesällä.
Suolaakin ovat saaneet jo hetken aikaa täällä länsirannikon syvissä hangissa...
On se vaan ihmeellinen tuo jarruttaessa täristäminen. Niin ihmeellinen, että tuli nyt takaisin. Olisikohan sillä ollu jo ikävä ollessaan poissa reippaat puoli vuotta .
Edellisen kesän päätteeksi kävin kaikki satulat läpi, vaihdoin jarrulevyt + palat, liukutapit ja niiden kumit etc... niin eteen kuin taaksekin ja silloin tärinät lakkasivat. Talvi meni nastakumeilla todella hienosti. Nyt kun vaihdoin takaisin kesäkumit, niin jarrutärinät alkoivat samantein hiljalleen. Ei pahaa tärinää, mutta sen verran, että sen huomaa. Vanteet ovat silmämääräisesti suorat. Mikä näitä oikein vaivaa? Näemmä tarvitsee huoltaa jarrut niin syksyllä kuin keväälläkin :think. Kunhan saan uudet tasapainotetut renkaat taakse, niin täytyypä tunnustella asiaa uudelleen. Sitä ennen en aukaise jarruja.
Last edited by Lunza; 09-04-2016, 12:08.
Reason: lisäys
On se vaan ihmeellinen tuo jarruttaessa täristäminen. Niin ihmeellinen, että tuli nyt takaisin. Olisikohan sillä ollu jo ikävä ollessaan poissa reippaat puoli vuotta .
Edellisen kesän päätteeksi kävin kaikki satulat läpi, vaihdoin jarrulevyt + palat, liukutapit ja niiden kumit etc... niin eteen kuin taaksekin ja silloin tärinät lakkasivat. Talvi meni nastakumeilla todella hienosti. Nyt kun vaihdoin takaisin kesäkumit, niin jarrutärinät alkoivat samantein hiljalleen. Ei pahaa tärinää, mutta sen verran, että sen huomaa. Vanteet ovat silmämääräisesti suorat. Mikä näitä oikein vaivaa? Näemmä tarvitsee huoltaa jarrut niin syksyllä kuin keväälläkin :think. Kunhan saan uudet tasapainotetut renkaat taakse, niin täytyypä tunnustella asiaa uudelleen. Sitä ennen en aukaise jarruja.
Suurella todennäköisyydellä olet ajanut kesäpyörillä johonkin monttuun ja siitä on todennäköisesti aiheutunut toiseen etuvanteeseen pieni painauma. Normaaliajossa et huomaa mitään vikaa mutta, kun jarrutuksessa painopiste siirtyy enemmän etupyörille, rengas antaa painauman kohdalla periksi. Tästä syntyy tärinää. Painauma voi olla aivan yhtä hyvin sisä- tai ulkokehällä.
Asia selviää, kun viet pyörät tasapainotuskoneeseen ja katsot onko vanteen ulko- tai sisäkehällä heittoa. Silmämääräisesti pyörät autossa kiinni et pientä painaumaa huomaa.
Kiitokset vinkistä . Nämä pk-seudun tiet ovat kyllä niin ruvella ja kuoppia täysi, että ihmettelen ettei sen kummempia ole autolle sattunut. Pitäisi vaan ottaa arkivapaa, että ehtisi johonkin rengasliikkeeseen. No, eiköhän se tästä vielä lutviudu .
Vuoden vanhat SWAG-merkkiset (made in Germany) takajarrulevyt olivat tärinän aiheuttajat. Normi 80km/h nopeudesta jarrutettaessa ei mitään oireita, mutta kun vauhtia oli 120km/h ja siitä kevyesti jarrutti, niin tärinät alkoivat. Vaikka kuinka itselleni lupasin, että jarruja en roplaile ennen kuin saan uudet renkaat taakse, niin nyt kun on kuitenkin uudet levyt jo paikallaan. Jarrutuskin on nyt kuin uudella autolla . Samalla kun takapää oli auki niin puhdistin ja rasvasin satulatkin.
Renkaista sen verran, että eipä tuota haettua kokoa (255/35R18) oikein löydy kohtuuhintaisena rengasliikkeistä. Ääripäitä löytyy, jos sattuu olemaan hyllyssä. Enimmäkseen tarjottiin kiinan muovikumeja. Niinpä sitten tilasin netistä taakse uudet Goodyearin kumit. Mielenkiintoista tässä on se, kuinka tuo netissä luvattu 4-6 vrk:n toimitusaika pätee.
Tässä vaiheessa meinasin laittaa auton vaihtoon muttä päätin vielä sijottaa ATE:n (orig.merkki) powerdisceihin ja keraamisiin paloihin. Vapina ollut nyt yli 10tkm nyt poissa eikä noi ollut edes jostain autonvaraosat24:sta kalliit.
Mistä tämä tieto, että ATE on orig. merkki? En epäile vaan haluaisin vaan varmuuden tähän väittämään, ennen kun tilailen.
Itsellä tärisyttänyt nyt viime päivinä enemmän kuin häiritsevästi. Tilaukseen tarkoitus laittaa levyt, kysymys kuuluukin: Aten norm. levyt vai Zimmermanin reijitetyt? hinnaltaan samaa luokkaa. Mitä paloja porukka suosittelee?
Autona 335d e92
// Toyota Supra MKIV 6spd single -97, BMW E92 335d -08, Volvo 240 x2 , Yamaha R1 2008 //
Itsellä tärisyttänyt nyt viime päivinä enemmän kuin häiritsevästi. Tilaukseen tarkoitus laittaa levyt, kysymys kuuluukin: Aten norm. levyt vai Zimmermanin reijitetyt? hinnaltaan samaa luokkaa. Mitä paloja porukka suosittelee?
Autona 335d e92
Palojen valinta riippuu pitkälti siitä, että minkälaiset palat haluat. Mikäli haluat saman tuntuman kun orkkis paloilla, niin sitten kannattaa ostaa ate/jurid tms palat. Mikäli haluat vähän pölyävät, niin itse olen tykännyt aten ceramic paloista. Pölyävät todella vähän ja pölyä on hyvin vaaleaa, joten se ei juuri näy. Radalle taas on omat palansa jne. Rei'itetyt levyt halkeavat helpommin kuin normaalit. Toki, jos tykkää niiden ulkonäöstä, niin voi sellaiset laittaa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment