Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 täryttää jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    #61
    Mulla täristys, joskin aika paha, johtui huonosta reaktiotangosta.

    Comment

    • Kimmo-R
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 400
      • Tampere

      #62
      Originally posted by meboosta View Post
      Itsellä tärisyttänyt nyt viime päivinä enemmän kuin häiritsevästi. Tilaukseen tarkoitus laittaa levyt, kysymys kuuluukin: Aten norm. levyt vai Zimmermanin reijitetyt? hinnaltaan samaa luokkaa. Mitä paloja porukka suosittelee?

      Autona 335d e92
      Tossahan tota juttua aiempana. 100t tärinöitten kanssa ajaneena, 2x scmiedmanin tarvike, sitten zimmermannin reikäset ja aina alko täristään. Nyt 50t ATE:n levyillä ja keraamisilla paloilla ilman tärinöitä. Keraamiset siks ettei vanteet mustana. Mielellään maksoin muutaman kympin enempi että vältty kuukasittaiselta jynssäämiseltä.
      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
      --Audiokit.fi--
      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
      BMW i4 M50 Supercharged -23
      BMW i3 60Ah -14

      Comment

      • teko
        Bimmer Rookie
        • Oct 2012
        • 45
        • Helsinki

        #63
        Ei helvetti, että nää tärinät ärsyttää. Edellisessä X3:ssa ratti alkoi täristämään ja se loppui etujarrulevyjen vaihdolla (tuolla X3-puolella ollaan muuten sitä mieltä, että tärinät ei varmasti johdu jarrulevyistä )

        Auto vaihtui E90 325 sedaniin. Huomasin vähän ajan päästä, että ratti täristää. Vaihdoin etujarrulevyt ja tärinä loppui. Vein auton katsastukseen heti levyjen vaihdon jälkeen ja sanoin katsastusmiehelle, jos voi tsekkaa kaikki puslat, kun ratti on tärissyt jarruttaessa. Mitään vikaa ei löytynyt. Hän sanoi, että jos ratti tärisee jarruttaessa, niin vika on levyissä. Jos alkaa hakemaan jarruttaessa, niin sitten vika on jossain puslassa/muualla.

        Nyt 10tkm myöhemmin ystävämme ratin tärinä on taas palautunut. Huomasin eilen, että kello oikein helisee kädessä, kun jarruttaa. Alle 60km/h ei täristä. 80-100km/h vähäistä tärinää. Yli 100km/h vispaa niin perkeleesti.

        Uskon edelleen, että vika on jarrulevyissä, koska vaihdoin tilalle silloin 10tkm sitten Schiedmanin halpislevyt. Luin täältä, että muillakin on ollut niistä huonoja kokemuksia. Pitää varmaan laittaa paremmat levyt/palat tilaukseen (sellaiset joita porukka on tässä threadissa suositellut), jollei kellään ole muuta ideaa mistä tärinä voisi taas johtua?

        Comment

        • Tome
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 548
          • Joensuu

          #64
          Yleensä jarrutärinät pysyy poissa siihen asti kun levyn pinnat lasittuvat ja palaavat sitten. Se että levyt lasittuvat johtuu yleensä jumittavista jarrupaloista/satulasta. Aina kun laitetaan uudet levyt ja palat niin napojen tasopinnat on hiottava kiiltäviksi ja viilattava palojen carrierit että palat liikkuvat helposti. Jos näin ei tehdä voi paskaisista navoista ja/tai jumittavien satuloiden takia levy kulua epäkeskeiseksi --> tärinää.

          Toinen mikä aiheuttaa jarrutärinää varsinkin kovemmasta vauhdista on löysät reaktiotankojen puslat.

          Comment

          • aku1979
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2015
            • 1152
            • Helsinki

            #65
            Originally posted by Tome View Post
            Yleensä jarrutärinät pysyy poissa siihen asti kun levyn pinnat lasittuvat ja palaavat sitten. Se että levyt lasittuvat johtuu yleensä jumittavista jarrupaloista/satulasta. Aina kun laitetaan uudet levyt ja palat niin napojen tasopinnat on hiottava kiiltäviksi ja viilattava palojen carrierit että palat liikkuvat helposti. Jos näin ei tehdä voi paskaisista navoista ja/tai jumittavien satuloiden takia levy kulua epäkeskeiseksi --> tärinää.

            Toinen mikä aiheuttaa jarrutärinää varsinkin kovemmasta vauhdista on löysät reaktiotankojen puslat.
            Näin mulla ainakin...

            Comment

            • Jani_88
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 367
              • jkl

              #66
              Käy joltain konttorilta teko kysymässä, voivatko kokeilla dynamometrillä jarruja (jotkut ottaa tästä muutaman euron, läheskään kaikki ei). Kun pitää rullilla tasaista jarruvoimaa, vaikka 2kn, niin kyllä rullilla käy ilmi onko levyissä kieroutta vai ei.

              Sitten vaihtaa ne reaktiotankojen puslat..

              Comment

              • teko
                Bimmer Rookie
                • Oct 2012
                • 45
                • Helsinki

                #67
                Jos nuo puslat menee vaihtoon, niin varmistetaan nyt vielä, että onko reaktiotangon pusla osa numero 10?

                Comment

                • baier4ever
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 560
                  • Jurva

                  #68
                  Originally posted by teko View Post
                  Jos nuo puslat menee vaihtoon, niin varmistetaan nyt vielä, että onko reaktiotangon pusla osa numero 10?

                  https://www.google.fi/search?q=31126...EpMXzNVdbOM%3A

                  On
                  Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                  Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                  Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                  ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                  E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                  Comment

                  • Jacques
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 573
                    • pk

                    #69
                    Originally posted by teko View Post
                    Uskon edelleen, että vika on jarrulevyissä, koska vaihdoin tilalle silloin 10tkm sitten Schiedmanin halpislevyt. Luin täältä, että muillakin on ollut niistä huonoja kokemuksia. Pitää varmaan laittaa paremmat levyt/palat tilaukseen (sellaiset joita porukka on tässä threadissa suositellut), jollei kellään ole muuta ideaa mistä tärinä voisi taas johtua?
                    Aikanaan tuli taisteltua saman jarrutärinän kanssa. Schiedmannin halpislevyjä vaihtelin myös eteen pari setit ja molemmat kestivät 5-10tkm kunnes tärinät palasivat.
                    Lopulta sain kohtuulliseen hintaan orkkislevyt ja palat, niillä tuli ajettua 50+tkm ilman tärinöitä, eikä seuraavakaan omistaja niistä tullut mainitsemaan.
                    G30 540i
                    F32 435d

                    Comment

                    • Rikardo
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 715
                      • Karkkila

                      #70
                      Originally posted by Jacques View Post
                      Aikanaan tuli taisteltua saman jarrutärinän kanssa. Schiedmannin halpislevyjä vaihtelin myös eteen pari setit ja molemmat kestivät 5-10tkm kunnes tärinät palasivat.
                      Lopulta sain kohtuulliseen hintaan orkkislevyt ja palat, niillä tuli ajettua 50+tkm ilman tärinöitä, eikä seuraavakaan omistaja niistä tullut mainitsemaan.
                      Jahas, just viikko sitten vaihtelin kans nuo Schmiedmanin levyt. Minun ajoilla saanee sitten vuoden vaihteen tietämillä nauttia taas täristyksistä
                      ex:TitanSilber E60 530xda M-Sport
                      ex:TitanSilber E91 330da
                      -Karkkila Connection-

                      Comment

                      • TeemuT
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 329
                        • Muhos

                        #71
                        Tärinöiden kanssa myös taistelua kävin ja vika oli eräissä tarvikepaloissa viimeksi. Ne alkoi täryyttää aina varsinkin kun ajoi rauhallisesti(=talvella), levyn pinta alkoi ihan mustua palamateriaalista.
                        Nyt toisen merkkiset palat ja levyt edelleen samat niin ovat ihan kiiltävä koko ajan...

                        Silloin tällöin kun vetäsi jossain kunnon jarrutukset niin että ohut savukiehkura nousi paloista niin taas toimi vähän aikaa
                        Ja koska silloin ei mikään tärissyt oli levyjen kierous pois suljettu aika helposti.
                        -TT-
                        F30 320d

                        Comment

                        • aku1979
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2015
                          • 1152
                          • Helsinki

                          #72
                          [QUOTE=teko;3803346]Jos nuo puslat menee vaihtoon, niin varmistetaan nyt vielä, että onko reaktiotangon pusla osa numero 10

                          Millasella prässillä onnistuu puslienvaihdot?

                          Comment

                          • teko
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 45
                            • Helsinki

                            #73
                            Originally posted by aku1979 View Post
                            Millasella prässillä onnistuu puslienvaihdot?
                            Tuossa näkyis millaisella prässillä joku on vaihtanut puslat:

                            Comment

                            • aku1979
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2015
                              • 1152
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by teko View Post
                              Tuossa näkyis millaisella prässillä joku on vaihtanut puslat:

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=291699
                              Ahaa eli onnistuis ilman prässiä, ulosvetäjällä...mielenkiintoista.

                              Comment

                              • Kouris
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2005
                                • 740

                                #75
                                Originally posted by aku1979 View Post
                                Ahaa eli onnistuis ilman prässiä, ulosvetäjällä...mielenkiintoista.
                                En tiedä paljon puslat maksaa mutta ei ole kallis koko varsikaan.

                                Joskus 2015 kesällä tilailin noita tuolta. Taisi olla alkup osanumerot näistä viilattu pois joten ainakin muotti saattaa olla sama millä originaalitkin tehdään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎