Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 BMS backend flash / Fläshäys BimmerBoost-softalla / MHD Flash

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jake2710
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 828

    #31
    Niin sulla oli laturi ei virtalähde. Tarttis olla kunnon virtalähde ohjelmapäivityksiin.

    Edit. Tällänen löytyy itseltä https://www.google.fi/search?q=sps+9...ed=0CAYQ_AUoAQ
    Last edited by jake2710; 04-06-2015, 08:17.

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2177
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by yarski View Post
      Noniin, tulipa sitten kokeiltua flashiä tänään ja todistettua että keskenjäänyt lukuoperaatio ei oo paha juttu. Vaikka lievän halvauksen aiheuttikin. Jo ecun luvussa on tiedossa sirkusohjelmaa - mittaristossa kaikki valot palaa ja vilkkuu, neulat heiluu ja välillä pyyhkimet villiintyy, konehuoneesta sirinääsurinaa. Kuulunee asiaan.
      Luku jäi kesken, akun kuva kojetaulussa (ei selvinnyt miksi jännite ei riittänyt ?) ... ja seuraavaksi "tolpan päällä" kuva... ei yhtään jännittänyt.
      Lähti se kayntiin kuitenkin... huh. Vikakoodehin jäi kaikennäköistä jotka tod.näk. johtui jännitteen putoamisesta vaikka yritettiin ladata kyllä...
      Auto toki toimii, jos luku jää vajaaksi, mutta tuota varmuuskopiota ei kannattane käyttää flashin modaamisen EU versioksi eikä ajaa takaisin sitä autoon. Näissä tapauksissa vasta pitäis ongelmia alkaa tlemaan.

      Eli kannattais lukea se vakio DME/ECU vaan uudestaan, niin että onnistuu ja sit vasta flashätä. Ja tietysti ennen flashäämistä olis kyllä hyvä keksiä miksi jännitteet tippui ettei ne tipahda kesken kirjoituksen. Voi säästyä monelta vaivalta.
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • yarski
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 312
        • Rauma

        #33
        Originally posted by jake2710 View Post
        Niin sulla oli laturi ei virtalähde. Tarttis olla kunnon virtalähde ohjelmapäivityksiin.

        Edit. Tällänen löytyy itseltä https://www.google.fi/search?q=sps+9...ed=0CAYQ_AUoAQ
        Ennenkin joltain kysynyt mutta en vastausta ymmärtänyt
        ... mitäs eroa niillä sitten oikein on. Laturilla ja virtalähteellä...
        G26 i4 M50 supercharged
        ex: F36 440i xdrive msport
        ex: E91 335 lci xdrive msport

        Comment

        • yarski
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 312
          • Rauma

          #34
          Originally posted by Veeksi View Post
          Auto toki toimii, jos luku jää vajaaksi, mutta tuota varmuuskopiota ei kannattane käyttää flashin modaamisen EU versioksi eikä ajaa takaisin sitä autoon. Näissä tapauksissa vasta pitäis ongelmia alkaa tlemaan.
          Eli kannattais lukea se vakio DME/ECU vaan uudestaan, niin että onnistuu ja sit vasta flashätä. Ja tietysti ennen flashäämistä olis kyllä hyvä keksiä miksi jännitteet tippui ettei ne tipahda kesken kirjoituksen. Voi säästyä monelta vaivalta.
          Ei voi käyttää kun ei siitä lukuyrityksestä edes jäänyt levylle mitään talteen. Taisi siinä bimmerboost-ohjelmassakin olla varoitus että älä käytä.
          Ohjelma tod.näk. ilmoittaa kun ecu on onnistuneesti luettu ?
          Yritän uudestaan kyllä vielä... kaapelia odotellessa
          G26 i4 M50 supercharged
          ex: F36 440i xdrive msport
          ex: E91 335 lci xdrive msport

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #35
            Originally posted by yarski View Post
            Ennenkin joltain kysynyt mutta en vastausta ymmärtänyt
            ... mitäs eroa niillä sitten oikein on. Laturilla ja virtalähteellä...
            Laturi antaa tasaisesti virtaa (A, amppeereita), mutta jännite vaihtelee. Virtalähde antaa tasaisen jännitteen, V, mutta virta vaihtelee tarpeen mukaan. Toki jännite pitäis mun käsittääkseni nousta, jos laturi antaa enemmän virtaa kuin auto kuluttaa. Latureita on vielä niin monen monituista sorttia. Joku ylläpitolaturi tai älylaturi antaa virtaa vieläpä niin vähän, että se ei jaksa millään opilla pitää jännitettä riittävänä (virtaa kuluu flassätessä enemmän). Riittävä jännite on flashätessä a ja o. Jos jännite menee liian matalaks, niin systeemit sammuvat.

            Molemmilla tavoilla voi onnistua, mutta virtalähteellä se on huomattavasti helpompaa ja muuttujia on vähemmän. Mitä nyt oon 4 kertaa nyt flashäilly niin näyttäis, että 30A virtalähde riittäisi mainiosti (en ole huomannut tuon oman 50A:sen koskaan syöttäneen yli 30A virtaa).

            Originally posted by yarski View Post
            Ei voi käyttää kun ei siitä lukuyrityksestä edes jäänyt levylle mitään talteen. Taisi siinä bimmerboost-ohjelmassakin olla varoitus että älä käytä.
            Ohjelma tod.näk. ilmoittaa kun ecu on onnistuneesti luettu ?
            Yritän uudestaan kyllä vielä... kaapelia odotellessa
            Kyllä ilmoittaa.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • yarski
              BTCF Member
              • Sep 2013
              • 312
              • Rauma

              #36
              Originally posted by Veeksi View Post
              Riittävä jännite on flashätessä a ja o. Jos jännite menee liian matalaks, niin systeemit sammuvat.
              Varmaan se matalaan jännitteeseen kaatui. Kojetaulussa oli tosiaan se akunkuva. Muuttuvana tekijänä myös samaan aikaan suoritettu bensapumpun vaihto... tulipa kokeiltua, uusi yritys myöhemmin...
              G26 i4 M50 supercharged
              ex: F36 440i xdrive msport
              ex: E91 335 lci xdrive msport

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #37
                Originally posted by Veeksi View Post
                Mitä nyt oon 4 kertaa nyt flashäilly niin näyttäis, että 30A virtalähde riittäisi mainiosti (en ole huomannut tuon oman 50A:sen koskaan syöttäneen yli 30A virtaa).
                Jos on akku kunnossa niin 30A riittää kyllä E9x-korissa. Isommissa koreissa runsailla varusteilla olevien autojen kanssa tuo on siinä rajoilla. F-sarjassa meneekin sitten jo välillä jopa 40A.

                Originally posted by yarski View Post
                Varmaan se matalaan jännitteeseen kaatui.
                100% varmuudella.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • JanskiAWD
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 192
                  • S:t Karins

                  #38
                  Löytyisikö täältä tietoa aihetta sivuavaan kysymykseen jonka laitoin toiseen ketjuun:

                  http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...9&postcount=94
                  e92 "330"xiA M-sport
                  Mini Cooper R50

                  Comment

                  • jake2710
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 828

                    #39
                    Eiköhän noissa aina virtalähdettä tarvita.

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2177
                      • Kuopio

                      #40
                      Nyt on tullut pientä uutta tähänkin asiaan.

                      Alkuperäiset flash-mapit ovat päivittyneet n. viikko sitten. Ne kannattanee päivittää autoonsa, MUTTA suurin uudistus on siinä, että nyt voit samalla päivittää kylmästartin mölinät/rallatukset/nykinät ym. pois.

                      Muutoin teet custom-flashin entisten ohjeiden mukaan, mutta lisäksi lataat yhden XDF:n täältä: https://github.com/dmacpro91/BMW-XDFs ("Download Zip" ...eivät toimi jos lataat yhden kerrallaan). Tarvitset siis sen entisenkin XDF:n ensimmäisiin muutoksiin, mutta siinä vaiheessa kun sinulla olisi ennen ollut oma_backend_flash.bin valmiina, niin avaatkin TunerProssa vielä tämän "Cold start"-XDF:n (XDF -> Select XDF). Vasemmalle avautuu erinimisiä taulukoita "Parameter Tree"-nimiseen ikkunaan. Itseltä löytyi alimpaa "Threshold of time after start for catalyst heating". Avaa se taulukko. Siellä on yleensä 2 sarakkeessa parilla/muutamalla rivillä lukema 65. Sarakkeita tai rivejä voi olla vähän eri määriä softasta riippuen. 65 tarkoittaa sitä, että tuo kylmäkäynnistys kestää 65 sekuntia. Jos haluat sen kokonaan pois niin muuta kaikki lukemat 0:ksi. Jos haluat että se kestää jotain muita sekuntimääriä niin laita sitten muita lukemia. Tämän jälkeen "Save Bin" tai "Save Bin As" ja olet valmis.

                      Itseltä hävis kaikki epämääräinen mekkala startatessa täysin. Olen äärimmäisen tyytyväinen. Lisäks noi uudet NGK:n iridium-tulpat vähän takelteli juuri tuossa kylmästartin aikana, niin sekin epätasainen käynti katosi. Vaikka onhan se moottori ihan yhtä kylmä edelleen startatessa, mutta fiksummin se vaan toimii ilman tuota.
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        #41
                        Eipä muuten taida näillä neuvoilla tulla uusimpien flashien ominaisuudet siihen omaan tekeleeseen. Eli ei hyödytä päivittää. Kylmästartin saa kyllä pois. Päivitän tähän pikkasen monimutkasemman tavan millä saa uusimpien BMS-flashien muutokset sekä kylmästartin poistamisen heti kun ehdin.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2177
                          • Kuopio

                          #42
                          Nyt. Kokemuksia muuten tuosta cold start fixistä. Toimii aivan järjettömän hyvin . Tykkään todella kovasti eikä ole ollut mitään ongelmia. Itsellä siis nyt polttoaineena jo vähän huonommin syttyvä E60-mix (eli olisko jotain 80% RE85:ttä). Ei ole käynnistykset seisonnan jälkeenkään pitkiä eikä käy hetkeäkään epätasaisesti. Minulla ei siis ole yhtään enää tuota catalyst heatingiä. Osa on kuulemma jättänyt siihen 3 tai 5 sekuntia just siksi, että starttais paremmin ja ei kävisi epätasaisesti, mutta ainakin minun tapauksessa 0 sekuntia toimii parhaiten. Kannattaa toki kokeilla muuttaa sitä suuntaan tai toiseen, jos ei pelaa toivotusti.

                          Mutta nyt siihen, miten saa noista uusimmista BMS BINeistä itselle räätälöidyn. Tässä on näköjään pieni epävarmuus tekijä sen suhteen mikä XDF kannattais valita. Toisaalta tuolta mistä saa noi cold start fix XDF:t, on varmasti aina uusimmat XDFt. Toisaalta N54techin Bimmerboost threadistä pitäisi järjen perusteella löytyä niin tuoreet kuin mitä BMS BINissä on käytetty. Täytyy vaan toivoa, että Terry on muistanut päivittää myös XDF:t kun niissä ei versionumeroita näy tai mitään muutakaan mikä viittaisi yhteensopivuuksin. Notepadilla löytyy kyllä päivämäärä milloin mikäkin XDF on saanut leimansa ja sillä perusteella Terryn viimeisin on kesäkuulta, vaikka uusin BIN on heinäkuulta. Toisaalta XDF:n ei tarviikaan muuttua vaikka BINiin on tullut uusia ominaisuuksia.

                          Ehkä "varman päälle" vetämistä on jos ottaa Terryn XDF:n ensimmäisiin muutoksiin ja sitten tuolta toisesta paikasta XDF:n kylmästartin fiksaukseen. Tällä hetkellä kokemusten mukaan tosin tämä jälkimmäinenkin systeemi toimii ihan oikein (voi käyttää siis ensimmäisiin muutoksiinkin). Ainakin tällä hetkellä.

                          Katso että sulla on se BMS BIN minkä haluat, oma orggis BIN ja sit noi molemmat XDF:t tai pelkkä cold start fix. Toimi kuten ekan viestin kustomointiohjeissa neuvotaan, MUTTA "Difference tool"-kohdassa kun olet valinnut kaikki rivit, niin rupea poistamaan sieltä (ctrl-näppäin pohjassa) seuraavat rivit:

                          Nämä rivit siis pitää poistaa valinnasta. Kaikkia rivejä tuskin löytyy, se ei haittaa.

                          Lisäfiksi tähän kohtaan on vielä poistaa myös kaikki "Torque request % (High)" ja "Torque request % (Low)" -rivit. Esim. E85 BMS softassa on aika reilusti kevennetty torque requestia eli kaasupolkimen eri asennoilla et pyydä ihan yhtä kovaa voimaa kuin vakiona. Se on monien mielestä saanut flashätyn auton tuntumaan jopa vähän laiskemmalta. Kaasupohjassa tietysti on lopputulos ollut sama. Tällä saat siis rajumman osakaasun.

                          Sit kun olet poistanut tarvittavat rivit, niin sama "Copy Selections from Right To Left".

                          Jos teit edellisen osan BMS XDF:llä niin nyt "Select XDF":stä se cold start fix XDF ja avaat "Parameter Tree":stä "Threshold of time after start for catalyst heating" ja laitat siihen kaikkiin "65" kohtiin sen sekuntimäärän mitä haluat. 0 tai enemmän. Ruksia perään, hyväksy muutokset ja "File" -> "Save Bin As" jne.
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • tnurmine
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 98
                            • Vantaa

                            #43
                            mistä ihmeestä saan selville, mitä tyyppiä tuo ECU on?
                            INPAsta ei tunnu löytyvän mistään?

                            Oletan, että tuo I8A0s (vm 10/2007)?

                            EDIT: xxx Tuohan selviää tietenkin niin, että TunerPro ohjelmassa tietenkin kartat
                            näytää päin helxxttiä, mikäli väärä XDF tiedosto valittu.

                            Erittäin kummallista tuossa MHD flasherissä on se, että sain oman flashin autosta luettua talteen
                            a) ilmaiseksi (lukeminen/backup ei ilmeisesti tarvitse lisenssiä)
                            b) ilman, että autoon laittoi sähköjä päälle ollenkaan (siis avaintakaan ei tarvinnut laittaa tuonne koloseen)

                            EDIT2:
                            Enpäs sittenkään saa noita binäärin karttoja näkymään TunerProssa oikein. Hexaeditorilla yritän vertailla ja
                            ainakin alkumetrit näyttäisi täsmäävän I8A0sn kanssa.
                            Parasta lienee kaivaa se virtalähde tähän kuitenkin. On se perhana, että tuo MHD fläsheri kuitenkin tunnin ja viisi minuuttia
                            luki 100% tuon fläshin ja ilmoitti, että "hyvin meni" ?!?!

                            No nyt kun tuo TunerPro tuli asennettua, niin eiköhän tuosta Veeksin ohjeiden perusteella saa oman fläshin kasattua (kunhan saa tuon originaalin ensin futaamaan).
                            Seuraavaksi sitten onkin jo helppoa ja nopeeta käydä jossain (esmes siellä turussapäin) fläshäämässä, kun on valmiiksi backup otettu, sekä fläshi muokattuna.

                            (tai sitten ostaa tuohon MHD Fläsheriin tuon lisenssin ja jonkun laturin...
                            ... niin eihän se cobbin accessporttikaan tartte mitään vehtaamista latureiden kanssa ?!?!)

                            thx
                            Last edited by tnurmine; 11-07-2015, 14:14.

                            Comment

                            • P3nari
                              Newbiemmer
                              • Apr 2015
                              • 7
                              • Pk-seutu

                              #44
                              Originally posted by tnurmine View Post
                              mistä ihmeestä saan selville, mitä tyyppiä tuo ECU on?
                              INPAsta ei tunnu löytyvän mistään?

                              Oletan, että tuo I8A0s (vm 10/2007)?

                              EDIT: eipäs olekkaan, vaan onkin INA0s. Tuohan selviää tietenkin niin, että TunerPro ohjelmassa tietenkin kartat
                              näytää päin helxxttiä, mikäli väärä XDF tiedosto valittu.

                              Erittäin kummallista tuossa MHD flasherissä on se, että sain oman flashin autosta luettua talteen
                              a) ilmaiseksi (lukeminen/backup ei ilmeisesti tarvitse lisenssiä)
                              b) ilman, että autoon laittoi sähköjä päälle ollenkaan (siis avaintakaan ei tarvinnut laittaa tuonne koloseen)
                              (jos joku epäilee, että luettu binääri ei kyllä varmaan ole kurantti , niin mielelläni voisin laittaa jollekkin tarkistettavaksi...)

                              No nyt kun tuo TunerPro tuli asennettua, niin eiköhän tuosta Veeksin ohjeiden perusteella saa oman fläshin kasattua.
                              Seuraavaksi sitten onkin jo helppoa ja nopeeta käydä jossain (esmes siellä turussapäin) fläshäämässä, kun on valmiiksi backup otettu, sekä fläshi muokattuna.

                              (tai sitten ostaa tuohon MHD Fläsheriin tuon lisenssin ja jonkun laturin... jaa mutta jos tuo luku onnistui, niin onnistuukohan kirjoituskin?
                              ... niin eihän se cobbin accessporttikaan tartte mitään vehtaamista latureiden kanssa ?!?!)

                              thx

                              MHD muodostaa backupin VIN perusteella ja siksi on aika nopeaa, näin olin jostain lukevinani.

                              Ensimmäisellä kerralla kirjoitus kestää sen 17 - 38 min riippuen ECU:sta, eli siinä kannattaa olla laturi. Itselläni oli "vain" 8A laturi ja bensapumpun sulake pois. Myöhemmät kirjoitukset meneekin sitte 1-2 minuutissa ja niitä olen kyllä tehnyt ilman laturia useasti.

                              Suosittelen kyllä tuota MHD softaa, mitään ongelmia ei sen kanssa ole ollut.
                              335ia

                              Comment

                              • tnurmine
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2012
                                • 98
                                • Vantaa

                                #45
                                Hieman herättää hämmennystä nyt tämä MHD Fläshin tekemä backup image.

                                Kaikkee tavaraa siellä tuntuisi olevan kyllä.
                                Esim mulla Fuel MAP (bank1) alkaa osoitteesta 65d20. Kartta näkyy oikein, kun editoin noita XDF parametreja siten, että se näyttää sen tuosta osoitteesta.

                                Mutta miksei missään valmiissa XDF tiedostossa sitten ole noi karttojen (ja sarakkeiden) muistiosoitteet sillain, että se menisi yksiin tämän oman binäärini kanssa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎