Fin-turbolla vaihdatin turbon ja ihan putkeen meni. Ahtoputki vaihdettiin pari viikkoa myöhemmin ja sekin meni lopulta putkeen, todella tiukasti istuu. Ja DPF on siellä auton alla paikallaan, eikä näytä siltä että olisi tyhjennetty. Ahtovuodolta se vaikuttaa, mutta ei mitään hajua mistä ahtovuoto voisi tulla.
Harmittaa todella paljon koska olen ajanut autolla oston jälkeen 2 kuukaudessa jo 17tkm eikä auto missään vaiheessa ole ottanut alle 10 sekuntia 0-100.
Eikö Fin-turbolla osanneet sanoa mitään mistä ongelma voisi johtua? He ovat erikoistuneet turboihin, niin luulisi heillä olevan taitoa ratkaista tälläiset ongelmat. Onko tietoa onko autoon vaihdettu virisofta? Mikäli on, niin onkohan sieltä softasta poistettu nyt paljon vikakoodeja, joka sitten vaikeuttaa vian selvittämistä. Näihin liittyen löytyy juttua esim. täältä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=349523
Lainaus tuosta keskustelusta:
Tässäpä ihan esimerkki, 30d ja perusviri + dpf pois. Vikakooditaulukosta on varmuuden vuoksi poistettu noin pari sataa koodia. Poistaminen on todellakin tehty niin että on vain pyyhitty tietty pätkä taulukkoa nollille, välittämättä siitä mitä lopulta poistuu.
Puuttuu muun muassa: Input Air Flow Control, Rail Pressure Sensor - Short Circuit to B+ ja B-, Rail Pressure Sensor - Max for Compensation ja Min for Compensation, MIL ON, Intake Air Temperature Sensor, DDE Main Relay is Switching too Late or too Early, Power Supply, Raise Pressure Pump - Plausibility - Overtemp of Output Stage, Atmospheric Pressure Sensor DDE, Boost Pressure Sensor, Lambdan kaikki koodit, kaikki hehkuihin liittyvät koodit, Oil Pressure Indicator Lamp, kaikki määrän- ja paineensäätimien koodit, Boost Air Temperature Sensor, kaasuläpän koodit, kaikki suuttimien koodit, Rail Pressure not Plausible, Rail Pressure Sensor - Plausibility -Pressure too High ja too Low. Toki kaikkea muutakin kun koodeja puutuu yli 200.
Vasemmalla alkuperäinen ja oikealla modattu, yksi tavu edustaa yhtä tai muutamaa koodia:
Tämä softa on sitten jonkun ulkomaan sankarin tekele.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Eikö Fin-turbolla osanneet sanoa mitään mistä ongelma voisi johtua? He ovat erikoistuneet turboihin, niin luulisi heillä olevan taitoa ratkaista tälläiset ongelmat. Onko tietoa onko autoon vaihdettu virisofta? Mikäli on, niin onkohan sieltä softasta poistettu nyt paljon vikakoodeja, joka sitten vaikeuttaa vian selvittämistä. Näihin liittyen löytyy juttua esim. täältä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=349523
Lainaus tuosta keskustelusta:
Ei ne sanonu mitään siellä fin-turbolla. Arvelivat vaan että tehoja kurittaa niin paljon tuo DPF... Pitää sinnekin soitella ja vähän kysellä että on teillä vaihdettu ahdin ja putki, mutta viat ei ole korjaantunut. Onkohan mitään takuuta työlle..
Ja laakkosella tuli käytettyä piuhan päässä auton oston jälkeen niin siellä sanoivat että autossa ei ole bemarin alkuperäinen ohjelma. Mutta eivät varmaksi osanneet sanoa oliko lastua.
Onnistuuko jos käytän autoa AJtechilla, niin laittaako hän oikean softan josta ei ole liikaa vikakoodeja pyyhitty, vai pitääkö laittaa alkuperäinen softa, ja sitten vasta sen jälkeen AJtechille?
Kannattaisi ajaa se vakiosofta sinne sisään ja korjata auto, kun selvästi joku tai useampi vika vielä on. Varmastikin helpompi selvittää vikaa vakiosoftalla, verrattuna johonkin josta mahdollisesti paljon poistettu tavaraa pois.
Sitten kun auto kunnossa, niin sen jälkeen vasta sinne AJ:lle. Ei sinne kannata rikkinäisellä autolla mennä, vaikka varmaan aika paljon pystyy myös siellä korjaamaan tai vaihtamaan rikkinäistä palikkaa uuteen.
Merkkarilla vakiosaofta sisään (eli samalla tulee softien päivitys) ja sen jälkeen testaamaan että miten auto toimii -> vikakoodit lukuun. Tämän jälkeen pakkopolttoa päälle jos ei lähde automaattisesti ja toivomaan että dpf on ehjä. Tän jälkeen sitte tarvittaessa aj-techille. Nythän voi olla, että dpf on poistettu softasta mutta jätetty fyysisesti paikoilleen, seurauksena dpf aivan tukossa/halki yms. Näistä johtuen ihan saatanalliset vastapaineet -> mikään ei toimi ja saattais selittää suuren osan oireista.
Edit: semmonen juttu pisti vielä silmään että vikakoodeissa ei ole mitään mainintaa dpf:stä tai regeneroinnista vaikka noilla oireilla niitä pitäis olla repullinen... Tukisi kyllä sitä että poltot on poistettu softasta :think
Itse epäilisin tässä kohden, että viritys on tehty ehkä oikein, mutta kun laitettu auto myyntiin, niin dpf laitettu fyysisesti paikalleen ja ongelmat alkaneet pikku hiljaa. Olihan tässä takaperin niitä juttuja että dpf aletaan tutkia katsastuksissa. :think
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Kannattaisi ajaa se vakiosofta sinne sisään ja korjata auto, kun selvästi joku tai useampi vika vielä on. Varmastikin helpompi selvittää vikaa vakiosoftalla, verrattuna johonkin josta mahdollisesti paljon poistettu tavaraa pois.
Sitten kun auto kunnossa, niin sen jälkeen vasta sinne AJ:lle. Ei sinne kannata rikkinäisellä autolla mennä, vaikka varmaan aika paljon pystyy myös siellä korjaamaan tai vaihtamaan rikkinäistä palikkaa uuteen.
Juttelin tänään edellisen (suomalaisen) omistajan kanssa ja sanoi että hällä auto on toiminu hyvin eikä oo huomannu mitään. DPF oli kuulemma hällä tukossa mutta korjautui ajamalla. Hän ei autoa ole lastuttanut, mutta luultavasti saksan päässä on lastutettu oireiden ja kommenttien perusteella.
Merkkarilla vakiosaofta sisään (eli samalla tulee softien päivitys) ja sen jälkeen testaamaan että miten auto toimii -> vikakoodit lukuun. Tämän jälkeen pakkopolttoa päälle jos ei lähde automaattisesti ja toivomaan että dpf on ehjä. Tän jälkeen sitte tarvittaessa aj-techille. Nythän voi olla, että dpf on poistettu softasta mutta jätetty fyysisesti paikoilleen, seurauksena dpf aivan tukossa/halki yms. Näistä johtuen ihan saatanalliset vastapaineet -> mikään ei toimi ja saattais selittää suuren osan oireista.
Edit: semmonen juttu pisti vielä silmään että vikakoodeissa ei ole mitään mainintaa dpf:stä tai regeneroinnista vaikka noilla oireilla niitä pitäis olla repullinen... Tukisi kyllä sitä että poltot on poistettu softasta :think
Samaa on tässä epäilty muidenkin kanssa. Pitääpä tosiaan tehdä näin, tämähän ei vielä niin iso toimenpide ole. Suunnitelmissa on kyllä ollut poistaa/tyhjentää dpf AJtechilla ja EGR ohjelmoida pois samalla.
Itse epäilisin tässä kohden, että viritys on tehty ehkä oikein, mutta kun laitettu auto myyntiin, niin dpf laitettu fyysisesti paikalleen ja ongelmat alkaneet pikku hiljaa. Olihan tässä takaperin niitä juttuja että dpf aletaan tutkia katsastuksissa. :think
Edellinen omistaja ei ole lastuttanut tai ottanut/laittanut dpf paikalleen. Luultavasti on näin tehty saksan päässä, mutta se ei selitä miksi edellisellä omistajalla sitten on omien sanojensa mukaan toiminut auto hyvin.
Kuten edellä sanottu, niin itsekkin melkein lähtisin liikkeelle siitä, että vakiosofta sisään. Mulla onnistuu tuo vakiosoftan laitto autoon. Toki samalla voi päivittää kaikki auton softatkin. Kyllähän se AJ:lla on helpompi tehdä uusi softa, kun siellä on vakio sisällä. Tosin voi olla, että AJ:ltä löytyykin vakiosofta, jonka pohjalle tekee sitten softan.
Kuten jo edellä todettiin, niin tukkoisen DPF:n pitäisi antaa vikakoodia. Toki, jos koodit on virisoftasta poistettu, niin eihän niitä silloin tule.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Kuten edellä sanottu, niin itsekkin melkein lähtisin liikkeelle siitä, että vakiosofta sisään. Mulla onnistuu tuo vakiosoftan laitto autoon. Toki samalla voi päivittää kaikki auton softatkin. Kyllähän se AJ:lla on helpompi tehdä uusi softa, kun siellä on vakio sisällä. Tosin voi olla, että AJ:ltä löytyykin vakiosofta, jonka pohjalle tekee sitten softan.
Kuten jo edellä todettiin, niin tukkoisen DPF:n pitäisi antaa vikakoodia. Toki, jos koodit on virisoftasta poistettu, niin eihän niitä silloin tule.
Ai sieki pystyt sen laittamaan sisään? Kerkesin jo varata ryöväreille ajan, eli laakkoselle. 160€ pyytävät siitä vakiosoftasta. Ja pelottelivat että moottorinohjausyksikkö voi mennä pillun päreiksi, mutta ei ole varmaa.
Ai sieki pystyt sen laittamaan sisään? Kerkesin jo varata ryöväreille ajan, eli laakkoselle. 160€ pyytävät siitä vakiosoftasta. Ja pelottelivat että moottorinohjausyksikkö voi mennä pillun päreiksi, mutta ei ole varmaa.
PS. Pistin sulle viestiä!
Ei se DDE siitä miksikään mene jos on tähänkin asti pelittänyt. Jos on edes lähes oikein tuo oleva softa laitettu sisään niin menee suoraan OBD-portin kautta eikä boksia tartte edes avata.
Luulen että ovat tarkoittaneet sitä, että jos DDE on "lastutettu", eli sisällä oleva piiri on fyysisesti vaihdettu, kuten vanhemmissa e-sarjalaisissa joutuu tekemään, saattaisi fläshäyksen kanssa tulla ongelmia.
Joka tapauksessa, niin koomiselta kuin se kuulostaakin, niin osaavan harrastajan tekemä fläshäys/ohjelmistojen päivitys voi olla jopa parempi vaihtoehto, koska softien "hienosäädölle" yms. jää paljon enemmän pelivaraa. Merkkarilla lyövät vaan uudet softat sisään, ja jos ongelmia tulee niin heidän ratkaisunsa on yleensä "ohjainyksikkö rikki, vaihtoon", vaikka monesti tilanne saadaan vielä pelastettua kun on oikeat laitteet ja oikea kaveri hommaa hoitamassa.
Ja hinta on VARMASTI halvempi kuin merkkarilla
Last edited by JP-76; 18-08-2016, 14:52.
Reason: Korjattu asiavirhe tekstistä.
Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Ai sieki pystyt sen laittamaan sisään? Kerkesin jo varata ryöväreille ajan, eli laakkoselle. 160€ pyytävät siitä vakiosoftasta. Ja pelottelivat että moottorinohjausyksikkö voi mennä pillun päreiksi, mutta ei ole varmaa.
PS. Pistin sulle viestiä!
Joo kyllä onnistuu. Ei ole pitkään kun päivitin e91 LCI:n softat. No jo alkaa olemaan hinnat kohdallaan marmorilla. No ainahan päivityksessä voi jotain hajota/mennä sekaisin. Aivan kuten tietokoneen softan päivityksessäkin. Nämä autothan sisältää pieniä tietokoneita repullisen. Tosin harvoin näissä päivityksissä mitään hajoaa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Marmorilta tuntuu olevan yleinen mantra näissä päivitysasioissa se että kerrotaan asiakkaalle worstcase tapaus.
Pesevät kätensä tuolla sanomisella, jos jokin menee pieleen.
Ainakin kun minä vaihdatin puheohjauksen Saksasta englanniksi...
Marmori pelotteli, että pitää päivittää koko auton softat ja voi hajota mikä tahansa ohjainboksi.
Marmorilta tuntuu olevan yleinen mantra näissä päivitysasioissa se että kerrotaan asiakkaalle worstcase tapaus.
Pesevät kätensä tuolla sanomisella, jos jokin menee pieleen.
Ainakin kun minä vaihdatin puheohjauksen Saksasta englanniksi...
Marmori pelotteli, että pitää päivittää koko auton softat ja voi hajota mikä tahansa ohjainboksi.
Joo siksihän ne siellä pelottelee.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Luulen että ovat tarkoittaneet sitä, että jos DDE on "lastutettu", eli sisällä oleva piiri on fyysisesti vaihdettu, kuten uudemmissa F-sarjalaisissa joutuu tekemään, saattaisi fläshäyksen kanssa tulla ongelmia.
Korjataanpa tuota asiaa sen verran, että ei sinne mitään vaihdeta, ohjelmointi vain vaatii boksin aukaisun, jotta mm. ohjelmallinen suojaus saadaan purettua. Muuten hommana on sama tekeekö obd-portin kautta tai ei.
Korjataanpa tuota asiaa sen verran, että ei sinne mitään vaihdeta, ohjelmointi vain vaatii boksin aukaisun, jotta mm. ohjelmallinen suojaus saadaan purettua. Muuten hommana on sama tekeekö obd-portin kautta tai ei.
Eiku, aivan totta, näissä uudemmissa ei tarvi piirejä vaihdella, vanhemmissa, n. 90-00 luvun autoissa kyllä.
Taitaa olla suhteellisen kalliita noi laitteet millä suojaus puretaan? Katselin vähän aikaa sitten vierestä kun Antti tuota suoritti ja näytti laitteet aika prolta. Vähän kuin ois kattonu kuituhitsausta 2000-luvun alussa
Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment