Itse (kohta) uutena x5 d40 2012 omistajana mietiskelen tässä, että kumpi olisi kannattavempaa: Käydä ottamassa suosista jälleenmyyjältä stage3 (samalla moottorin ohjelmointi), vaiko omien kilkkeiden ostaminen jolloin pääsisi leikkimään muutoksilla silloin kun itse niin haluaa.
Onko tämä Xhp siis "samaan kastiin" menevä, kuin moottorin ohjelmointi, että kerran kun sen laittaa, niin ei YLEISESTI ottaen ole tarvetta/halua muutella softaa enään. Vai onko porukka kokenut paremmaksi vaihtoehdoksi sen, että saa itse ropeltaa ja muutella laatikon softaa silloin tällöin?
Moottorin ohjelmoinnin kanssa esim Xhp stage3 tulisi kuitenkin edullisemmaksi, kuin erikseen softa moottorille (250e) plus sitten itse tilailemalla kilkkeet ja lisenssit (lisenssi + staget 300e + K-dcan kaapeli 20-60e) ja vielä jos tuo vaatii kylkeen tosiaan tarpeeksi tehokkaan laturin (joka ei koskaan kyllä turha ostos ole tulevaisuuttakaan ajatellen).
xHP Flashtool - ZF automaattien fläsäytystä
Collapse
X
-
Tätä ei vissiin saakkaan m54 koneen kanssa, vaikka laatikko näyttäs olevan sama GA6HP19Z, mikä n52 koneessa. :think
Leave a comment:
-
Autojen optimointia/ohjelmointia/tehonlisäyksiä tekevät firmat tarvoavat usein "kaupanpäällisenä" vaihteiston ohjelmointia...
Olen ollut tyytyväinen tuohon toimitaan kyllä nykyiselläänkin, mutta enkö vain tiedä paremmasta
Eli koitan perustella itselleni tuon hankintaa tai siitä kieltäytymistä.. Onko tällä kestoon heikentävästää vaikutusta? Mitä huonoja puolia vai pelkkää positiivista?
Kyseessä vuoden 2013 330xd.
Leave a comment:
-
Googletili ja vin numerokohtainen. Tilin pystyy vaihtamaan mutta vinlikittu.Originally posted by Venom View PostMulla on kans edellisen omistajan toimesta laitettu.. Onko toi lisenssi auto vai käyttäjäkohtainen? Mietin et josko saisi jotenkin siirrettyä lisenssiä itselle..
Leave a comment:
-
Mulla on kans edellisen omistajan toimesta laitettu.. Onko toi lisenssi auto vai käyttäjäkohtainen? Mietin et josko saisi jotenkin siirrettyä lisenssiä itselle..
Leave a comment:
-
Mulla on edellisen omistajan toimesta se siihen laitatettu niin ei oleOriginally posted by raswa View PostMulla on xhp niin siellä on ainakin ihan erikseen tuo valikoitavana, ehkä kannattais tutustua siihen vaihtoehtoon? En usko, että kadut. Vakio laatikossa kuitenkin varmasti myös joku variantti tuolle määräävälle tekijälle, mutta se mikä se on on jo aiemmalla sivulla arvattu, samaa mäkin oisin veikannut.
https://photos.app.goo.gl/aAKLriLxVJmbtTFD9
tuollasta mahdollisuutta päästä noita valintoja kytkemään päältä / pois.
Leave a comment:
-
Mulla on xhp niin siellä on ainakin ihan erikseen tuo valikoitavana, ehkä kannattais tutustua siihen vaihtoehtoon? En usko, että kadut. Vakio laatikossa kuitenkin varmasti myös joku variantti tuolle määräävälle tekijälle, mutta se mikä se on on jo aiemmalla sivulla arvattu, samaa mäkin oisin veikannut.Originally posted by Woimaa View PostItseä mietityttää edelleen tuo laatikon softa, syksyllä vielä lämpimänä lähti paikoiltaan tasaselta/alamäessä kakkosella liikkeelle ja nyt talven jälkeen vaikka lämpötilat jo hyvästi plussan puolella niin aina lähtee paikaltaan ykkös vaihteella oli tilanne mikä hyvänsä. Mikähän tuon ominaisuuden on vienyt mennessään, itsestä ainakin koin hyväksi sen kakkos vaihteella lähdön koska ykkönen on niin lyhyt ja tosiaan luistattaa öljynpaineella jos kakkosella lähtee joten ei ole myöskään ns haitaksi laatikollekkaan.
Onko muilla edelleenkään vastaavia kokemuksia?
Last edited by raswa; 15-04-2021, 18:34.
Leave a comment:
-
Joo, tota on vaikea selittää mut en tarkoita ihan kickdownia ja hieman huonosti selitetty kun siitä varmaan sen kuvan sai, että se kickdown olisi se joka siinä aktivoituu, muttei ihan kuitenkaan sekään... Pitää koittaa softata koko kickdown pois käytöstä jos se avais jotain uutta.
Itsellä ei yhtään kokemusta muista automaatti 335:sta, että vois verrata onko mahdollisesti ominaisuus vaan. Alavääntöä kuitenkin on, lagia ei kaasussa ole, mutta vaan tuo vaihteiston "laiska" vaihto pienemmälle ennen kuin tiputetaan sitten liikaa. Tätä selittämällä pääsee kyllä niin vainoharhaisten klubiin kuin olla ja voi, mutta menkööt
Leave a comment:
-
Eikös toi oo just se kick-downin juju? Ja tossa se kick-down kohta löytyy jostain sieltä ”loppupuolelta”. Sitä ennen se käyttäytyy just sen valitun ohjelman mukaan (d, s tai m). D vaihtaa herkästi isommalle.Originally posted by raswa View PostTarvisin vähän käytännön vertauspohjaa E91 lci 335i automaatin toiminnasta ehkä enemmänkin D asennolla. Xhp stage3 on sisässä.
Vaihdoin F31 330D:stä jossa kasilovinen laatikko ja ehdin siihen tottua.
Tuon laatikon logiikka on niin mahtava, että vaihto 6 loviseen oli hämmentävää.
Noh tietysti diesel ja bensa on niin eri maailmasta, että pelkästään jo tottuminen siihen oli oma asiansa. Siitä huolimatta on mun mielestä tuntunut, että tuo kuusilovinen on D:llä hieman "hölmö".
esim. kun liikenneympyrästä poistuu ja painaa nätisti kaasua, mutta muutaman sekunnin jälkeen painaa enemmän, niin vaihdelaatikko ikäänkuin "lagaa" ja viskoo silti isompaa silmään välittämättä kaasun painamisesta. Sitten kun jatkat vielä kaasun painamista, niin se viskookin reippaasti pienempää silmään ja sit mennään niin että kuset ropisee takapenkille. Sama tapahtuu usein motarivauhdilla, että pitkään ajetaan 100km/h ja painat raskaammin kaasua, mutta melko pitkälle saa painaa ennen kun tapahtuu mitään ja sitten taas vaihtaa liian pienelle. Välillä vaikeasti kartoitettavissa tapauksissa tosin löytyy se yksi pienempi pykälä, mutta taas tulee mieleen tuo vähän "hölmö" fiilis.
Eli siis huntuu siltä, että herkkyys kaasua vähän painaessa on hyvä, mutta sitten keskivaiheilla on todella pitkä "turta" ja lähempänä loppua taas aktivoidutaan. Hommasta tekee vielä luulotautisemman se (voi olla myös koko ongelma korvien välissä) että välillä tuntuu "ongelma" olevan lievempi. Oon tästä koittanu lukea netistä, mutta asian vierestä lähinnä menee. Vaihtologikkaan sopivaa ei juuri löydy. En usko, että mitään taianomaista ratkaisua tai vikaa löytyy, mutta ehkä jotain vertaikokemuksia siitä, että onko miten normaalia ylipäätään.
S ja M toimivat kuitenkin kummatkin jo huomattavasti pirteämmin. Eli, onko ihan perusjuttuja vai mahdollisesti jotain mitä kannattaisi tutkia enemmän?
Leave a comment:
-
Softan toiminta
Itseä mietityttää edelleen tuo laatikon softa, syksyllä vielä lämpimänä lähti paikoiltaan tasaselta/alamäessä kakkosella liikkeelle ja nyt talven jälkeen vaikka lämpötilat jo hyvästi plussan puolella niin aina lähtee paikaltaan ykkös vaihteella oli tilanne mikä hyvänsä. Mikähän tuon ominaisuuden on vienyt mennessään, itsestä ainakin koin hyväksi sen kakkos vaihteella lähdön koska ykkönen on niin lyhyt ja tosiaan luistattaa öljynpaineella jos kakkosella lähtee joten ei ole myöskään ns haitaksi laatikollekkaan.
Onko muilla edelleenkään vastaavia kokemuksia?
Leave a comment:
-
Tarvisin vähän käytännön vertauspohjaa E91 lci 335i automaatin toiminnasta ehkä enemmänkin D asennolla. Xhp stage3 on sisässä.
Vaihdoin F31 330D:stä jossa kasilovinen laatikko ja ehdin siihen tottua.
Tuon laatikon logiikka on niin mahtava, että vaihto 6 loviseen oli hämmentävää.
Noh tietysti diesel ja bensa on niin eri maailmasta, että pelkästään jo tottuminen siihen oli oma asiansa. Siitä huolimatta on mun mielestä tuntunut, että tuo kuusilovinen on D:llä hieman "hölmö".
esim. kun liikenneympyrästä poistuu ja painaa nätisti kaasua, mutta muutaman sekunnin jälkeen painaa enemmän, niin vaihdelaatikko ikäänkuin "lagaa" ja viskoo silti isompaa silmään välittämättä kaasun painamisesta. Sitten kun jatkat vielä kaasun painamista, niin se viskookin reippaasti pienempää silmään ja sit mennään niin että kuset ropisee takapenkille. Sama tapahtuu usein motarivauhdilla, että pitkään ajetaan 100km/h ja painat raskaammin kaasua, mutta melko pitkälle saa painaa ennen kun tapahtuu mitään ja sitten taas vaihtaa liian pienelle. Välillä vaikeasti kartoitettavissa tapauksissa tosin löytyy se yksi pienempi pykälä, mutta taas tulee mieleen tuo vähän "hölmö" fiilis.
Eli siis huntuu siltä, että herkkyys kaasua vähän painaessa on hyvä, mutta sitten keskivaiheilla on todella pitkä "turta" ja lähempänä loppua taas aktivoidutaan. Hommasta tekee vielä luulotautisemman se (voi olla myös koko ongelma korvien välissä) että välillä tuntuu "ongelma" olevan lievempi. Oon tästä koittanu lukea netistä, mutta asian vierestä lähinnä menee. Vaihtologikkaan sopivaa ei juuri löydy. En usko, että mitään taianomaista ratkaisua tai vikaa löytyy, mutta ehkä jotain vertaikokemuksia siitä, että onko miten normaalia ylipäätään.
S ja M toimivat kuitenkin kummatkin jo huomattavasti pirteämmin. Eli, onko ihan perusjuttuja vai mahdollisesti jotain mitä kannattaisi tutkia enemmän?
Leave a comment:
-
Kerrankin ruopaisee niin seuraavaksi lähtee 2.vaihteella liikkeelle.
Leave a comment:
-
Itsellä teki kovilla pakkasilla tuota, että lähti pysähdyksisä D-asennossa 2-vaihteella liikkeelle. Nyt en ole enää huomannut tekevän niin kun kelitkin ovat olleet paljon suopeammat kuin kovilla pakkasilla. Liekö sitten enemmänkin ominaisuus, joka haistelee anturin tai datan perusteella ulko lämpötilaa tjn?Originally posted by Woimaa View PostOnkos kellään ilmenny semmosta kun nyt talven mittaan on hävinny omasta laatikosta tuo 2 vaihteella liikkeelle lähtö. Tai erittäin harvoin lähtee enään 2 vaihteella ja puottaa siis pysähdyksissä 1:selle.
Leave a comment:
-
Onkos kellään ilmenny semmosta kun nyt talven mittaan on hävinny omasta laatikosta tuo 2 vaihteella liikkeelle lähtö. Tai erittäin harvoin lähtee enään 2 vaihteella ja puottaa siis pysähdyksissä 1:selle.
Leave a comment:
-
Tuo, että E9x:n vaihdelaatikko oppisi jotain kuljettajan ajotyylistä, on suuri myytti. Todellisuudessa vaihdelaatikon ohjelmistossa eli TCU:ssa on ainoastaan valmiiksi ohjelmoitu logiikka tuhansille eri ajotilanteille. TCU:n tehtäväksi jää valita kulloinkin sopiva logiikka moottorin kierrosnopeuden, vääntöpyynnin ja monen muun parametrin perusteella.
Vaihdelaatikko toki oppii itsestään eli se adaptoituu kulumisen mukana. Tämän vuoksi TCU:n adaption resettiä ei pitäisi mennä ikinä tekemään ellei vaihdelaatikon osia vaihdeta.
Leave a comment:
Leave a comment: