Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330xda -06 Konehuoneesta kuuluu ”TUM TUM TUM…” ääntä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P33L0
    Newbiemmer
    • Oct 2017
    • 1
    • Tampere

    E91 330xda -06 Konehuoneesta kuuluu ”TUM TUM TUM…” ääntä

    Auto E91 330xda -06, moottorina M57/T2 ajettu 290 tkm.

    Autosta on poistettu läpät, mutta DPF on tallella.



    Konehuoneesta kuuluu ”TUM TUM TUM…” ääntä, jos se pitäisi sanoiksi pukea. Alussa auto piti tuota ääntä vain motarin jälkeen, mutta nykyisin heti käynnistäessä. Ääni tulee mielestäni kuskin puolelta moottoria. Ääni kuitenkin lakkaa kuin seinään kun auto on ollut parkissa tyhjäkäynnillä n. 5 min. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?



    Toinen murhe on ahdin, antimen akselista kun ottaa kiinni niin tuntee sivuttaisvälystä ja ihan hiukan pitkittäistäkin. Vedot on tallella ja muuten en huomaa mitään ongelmaa, mutta ahdin ja imusarja aika öljyinen. Imusarjan tiivisteistä vuotaa öljyä reilusti koneen kylkeen mielestäni kohtalaisen paljon. Öljyä katoaa (auton pohjaan) n. 1,5 L / 15 000 km. Onko riski suuri ajaa tällaisena (öljyä imusarjassa)? Vanhalle ahtimelle tehtävissä jotain vai vaihto uuteen kuulemma?
    Attached Files
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by P33L0 View Post
    Auto E91 330xda -06, moottorina M57/T2 ajettu 290 tkm.

    Autosta on poistettu läpät, mutta DPF on tallella.



    Konehuoneesta kuuluu ”TUM TUM TUM…” ääntä, jos se pitäisi sanoiksi pukea. Alussa auto piti tuota ääntä vain motarin jälkeen, mutta nykyisin heti käynnistäessä. Ääni tulee mielestäni kuskin puolelta moottoria. Ääni kuitenkin lakkaa kuin seinään kun auto on ollut parkissa tyhjäkäynnillä n. 5 min. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?



    Toinen murhe on ahdin, antimen akselista kun ottaa kiinni niin tuntee sivuttaisvälystä ja ihan hiukan pitkittäistäkin. Vedot on tallella ja muuten en huomaa mitään ongelmaa, mutta ahdin ja imusarja aika öljyinen. Imusarjan tiivisteistä vuotaa öljyä reilusti koneen kylkeen mielestäni kohtalaisen paljon. Öljyä katoaa (auton pohjaan) n. 1,5 L / 15 000 km. Onko riski suuri ajaa tällaisena (öljyä imusarjassa)? Vanhalle ahtimelle tehtävissä jotain vai vaihto uuteen kuulemma?
    Mulla myös auton ostettuani moottorin kylki oli öljyn peitossa. Kävi ilmi, että läpistä oli poistettu vain liikkuvat osat ja ilmeisesti jätetty vanhat tiivisteet. Vaihdoin kaikki imusarjan tiivisteet ja tulppasin läppien reijät sarjalla, jonka jälkeen ei ole öljyä näkynyt. Tuosta turbon kunnostuksesta en osaa sanoa.

    Ilmeisesti egr vacuum pressure converter vikaantuessaan voi aiheuttaa ääntä...mikä lienee suomenkielinen nimitys...imupaineensäädin?
    Last edited by aku1979; 06-10-2017, 22:08.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #3
      Originally posted by aku1979 View Post
      Ilmeisesti egr vacuum pressure converter vikaantuessaan voi aiheuttaa ääntä...mikä lienee suomenkielinen nimitys...imupaineensäädin?
      Täällä tuo kuulosti sorsapilliltä kun kaasuun koski/laski paikoillaan ollessaan.

      Turbon voi huoltaa enenkuin tulee suurempia murheita.

      Voisiko ääni tulla dampperista?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3844
        • Nokia

        #4
        Omassa E91 330d '07 TUM-TUM-TUM (tai itse ehkä luonnehtisin KOP-KOP-KOP ) myös korjaantui egr pressure converterilla, joka on siis tuo nro 1 tässä.
        Last edited by Tomi T; 13-10-2017, 19:24.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • Rikardo
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 715
          • Karkkila

          #5
          Originally posted by Tomi T View Post
          Omassa E91 330d '07 TUM-TUM-TUM (tai itse ehkä luonnehtisin KOP-KOP-KOP ) myös korjaantui egr pressure converterilla, joka on siis tuo nro 1 tässä.
          Itellä kans pitää tuollaista "tum-tum-tum" ääntä ja yhteen "sorsapilli-videoon" verrattuna äänet tulee samassa tahdissa. Oli kuitenkin hyvä etten vielä tilannut uutta osaa kun olin katsonut väärän ja hieman halvemman osan
          ex:TitanSilber E60 530xda M-Sport
          ex:TitanSilber E91 330da
          -Karkkila Connection-

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3844
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Rikardo View Post
            Itellä kans pitää tuollaista "tum-tum-tum" ääntä ja yhteen "sorsapilli-videoon" verrattuna äänet tulee samassa tahdissa. Oli kuitenkin hyvä etten vielä tilannut uutta osaa kun olin katsonut väärän ja hieman halvemman osan
            On hieman helppo mennä vipuun (nro 1) tuossa osassa ETK:ta katsoessa... Sillä ajattelinkin jakaa linkin selvennykseksi.
            Last edited by Tomi T; 14-10-2017, 12:16.
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Rikardo
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 715
              • Karkkila

              #7
              Originally posted by Tomi T View Post
              On hieman helppo mennä vipuun (nro 1) tuossa osassa ETK:ta katsoessa... Sillä ajattelinkin jakaa linkin selvennykseksi.
              Joo, juuri tuon meinasin jo tilata. Kiitos selvennyksestä
              ex:TitanSilber E60 530xda M-Sport
              ex:TitanSilber E91 330da
              -Karkkila Connection-

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Tomi T View Post
                Omassa E91 330d '07 TUM-TUM-TUM (tai itse ehkä luonnehtisin KOP-KOP-KOP ) myös korjaantui egr pressure converterilla, joka on siis tuo nro 1 tässä.
                Muuttuiko moottorin käytös mihinkään osan vaihdolla?

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3844
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by aku1979 View Post
                  Muuttuiko moottorin käytös mihinkään osan vaihdolla?
                  Ei muuttunut.
                  BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Tomi T View Post
                    Ei muuttunut.
                    Osa säätelee imusarjan läppiä. Jos läpät on poistettu käytöstä tuolla osalla ei oo mitään virkaa ja sinne menevät alipaineletkut voi tukkia.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3844
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Osa säätelee imusarjan läppiä. Jos läpät on poistettu käytöstä tuolla osalla ei oo mitään virkaa ja sinne menevät alipaineletkut voi tukkia.
                      Niin tuo toinen osa taitaa kuitenkin olla se joka tuon tekee. Ei tämä osa joka aiheutti äänet.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 53*BMW

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        Niin tuo toinen osa taitaa kuitenkin olla se joka tuon tekee. Ei tämä osa joka aiheutti äänet.
                        Juu, tsekkasin viestit nopeasti ja en huomannut että siinä oli kaksi eri linkkiä

                        Kolme mollukkaahan tuolla on jotka ohjaavat alipainetta eri paikkoihin.

                        "pressure converter" egr:lle. Ja tuosta voi myös kuulua tuo ankka ääni.

                        Tässä video vastaavasta "ankka" äänestä joka johtuu kalvossa olevasta reijästä. Voiko olla että alkaa "koputtelemaan" kun kalvo menee tarpeeksi heikkoon happeen ja tuo pääsee liikkumaan miltei vapaasti ilman vastusta?

                        Ääni: https://www.youtube.com/watch?v=KmxbvBkg6D8
                        Kalvo: https://www.youtube.com/watch?v=mAev...ature=youtu.be

                        Imusarjan läpille tämä:


                        Ja moottorin tukikumeille tämä:
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by P33L0 View Post
                          Imusarjan tiivisteistä vuotaa öljyä reilusti koneen kylkeen mielestäni kohtalaisen paljon. Öljyä katoaa (auton pohjaan) n. 1,5 L / 15 000 km.
                          Kommentoidaan tätä vielä sen verran että usein öljyn reitti näiden imusarjoihin taitaa tulla huohottimesta. Vanhanmallin huohottimella (vasen) on mainittu öljynkulutuksen loppuneen mutta tuo sitten vaatii huoltoa eli säännöllisen vaihdon... Tai muuten tukkeutunut suohotin saattaa kerätä painetta alakertaan ja tuosta taasen turbo ei tykkää ollenkaan.

                          Sitten on tuo vortex (oikeanpuoleinen osa keskimmäisessä kotelossa) tai pelkästää tyhjä kotelo (keskimmäinen). Tuorein asennustapa taitaa olla tuo tyhjä kotelo.

                          Tuossa kuvassa taitaa olla kaikki variaatiot?

                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • liideri
                            Newbiemmer
                            • Dec 2017
                            • 4
                            • Kainuu

                            #14
                            Moro kaikille!

                            Omasta autostakin (E91 330D 06) alkoi kuulumaan sama "tumtumtum" ja kun alipainepumpulta lähtevän letkun puristaa kasaan, niin ääni loppuu, joten vika lienee sama kun muillakin.

                            Tilasin osan (PRESSURE CONVERTER): http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2336 , mutta kun rupesin eilen vaihtamaan sitä, niin en löytänyt koko palikkaa konehuoneesta.. Mistä mahtanee löytyä?

                            Imusarjan (tulipellin puoleisesta) päästä löytyy kyllä käsittääkseni tämä osa (ELECTR.VALVE): http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3877 , mutta käsitin aikaisemmista viesteistä, että nimenomaan tuo "pressure converter" aiheuttaa vian?

                            Kysymys kuuluukin, että pitäisikö molemmat osat löytyä samasta autosta?
                            Ihmetyttää vaan, kun molempien osien "räjäytyskuvissa" näyttäisi lähtevän letku samasta oikeanpuoleisesta haarasta...
                            Jos molempien pitäsi löytyä, niin kumpi noista täytyy vaihtaa, jotta vika poistuu? Molemmat?

                            Olikohan riittävän epäselvästi selitetty...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by liideri View Post
                              Moro kaikille!
                              Mistä mahtanee löytyä?
                              Imusarjan alta, hiukan keskeltä kohti starttia. Olisiko tuosta apua?

                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎