E90/E91/E92/E93 Vanne- ja rengasfit -topic IV

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jluoma
    replied
    Originally posted by kautsi300 View Post
    91 alkuperäiset 31 ja 34 ET:llä, menee 16 mm sisemmäs, jos ei osu iskariin niin ainakin näyttää hölmältä.
    Just, elikkä ei. Sitten ne on kaupattava pois, ja ostettava sopivat tilalle.
    Siis talvipyöristä kyse, mutta oikeastaan, on ne vähä hölmöltä näyttänyt jo e46:sessakin..
    Last edited by jluoma; 10-06-2021, 08:18.

Leave a comment:

• kautsi300
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Sopiiko e46:sen 16":set e91:seen? ET47,
    alkujaanhan pitäs olla jonkinverran vähemmän.
    91 alkuperäiset 31 ja 34 ET:llä, menee 16 mm sisemmäs, jos ei osu iskariin niin ainakin näyttää hölmältä.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Jepjep123 View Post
    Hmm tuli heitettyä tossa 235/35/19 eteen ja 265/30/19 taakse Pre-Lci sedaniin ja alko auto tekeen sitä, että välillä alkaa ihan motarivauhdissakin isolla vaihteella välkytteleen luistoneston valoa ja lähtee tehot.
    Vain mun omaa spekulaatiota, ei faktaa:

Jos https://www.willtheyfit.com/ on uskominen niin vakio 19" koot edessä 225/35R19 ja takana 255/30R19 menee halkaisijoiden suhteen niin että takarengas on 4,5mm (0,71%) pienempi. Sun tapauksessa ero taas olisi hiukan kasvanut sen ollessa 5,5mm (0,86%). En osaa sanoa voiko noin pieni eron kasvu aiheuttaa ongelmaa. Laskuri ei tietenkään ota huomioon vanteen leveyden vaikutusta, eikä myöskään eri rengasmerkkien eroja siinä miten eri koot suhtautuu toisiinsa (oletan että näissäkin on eroja, vaikka en asiasta mitään tiedä).

235/35 eturenkaan kanssa lähinnä samaan halkaisijaan pääsis laskurin mukaan 275/30 takarenkaalla. Mutta kun alunperinkin eturengas on isompi ja kun kuitenkin luistonestossa pitää myös olla riittävästi toleranssia eri tavalla kuluneiden renkaiden käyttöön niin vähän outolta tuo tuntuis että 1mm eron kasvu halkaisijassa olis ongelman syy.

Itekin kiinnostais vaihtaa koot noihin mitä sulla oli niin siksi tän halusin nyt tsekata. Tän perusteella näyttäis että eri aikaan akseleille vaihdellessa toi isompi koko ois parempi saada ekana taakse, eli 235/35 ja 255/30 ei ehkä toimis ollenkaan yhteen. Ja koska mulla on uudet 255/30 takarenkaat jo niin en voi nyt ostaa ite eteen sen pariksi 235/35 edes tilapäisesti käytettäväksi.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 10-06-2021, 08:19.

Leave a comment:

• jluoma
    replied
    Sopiiko e46:sen 16":set e91:seen? ET47,
    alkujaanhan pitäs olla jonkinverran vähemmän.

Leave a comment:

• Jepjep123
    replied
    Hmm tuli heitettyä tossa 235/35/19 eteen ja 265/30/19 taakse Pre-Lci sedaniin ja alko auto tekeen sitä, että välillä alkaa ihan motarivauhdissakin isolla vaihteella välkytteleen luistoneston valoa ja lähtee tehot. Jos tuon luistoneston ottaa pois niin tehot normitasolla eikä mitään ongelmaa sen suhteen. Aikasemmat nakit oli joka kulmassa 205/55/16 eikä tällästä ongelmaa ollut. Vittumaista lähinnä että kun vakkarilla koittaa ajaa ja auto luulee että pito lähtee niin heittää toki vakkarin helvettiin. Vikakoodeja ei ole joten en tiedä mahtaako joku ABS anturi sekoilla vai mitä tässä keksisi?

Leave a comment:

• Tomi T
    replied
    Originally posted by patuus View Post
    Elikkä osaakos joku kertoa miten 9.5X19 5/120 ET40 B72.6 vanteet sopii otsikossa mainittuun autoon vai sopiiko ollenkaan? Hinkkaako, ottaako kiinni yms? Kokemuksia?

Mitkä kumit sopii vanteiden kanssa?
    Liian leveä vanne eteen kyllä. 9x19" ET39 ottaa tolppaan jo kiinni. Spaceria vaatii niin paljon että tulee sitten tosi ulos.

Tätä (ja aiempia) threadeja selaamalla löydät kyllä paljon infoa lisää.
    Last edited by Tomi T; 09-06-2021, 17:11.

Leave a comment:

• patuus
    replied
    BMW e90 325i 2005vm vanteiden soveltuvuus

Elikkä osaakos joku kertoa miten 9.5X19 5/120 ET40 B72.6 vanteet sopii otsikossa mainittuun autoon vai sopiiko ollenkaan? Hinkkaako, ottaako kiinni yms? Kokemuksia?

Mitkä kumit sopii vanteiden kanssa?

Leave a comment:

• ozi
    replied
    Eli jos haluan pelata varman päälle otan 245/35 taakse ?

Leave a comment:

• e36coupe
    replied
    Originally posted by ozi View Post
    Olen ostamassa uusia vanteita prelci e92:seen jossa Bilstein B12 alusta.
    Eteen 8x18" ET20 ja taakse 9x18" ET20
    Mahtuuko ? Ja minkälaista rengastusta suositellaan näille. Vakiosta 225/40 ja 255/35 haaveilisin.
    E93:een (pre-facelift) sovitin 9x18 ET24 vanteita taakse 265/35-renkailla ja en uskaltanut ajaa. Joustossa olisi osunut rengas lokarin kaareen.

Vääntämällä camberia reilusti ja kaventamalla rengasta niin mahtuisi varmaankin, mutta ainakin tuo minun sovitus johti toisten vanteiden hankintaan. Mulla on tosin renkaat "normaalisti pystyssä" takana eikä rengas lepää muodin mukaisesti sisäkantilla.

Leave a comment:

• Jabbe
    replied
    Originally posted by ruupanen View Post
    Jos siellä on yhtä paljon kaarissa tilaa mitä farkussa, niin mahtuu kyllä ja taakse saat laittaa 10-15mm spacerinkin riippuen miten kaarelle haluat.

Mulla oli omassa pre lci toukassa edessä 9/19" et 24 225/35 ja takana 10/19" et 24 + 10 mm scaperit 255/35 renkailla, eikä ottanut kaariin täydelläkään lastilla. Alustana Bilstein / eibach 50/30 setti. Renkaat oli kapearunkoiset.
    Muistaakseni e92/3 ei kaarissa ihan niin paljon tilaa ollut versus e90/1? Hilkulla voi kyllä olla tuolla takana ilman mankelointia. Voisi jollain kapearunkoisella renkaalla mennä 255/35.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by ruupanen View Post
    Jos siellä on yhtä paljon kaarissa tilaa mitä farkussa, ...
    Kertokaapas oonko ymmärtäny tän oikein kun siis kuvittelen että E90 ja E91 on takana eri raideleveys preLCI ja LCI. Ja E92 taas on takana sama raideleveys preLCI ja LCI.

Leave a comment:

• ruupanen
    replied
    Originally posted by ozi View Post
    Mahtuuko ? Ja minkälaista rengastusta suositellaan näille. Vakiosta 225/40 ja 255/35 haaveilisin.
    Jos siellä on yhtä paljon kaarissa tilaa mitä farkussa, niin mahtuu kyllä ja taakse saat laittaa 10-15mm spacerinkin riippuen miten kaarelle haluat.

Mulla oli omassa pre lci toukassa edessä 9/19" et 24 225/35 ja takana 10/19" et 24 + 10 mm scaperit 255/35 renkailla, eikä ottanut kaariin täydelläkään lastilla. Alustana Bilstein / eibach 50/30 setti. Renkaat oli kapearunkoiset.
    Last edited by ruupanen; 20-05-2021, 08:31.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Eteen kyllä mahtuu, mutta jos omaa autoa katon style 225 vanteilla niin jos takarengasta tois ulospäin 19mm niin luulen että raapis ainakin noilla mun cambereilla.

Toisaalta https://support.apexraceparts.com/hc...-Fitment-Guide jos lukee niin vois mahtua jos kerran 9,5x18" ET22 mahtuu 255/35 renkailla.

Leave a comment:

• ozi
    replied

Leave a comment:

• jukkae
    replied
    Aa olin siinä uskossa että hipoo tolppiin, pitää hakea biltsusta pari settiä 5mm.

Leave a comment:

Working...
X