Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d e90 todellisia kulutuslukemia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    #61
    Originally posted by Hiace View Post
    Moni tuskaili termarien vaihtoa niin tuossapa toiselle foorumille tekemäni e91 330d päätermarin vaihto DIY. Pätee aikalailla 320d:n, tosin siinä enemmän tilaa työskennellä. Jos on apua niin tutkikaa! Ja ne egr-cooler -> pakosarja-ruuvit on tosi pahassa paikassa, itsekin ne irroitin ja meniköhän siihen 1,5h...mutta joku on kai onnistunut kääntämään cooleria sivuun siten että ruuvit vähän löysällä. En tiedä antaako se laippa coolerin pyöriä akselin ympäri tms, en ihan muista rakennetta.

    Päätermari: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=69&t=3049

    Egr-termari: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=69&t=2937
    Juu, kiitoksia ohjeesta, vaikka jäikin päätermari itselläni pajalle. Ja eipä siitä EGR:n vaihdosta paljon lisäarvoa tullut, kun kuitenkin joutuvat irroittamaan siellä samalla. Päätin kuitenkin kokeilla, koska E39ssä sain lämmöt kohdalleen pelkästään tuon vaihdolla.

    Ja on tosiaan 320 D:n keulalla ilmaa niin pirusti. Itsekin monttu auki sitä tilaa ihmettelin. Liian pieni motti autossa...
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

    Comment

    • MayheM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 521
      • Oulu

      #62
      Originally posted by Routa View Post
      Pari vuotta sitten ostin tuon oman autoni 140tkm ajettuna. Kulutus pyöri koko aika siinä 6.5 paikkeilla, lämmöt nousivat ihan normaalille tasolle ja vastapaineet olivat hyvät. Pesin kaiken varalta dpf:n ja vaihdoin termostaatit, mutta eipä se kulutus siitä mihinkään laskenut. Ja toisena ominaisuutena öljyn lisääntyminen. Ratkaisu tuohon pulmaan oli omavalmiste suora putki dpf:n tilalle ja AjTech ohjelmointi päälle, eli poltot pois ja pikkasen tuli tehoakin lisää. Tuon operaation jälkeen olen ajanut noin 40tkm, kulutus on ollut kesät talvet keskimäärin 5.5, alimmillaan 5.2, joka tankkauksen jälkeen laskettuna eikä ole öljy lisääntynyt koneessa. Eihän tuo vieläkään mikään raketti ole mutta hyvin pysyy liikenteen mukana. Sen takia tein tuon suoran röörin kun en halunnut dpf:ä hajottaa. Ei muutakuin suoraa putkea taikka dpf:n suolestus ja AjTech ohjelmointi vain sinunkin autoon.
      Tuli muuten mieleen, että miten katsastuksessa käy, jos inssi on oikein nohevana ja huomaa, että DPF:llisestä autosta ei löydykään pönttöä? Käsittääkseni se pönttö on kyllä siellä heti pakosarjan perässä (kun pellin alla kurkistin) ja tietenkin siinä pohjapanssari päällä. Eli auton alta ei taida näkyä ihan suoraan alustaa ronkittaessa(?). Tietenkin äkkiseltään ajateltuna saa olla tarkka katsastaja, että kiinnittää huomita pöntön puuttumiseen. Mutta ilmeisesti on olemassa sekin mahdollisuus, että virkaintoinen inssi pistää laitattamaan pöntön takaisin..?
      BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
      BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
      BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
      BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
      VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
      BMW E46 323i -98 (2008-2011)
      Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
      Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
      Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

      Comment

      • Routa
        BTCF Member
        • May 2005
        • 607
        • Halsua-Kokkola

        #63
        Originally posted by MayheM View Post
        Tuli muuten mieleen, että miten katsastuksessa käy, jos inssi on oikein nohevana ja huomaa, että DPF:llisestä autosta ei löydykään pönttöä? Käsittääkseni se pönttö on kyllä siellä heti pakosarjan perässä (kun pellin alla kurkistin) ja tietenkin siinä pohjapanssari päällä. Eli auton alta ei taida näkyä ihan suoraan alustaa ronkittaessa(?). Tietenkin äkkiseltään ajateltuna saa olla tarkka katsastaja, että kiinnittää huomita pöntön puuttumiseen. Mutta ilmeisesti on olemassa sekin mahdollisuus, että virkaintoinen inssi pistää laitattamaan pöntön takaisin..?

        Olen aina ruuvannut pöntön takaisin katsastuksen ajaksi. Tunti siinä operaatiossa menee, että aika pieni vaiva. Mutta eipä sitä muuten hoksaa jos ei katso sinne pohjalevyn päälle.
        NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

        EX: F20 M-Sport
        Mondeo
        E91 320D -07 AjTech power
        E34 M5 Tipu
        Muutama japsirottelo

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          #64
          OK. Eipä ole kunnon tiloja oikein ruuvailuun (saatika innostusta), joten eiköhän se pönttö saa jäädä mulla tuonne näillä näkymin. Tuossa erään pajan kanssa juttelin, eivätkä siellä nähneet järkeä pöntön irroituksessa, vaikka palvelua itsekin tarjoavat. Sanoivat, että pelkällä ohjelmamuutoksella tulee suurin hyöty. Toki myyntimies on aina myyntimies - ja puheensa kullakin. Mutta kun itse mekaanisestikin pönttöjä irrottavat, niin sikäli aloin miettiä paljonko sillä sitten voittaa. No, huomenna vaihtuu päätermari, niin voi jo sen jälkeen katsoa josko kulutukset alkaa asettua. Jos ei, niin sitten mietitään muita vaihtoehtoja...
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • Hiace
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2011
            • 1203
            • Helsinki/Joensuu

            #65
            Omassa 330d:ssä oli pönttö mekaanisesti paikallaan, mutta sisuskalut poistettu. Silloin ei kyllä inssi huomaa ja tuskin hitsausjälkiä rupeaa katsomaan. En ole kyllä kuullut että suora korvausputkikaan olisi aiheuttanut hylsyä, mutta toki jossain voi olla se innokas katsuri joka juuri kurkkaa dpf:n paikalle...
            F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

            Comment

            • Mikhou
              BTCF Member
              • May 2009
              • 327
              • Lahti

              #66
              Originally posted by Hiace View Post
              Omassa 330d:ssä oli pönttö mekaanisesti paikallaan, mutta sisuskalut poistettu. Silloin ei kyllä inssi huomaa ja tuskin hitsausjälkiä rupeaa katsomaan. En ole kyllä kuullut että suora korvausputkikaan olisi aiheuttanut hylsyä, mutta toki jossain voi olla se innokas katsuri joka juuri kurkkaa dpf:n paikalle...
              Täältä myös ääni sisuskalujen poistolle, vaikkakin autona 120d. Viime leimalla ei mitään ongelmia ja tuskin jatkossakaan
              E53 X3 3.0sd -07

              ex:
              E87 120d -06
              E46 m3 -01
              E39 535i -98
              E36 318 cabriolet -96

              Comment

              • thebluenile
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 122
                • Helsinki

                #67
                E91 320d xDrive, vm 2010

                Omalla autolla on ajettu nyt Etelän joulusäässä (= n. neljä astetta lämmintä). Keskinopeus noin 70 km/h. Ajettu keskustoissa hieman, mutta muuten moottoriteitä nopeusmittarin näyttäessä vähän alle 120 km/h. Kulutus on ollut noin 6,2 ajotietokoneen mukaan.

                Auto siis E91 320d xDrive automaatilla.

                Comment

                • Timbal
                  Newbiemmer
                  • Dec 2009
                  • 11
                  • Uusimaa

                  #68
                  E90 318d 2005

                  M47N koneella 318D manuaali ja edellisellä tankillisella ajoin 1150km ja vielä oli ainakin höyryjä jäljellä, koska pääsin tankille asti.

                  Työmatka on toistasataa kilometriä ja pääasiassa käytän 80-100km/h nopeutta, eli aika optimaalinen taloudelliseen ajoon, kuutosvaihteella. Aika vähän on tullut kaupunkiajoa. Auto on myös tolpassa aina kun lämpötila on alle +5 astetta.

                  Laskin kulutukseksi 5,2 satasella, ajotietokone on näyttänyt viimeiset +10tkm 5,3 satasella. Rengastus on perus 205/55/16 Contin nasta, ilmanpaineet takana 2.6 ja edessä 2.5.

                  Historiasta löytyy syrjähyppy Volvon leiriin ja V50 1.6D, joka on tunnetusti taloudellinen vei melkolailla saman mitä tämä 318D, samanlaisessa ajossa.

                  Comment

                  • JoonasLuo
                    Newbiemmer
                    • Nov 2013
                    • 7
                    • Kokkola

                    #69
                    e91 320dA -07

                    Omaani vaihdettu termarit ja lämmöt nousee +90 astetta, mutta kulutus näillä kylmillä ilmoilla seka ajossa semmosta 11litraa sadalle ei aivan ole kunnossa. Menee hiukkassuodatin vaihtoon.

                    Comment

                    • Neutrone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1320
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by JoonasLuo View Post
                      Omaani vaihdettu termarit ja lämmöt nousee +90 astetta, mutta kulutus näillä kylmillä ilmoilla seka ajossa semmosta 11litraa sadalle ei aivan ole kunnossa. Menee hiukkassuodatin vaihtoon.
                      Onko sitä DPF:ää tutkittu vai meinaatko suoriltaan laittaa vaihtoon? Jos auto toimii muuten normaalisti niin tuskin se täysin tukossa on, ja poltot voisi pakottaa päälle. Vaikka olisi tukossakin, niin eikai sinne uutta kannata ostaa, vaan tyhjentää vanha ja käyttää auto ohjelmoinnissa.
                      F10 530d semiVOLL
                      ex. E90 320d M-Sport '06
                      ex. E39 523i M-Sport '00
                      ex. E36 325i Coupe '92
                      ex. E30 316i '89



                      Comment

                      • JoonasLuo
                        Newbiemmer
                        • Nov 2013
                        • 7
                        • Kokkola

                        #71
                        Originally posted by Neutrone View Post
                        Onko sitä DPF:ää tutkittu vai meinaatko suoriltaan laittaa vaihtoon? Jos auto toimii muuten normaalisti niin tuskin se täysin tukossa on, ja poltot voisi pakottaa päälle. Vaikka olisi tukossakin, niin eikai sinne uutta kannata ostaa, vaan tyhjentää vanha ja käyttää auto ohjelmoinnissa.
                        Ei ole DPF:ää tutkittu. Auto toimii kyllä ihan normaalisti. Mitenkäs sen polton voi pakottaa päälle? Autolla ajettu pian 220tkm, noissa kilsoissa alkaa tukkeentua nuo suodattimet. Mikäpä muu nostaisi kulutusta noin rajusti.

                        Comment

                        • Neutrone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 1320
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by JoonasLuo View Post
                          Ei ole DPF:ää tutkittu. Auto toimii kyllä ihan normaalisti. Mitenkäs sen polton voi pakottaa päälle? Autolla ajettu pian 220tkm, noissa kilsoissa alkaa tukkeentua nuo suodattimet. Mikäpä muu nostaisi kulutusta noin rajusti.
                          Jos ei kellään tutulla ole softaa (DIS), niin pajakäynnillä ainakin selviäisi paine-ero, eli siis kuinka tukossa se on, ja saisi samalla polton pakotettua käyntiin. Tosiaan kannattaa kyllä harkita sen poistamista jos uuden hankinta tulee pakolliseksi.
                          F10 530d semiVOLL
                          ex. E90 320d M-Sport '06
                          ex. E39 523i M-Sport '00
                          ex. E36 325i Coupe '92
                          ex. E30 316i '89



                          Comment

                          • Weuli
                            BTCF Member
                            • Feb 2008
                            • 1169
                            • Turku

                            #73
                            Auto e91 320d manuaali, N47 koneella (130kw) - softattu,termostaatit ok.
                            Ajotietokoneen minimi 4,9l/100km, todellinen 5,3l/100km Ajettu pitkää matkaa vakkarilla rajoitus+10km/h .
                            Pitkältä ajalta ajotietokone 6,4l/100km, todellinen 6,6l/100km. Ajettu reippaalla otteella pihistelemättä, suurimmaksi osaksi moottoriteillä Turun suunnilla. Muistelen että pitkänajan keskinopeuskin näyttää ~70km/h.
                            F10 530da xDrive -14
                            ----------------
                            E92 330d -09
                            E93 325i -08
                            E92 330d -08
                            E61 535d -06
                            E91 320d -08
                            E46 330Ci -01
                            E61 525d -06
                            E90 320i -05
                            E46 325i -01
                            E46 318i -99
                            E36 316i -91

                            Comment

                            • Matti M
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 40
                              • Tuusula, Jokela

                              #74
                              E91 320 d 120 kW manuaali ajettu 167 tkm: Nyt kireillä pakkasilla rauhallisessa maantieajossa 7,0 l / 100 km... Aina lohkolämmitin käytössä, ajomatka n. 25 km / suunta.

                              Vesi ei vaan lämpiä yli 70 C vaikka termarit vaihdettu. Motarilla pikkuhiljaa lämpiää, 80 km/h ei. Mahtaa kohta DPF tukkeentua.

                              Lämpimillä meni 16" renkailla 5,7 l mutta 17" (takana 255/40) yli 6 litraa.

                              Ei mikään säästöpossu verrattuna vaikka VAG rieseleihin. Mutta on kyytikin toista maata kuin Volsuilla

                              Hyvin toiminut kyllä tämä auto meillä jo pari vuotta, eikä tarvi palella vaikka sitten kakkua viekin! Subaru diesel ja edellinen 2009 2,0 tdi Golf eivät antaneet läheskään yhtähyvin lämpöä kabiiniin. Menee jo ot:ksi...
                              325i sedan manuaali 2011
                              320d xdrive Touring 2019

                              Comment

                              • janne[l
                                BTCF Member
                                • Apr 2011
                                • 861
                                • Ylöjärvi

                                #75
                                työmatka n. 12km \suunta, siihen päälle kauppareissut sun muut viikottaiset niin siinä 7,5 litrassa pyörii ajotietokoneen kulutus. Motarilla lämpiää kovilla pakkasilla sinne 80 tienoille jos päälle 20km ajaa. Ainoostaan polton mennessä päälle lämmöt hyppää sinne +90, ei muulloin. Ajotietokone näyttää dpf:lle elinikää 180 000km ja termarit vaihdettu syksyllä. syyläri on pahvitettu 3\4 alalta tukkoon,vaikutus oli tasan nolla lämpöjen suhteen. Tuntuu näissä dieseleissä se kaikki vähänen hukkalämpö menevän lämmityslaitteelle, jota pidän koko talvikauden ajan 22 asteessa ja puhallusta kolme pykälää,ei siis automaatilla.
                                Auto on 320d 2006
                                e46 330i cabriolet
                                e91 320d
                                e36 328 törpö

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎