Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 alustakulmien säätöä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16450
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by torso View Post
    Jep jep. Ymmärrän, että toi tommonen kulkusuunta-anturi vaikuttaa vakkariin ja ajonvakautukseen tms. laitteisiin jotka käyttävät tämän antamaa tietoa hyväksi...mutta ei sen kyllä pitäsi vaikuttaa alustakulmiin/auton kulkuun ainakaan E9x, jossa normaali ohjaus...?
    Mitä tark. normaaliohjauksella ?

    Comment

    • torso
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 45

      #17
      Originally posted by jr66 View Post
      Mitä tark. normaaliohjauksella ?
      Normaali siis ei aktiiviohjausta...

      Noh täytynee varata huoltoaika nelipyöräsuuntaukseen merkkihuoltoon, niin eipähän tarvii miettiä kaikenmailman kulkusuunta-antureita

      Comment

      • bmw320de46
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 68
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by torso View Post
        Normaali siis ei aktiiviohjausta...

        Noh täytynee varata huoltoaika nelipyöräsuuntaukseen merkkihuoltoon, niin eipähän tarvii miettiä kaikenmailman kulkusuunta-antureita
        Ihmettelen vähän miten "kulkusuunta-anturi" voi "mennä" väärään asentoon jollei rattia ole irroittettu ( eikä silloinkaan, kun se ei sovi paikoileen kuin yhdessä asennossa..), anturihan on sidottu ratin asentoon, eli jos ratti on suorassa, täytyy myös etupyörien olla suorassa..? Vai voiko sitten anturi "hypätä" sähköisesti pieleen, en tiiä...

        Mutta "normaalistihan" pyörienkulmia säädettäessä ensimmäisenä "hirtetään" ratti suoraan jne...

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3102

          #19
          Originally posted by torso View Post
          Normaali siis ei aktiiviohjausta...

          Noh täytynee varata huoltoaika nelipyöräsuuntaukseen merkkihuoltoon, niin eipähän tarvii miettiä kaikenmailman kulkusuunta-antureita
          Sehän voi olla että tuossa normaaliohjauksessa ei olisi kulkusuunta-anturia, en tiedä varmaksi. Toisaalta olen kuullut että se vaikuttaisi ajovakauden hallinta järjestelmään. Viisaammat täsmentäköön??

          Kannattaa silti varmistua, että ko. merkkihuollossa on asiansa osaava asentaja. Nuo kertomani ongelmat liittyi juuri siihen, että merkkihuollossa oli ensin osaamaton kaveri räpeltämässä autoani. Noh, onneksi itselle ei tullut muita kustannuksia kuin auton huollossa käyttämisen vaiva about 5 kertaa, ennenkuin homma tuli kuntoon.
          Last edited by poke; 11-03-2009, 07:44.
          Kulkineet/projektit:

          640D F06
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #20
            Originally posted by bmw320de46 View Post
            Ihmettelen vähän miten "kulkusuunta-anturi" voi "mennä" väärään asentoon jollei rattia ole irroittettu ( eikä silloinkaan, kun se ei sovi paikoileen kuin yhdessä asennossa..), anturihan on sidottu ratin asentoon, eli jos ratti on suorassa, täytyy myös etupyörien olla suorassa..? Vai voiko sitten anturi "hypätä" sähköisesti pieleen, en tiiä...

            Mutta "normaalistihan" pyörienkulmia säädettäessä ensimmäisenä "hirtetään" ratti suoraan jne...
            Jep, tuota ihmettelin itsekin. Voihan se olla, että autostani olisi ollut joskus ratti irti. Tai sitten tuo anturi on niin pirun tarkka aseteltava, että se ei ole pelkällä ratin sitomisella kohdallaan, paitsi hyvällä tuurilla.

            Kuten aiemmin kerroin vika vakkariin tuli merkkihuollossa säädettyjen pyöränkulmien yhteydessä, koska osaamaton asentaja ei osannut/tiennyt keskittää kulkusuunta-anturia. Ja vika korjaantui, kun osaava asentaja tsekkasi anturin ja sääti pyöräkulmat.

            E60een kuulemani mukaan saa kolmea erilaista ohjausta: normaali, sit sellasen joka korjaa kulkusuuntaa, ja sit sellasen missä on lisäksi muuttuva välitys. En muista mitkä on hienot nimet noille, joitakin -troniceja ne oli :think

            Minun autossa on tuo kulkusuuntaa korjaava vakio välityksinen.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Kulkusuunta-anturi on toiminnallinen osa esc:tä, eli ajonhallintajärjestelmää, eikä itse ohjausta.

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                #22
                Mihin kannattaisi viedä nelipyöräsäätöön Riihimäki-Hyvinkää akselilla? Jossain topicissa oli joku paikka jota kehuttiin, mutten enää muista missä. Sellainen, jossa kuunnellaan asiakasta ja ei kolhita vanteita.
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • Smistik
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1130
                  • Kanta-Häme

                  #23
                  Originally posted by Smistik View Post
                  Mihin kannattaisi viedä nelipyöräsäätöön Riihimäki-Hyvinkää akselilla? Jossain topicissa oli joku paikka jota kehuttiin, mutten enää muista missä. Sellainen, jossa kuunnellaan asiakasta ja ei kolhita vanteita.
                  No nyt on varattu aika Vianorilta säätöihin. Nuo takapään 265 renkaat ovat kuluneet sisäreunoista melkein slickseiksi viime kesänä n. 5 sentin matkalta, muuten kuluminen tasaista. Epäilen kyllä että takapäässä on jotain puslajumppaa tiedossa, koska voiko nuo noin kulua vaikka kulmat olisivat pielessä.

                  Olikos ohjeet asentajalle, niin että arvot toleranssialueen reunoille, että pyörät ovat mahdollisimman pystyssä ja vähän aurausta? Kyseessä 19" tuuman setti.

                  Edit: kävin tuossa kattomassa renkaita, niin eturenkaat ovat myös enemmän kuluneet sisäkantilta. Lisäksi molemmissa päissä tuntuu sellaista "aaltoa" lamellipaloittain. Renkaat Kumho KU31 235/35 ja 265/30 19".
                  Last edited by Smistik; 15-05-2012, 09:10.
                  ex E91 320d käsiaskilla
                  ex E46 330dat
                  japski
                  ranu

                  ex E30 316i 4d

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by Smistik View Post
                    No nyt on varattu aika Vianorilta säätöihin. Nuo takapään 265 renkaat ovat kuluneet sisäreunoista melkein slickseiksi viime kesänä n. 5 sentin matkalta, muuten kuluminen tasaista. Epäilen kyllä että takapäässä on jotain puslajumppaa tiedossa, koska voiko nuo noin kulua vaikka kulmat olisivat pielessä.

                    Olikos ohjeet asentajalle, niin että arvot toleranssialueen reunoille, että pyörät ovat mahdollisimman pystyssä ja vähän aurausta? Kyseessä 19" tuuman setti.

                    Edit: kävin tuossa kattomassa renkaita, niin eturenkaat ovat myös enemmän kuluneet sisäkantilta. Lisäksi molemmissa päissä tuntuu sellaista "aaltoa" lamellipaloittain. Renkaat Kumho KU31 235/35 ja 265/30 19".
                    Eli sinulla on nyt siellä 16" vannekoon negatiiviset camber ja aurauskulmat.
                    Jos pitää veikata, niin edessä n.-0.45`-astetta(pitäisi olla -0.10`-0.20`-astetta) ja takana n.-2.10-àstetta(kun pitäisi olla -1.15`-1.25`-astetta).
                    Kyse ei siis missään tapauksessa ole puslista, vaan liiallisista negatiivisista camberkulmista.
                    Rengas on siis nyt kallistettu liikaa, ja auton akselipaino lepää lähes kokonaan renkaiden sisäreunojen varassa, minkä takia ne myös sitten kuluu.
                    Renkaat pitää siis saada tehtaan antamien negatiivisten toleranssiarvojen minimiin, eli mahdollisimman vähän miinusta....eli rengas mahdollisimman pystyyn.
                    Näin saadaan koko renkaan ulkorunko kantamaan kuormaa ja koko renkaan tarjoama kulutuspinta hoitamaan pitotehtävää.
                    Se kulutuspintojen palojen lamellille/hampaalle kuluminen johtuu myöskin 16" vannekoon kulmista, eli 19" kokoluokalle täysin vääristä aurauskulmista.
                    Nyt matala jäykkärunkoinen rengas ei enään "taivukkaan" ajosuuntaan, vaan ihan oikeasti auraa/sortaa jonkin verran, jolloin ko.palakuviot taittuvat alle ja kuluvat hampaalle. Rengas kuumenee ja kuluu nopeasti hampaalle ja rengas alkaa voimakkaasti ääntää.
                    Samalla vierintävastus on hirmuinen, joten bensaa/naftaa palaa ja automaattiaskilla laatikon käyttäytyminen ei ole ihan sitä mitä pitäisi.

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      #25
                      Kiitti vastauksesta! Onneks on manuaalivaihteet jos tästä nyt jotain positiivista löytää...
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      • Smistik
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1130
                        • Kanta-Häme

                        #26
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli sinulla on nyt siellä 16" vannekoon negatiiviset camber ja aurauskulmat.
                        Jos pitää veikata, niin edessä n.-0.45`-astetta(pitäisi olla -0.10`-0.20`-astetta) ja takana n.-2.10-àstetta(kun pitäisi olla -1.15`-1.25`-astetta).
                        Kyse ei siis missään tapauksessa ole puslista, vaan liiallisista negatiivisista camberkulmista.
                        Rengas on siis nyt kallistettu liikaa, ja auton akselipaino lepää lähes kokonaan renkaiden sisäreunojen varassa, minkä takia ne myös sitten kuluu.
                        Renkaat pitää siis saada tehtaan antamien negatiivisten toleranssiarvojen minimiin, eli mahdollisimman vähän miinusta....eli rengas mahdollisimman pystyyn.
                        Näin saadaan koko renkaan ulkorunko kantamaan kuormaa ja koko renkaan tarjoama kulutuspinta hoitamaan pitotehtävää.
                        Se kulutuspintojen palojen lamellille/hampaalle kuluminen johtuu myöskin 16" vannekoon kulmista, eli 19" kokoluokalle täysin vääristä aurauskulmista.
                        Nyt matala jäykkärunkoinen rengas ei enään "taivukkaan" ajosuuntaan, vaan ihan oikeasti auraa/sortaa jonkin verran, jolloin ko.palakuviot taittuvat alle ja kuluvat hampaalle. Rengas kuumenee ja kuluu nopeasti hampaalle ja rengas alkaa voimakkaasti ääntää.
                        Samalla vierintävastus on hirmuinen, joten bensaa/naftaa palaa ja automaattiaskilla laatikon käyttäytyminen ei ole ihan sitä mitä pitäisi.

                        Löytyi sitten haritusta takaa ja kuulemma myös edestä. Etupään camberia ei asentajan mukaan voinut säätää. Onko siellä ne tapit poistettava tms? Mitäs mieltä raati on säädöstä? Alla lappu. Vieläkin harmittaa että miten noilla säätölaitteilla voi saada melkein millin syvyiset skraadut vanteen reunoihin? Auto menee takaisin, josko ratin saisi suorempaan, mutta sillä ehdolla ettei vanteita kolhita enempää...Missäs Uudellamaalla saisi kolhuttoman säädön jos nuo ei tuolla onnistu?

                        ,
                        Last edited by Smistik; 18-05-2012, 22:51.
                        ex E91 320d käsiaskilla
                        ex E46 330dat
                        japski
                        ranu

                        ex E30 316i 4d

                        Comment

                        • Smistik
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1130
                          • Kanta-Häme

                          #27
                          Onkos sulla Hemi tuohon raporttiin jotain kommenttia? Puolitoista tuntia se säätäjä tuota laittoi ja tuossa on tulos.
                          ex E91 320d käsiaskilla
                          ex E46 330dat
                          japski
                          ranu

                          ex E30 316i 4d

                          Comment

                          • Zeta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7526
                            • Kotona

                            #28
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Rengas kuumenee ja kuluu nopeasti hampaalle ja rengas alkaa voimakkaasti ääntää.
                            Jos rengaskulmat ovat aivan ketuillaan niin kuinka pahasti rengas kuumenee esim motarilla ajon jälkeen? Onko pinta lämmin vai oikeasti kuuma?

                            Mitä noita säätöjuttuja lukee niin lähes aina niissä on jotain sanomista. Onko se oikeasti niin vaikeaa vai onko ammattilaisia vain niin vähän?
                            -
                            Käyttöautona: F20
                            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                            Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                            -

                            Comment

                            • Smistik
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1130
                              • Kanta-Häme

                              #29
                              Veikkaan, että on kiire saada ne siinä tunnissa kuntoon ja yleensä ei aika riitä. Oispa joku ns. yksityinen harrastelijasäätäjä joka tekisi kuntoon ajan kanssa...semmoselle vois maksaakin hieman enemmän.
                              ex E91 320d käsiaskilla
                              ex E46 330dat
                              japski
                              ranu

                              ex E30 316i 4d

                              Comment

                              • Smistik
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1130
                                • Kanta-Häme

                                #30
                                Nyt autoa on säädetty kolme kertaa, mutta rattia ei vaan saaneet suoraan. Onko alustassa jotain rikki joka vaikuttaa tuohon rattiin? Ennen säätöjä viime perjantaina se ei ollut vinossa havaittavasti. Nyt yhden boorin pykälän verran jos koitan havainnollistaa suurin piirtein. Lisäksi jos auto oli käynnissä, niin auraus heilui oikealla puolella ja välillä tasoittui säädettyyn arvoon Jotain väljää varmaan löytyy, mutta miten silti tuo ratin suoraan saaminen ei onnistu?

                                1. ja 2. säädön välissä taka aurauksen keskiarvo muuttunut 1,7mm -> 3,5mm. Puslat finaalissa?

                                Tässä 3. säädön jälkeen.
                                ex E91 320d käsiaskilla
                                ex E46 330dat
                                japski
                                ranu

                                ex E30 316i 4d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎