Originally posted by Smistik
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E91 alustakulmien säätöä?
Collapse
X
-
Originally posted by Smistik View PostEn kyllä tiedä...
Siis ensinnäkin etupään cambereille on perssonitunneleiden yläpäässä säädöt ja jos säätäjä ei tätä tiedä, pitäisi hälytyskellojen soida.
Toisekseen, nimenomaan caster kulmat ovat ne joiden symmetrisyys määrittelee paljon autoin suuntavakavuutta ja nythän ko.kulmat puuttuu.
Toisaalta, se että ratti on vinossa, johtuu siitä että castereita ei ole saatu mitattua, eikä näin myöskään ratin kalibrointia ole voitu tehdä.
Näin myöskään auton kulkukumasta ei ole mitään tietoa=ratti automaattisesti ajotilanteessa vinossa.
Takapään camberero on jätetty aivan liian suureksi, kun mahdollisuus olisi ollut säätää se tismalleen symmetriseksi.
Eli nyt on ollut kyseessä aivan totaalinen huuhaa valohoito, josta asiakasta ei olisi pitänyt veloittaa eutroakaan.
Täydellisen ammattitaidotonta työtä rikkinäisillä välineillä.
Comment
-
-
Moro!
Autosta tuli huono ajaa renkaidenvaihdon yhteydessä. Ohjaus vetelee ja on "äkkinäinen".
Alkuperäinen rengastus oli
205/55/16 vanne 7,0" ET34 nyt
225/45/17 vanne 8,0" ET34 ja takana
235/45/17 vanne 8,5" ET37
Molemmat vannesarjat ovat uutta vastaavia ja renkaat ovat 16" Hakkapeliitta 7 ja 17" Goodyear Eagle F1
Autossa (E91 320D -08) on varmaan vakio alusta. Pitääkö näin pienien muutosten takia normaalisti säädättää pyörien kulmat?? Missä Pirkanmaalla ymmärretään BMW:n ohjauskulmista?BMW R 1200 GS
Comment
-
-
Originally posted by Jussiboy View Postnyt
225/45/17 vanne 8,0" ET34 ja takana
235/45/17 vanne 8,5" ET37
Tuo takakumi on hieman väärä, jos tarkkoja ollaan. On väärä profiili suhteessa etupäähän, BMW:n ensiasennus juuri samalle vanteelle olisi 255/40/17. Tosin en usko, että tuolla on vaikutusta ajettavuuteen niin radikaalisti kuin mitä kuvailet.
Onhan rengaspaineet huomioitu kuten ovenpielessä sanotaan (käytä sitä mitä tuo 225/45/17 + 255/40/17 vaatisi) ?E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
laittellin tuossa 19" kesägummit alle ja huomasin että niin edestä kuin takaakin on renkaista syönyt sisäkulmia jonkinverran,renkaat ostettu viime keväänä uutena ja samalla tehty kulmien säädöt,onkohan nuo kulmien säädöt nyt olleet vituillaan vai mikä nuo on syönyt?
liitteenä vielä pyöränsuuntausraportti viime keväältä.Last edited by janne320d; 06-04-2013, 18:05.ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia
Comment
-
-
Originally posted by janne320d View Postlaittellin tuossa 19" kesägummit alle ja huomasin että niin edestä kuin takaakin on renkaista syönyt sisäkulmia jonkinverran,renkaat ostettu viime keväänä uutena ja samalla tehty kulmien säädöt,onkohan nuo kulmien säädöt nyt olleet vituillaan vai mikä nuo on syönyt?
liitteenä vielä pyöränsuuntausraportti viime keväältä.
Jos aikaisemmin ei syönyt niin ei muuta kuin säätämään takaisin sinne 1asteen pintaan.
En tiedä miten vaikuttaa ajoominaisuuksiin penarissa tuo, mutta luulisi pienempi camberi olevan parempi. Kumi ottaa tasaisemmin tienpintaan.Last edited by Kennedy; 06-04-2013, 18:12.Nissan 300ZX Z31 '88 Turbo
Passat '13
Ex: E91LCI, A3 TDI
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostSäätöjen hinta saattoi olla 0€ tai sitten ei, mutta kerroppa paikka, jossa säätö tehdään ammattitaidolla.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Nostelempas tätä vanhaa aihetta kun pitäisi E91 viedä pyöränkulmien säätöön. Hemi on ansiokkaasta näistä pyöränkulmista meitä valistanut ja camber osataan valita. Isoilla leveillä renkailla eteen negatiivista 10-30 minuuttia ja taakse vähintään aste enemmän eli negatiivista noin aste ja 30 minuuttia.
Aurauskulmista ei oikein enää olekaan selvyyttä. Tässähän pätee sama nyrkkisääntö kuin camberien kanssa, että mitä isommat renkaat sitä vähemmän aurausta. Pitäisikö näissäkin olla joku suhde etu- ja takapään välillä? Pitäisikö edessä tai takana olla enemmän aurausta? Muistaakseni ainakin E46:ssa toleranssialue ulottui jopa harituksen puolelle, mikä asiasta tietämätöntä ihmetyttää. Mulla on rengaskoko 225/40-18 edessä ja 255/35-18 takana niin mitkä olisi näille hyvät aurauksen tavoitearvot, kun tarkoitus olisi päästä suoraa tietä mahdollisimman vähällä ohjaamisella.E91 325d -10 M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Jalluton View PostMitä paikkaa suosittelette hki-vantaa akselilla e90 kulmien säätöön? Hinta/laatusuhde hyvä..
E90 320i -05
Comment
-
-
Originally posted by Orvix View PostNostelempas tätä vanhaa aihetta kun pitäisi E91 viedä pyöränkulmien säätöön. Hemi on ansiokkaasta näistä pyöränkulmista meitä valistanut ja camber osataan valita. Isoilla leveillä renkailla eteen negatiivista 10-30 minuuttia ja taakse vähintään aste enemmän eli negatiivista noin aste ja 30 minuuttia.
Aurauskulmista ei oikein enää olekaan selvyyttä. Tässähän pätee sama nyrkkisääntö kuin camberien kanssa, että mitä isommat renkaat sitä vähemmän aurausta. Pitäisikö näissäkin olla joku suhde etu- ja takapään välillä? Pitäisikö edessä tai takana olla enemmän aurausta? Muistaakseni ainakin E46:ssa toleranssialue ulottui jopa harituksen puolelle, mikä asiasta tietämätöntä ihmetyttää. Mulla on rengaskoko 225/40-18 edessä ja 255/35-18 takana niin mitkä olisi näille hyvät aurauksen tavoitearvot, kun tarkoitus olisi päästä suoraa tietä mahdollisimman vähällä ohjaamisella.
Eli 18-19” kokoluokissa aurausarvot valitaan toleranssialueen minimipuolelta/suunnasta, menemättä etupäässä kuitenkaan harituksen puolelle (vaikka lievä haritus matalilla pyörillä usein voi parantaakkin ajovakautta).
Comment
-
-
Tuollaiset kulmat tuli laitettua. En tiedä mistä johtuu, mutta vähemmällä ohjaamisella pääsi ennen suuntausta. Hyvinhän tuo nytkin menee, ei puolla tai tempoile mihinkään, mutta sellaista pientä ratin heiluttelua pitää tehdä koko ajan jotta suoraan pääsee. Junamainen fiilis jäi tällä kertaa saavuttamatta.
Itse suuntauskokemus oli oikein miellyttävä ja asentajasta jäi ammattitaitoinen kuva. Etucambereiden säätökin onnistui ja kulmat laitettiin juuri lapulla antamiini arvoihin.
E91 325d -10 M-Sport
Comment
-
Comment