Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 alustakulmien säätöä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eastimies
    Newbiemmer
    • Jul 2015
    • 7
    • Vaasa

    #46
    Mitä paikkaa Vaasasta voitte suositella ?
    Kävin viime syksynä Vaasan autopaikassa, tulos oli hyvä mutta asiakaspalvelu ei oikein minun makuuni joten testaisin miellelläni jotain muuta paikkaa.

    Juuri asentanut Eibach sportlinet joten pitäisi käydä katsomassa että kaikki on okoo, auto kulkee kuin juna mutta parasta kai on kuitenkin käydä checkaammassa nyt kun on madallettu!

    Kiitos
    Last edited by Eastimies; 18-05-2016, 21:56. Reason: en osaa kirjoittaa

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by Orvix View Post
      Tuollaiset kulmat tuli laitettua. En tiedä mistä johtuu, mutta vähemmällä ohjaamisella pääsi ennen suuntausta. Hyvinhän tuo nytkin menee, ei puolla tai tempoile mihinkään, mutta sellaista pientä ratin heiluttelua pitää tehdä koko ajan jotta suoraan pääsee. Junamainen fiilis jäi tällä kertaa saavuttamatta.
      Mitkä renkaat ja kuinka kuluneet?
      Eli usein käy niin että väärillä kulmilla jo hieman ”linttaan kuluneet” renkaat menettävät parhaan suuntavakavuuden kun kulmia muutetaan (mihin suuntaan tahansa).
      Tilanne kyllä paranee kun renkaat mukautuvat uusille kulmille muutaman tuhannen ajon jälkeen, mikäli kulmat eivät ole olleet niin paljon pielessä että renkaat ovat jo pilalla?

      Comment

      • Orvix
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 140
        • Akaa

        #48
        Originally posted by Hemi View Post
        Mitkä renkaat ja kuinka kuluneet?
        Eli usein käy niin että väärillä kulmilla jo hieman ”linttaan kuluneet” renkaat menettävät parhaan suuntavakavuuden kun kulmia muutetaan (mihin suuntaan tahansa).
        Tilanne kyllä paranee kun renkaat mukautuvat uusille kulmille muutaman tuhannen ajon jälkeen, mikäli kulmat eivät ole olleet niin paljon pielessä että renkaat ovat jo pilalla?
        Ihan uudet noin 100km ajetut Uniroyal Rainsport 3 koossa 225/40-18 edessä ja 255/35-18 takana. Mielestäni niin mukavat ja hiljaiset renkaat, että on jo toinen peräkkäinen kierros menossa. Vaatiikohan nuo sitten sisäänajon ennen kuin alkavat kunnolla pelaamaan? Oletan että ohjauskulmat ei kovin pieleen menneet?
        E91 325d -10 M-Sport

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 349
          • Paimio

          #49
          Oma E91 oli tänään säädettävänä ja muutoin kaikki vaikuttais olevan ok, mutta etupäässä Camber aika keturallaan, toisella puolella liikaa negatiivista (-0°48´) ja toisella taas positiivisen puolella(0°30´). Puolitoista vuotta sitten säädetty viimeksi eri paikassa ja silloin molemmat oli aika samoissa, vähän miinuksella. Tämän jälkeen etupäähän vaihdettu tukivarret ja reaktiotangot(Febi). Voiko näiden vaihdosta aiheutua tuollainen ero? Vai voiko johtua mittasetupista? Auto menee kuitenkin suoraan, eikä tunnu hakevan uriin. Alla uudet 215/50R17 continental Icecontactit.

          Mittauspöytäkirja ei näköjään tullut luettavana perille, päivitän sen jahka kerkeen..
          Attached Files
          Last edited by Homebrew; 30-01-2017, 18:29.
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17841
            • PKS

            #50
            Ei niitä etupään cambereita pysty näissä(kään) säätämään, eli sillä mennään mitä tukivarret määrittää. Kyllä, aivan varmasti jotain tekemistä asialla on vaihdettujen osien kanssa, mikäli aiemmin on ollut alueella ja sen jälkeen ei ole mällätty renkaita kattariin yms. Viimekädessä toki mittausvirhe.

            Erohan ei ole mahdoton, mutta saattaa hyvillä kesärenkailla tuntua mutkaan ajettaessa vs toinen suunta. Talvirenkailla ei varmasti.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 349
              • Paimio

              #51
              Originally posted by Dualfun View Post
              Ei niitä etupään cambereita pysty näissä(kään) säätämään, eli sillä mennään mitä tukivarret määrittää. Kyllä, aivan varmasti jotain tekemistä asialla on vaihdettujen osien kanssa, mikäli aiemmin on ollut alueella ja sen jälkeen ei ole mällätty renkaita kattariin yms. Viimekädessä toki mittausvirhe.

              Erohan ei ole mahdoton, mutta saattaa hyvillä kesärenkailla tuntua mutkaan ajettaessa vs toinen suunta. Talvirenkailla ei varmasti.
              Ihmetyttää vaan tuo että eri puolilla on noinkin paljon eroa, kuitenkin vastaavat osat molemmilla puolilla. Eikä tosiaan ole tullut osumia edellisen suuntauksen jälkeen. Pitää katsoa josko hakisi toisesta paikasta vielä raportin. Jos vieläkin näyttää samalta niin voisi katkoa ohjuritapit iskarin yläkiinnityksista ja saisi sitten niistä hiukan säätövaraa... Tai sitten vaan ajelee tyytyväisenä
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2098
                • *

                #52
                Originally posted by Dualfun View Post
                Ei niitä etupään cambereita pysty näissä(kään) säätämään, eli sillä mennään mitä tukivarret määrittää. Kyllä, aivan varmasti jotain tekemistä asialla on vaihdettujen osien kanssa, mikäli aiemmin on ollut alueella ja sen jälkeen ei ole mällätty renkaita kattariin yms. Viimekädessä toki mittausvirhe.

                Erohan ei ole mahdoton, mutta saattaa hyvillä kesärenkailla tuntua mutkaan ajettaessa vs toinen suunta. Talvirenkailla ei varmasti.
                Kyllä siellä on säätö kun lyö sen tapin pois iskarin kiinnityksen yläpäästä. Sitten vaan löysää ne mutterit ja iskarin tolppaa kääntämällä saa camberia muutettua. Jos ei säätö riitä niin niitä reikiä sirraa vähän isommiksi. Mulle laitettiin eteen camberia -0.15 molemmin puolin ja taakse asteen verran enemmän.

                Originally posted by Homebrew View Post
                Ihmetyttää vaan tuo että eri puolilla on noinkin paljon eroa, kuitenkin vastaavat osat molemmilla puolilla. Eikä tosiaan ole tullut osumia edellisen suuntauksen jälkeen. Pitää katsoa josko hakisi toisesta paikasta vielä raportin. Jos vieläkin näyttää samalta niin voisi katkoa ohjuritapit iskarin yläkiinnityksista ja saisi sitten niistä hiukan säätövaraa... Tai sitten vaan ajelee tyytyväisenä
                Jos olet vaihtanut alustan osia niin uudelleen säätöön vain heti.
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • Smistik
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1130
                  • Kanta-Häme

                  #53
                  Omassa autossa oli kuusiokoloruuvi siellä laakerissa, eikä mitään lyötävää tappia.
                  ex E91 320d käsiaskilla
                  ex E46 330dat
                  japski
                  ranu

                  ex E30 316i 4d

                  Comment

                  • Homebrew
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2011
                    • 349
                    • Paimio

                    #54
                    Originally posted by Driver22 View Post
                    Kyllä siellä on säätö kun lyö sen tapin pois iskarin kiinnityksen yläpäästä. Sitten vaan löysää ne mutterit ja iskarin tolppaa kääntämällä saa camberia muutettua. Jos ei säätö riitä niin niitä reikiä sirraa vähän isommiksi. Mulle laitettiin eteen camberia -0.15 molemmin puolin ja taakse asteen verran enemmän.

                    Jos olet vaihtanut alustan osia niin uudelleen säätöön vain heti.
                    Pitänee ottaa tapit pois ja mennä uudestaan säädöille.. Eilen siis juuri kävin säädättämässä ja sen pohjalta näitä ihmettelinkin..
                    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                    Ex. E91 330d -07

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      #55
                      Mulla on ollut tähän mennessä e91 320d -06, e92 325Cia -07 ja e91 325D LCI -09 ja kaikissa on ollut samallalailla, eli se tappi vaikka vasaralla ja meisselillä irti ja eikun säätämään camberit edestä.

                      Sama homma myös e46, e39, e60... urbaanilegendaa ettei bemareissa pysty säätämään edestä camberia. Vaatii toki tuon parin minuutin esivalmistelevan työn. Nyt kun kävin nykyisen auton säädättämässä niin pyysin asentajalta työkalut kun se sanoi ettei pysty säätään, kopautin tapit pois ja sanoin että nyt pystyy vanha ukko vaan naureskeli että kappas vaan...
                      Last edited by Driver22; 31-01-2017, 12:15.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • Homebrew
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 349
                        • Paimio

                        #56
                        Originally posted by Homebrew View Post
                        Pitänee ottaa tapit pois ja mennä uudestaan säädöille.. Eilen siis juuri kävin säädättämässä ja sen pohjalta näitä ihmettelinkin..
                        No nyt on säädetty etupäästä camberit kohdilleen. Tapit lähti ohjeiden mukaan ruuvarilla ja moskalla napauttamalla. Enää jäi etuoikealla caster-kulma jonkun verran alle tehtaan ohjearvon, mutta ei kait tuo suuremmin normiajossa vaikuta...
                        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                        Ex. E91 330d -07

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎