nyt kun on lukenut niin monta eri selostusta hiukkassuodattimesta...onko sillä vaihtoväliä vai ei?? täältä lukenut että on ja merkkiliikeestä kysyttynä ei ole?? siis jotain kokemusta????
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e9x hiukkassuodatin
Collapse
X
-
Nyt on merkkiliike puhunut palturia. Kyllä sillä on virallinen vaihtoväli, joka E90:n tapauksessa "elää" ajotyylin ja -tottumusten mukaan. On käytännössä n.150-240tkm. Auto kyllä ilmoittelee milloin vaihto on ajankohtainen. itselläni on mittarissa 170tkm, ja vaihtoon on matkaa 20tkm.
Se on sitten toinen juttu, kannattaako sitä vaihtaa. Olihan aikoinaan katalysaattoreillakin olevinaan vaihtovälit. Käytännössä DPF:n ja katalysaattorin vaihtoväli tulee ajankohtaiseksi silloin, kun vanha suodatin hajoaa tai tukkeutuu. E90:n, ja muidenkin nykydieseleiden tapauksessa asiaa pystyy tarkkailemaan testerillä, jonka kautta saa näkyviin pakosarjan jälkeisen putkiston vastapaineiden anturitiedot. Mun autossa vastapaineet täydellä höyryllä oli muistaakseni 0,2-0,3 barin luokkaa, ja samoihin aikoihin autosta mitattiin karalan penkissä vakiotehoiksi 170hp. Ja mittarissa oli silloin 167tkm. Eli ei se DPF kovin tukossa taida olla. Jahkas vaihto tulee ajankohtaiseksi, ja jos vastapaineet ei tuosta muutu, tuskin vaihdan suodatinta uuteen (1000 euroa). Nollaan vain vaihtovälin ja unohdan asian...
Joskus suodatin saattaa myös mennä totaalitukkoon jatkuvan lyhyen ajon ja nokea tuottavan ajotyylin seurauksena, eikä automaattinen regenerointi silloin auta. Tauluun syttyy vikavalo, ja regenerointi täytyy "pakottaa" testerin avulla. Kunnolla tukkeutunut suodatin ei tastäkään tokene. Tällainen tapaus oli allekirjoittaneen edellinen E-mallin mersu, johon piti tehdä hieman jykevämpää modifikaatiota suodattimeen, jotta yhteiselo pystyi jatkumaan. Eli lyhennettiin patruuna puoleen Sen jälkeen oli ECU tyytyväinen. Kuski ei tosin koskaan muuttunut tyytyväiseksi itse autoon
Ja ennenkuin joku kertoo, että DPF kannattaa heittää mäkeen, niin E90:ssä se ei onnistu ihan niin helposti. Autossa on ns. kombinaatiofiltteri, joka pitää sisällään katalysaattorin ja DPF:n, eikä paketti ole ns. purettavaa mallia - ainakaan ilman konkreettista väkivaltaa. Ja sellaisissa autoissa, jossa regenerointi perustuu ns. differentiaalianturin tietoon, ei suodatinta voi poistaa (kuten mersut), koska ECU:n softa ei pidä myöskään paine-eron puuttumisesta DPF:n päiden välillä. En tiedä onko joissain Bemareissa tämä tekniikka käytössä? Ei ainakaan E90-sarjan pikkudieseleissä. Toisekseen on kiva ajella autolla, jossa polkeminen ei tuota mustaa pilveä vanaveteen.
Jos joku on PK-seudulla vailla DPF:n regenerointia, putken vastapainetiedon analysointia, tai DPF:n vaihtovälin nollausta - voi allekirjoittaneeseen ottaa yhteyttä.
Edit: Niin, ja eikös täälläkin foorumillakin joku tehnyt pientä korvausta vastaan noita DPF-suodattimien perusteellisia pesuja?Last edited by JKK; 10-10-2009, 21:12.
-
-
Originally posted by JKK View PostJoskus suodatin saattaa myös mennä totaalitukkoon jatkuvan lyhyen ajon ja nokea tuottavan ajotyylin seurauksena, eikä automaattinen regenerointi silloin auta.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostJa onhan noita ollut myös jokunen tapaus kun on ajettu "tavallisella" moottoriöljyllä niin on myös mennyt suodatin tukkoon. Eli muistakaa selvittää että moottoriöljyssä on luokitukset kohdillaan partikkeli suodatin autoihin
Comment
-
-
Originally posted by exodus View PostPitäisikö ajossa huomata DPF:n puhdistussykliä kuten 530D:ssä vai onko sitä ollenkaan näissä pikkumoottoreissa?
Comment
-
-
Olen nyt lukenut juttua jonkun verran noista mittaustuloksista. En ole toistaiseksi löytänyt, että millaisella kuormituksella ne tulisi mitata ja mitkä ovat ns. ohjearvot?
Itseltä mitattiin tänään kaverin toimesta ja arvoina tyhjäkäynnillä karvan vajaa 40 mbar ja täyskaasulla pidettynä karvan vajaa 100 mbar, kävi pumppailulla jossakin 130-140 mbar. Nämä kaikki mitattuna auto parkissa vapaalla, paineet tietenkin olisi suuremmat jos ajaessa kuorma päällä suurilla kierroksilla täyskaasulla mittaisi.
Eli, voiko näillä arvoilla päätellä DPF:n olevan kunnossa vai pitääkö se ehdottomasti mitata kuorma päällä tai jollain tietyillä kierroksilla / muutoin kuin parkissa vapaalla tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla?
Jos jollakin on tietoa raja-arvoista ja "oikeasta" mittaustavasta niin kiinnostaisi.
Comment
-
-
.
Mittaus ajossa, kaasupohjassa, siis maksimaalinen rasitus.
Paine-eron ollessa luokkaa max 0,3bar, ei vielä mitään rajoitteita.
Paine-eron ollessa yli 0,5bar alkaa teho oikeasti rajoittumaan.
Hiukkaspönttöasia melkolailla juuri niinkuin JKK kirjoitti.
Alkupään hiukkasautoista "helppo" poistaa, kun ohjelma ei niin välitä koko mööpelistä.
Jos ohjelmistoa päivitetty -> hiukkaspöntön poisto vaikeutuu.
Jos koko hiukkasosio oikeasti deaktivoidaan, siis tehdään oikeasti muutakin, kun vaan estetään hiukkaspöntön vikakoodien esiin tuleminen, niin siinä täytyy jo naplata ohjelmaa aikatavalla enemmän, kun vaan jollain ecusafe-tyyppisellä ohjelmala estää vikakoodit.
Hiukkasautojen ohjelmistot poikkeaa "tavan" kattimalleista, vaikkapa esim ahtimen ohjauksen osalta.
Kun pakoputken vastusta pienennetään, alkaa ahdin herkästi toimimaan liiankin agressiivisesti, jos sitä ei korjata uutta tilannetta vastaavaksi.
Koko hiukkasosion deaktivoimisessa kaikkine toimineen on itseasiassa hankalampi ja suurempitöinen homma, kun se tehonlisäys.
Tehonlisän takia ei hiukkaspönttöön tarvi, eikä kannata koskea.
Mielestäni kannattaa koettaa kaikki muut keinot ensin, ennen sitä hiukkaspöntön totaalipoistoa.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Itselläkin DPF kulkine softattiin 177/350 -> 210/420 tasoon. Poistamatta DPF:ää. Kysellessäni softaajalta että pitääkö poisto tehdä ennen vai jälkeen softauksen, sain vastaukseksi että jos kyseessä ei ole harrasteauto, eikä sellaista halua, jätä DPF paikoilleen. En kysellyt tarkemmin miksi näin on...Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...
Nyt:
-E61 530dA M-sport 2006
-Mustang fastback 1965
Ex.
-e39 530dA M-sport 2002
-e91 320dA M-sport 2008
Comment
-
-
BMW e91 ´07 MSPORT 325D man ja DPF tukossa
Moro!
Laitan tämän viestini tänne E9x-palstallekin, josko täältä tärppäisi... Pahoittelen, jos jossakin on aiemmin jo selitetty kaikki valmiiksi, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt suoraa vastausta ja kaikkea en jaksa lähteä lukemaan alusta, mutta-mutta...
Joo, eli nyt se p##kele pukkas sitten mullekin ton "PARTICLE FILTER"-varoituksen päälle (...possible to continue journey jne...). Kävin sitten tutulla autosähkökaverilla luetuttamassa koodit ja toivoin, että esim. EGR-termari tai hehkut olisivat antaneet koodia (niistä täällä jotkut on puhuneet aiemmin), mutta eipä tietenkään! "Hiukkassuodatin tukkeutunut" ja joku numerokoodi (mitä en nyt enää muista). Syötettiin DPF:n regenerointi päälle ja kävin ajamassa 20min+ lenkin. Koodi tuli lähes heti liikkeelle lähdön jälkeen, varmaankin silloin kun polttolämpötila meni yli 240 asteen. Lenkin jälkeen kun pistettiin piuha kiinni, niin tiedoissa luki vielä, että regenerointi kesken. Regenerointi olisi varmaankin jatkunut uudestaan, jahka olisin vain lähtenyt ajamaan, mutta varmuudeksi syötettiin käsky uudestaan autoon ja lähdin taas 30min lenkille.
Huomenna pitää vielä käväistä lukemassa koodit jos ja (ikävä kyllä) kun toi Particle filter-varoitus taas aamulla työmatkalla tulee tauluun. Jos piuhan päässä on edelleen ilmoitus filtterin tukkeutumisesta, niin kai se on uskottava, kun kilsojakin on jo 165tkm.
SITTEN ASIAAN:
En todellakaan aio maksaa mukisematta 2000€ pöntöstä ja sen asennuksesta, joten voisiko joku viisaampi valottaa tyhmälle:
1. onko DPF "helppo" irrottaa (pystyykö irrottamaan, jos saa auton etupään edes huoltopukeille tahi tunkilla ilmaan, jne?)
2. tarvitseeko erikoistyökaluja
3. Missäs kohtaa se nyt tarkalleen edes on? Kuvittelen, että se löytyy tuolta putken alkupäästä (moottorista katsottuna )
4. miten pesitte (kuumaa vettä sisään ja kompuralla ilmaa perään, kunnes
alkoi puhdistua - vai?
5. jotain muuta tähdellistä, mitä?
Työkalut pysyy kyllä auttavasti käsissä ja edessä on viiden viikon kesäloma - eli aikaa on sen verran räpeltää Jonkinlaiset perustyökalut ja tallikin löytynee - tarttis vain saada hyviä "kädestä-pitäen-ohjeita", kun ei tuo e91:n (325D, man, Msport) rakenne ole ihan hallussa.
Niin ja JOS pesu ei auta, niin kokeilen kyllä porata sen reiän sinne pönttöön!!! Mihinkäs kohtaan se olisi hyvä täräyttää, mikäli sinne asti päädytään.
Jos mikään ei auta, poistatan koko paskan ja laitatan uudet ohjelmat koneeseen -taitaa tulla halvemmaksi ja HAUSKEMMAKSI!
...mutta joo, kaikki hyvät vinkit kelpaa ja on avuksi!!!! Ja jos jollain olisi jopa kuvia ko. projektista, niin pissisin hunajata seuraavan kuukauden
Comment
-
-
vielä...
Sitä vielä, että pitänee vielä tarkistaa nuo moottorin lämmöt ajossa. Aiemmin olen huomannut regeneroinnin käynnistyneen aika-ajoin itsestään (äänestä ja kärystä) viime aikoina sitä en ole enää huomannut.
Lisäksi huomasin, että koodi tulee aina kun autolla on ajettu hetki (~10km = koneen pitäisi olla lämmin), eli tod.näk hetkellä kun polton DPF:ssä pitäisi alkaa??? Voikohan vika olla esim. paineanturissa (tai termareissa? tarkistan nyt ensin ne lämmöt sieltä salavalikosta).
Jos kuitenkin päädyn tuohon DPF:n pesuun, niin kertokaa nyt joku vielä, että pitääkö tuo yhdistelmäpönttö (DPF+KAT) välttämättä rälläköidä auki pesua varten, vai voiko sen pestä KAT:n läpikin???!!!! Meneekö KAT pilalle, jos sinne kippaa vettä?
Ohjeita olen lukenut yli 40 sivua, mutta vieläkään ei ole tullut ihan selkeää vastausta - voi kyllä johtua minusta...
Comment
-
-
Ensimmäisenä sinun täytyy tarkistuttaa ne moottorin lämmöt ajon aikana. Niiden täytyy nousta ainakin yli 75 asteen, jotta koko regenerointi on edes mahdollinen. Mieluiten 85--> astetta. Tämä on kaiken lähtökohta.
Seuraavaksi etsi paikka, jossa osaavat mitata putkiston vastapaineet. Vaatii vain keskimääräistä kehittyneemmän testerin, joka osaa onkia sen vastapaineen anturitiedon. Mikäli paineet on tyhjäkäynnillä jo lähemmäksi 100 mbria, ja heti pintakaasulla 200--> mbaria, voit suosiolla aloittaa DPF:n pesun suunnittelun. Jos tilanne on lähtötilanteessa kovinkin tukkoinen, voit unohtaa asian ratkaisemisen auton omalla regeneroinnilla. Paineet täytyy olla tyhjäkäynnillä max. 40mbaria, täydella kiihdytyksellä max. 300 mbaria. Mieluiten reilusti alle vakiokoneella. Jos pintakaasulla mennään jo yli 150 mbarin lukemissa, pamahtaa vikakoodi samantien (mutta ei vikavalo). Vikavalo syttyy sitten kun karu tilanne on jatkunut pidemmän aikaa. Noita ehtoja en tarkemmin tunne. Joku muu voi tuntea.
En lähtisi roveltamaan sitä kombinaatiosuodatinta parkkipaikalla tunkin varassa. On kuitenkin sen verran inhottavassa paikassa heti pakosarjan jälkeen, ja taitaa muistaakseni joutua irroittamaan jonkin moottorin tuennankin tieltä pois. Ja ne anturit saattaa olla myös aika tiukassa. Suosittelen teetättämään irroituksen jollakin pajalla, ja sitten teet suodattimen pesun kaikessa rauhassa. Paljon aikaa, liuotinainetta, bräkliiniä, kiehuvaa vettä ja kaupan päälle yön yli liotus jossain isossa saavissa, jossa on sopivaa liuttavaa ainetta. Sitten kun vesi tulee kirkkaana ja hyvin virtaavana läpi, voit asentaa "uuden" suodattimesi paikalleen, ja nollata DPF:n vaihtovälin.
Älä mene tuhoamaan kallista suodatintasi. Teet vain nuo ym. operaatiot, ja edessä on paljon DPF-huolettomia kilometrejä. Mukavampi ajella nykyaikaisella autolla, joka ei työnnä mustaa savua ja pahaa hajua... Autosi seuraava omistajakin saattaa arvostaa tätä vaihtoehtoa?Last edited by JKK; 07-07-2011, 15:31.
Comment
-
-
Noh, en minä nyt ihan parkkipaikalla ollut sitä aikonutkaan irroittaa. Töistä löytyy kyllä ihan halli ja kaikki mahdolliset rälläkät ja hitsauslaitteet yms. + mm. polttoainesäiliöitä ammatikseen hitsaavat työkaverit... Eli, ei se nyt ihan pienestä kiinni jää.
Lähinnä nyt ajattelin, että onko kukaan pessyt ko. purnukkaa (lue: onnistunut pesemään kunnolla) ilman pöntön rälläköintiä siten, että katalysaattori on paikoillaan. Jos vaikka puskee nestettä katalysaattorin puolelta paineella läpi, niin mm. irtoava paska ei jää katalysaattoriin ja riko sitä. Jotenkin tuntuu, että tonne KATtiin ei viitsisi kauheasti mitään pesuaineita työntää - u know?
Laiska kun olen, yritän vain kysellä helpointa tapaa tehdä kyseinen operaatio...
Niin joo, ja kyllähän minä ne lämmöt tarkistin! Ensinnäkin aluksi, "particle filter"-varoitus tuli sillä sekunnilla kun lämmöt saavutti 76 astetta, eli polton piti käynnistyä - noh, hajusta, pa-kulutuksesta ja 86 asteeseen jämähtäneestä lämmöstä tiedän, että regeneraatio ei lähtenyt käyntiin.
Nollasimme koodit vielä kerran ja laitoimme pakotuksen päälle. JA NYT, kuin taikaiskusta ajamaan lähdettäessä, ääni muuttui, kulutus nousi noin 2l/100km ja lämmöt nousivat noin 95 asteeseen 35min ajon ajaksi, jonka jälkeen laskivat takaisin 86-88 asteeseen. Mikä parasta, vikailmoitusta ei ole ainakaan vielä tänään tullut näkyviin - toivottavasti ei ihan heti tulekaan. Ehkä pönttö menee vielä hetken, ennen kuin vetää ihan tukkoon. Lopun alkuahan tämä silti taitaa olla. Niin ja ne paineet oli tyhjäkäynnillä 61mbar ennen em. regenerointia, eli ei se nyt IHAN tukossa ollut.
kommenttia-kommenttia...
Comment
-
-
Jos on jo tyhjäkäynnillä 61mbar niin kyllä se jo melko tukossa alkaa olemaan
Täältä jostakin viestiketjusta poimin aikoinaan nuo raja-arvot, tyhjäkäynnillä pitäisi olla alle 35mbar ja 2000 kierroksella alle 200mbar
Minulta mitattiin vastapaineet helmikuussa tyhjäkäynnillä 17mbar ja 2000 kierroksella alle 60mbar, eli liki uuden pöntön arvot. Tuolloin oli mittarissa 109 000km ja auto 330d. Minun tietääkseni tuota ei ole vaihdettu tai pesty. (olen toinen omistaja, ensimmäinen oli joku günther saksanmaalla)--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Onko porukka mistä hommannu DPF:n korvausputkia? Ebayssa näyttäs olevan siinä ~400€ tietämissä, melkoinen hinta tollaisesta putken pätkästä :O Oma kulkine menossa softaukseen ja täs pähkäilen et rikkoakko toimiva DPF vai laitanko korvausputken paikoilleen.. :think- F11 LCI xda -15
-Supra mk4 tt 6mt Euro
Ex:
- E91 325d -08 alpinweiss
- E39 530d Msport mt -01
- E46 320d toukka -02
- Golf 3 tdi +200kw
- B5 A4 tq ABT286
- 8L A3 t ABT215
- E36 325ic
- E28 520i
- E30
-jne käyttiksiä
Comment
-
Comment