Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x hiukkassuodatin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 52
    • Nummela

    #31
    Hiukkaskiihdytin

    Kun näitä hiukkassuodattimia olette irroitelleet pesua tai jotain muita toimenpiteitä varten, niin mitäs tarvikkeita tai osia pulttejä, tiivisteitä
    olette marmoritiskiltä ko operaatioon joutuneet hakemaan?
    RealOEM on hiukan suurpiirteinen, enkä keksinyt pulteille ja tiivisteelle
    mitään osanumeroa, tai edes kunnon kuvaa.
    Kyseessä 06 vuoden e91 320d.
    Filtterin kuva killittää taulussa niin soman keltasena.

    Kiitos

    Comment

    • pke70
      Bimmer Rookie
      • Nov 2011
      • 67
      • Finland

      #32
      Originally posted by Juhnu View Post
      Kun näitä hiukkassuodattimia olette irroitelleet pesua tai jotain muita toimenpiteitä varten, niin mitäs tarvikkeita tai osia pulttejä, tiivisteitä
      olette marmoritiskiltä ko operaatioon joutuneet hakemaan?
      RealOEM on hiukan suurpiirteinen, enkä keksinyt pulteille ja tiivisteelle
      mitään osanumeroa, tai edes kunnon kuvaa.
      Kyseessä 06 vuoden e91 320d.
      Filtterin kuva killittää taulussa niin soman keltasena.

      Kiitos
      Onkos tuo bmwfans.info yhtään parempi?

      Eipä tuo taida mitään tiivisteitä tarvita? Kartiopannalla kun on kiinni turbossa. Antureiden kiinnityksissäkään ei näyttäisi olevan tiivisteitä.
      Piuhat:


      Miten ajattelit pestä?
      Tuleeko filtterin kuva koetauluun jossain tietyssä km määrässä, vai vasta siinä vaiheessa kun regenerointi ei saa sitä enää auki?
      Kaverin -06:een se on huoltokirjan mukaan vaihdettu Saksassa n.150tkm.

      Mulla -08:ssa OBD livetieto näyttää, että sais kyllä tiedon cat/dpf lämpötilasta, mutta arvo on aina -40°C ?? Onko kukaan muu testannut? Voiskohan anturi olla rikki?
      Ei kylläkään ollut vikakoodia tuosta, muita olikin sitten ihan riittävästi... (johtunee pääosin talven pakkasilla vajaan akun aihettamista erinäisistä sähkön saanti häiriöistä.)
      E91 320d -08 130kW

      Comment

      • _qs
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 33
        • Kouvola

        #33
        Originally posted by pke70 View Post
        Mulla -08:ssa OBD livetieto näyttää, että sais kyllä tiedon cat/dpf lämpötilasta, mutta arvo on aina -40°C ?? Onko kukaan muu testannut? Voiskohan anturi olla rikki?
        Ei kylläkään ollut vikakoodia tuosta, muita olikin sitten ihan riittävästi... (johtunee pääosin talven pakkasilla vajaan akun aihettamista erinäisistä sähkön saanti häiriöistä.)
        Millä ohjelmalla yritit katsella dpf:n lämpöjä? Itse eilen yritin ELM-palikalla ja android-tabletin Torgue-ohjelmalla saada pakolämpöjä esiin, mutta ei ainakaan -06 330xda:ssa näytä pakolämpöjä tuolla ohjelmalla vaikka niistä mittarit ohjelmassa onkin.
        Vihdoin nyt kun sai veden lämmöt kohdilleen ja hehkut kuntoon, niin regeneroinnin käynnistymisen estää huoltomiehen mukaan enää liian matalat pakokaasunlämmöt (pitäs saada yli 240 astetta mutta jää reilu 200:n huollon koneen mukaan). Mulla paukkaa "particle filter" -herjan idriveen noin kymmenen minuutin ajon jälkeen.
        Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 349
          • Paimio

          #34
          Originally posted by _qs View Post
          Millä ohjelmalla yritit katsella dpf:n lämpöjä? Itse eilen yritin ELM-palikalla ja android-tabletin Torgue-ohjelmalla saada pakolämpöjä esiin, mutta ei ainakaan -06 330xda:ssa näytä pakolämpöjä tuolla ohjelmalla vaikka niistä mittarit ohjelmassa onkin.
          Vihdoin nyt kun sai veden lämmöt kohdilleen ja hehkut kuntoon, niin regeneroinnin käynnistymisen estää huoltomiehen mukaan enää liian matalat pakokaasunlämmöt (pitäs saada yli 240 astetta mutta jää reilu 200:n huollon koneen mukaan). Mulla paukkaa "particle filter" -herjan idriveen noin kymmenen minuutin ajon jälkeen.
          Jos iDriveen tulee ilmoitusta hiukkassuodattimen tukkeutumisesta (jos huoltovälinäyttö näyttää vielä enemmän kilometrejä vaihtoon) niin siellä on todennäköisesti vikakoodi DDE:llä melkeen ajon alusta asti päällä ja se ainakin estää tehokkaasti polton.. Toisessa DPF-ketjussa vihjasin tosta ajonaikaisesta vikakoodien jatkuvasta nollaamisesta, sillä tavalla sain omasta ja toisen foorumilaisen autosta polton käynnistymään ja kun sitä tarpeeksi kauan jatkoi niin vastapaineet putosivat tarpeeksi alas --> ei nää vikakoodia --> poltto pysyi päällä. Omassa autossa ei tämän jälkeen ole ollut DPF-herjoja eikä vikakoodeja, ajettu ~5tkm tuon episodin jälkeen. Toki pakolämmöt olivat riittävän korkeat jo alunperin..

          Inpa on kyllä tuohon kikkailuun ainakin toimiva työkalu... Näkee pakolämmöt ja vikakoodien nollaus helppoa&nopeaa...
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • pke70
            Bimmer Rookie
            • Nov 2011
            • 67
            • Finland

            #35
            Originally posted by _qs View Post
            Millä ohjelmalla yritit katsella dpf:n lämpöjä? Itse eilen yritin ELM-palikalla ja android-tabletin Torgue-ohjelmalla saada pakolämpöjä esiin, mutta ei ainakaan -06 330xda:ssa näytä pakolämpöjä tuolla ohjelmalla vaikka niistä mittarit ohjelmassa onkin.
            Vihdoin nyt kun sai veden lämmöt kohdilleen ja hehkut kuntoon, niin regeneroinnin käynnistymisen estää huoltomiehen mukaan enää liian matalat pakokaasunlämmöt (pitäs saada yli 240 astetta mutta jää reilu 200:n huollon koneen mukaan). Mulla paukkaa "particle filter" -herjan idriveen noin kymmenen minuutin ajon jälkeen.
            Bt ELM ja Torgue myös mulla käytössä. Kun ottaa uuden mittarin lisäyksen, ja hakee "Catalyst temperature Bank 1" tjsp, se on kyllä mulla vihreänä, kuten kaikki ne joista tuo mokkula muka datatiedon saa. Mutta arvo on mulla koko ajan -40 astetta. --> Joko dataa ei oikeasti tule, tai sitten anturi on sökö. Ja DPF poltto ei mene siksi päälle??? --> Selittäisi tuon kasvaneen kulutuksen.
            E91 320d -08 130kW

            Comment

            • Juhnu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 52
              • Nummela

              #36
              Partikkelifiltteri

              Dodiin. Nyt on filtteri käytetty irti, ja usean tunni viruttelun, valuttelun ja puhaltelun jälkeen, vettä ja liuottimia käyttäen, rupesi läpi tuleva vesi olemaan
              jo "juomakelpoista". Kennostot molemmista päistä kurkittuna, näyttivät olevan
              ainakin noesta puhtaat. Auto takas nippuun, ja ajelulle.
              Kaikki tuntus pelittävän normaalisti, mutta filtteriherja ei ainakaan vielä parinkymmenen kilometrin ajolenkin jälkeen itsestään kuittaantunut pois.
              Tähänkin tais jostain löytyä ohjeet foorumilta, vai pitääkö käyttää piuhan
              päässä?
              Tosiaan mitään tiivisteitä ei missään liitoksissa ollut, mutta sen turbon ja
              filtterin välisessä liitoksessa olevan pannan, tai vähän erikoisemman klemmarin
              kanssa sai vehdata tosissaan. Vähän matkaa sain pyöritettyä pulttia aukipäin,
              kunnes kuusiokolokanta korkkas. Välystä ehti kuitenkin tulemaan sen verran,
              että sain pultin poikkastua dremelillä.
              Itse en ruvennut moottorin korvaa irroittamaan. Mahtu tulemaan muutenkin.

              Comment

              • pke70
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 67
                • Finland

                #37
                Voisko regenerointi tehdä sellasen ilmiön, että ihan tasaisessa ajossa kulutusmittarin viisari nykii nopeaan tahtiin ees taas?
                Loppui itsekseen kuitenkin.
                Vai onko tossa romussa nyt sitten joku mystinen sähkövika. :think

                Edit: Kävin Metroautossa testerissä. (Ja 72€ köyhdyin...) Mitään vikaa ei löytynyt antureista, eikä mistään muualtakaan. Joten huoltomiehen kanssa todettiin että kunnolla sikaa vaan niin kyllä se siitä aukeaa. Ja näin tais jo käydäkin. Kulutus on nyt laskenut alle 6 litraan matka-ajossa. Toki vieläkin mielestäni liikaa tuolle N47 koneelle, mutta pahimmasta pudotusta n. puoli litraa satkulle.
                DPF testi tehtiin, ja arvot oli: joutokäynnillä max. 10mbar, 2000rpm 30mbar, ja olikohan maksimitehon kierroksilla? 90mbar. Eli puolet enemmän olisi saanut olla, että olis ollut max raja arvoissa.

                Tuohon kulutusmittarin viisarin nykimiseen eivät osanneet vastata.
                Last edited by pke70; 09-05-2012, 16:54.
                E91 320d -08 130kW

                Comment

                • Qwert
                  Newbiemmer
                  • Jan 2011
                  • 1
                  • Hankasalmi

                  #38
                  LIQUI MOLY tuo markkinoille dieselhiukkassuodattimien puhdistusaineen



                  Saan huomenna tuota ainetta! Kokeilen omaan tukkeutuneeseen hiukkassuodattimen! Hinta aineelle 32,00€

                  Comment

                  • Homebrew
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2011
                    • 349
                    • Paimio

                    #39
                    Originally posted by pke70 View Post
                    Voisko regenerointi tehdä sellasen ilmiön, että ihan tasaisessa ajossa kulutusmittarin viisari nykii nopeaan tahtiin ees taas?
                    Loppui itsekseen kuitenkin.
                    Vai onko tossa romussa nyt sitten joku mystinen sähkövika. :think

                    Edit: Kävin Metroautossa testerissä. (Ja 72€ köyhdyin...) Mitään vikaa ei löytynyt antureista, eikä mistään muualtakaan. Joten huoltomiehen kanssa todettiin että kunnolla sikaa vaan niin kyllä se siitä aukeaa. Ja näin tais jo käydäkin. Kulutus on nyt laskenut alle 6 litraan matka-ajossa. Toki vieläkin mielestäni liikaa tuolle N47 koneelle, mutta pahimmasta pudotusta n. puoli litraa satkulle.
                    DPF testi tehtiin, ja arvot oli: joutokäynnillä max. 10mbar, 2000rpm 30mbar, ja olikohan maksimitehon kierroksilla? 90mbar. Eli puolet enemmän olisi saanut olla, että olis ollut max raja arvoissa.

                    Tuohon kulutusmittarin viisarin nykimiseen eivät osanneet vastata.
                    Kyllä ainakin omassa 330D:ssä regenerointi aiheuttaa kulutusmittarin nykimistä tasaisessa ajossa, eli no worries.. niin kauan kun idrive/ajotietokone ei valita mitään... Ja vielä havaintona se , että regenerointi nimenomaan tuntuis toimivan parhaiten tasaisessa ajossa, olosuhteet pysyy tasaisena.. Jos vaan termarit yms. on kunnossa..
                    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                    Ex. E91 330d -07

                    Comment

                    • Homebrew
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2011
                      • 349
                      • Paimio

                      #40
                      Originally posted by Qwert View Post
                      http://www.liqui-moly.de/liquimoly/w...szi8qcaut.html

                      Saan huomenna tuota ainetta! Kokeilen omaan tukkeutuneeseen hiukkassuodattimen! Hinta aineelle 32,00€
                      "Sondi työnnetään sisään aukon kautta, ja puhdistusnestettä suihkutetaan suoraan hiukkassuodattimeen. Vaikuttavat aineet irrottavat pinttyneen noen. ”Jos laskemme mukaan puhdistusaineen vaikutusajan, auto voi ajaa pois rampilta viimeistään puolen tunnin päästä käsittelyn aloittamisesta”, Schönfelder sanoo. Sen jälkeen autolla on ajettava jonkin aikaa korkealla kierrosluvulla, jotta puhdistusjakso käynnistyy. Irrotettu noki palaa pois ja suodatin puhdistuu."

                      Ton perusteella poltto tarvis kuitenkin saada käyntiin ja se ei onnistu jos vastapaine on liian kova(tuskin laskee mihinkään pelkän aineen ruiskutuksella] --> pitää nollailla vikakoodeja ajon aikana aktiivisesti... Sen jälkeen vois toimiakin...
                      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                      Ex. E91 330d -07

                      Comment

                      • AnttiL
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 61
                        • Helsinki

                        #41
                        Täytyypä kirjotella tänne oma kokemus tuosta tukkoisesta dpf:stä. Täältä voi katsoa tarkemmin millaisia koodeja antoi http://s86.photobucket.com/albums/k1...20e91%20330da/
                        Partikkelifiltteriä herjaili ja käytin tuota ajon aikana vikakoodin nollaus kikkaa ja mun tapauksessa toimi. Tosin ajelin noin viikon verran läppäri apparinpenkillä ja koodeja nollaillen. Jossain vaiheessa poltto ilmeisesti mennyt päälle kun enää ei koodeja anna.
                        Aivan älytön ero auton kulkupuolessa verrattuna siihen mitä oli noin viikko sitten. Ennen ei ollut enää mitään vetoja jossain 3000rpm kohdilla mutta nyt vetoja löytyy ihan tappiin asti. Vaihdoin vielä todella paskaisen ilmansuodattimen ja parani kulku edelleen. Aivan huikea ero!!! Jos vain inpa löytyy niin kannattaa olla kärsivällinen ja vaan nollailla niitä koodeja niin eiköhän se siitä...
                        Täytyy seuraavan tankillisen aikana katsoa keskikulutus jos olisi vaikka hieman tippunut.

                        Laitetaan vielä taustaa. Vaihdoin autoon talvella pää-ja egr-termarin. Tätä ennen ajolämpötila talviolosuhteissa oli noin 70astetta ja ollut tätä ties kuinka kauan. Poltto ei siis ole lähtenyt päälle noissa lämmöissä. Nyt ajolämmöt 84-90astetta.
                        BMW E70 LCI xDrive30d

                        Comment

                        • Padulf
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2004
                          • 41
                          • Saarijärvi

                          #42
                          Kyseessä on 330D manuaali E90. Tehnyt pari kertaa sellaisen tempun kun ajon jälkeen pysäyttänyt auton paikalleen niin putkista tuli savua noin 3.min ajan siis aika reilusti ja haisi vanhalle kitkerälle dieselille! Tekikö kenties polttoa DPF? Onko normaalia reilu savun määrä? Muutenhan ei ole tuprutellut kiihdyttäessä tai kylmänä käynnistyessä.
                          Bmw E90 330D M-Sport & E36.

                          Comment

                          • sassi
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2008
                            • 412
                            • Nivala

                            #43
                            Originally posted by Padulf View Post
                            Kyseessä on 330D manuaali E90. Tehnyt pari kertaa sellaisen tempun kun ajon jälkeen pysäyttänyt auton paikalleen niin putkista tuli savua noin 3.min ajan siis aika reilusti ja haisi vanhalle kitkerälle dieselille! Tekikö kenties polttoa DPF? Onko normaalia reilu savun määrä? Muutenhan ei ole tuprutellut kiihdyttäessä tai kylmänä käynnistyessä.
                            Kuulostaa normaalilta DPF poltolta, mutta tuossa vaiheessa on kyllä poltto jäänyt kesken. Moisen jos huomaa, niin kannattaa ajella vielä 10 min lenkki maantienopeuksia jotta polttoprosessi suoritetaan loppuun asti. Polton alkamisen ja loppumisen huomaa helpoiten hetkellisen kulutuksen mittarista, polton aikana se voi nytkähdellä, eikä mene tasaisessakaan ajossa alle 7 litran.
                            --
                            Sassi
                            - F10 530d
                            - KTM 690 Enduro
                            Ex. E90 330d, E46 330d

                            Comment

                            • samies
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 175
                              • Seinäjoki

                              #44
                              Originally posted by Toni.S View Post
                              Laitoin Marteliukselle sähköpostia tuosta DPF/kat korvausputkesta. Odotellaan vastausta.

                              Tuossa oikeanlainen korvausputki> http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E90-E6...item3cc07f77b4
                              Melkoinen hinta parille mutkalle+joustinosalle. Koitin kattoa rikkinäisiä DPF filsujakin, mutta ei sattunut ebaysta moista silmään..
                              Onko Martelius vastannu tai tietoa mistä sais korvausputken kohtuu hintaan?
                              E61
                              B8
                              PV50

                              Comment

                              • Terjama75
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 60
                                • Oulu

                                #45
                                Minulla E91 -08 mallin bemmi ja kilsoja 205tkm. Alkaa olemaan lähellä se hetki, jolloin DPF pitäisi "disabloida". Onko tietoa kuka tämän operaation voisi oulussa suorittaa softaamalla?
                                -----------------------------------
                                320d STW -08

                                aikaisempaa kalustoa:
                                525 e39 -01, 2x e39 530d, c220 MB, e270 MB, VW pasuuna 1.mahoton, VW poloinen, VW vento, Audi A4, pari ranskalaista, Skooda Octaavia, Fiat uuno

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎