Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91, rengasmeteliä vai laakerivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by mobility View Post
    Edellisenä talvena mulla oli e39
    Olet käynyt siellä missä ei kenenkään olisi pitänyt käydä...
    Aika vaikea on E39 jälkeen puhua muista autoista hiljaisena.
    On toki mutta ei hirmu montaa...
    Last edited by Rubu; 11-11-2009, 14:40.

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 938
      • Espoo

      #17
      Originally posted by Rubu View Post
      Olet käynyt siellä missä ei kenenkään olisi pitänyt käydä...
      Aika vaikea on E39 jälkeen puhua muista autoista hiljaisena.
      On toki mutta ei hirmu montaa...
      Allekirjoitan. Oma E90 17" vanteilla ja tehdasmadalluksella on hirveä peltirumpu verrattuna täysin karvalakkivakioon E39:iin. Tässä ei ole edes eroa kesä- eikä talvi(nasta)renkaiden välillä. Kesärenkaat kylläkin ovat aika vanhat jo.:think
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • quisma
        BTCF Member
        • May 2005
        • 385
        • Toijala

        #18
        Originally posted by Janne-90 View Post
        voihan laakerikuulat olla kuivia että pyöriessään vähän pitää meteliä.. mitä autolla on ajettu ? yleensä laakeri viat alkaa tulee 100-150tkm. Vaihdoin itse omaan e39 etupään laakerit kun oli ajettu 210 tkm mutta taakse oli vaihdettu toinen 150tkm kohdalla. kannattaa kokeilla myös sitä että ajat 60-80 ja mutkittelet vähäsen ja seuraat miten ääni muuttuu.. jos laakeri selvästi rikki äänen pitäisi pienentyä huomattavasti kun kääntää jompaan kumpaan suuntaan.

        Onpa ihmeellisen aikasin vaihdeltu laakereita Yleensä autojen pyöränlaakerit mitotetaan kestään vähintään 300tkm, ennen kun pitäisi minkäänlaista ulinaa alkaa kuulumaan.

        Ja itse aiheeseen; huomasin omassa talvikotterossani ainakin sen, että nastarenkailla ajettaessa pienoinen paineiden pudotus (2,2 -> ~ 1,8) hiljensi rengasmelua olennaisesti.
        e46 325ci cabrio m-sport2

        Ex: e46 320da touring -04
        e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
        e39 528ia -96
        e34 525i -92
        e30 320i touring -88
        e36 328i coupe -97
        e36 325i -91

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #19
          Originally posted by quisma View Post
          Ja itse aiheeseen; huomasin omassa talvikotterossani ainakin sen, että nastarenkailla ajettaessa pienoinen paineiden pudotus (2,2 -> ~ 1,8) hiljensi rengasmelua olennaisesti.
          Muisteleisin että VW Kuplan etu-akselille annetaan suurin piirtein tuota ilmanpainetta suosituksena, vai olikohan se sittenkin 1.7bar...:think

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Rubu View Post
            Muisteleisin että VW Kuplan etu-akselille annetaan suurin piirtein tuota ilmanpainetta suosituksena, vai olikohan se sittenkin 1.7bar...:think
            Oli siihen aikaan vain "hieman" eri tyyppiset renkaat alla kuin nyt. Eli tämän tason paineet talvikumeissa tuhoaa rungot todella nopeasti(varsinkin Nokialaisista).

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Oli siihen aikaan vain "hieman" eri tyyppiset renkaat alla kuin nyt. Eli tämän tason paineet talvikumeissa tuhoaa rungot todella nopeasti(varsinkin Nokialaisista).
              Tätä vähän yritin takaovelta huudella ettei nyt kukaan erehtyisi ajamaan millään kuplan paineilla...

              Comment

              • mobility
                Bimmer Rookie
                • Sep 2009
                • 84
                • Oulu

                #22
                Sattu tuossa TM käteen, jossa oli talvirengastesti. Noranza kakkonen oli saanut meluarvosanaksi 9 eikä mikään nastarengas saanut parempaa. Eli renkaita vaihtamalla ei ilmeisesti melu vähene (jos nastarenkaissa pysytään). Taidan alkaa hoitamaan tätä laakerivikana...

                Rengaspaineista. Omat renkaani ovat vakiokokoa 205/45?/16 ja rengasliikkeessa sanoivat, että 2,6 baria pitäisi pitää niissä. Tällä hetkellä ei ihan niin paljoa ole, mutta eikös tuo kuulosta aika kovalta paineelta?

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by mobility View Post
                  Sattu tuossa TM käteen, jossa oli talvirengastesti. Noranza kakkonen oli saanut meluarvosanaksi 9 eikä mikään nastarengas saanut parempaa. Eli renkaita vaihtamalla ei ilmeisesti melu vähene (jos nastarenkaissa pysytään). Taidan alkaa hoitamaan tätä laakerivikana...

                  Rengaspaineista. Omat renkaani ovat vakiokokoa 205/45?/16 ja rengasliikkeessa sanoivat, että 2,6 baria pitäisi pitää niissä. Tällä hetkellä ei ihan niin paljoa ole, mutta eikös tuo kuulosta aika kovalta paineelta?
                  Koko on varmaan 205/55-16.
                  Siitä oven pielestä näet valmistajan suosituksen M+S renkaille.
                  Suosittelen laittamaan eteen 2.6bar ja taakse 2.8-3bar riippuen kuormasta.

                  Comment

                  • mobility
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2009
                    • 84
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Rubu View Post
                    Koko on varmaan 205/55-16.
                    Siitä oven pielestä näet valmistajan suosituksen M+S renkaille.
                    Suosittelen laittamaan eteen 2.6bar ja taakse 2.8-3bar riippuen kuormasta.
                    Joo tuo 55 se varmaankin oli. Suosittelemiesi paineiden perusteella voi todeta ettei tuo meteli ainakaan paineita muuttamalla pienene.

                    Btw. Jos laakerissa ei välystä ole vaan ne ovat vain "kuivuneet" niin pystyykö niitä pelkästään rasvaamaan? Tää saatto olla kyllä ihan idioottikysymys...

                    Comment

                    • JoSa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 155
                      • Pyhäjärvi

                      #25
                      En lukenu koko juttua läpi mutta tosta äänestä, appiukko osti samanlaisen bemarin -07 vuosimallia ja siitä kuulu kuskinpuolen etusesta melkonen ujellus ja itekkin veikkasin laakeria mutta kun vaihtoi nokian kitkat alle ääni lähti kokonaan. Tuo ujellus kuului siis kesärenkailla 17/225/45

                      Comment

                      • quisma
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 385
                        • Toijala

                        #26
                        .....
                        Last edited by quisma; 12-11-2009, 19:37. Reason: ......
                        e46 325ci cabrio m-sport2

                        Ex: e46 320da touring -04
                        e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                        e39 528ia -96
                        e34 525i -92
                        e30 320i touring -88
                        e36 328i coupe -97
                        e36 325i -91

                        Comment

                        • quisma
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 385
                          • Toijala

                          #27
                          Originally posted by Rubu View Post
                          Muisteleisin että VW Kuplan etu-akselille annetaan suurin piirtein tuota ilmanpainetta suosituksena, vai olikohan se sittenkin 1.7bar...:think
                          OT:
                          Olisin tietysti voinut mainita, että omassa talvikotterossa on kyse 950kg painavasta MK2 Golfista ja ~10v vanhoista Nordmaneista.(oli vielä hyvin nastoja tallella, ei raaskinu hylätä) Mutta pointtina nyt oli se, että liian kovillakin paineilla voi tulla nastarenkailla ylimäärästä ääntä.
                          e46 325ci cabrio m-sport2

                          Ex: e46 320da touring -04
                          e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                          e39 528ia -96
                          e34 525i -92
                          e30 320i touring -88
                          e36 328i coupe -97
                          e36 325i -91

                          Comment

                          • Rubu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 809
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by mobility View Post
                            Joo tuo 55 se varmaankin oli. Suosittelemiesi paineiden perusteella voi todeta ettei tuo meteli ainakaan paineita muuttamalla pienene.

                            Btw. Jos laakerissa ei välystä ole vaan ne ovat vain "kuivuneet" niin pystyykö niitä pelkästään rasvaamaan? Tää saatto olla kyllä ihan idioottikysymys...
                            Jos se meteli alkoi renkaiden vaihdolla niin turha sieltä on sitä laakerivikaa kaivella.

                            Minun mielipide on että E9x autoihin nastarenkaat sopivat varauksin.
                            Jos et ole nirso rengasmetelille ja jyrinöille on nastarengas varmasti se paras valinta kaikenlaiseen ajamiseen.
                            Jos taas haet parasta mukavuutta/hiljaista ajoa osta kitkat jos niiden kanssa tulet toimeen.

                            Henkilökohtaisesti tulen toimeen ja emäntä joka ajaa suurimman osan ajoista tuntuu tulevan myös.
                            Enempää minulla ei ole kokemusta kuin omasta josta vaihdoin ne pois metelin takia ja tältä boardilta luetusta toisten kokemuksista.
                            Last edited by Rubu; 12-11-2009, 11:50.

                            Comment

                            • mobility
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 84
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Rubu View Post
                              Jos se meteli alkoi renkaiden vaihdolla niin turha sieltä on sitä laakerivikaa kaivella.

                              Minun mielipide on että E9x autoihin nastarenkaat sopivat varauksin.
                              Jos et ole nirso rengasmetelille ja jyrinöille on nastarengas varmasti se paras valinta kaikenlaiseen ajamiseen.
                              Jos taas haet parasta mukavuutta/hiljaista ajoa osta kitkat jos niiden kanssa tulet toimeen.

                              Henkilökohtaisesti tulen toimeen ja emäntä joka ajaa suurimman osan ajoista tuntuu tulevan myös.
                              Enempää minulla ei ole kokemusta kuin omasta josta vaihdoin ne pois metelin takia ja tältä boardilta luetusta toisten kokemuksista.

                              En tosiaan kerennyt niitä kesärenkaita kokeilemaan, kun sattu olemaan tiet jäässä sinä päivänä. Eli samantien ostin ne talvikumit. Tulis tuo lumi nyt maahan nopeasti, jotta asia ratkeaisi lopullisesti...

                              Comment

                              • Tome
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 548
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by quisma View Post
                                Jos vika ei ole renkaissa, niin mahtaiskohan laakerin esijännityksen lisääminen auttaa asiaan? Tietysti laakerissa täytyis tuntua jonkinlainen välys, ennen kun kannattaa alkaa kiristeleen.
                                Huh huh.. ei oo tainnu bemareissa olla kartiolaakereita 30 vuoteen...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎