Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91, rengasmeteliä vai laakerivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    #46
    Originally posted by polkuauto View Post
    Harvinaisen hyvin olet onnistunut kuvailemaan miltä tuliterät 17 tuuman Hkpl5:set kuulostavat myös oman e91:seni alla, eli eiköhän tuo ääni ole ihan renkaista lähtöisin. Edellisillä 16 tuuman semperitin nastoilla auto meni kuin sukkasillaan näihin verrattuna. Tiedossa kyllä oli etteivät nämä mitkään maailman hiljasimmat renkaat ole, mutta josko ne tuosta sisäänajon myötä hivenen hiljenisivät...
    No hyvä tietää tämäkin että en ole yksin. Erikoisinta on se, että nuo äänet oli paljon hiljaisemmat E46 coupessa!
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

    Comment

    • Titansilber
      BTCF Member
      • Apr 2006
      • 526

      #47
      Meillä on perheessä vuoden 2006 E90 325xiA.

      Tänä syksynä piti vaihtaa molemmat takapyörien laakerit. Ensin ulisi ja humisi muistaakseni oikea ja kuukauden kuluttua vasen. Eikä autolla ole ajettu kuin 90tkm. Taitaa olla vähän heikko kohta näissä autoissa.

      Vinkki: kannattaisi näköjään vaihtaa heti molemmat puolet, jos oireita ilmenee. Pääsee halvemmalla. Se toinen hajoaa kuitenkin pian myös.

      Anssi

      Comment

      • Tuori
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 3
        • pohjanmaa

        #48
        Etufillarien laakerit on heleppo testata onko väliät, Pyörä ilmaan ja jousesta toisella kädellä, toisella pyörittää pyörää. Mikäli täristää jouseen niin laakeri tulos tiensä päähän..
        Huom! Tämä konsti kannattaa kokeilla vaikka ei laakerissa heiluttaessa välystä tuntuisikaan..

        Ja varsinkin E60,E61,E90,E91 tämä kannattaa kokeilla aivan ensimmäisenä mikäli toiseen suuntaan käännettäessä alkaa ääni kuulumaan.
        Vaikka ääni kuuluisi mistä...
        Itselläni E61 rupesi pitämään ääntä ja ääni kuului sisälle aivan selvästi kuskin etufillarista, mutta hetki sitä paikallistettiin.... vänkärinpuolen etupyöränlaakerihan se sielä, välystä ei paikallistanut pyörää heiluttaessa.

        Comment

        • TuomoA
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 538
          • Krs

          #49
          Originally posted by Titansilber View Post
          Vinkki: kannattaisi näköjään vaihtaa heti molemmat puolet, jos oireita ilmenee. Pääsee halvemmalla. Se toinen hajoaa kuitenkin pian myös.
          En näe mitään tarvetta heti käydä molempien kimppuun? Taitavat olla melko yksilöllisiä vioittumaan? Itsellä kävi edellisessä autossa niin että takaa kuskin puolelta n.110tkm meni laakeri, mutta myydessä vielä 145tkm kohdalla ei muita laakereita ollut mennyt. Autona oli 330D E91
          EDIT: tietty jos molemmat jo oireilee, niin toki vaihtoon
          G26 420iA Msport SanremoGreen
          F22 220iA Msport EstorilBlau
          F20 118i MsportValenciaOrange
          E82 118dA TitanSilber

          Comment

          • meto
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 51
            • Oulu

            #50
            Itse ostin myös marraskuussa conti ice contact nastarenkaat ja melkoinen vollotus kuului uudekseltaan ja renkaat tuntui todella löysiltä. Tällä hetkellä ei omasta mielestä kuulu mitään ylimäääristä ääntä ja hyvä on ajaa.
            Eli tuntuma on että uudet nastarenkaat vaatii kilometrejä ja ns. sisäänajon ennen kuin voi sanoa todellisen melun..
            Auto E91 ja rengaskoko 225/45-17 ,rengaspaineet tällä hetkellä 3,2 bar (rengasliikkeen laittama 2,8 oli liian vähän)..
            -Mika-

            Comment

            • jönez
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 35
              • Lahti

              #51
              Kesälomareissulla tässä ollaan ja laakerihan se alkoi ilmaisemaan itsestään, mitä ilmeisimmin takapyörän. Hieman kun kääntää oikealle alkaa korkeampi oktaavinen ulina, muuten suht hiljanen. Vieläkö tuolla raaskii ajaa, vai pitääkö vaihdattaa heti miten? Ilmeisesti varauduttava säästämään 200-300 e lomarahoja vaihtotyöhön...

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #52
                Klassinen laakerivika. Ei ollut pirssin tyypistä tai valmistusvuodesta tietoa. Esim. E90 2006/02 taka-akselin laakeri, osa 2: KLIK. Smiidi valehtelee orkkiksellekin vaan 74€: KLIK. Työhön tietty menee jotain, eli se pari sataa lienee hyvä pohja-arvio. Tarvitset tietty tuon lukkorenkaan ja uuden mutterin.

                Tuo osanumero on päivitetty vanhasta 11.3.2014, joten tarvikekauppiaat tuntevat vanhan osanumeron 33416762321, esim. Autoteilemann.de:n SNR-NTN laakeri: 33,20€ kuvan mukaan sisältäen lukkorenkaan ja mutterin: KLIK. Myös SKF, Koyo tai FAG ovat kelpo vaihtoehtoja jos niiltä tuota laakeria löytyy.

                Comment

                • peter
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 316
                  • xy

                  #53
                  Moi,

                  ilmeneekö näissä laakerivika minkälaisena äänenä? Kunnollista jurinaa? Luin koko ketjun, enkä oikein ihan varmaksi nyt ymmärtänyt..

                  syy, miksi kyselen on se, että olen tässä ajanut 2 kappaletta e91tä, joissa molemmissa noin 20-70km/h kuuluu ns. Suht matalaoktaavinen 'vinkuminen'. Ääni häviää rengasmelun alle kovemmissa vauhdeissa. Voisiko se tulla laakerista vai onko parempia arvauksia? Ääni kuuluu sekä veto päällä että ilman.

                  kiitoksia jo etukäteen!

                  Comment

                  • jönez
                    Bimmer Rookie
                    • May 2005
                    • 35
                    • Lahti

                    #54
                    Originally posted by peter View Post
                    Moi,

                    ilmeneekö näissä laakerivika minkälaisena äänenä? Kunnollista jurinaa? Luin koko ketjun, enkä oikein ihan varmaksi nyt ymmärtänyt..

                    syy, miksi kyselen on se, että olen tässä ajanut 2 kappaletta e91tä, joissa molemmissa noin 20-70km/h kuuluu ns. Suht matalaoktaavinen 'vinkuminen'. Ääni häviää rengasmelun alle kovemmissa vauhdeissa. Voisiko se tulla laakerista vai onko parempia arvauksia? Ääni kuuluu sekä veto päällä että ilman.

                    kiitoksia jo etukäteen!
                    Itellä se oli just tommonen vinkuna ja kun kääns vasemmalle se voimistu. Ääntä lähti selvästi joka nopeudessa, varsinkin moottoritiellä oli helppo kuulla, kun tasasella tiellä ajo pitkää suoraa. Laakeri oli ääntäny jo niin kauan että siihen ääneen ehti tottua, joten kun se vaihettiin ihmetytti kuinka hiljanen auto taas on. Huollossa sano että heidän korvaan äänti ja pahasti, vaikka en ite pitäny pahanakaan äänenä.

                    Mitään väljystä ei renkaassa ollut, eli kannattaa kokeilla jousesta resonoiko se, kun pyöräyttää rengasta, jos on mahdollista. Näin voit todeta kuluneen laakerin, tämä siis takarenkaissa. Hinta yhden puolen vaihdolle osineen oli 300€, jos teettää molemmat puolet samalla voi tulla halvemmaksi.

                    Comment

                    • Bimmer85
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2008
                      • 89
                      • Seinäjoki

                      #55
                      Täällä myös esiintyy e91 -06 vuoden mallissa kovaa rengasmelua.
                      Melu alkaa siinä 40 km/h jälkeen ja on kovimmillaan 50 nopeudessa.. 60 jälkeen alkaa hävitä ja kovemmissa vauhdissa ei esiinny, tai ainakaan häiritsevästi.
                      Kuskinpaikalle varsinkin kuuluu melu, hiukan kun kallistaa päätä apukuskinpuolelle, niin ääni ei niinkään voimakas. Renkaathan on aika iso 19" ..profiilit edessä 35 ja takana 30. Mutta tämän kesän aikana on ääni voimistunut ko. nopeudessa. Koiranluut oli entiset, uudet vaihdoin tilalle..Ei ollut kuitenkaan vaikutusta rengasmeluun. Voiko laakerivika esiintyä vain tietyssä nopeudessa?
                      Ajossa: E91 320d - 2006

                      Ex. E46 320i touring -00
                      Ex. E36 328i cabrio -95
                      Ex. E36 320i sedan -97
                      Ex. E36 325i sedan -91

                      Comment

                      • peter
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 316
                        • xy

                        #56
                        Originally posted by jönez View Post
                        Itellä se oli just tommonen vinkuna ja kun kääns vasemmalle se voimistu. Ääntä lähti selvästi joka nopeudessa, varsinkin moottoritiellä oli helppo kuulla, kun tasasella tiellä ajo pitkää suoraa. Laakeri oli ääntäny jo niin kauan että siihen ääneen ehti tottua, joten kun se vaihettiin ihmetytti kuinka hiljanen auto taas on. Huollossa sano että heidän korvaan äänti ja pahasti, vaikka en ite pitäny pahanakaan äänenä.

                        Mitään väljystä ei renkaassa ollut, eli kannattaa kokeilla jousesta resonoiko se, kun pyöräyttää rengasta, jos on mahdollista. Näin voit todeta kuluneen laakerin, tämä siis takarenkaissa. Hinta yhden puolen vaihdolle osineen oli 300€, jos teettää molemmat puolet samalla voi tulla halvemmaksi.
                        Tämäpäs selvisi. Ei ollut pyörän laakeri vaan perä.

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #57
                          Originally posted by peter View Post
                          Tämäpäs selvisi. Ei ollut pyörän laakeri vaan perä.
                          Et kai ostanut uutta? Tuon saa kuntoon pelkällä pinion laakerin vaihdolla. Laakeri maksaa parisen sataa, eikä saa merkkikioskista.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • peter
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 316
                            • xy

                            #58
                            Ostin auton vehosta, joka korjaa auton ennen luovutusta..toisin sanoen mulle on ihan sama miten korjaavat, uuden perän otan tässä tapauksessa mielellään! :-)

                            Comment

                            • hopsu
                              Newbiemmer
                              • May 2014
                              • 22
                              • Espoo

                              #59
                              Originally posted by Hiace View Post
                              Huomaako viallisen laakerin aina klapista, eli auto ylös ja renkaan alaosasta heiluttelee poikittain? Kuuluuko myös aina ääntä ihan rengasta pyöritellessä? Voishan nuo huvikseen tsekata omasta autosta.
                              Ei ollut meikäläisellä yhtään havaittavaa klappia vaikka laakeriviaksi todettiin jurina. Apukuskin puoleinen laakeri menee huomenna vaihtoon. Jännästi jurisee kuskin puolelle paljon selvemmin. Ei myös vaikutusta kaarteissa ääneen. Ääntää selvimmin 40-110 km/h ja sitten katoaa rengasmeluun.
                              -F34 330d xdrive '15
                              -F30 320i xdrive '13

                              ex. F48 25d xdrive '16
                              ex. K100 LT '87
                              ex. e91 330d xdrive ´10
                              ex. e91 320d xdrive ´10

                              Comment

                              • pro_tinnitus
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 273
                                • Etelä-Suomi

                                #60
                                Originally posted by hopsu View Post
                                Ei ollut meikäläisellä yhtään havaittavaa klappia vaikka laakeriviaksi todettiin jurina. Apukuskin puoleinen laakeri menee huomenna vaihtoon. Jännästi jurisee kuskin puolelle paljon selvemmin. Ei myös vaikutusta kaarteissa ääneen. Ääntää selvimmin 40-110 km/h ja sitten katoaa rengasmeluun.
                                Hyvään aikaan vaihdat laakerin, kyllä se klappi ja jurina mutkassa tulee esille kun laakeri on ollu ilman rasvaa riittävän kauan.
                                E90 320d -05
                                EX: Z3 E36/8 3.0i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎