Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91, rengasmeteliä vai laakerivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    #76
    Tuli käytyä fraatin pajalla vaihdattaan tuo repsikan puolen laakeri edestä.Kyllä se oli aivan valmis loppujen lopuksi.Kun auto oli ylhäällä ja rengasta pyöritteli niin ei pystynyt viä sanomaan mitään.Mut sit kun rengas irti ja jarrut osissa,niin olihan se selkeesti morjestanut ko laakeri.
    Ei äännä enään kuin sen perus nastarenkaiden jurnutuksen.Nyt vaan rengasta tilaileen.
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #77
      Originally posted by kemo81 View Post
      Tuli käytyä fraatin pajalla vaihdattaan tuo repsikan puolen laakeri edestä.Kyllä se oli aivan valmis loppujen lopuksi.Kun auto oli ylhäällä ja rengasta pyöritteli niin ei pystynyt viä sanomaan mitään.Mut sit kun rengas irti ja jarrut osissa,niin olihan se selkeesti morjestanut ko laakeri.
      Ei äännä enään kuin sen perus nastarenkaiden jurnutuksen.Nyt vaan rengasta tilaileen.
      Hyvä kun sait kuntoon. Itse pistin äänen kuluneiden renkaiden piikkiin, kun ei muuttunut kurvissa mihinkään. Tästä kysäisin katsastusessakin inssiltä, että tuleeko laakereista. Ei kuulemma tullut. Noh erään 1000km loppu puolella alkoi ääni kovenemaan ja kotiin kun kurvasin niin meteli oli jo sellainen, että keskustelu piti hoitaa huutamalla.. Rengas heilui jotain sentin kun ilmassa kokeilin.. Auto parkkiin ja uudet laakerit. Molemmat ääntivät ja tuli autosta hiljainen niiden vaihdolla.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #78
        Alkanut kuulua voimakas tasainen ulina 60 - 80 km/h nopeudessa. Mitenköhän ääntä kuvailisi...melko korkea uuuuuuuuuu . Yleensä kuuluu selkeästi takaa, mutta välillä vauhdin hiljentyessä voisin melkein paikantaa äänen kuskin puolelle eteen. En vielä ainakaan huomannut, että kääntämisellä olisi vaikutusta, eikä myöskään sillä onko ns. veto päällä. Nostin kulmat ilmaan ja pyörittelin renkaita, mutta edestä ei mielestäni kuulu minkäänlaista ylimääräistä, eikä jousessa tunnu resonointia. Takana kuuluu aavistuksen vaimeaa laahaavaa ääntä. Ääni tuli selkeästi esiin kesärenkaiden vaihdon jälkeen, mutta mielestäni ääntä oli myös talvirenkailla. Renkaat on uudet michelinit...luulisi, ettei nuo aiheuta ääntä.

        330xda E91 -06 kyseessä. Onko kokemuksia vastaavasta?
        Last edited by aku1979; 03-05-2018, 21:30.

        Comment

        • Halttu
          Newbiemmer
          • Feb 2018
          • 24
          • Jyväskylä

          #79
          Mulla kans ulis aika kovasti 60-100kmh nopeudessa, hankalahko oli kuskin paikalta paikantaa mistä ääni tarkallee tulee. Voimakkaat käännökset saivat äänen lakkaamaan/voimistumaan, mut normaalit loivat käännökset mutkiin eivät tehneet ääneen muutosta.

          Laakkosella eivät löytäneet mitään ku tsekkasivat, sit laitoin emännän ratin taakse ja hyppäsin takapenkille ja siellä oli helppo todeta että apparin takalaakeri piti meteliä. Vaihdatin pienemmällä pajalla, siellä totesivat heti että laakerisssa vikaa.

          Tämä siis parin päivän päästä siitä ku kävi laakkosella, jännä etteivät siellä muka mitää löytäneet. Eli vaikka ei selvää värinää jousessa tuntuisi taikka välystä/ääntä rengasta pyöritellessä nii se laakeri voi hyvinkin olla viallinen.

          Originally posted by aku1979 View Post
          Alkanut kuulua voimakas tasainen ulina 60 - 80 km/h nopeudessa. Mitenköhän ääntä kuvailisi...melko korkea uuuuuuuuuu . Yleensä kuuluu selkeästi takaa, mutta välillä vauhdin hiljentyessä voisin melkein paikantaa äänen kuskin puolelle eteen. En vielä ainakaan huomannut, että kääntämisellä olisi vaikutusta, eikä myöskään sillä onko ns. veto päällä. Nostin kulmat ilmaan ja pyörittelin renkaita, mutta edestä ei mielestäni kuulu minkäänlaista ylimääräistä, eikä jousessa tunnu resonointia. Takana kuuluu aavistuksen vaimeaa laahaavaa ääntä. Ääni tuli selkeästi esiin kesärenkaiden vaihdon jälkeen, mutta mielestäni ääntä oli myös talvirenkailla. Renkaat on uudet michelinit...luulisi, ettei nuo aiheuta ääntä.

          330xda E91 -06 kyseessä. Onko kokemuksia vastaavasta?

          Comment

          • aku1979
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2015
            • 1152
            • Helsinki

            #80
            Originally posted by Halttu View Post
            Mulla kans ulis aika kovasti 60-100kmh nopeudessa, hankalahko oli kuskin paikalta paikantaa mistä ääni tarkallee tulee. Voimakkaat käännökset saivat äänen lakkaamaan/voimistumaan, mut normaalit loivat käännökset mutkiin eivät tehneet ääneen muutosta.

            Laakkosella eivät löytäneet mitään ku tsekkasivat, sit laitoin emännän ratin taakse ja hyppäsin takapenkille ja siellä oli helppo todeta että apparin takalaakeri piti meteliä. Vaihdatin pienemmällä pajalla, siellä totesivat heti että laakerisssa vikaa.

            Tämä siis parin päivän päästä siitä ku kävi laakkosella, jännä etteivät siellä muka mitää löytäneet. Eli vaikka ei selvää värinää jousessa tuntuisi taikka välystä/ääntä rengasta pyöritellessä nii se laakeri voi hyvinkin olla viallinen.
            Kiitos tiedosta! Mulla ei tunnu käännökset vaikuttavan mitenkään. Joku jarrulevyistä lienee myös kiero kun täristää ja juputtaa jarruttaessa vauhdista riippumatta...toki suuremmassa nopeudessa tämä on lähinnä tärinää. Tiedä sitten onko tässä syy-seuraussuhdetta laakerivikaan. Jarruongelma on 99% varmuudella vasemmassa eturenkaassa, kun taas ulina kuuluu melko varmasti takaa.

            Ei se auta kuin aloittaa tuosta jarruongelmasta ja sitten tsekata laakerit tarkemmin. Jarrulevyt olen vaihtanut viime kesänä ja mietin sorvaako joku pk-seudulla noita ja jos niin kannattaako? Kyseessä Brembon levyt.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #81
              Originally posted by aku1979 View Post
              Kiitos tiedosta! Mulla ei tunnu käännökset vaikuttavan mitenkään. Joku jarrulevyistä lienee myös kiero kun täristää ja juputtaa jarruttaessa vauhdista riippumatta...toki suuremmassa nopeudessa tämä on lähinnä tärinää. Tiedä sitten onko tässä syy-seuraussuhdetta laakerivikaan. Jarruongelma on 99% varmuudella vasemmassa eturenkaassa, kun taas ulina kuuluu melko varmasti takaa.

              Ei se auta kuin aloittaa tuosta jarruongelmasta ja sitten tsekata laakerit tarkemmin. Jarrulevyt olen vaihtanut viime kesänä ja mietin sorvaako joku pk-seudulla noita ja jos niin kannattaako? Kyseessä Brembon levyt.
              Tarkista nyt heittekellolla ensin, että se levy on kiero. Välys alustassakin voi tuota aiheuttaa, ei ne levyt kovin usein ole kierot, ellei siellä jarruissa ole joku jumi.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #82
                Originally posted by HTK12 View Post
                Tarkista nyt heittekellolla ensin, että se levy on kiero. Välys alustassakin voi tuota aiheuttaa, ei ne levyt kovin usein ole kierot, ellei siellä jarruissa ole joku jumi.
                Oletko mitannut että paljonko pitää olla heittoa että alkaa ravistamaan? Eräästä mittasin toiseltapuolelta 0,4 ja toiselta 0,2 ja nuo tärisyttivät jo reilusti.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #83
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Oletko mitannut että paljonko pitää olla heittoa että alkaa ravistamaan? Eräästä mittasin toiseltapuolelta 0,4 ja toiselta 0,2 ja nuo tärisyttivät jo reilusti.
                  Muistelisin nähneeni jonkun valmistajan speksin 0,1mm, jos yli syy pitää selvittää. 0.4mm kuulostaa jo aika paljolta. Olihan napa puhdistettu ja levy kunnolla kiinnitetty (se yksi ruuvi ei riitä)?
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #84
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Tarkista nyt heittekellolla ensin, että se levy on kiero. Välys alustassakin voi tuota aiheuttaa, ei ne levyt kovin usein ole kierot, ellei siellä jarruissa ole joku jumi.
                    Näin oli suunnitelmissa.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #85
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Muistelisin nähneeni jonkun valmistajan speksin 0,1mm, jos yli syy pitää selvittää. 0.4mm kuulostaa jo aika paljolta. Olihan napa puhdistettu ja levy kunnolla kiinnitetty (se yksi ruuvi ei riitä)?
                      Levy oli siinä tilassa missä se on kun rengas otetaan pois. Eli todennäköisesti "pohjassa" ja menneenä sellaiseen moodiin että se ravisti. En itse ajanut autolla enkä voi sanoa että paljonkoravistus oli. Ehkä vielä varmempi tapa olisi tosiaan kiskaista levy pyöränpulteilla pohjaan ennen mittausta.

                      Itsellä oli myös sama hiljattain ja vaihdoin levyt. Unohdin tuossa tohinassa silti mittauksen. Jotain levyjen toleransseja olen nähnyt ja muistaisin että ne oli enemmän kuin kympän.

                      Tuossa yhdessä softassa ne onkin mainittuna mutta bemarille ei arvoja ole laitettu mutta muilla autoille kylläkin. Täytyy tutkia hiukan asiaa.
                      Last edited by fraatti; 07-05-2018, 22:10.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #86
                        En jaksa nyt asiaa pöyhiä enempää mutta tälläisiä löytyi äkkiä eli maks 0,15mm heittoa on ok. Voipi olla että asiaan vielä vaikuttaa se että millainen laikan halkaisija on. Luulisi että isomassa levyssä heitto tuntuu herkemmin? Itse huomasin että kun (etu)rengasta pyörittää ja se hidastuu epätasaisti niin se jo riittää kevyeen nypytykseen valoihin pysähdyttäessä. Vaikkasin tuollaista 0,2mm heittoa.


                        Mazdalla puhutaan vieläkin tiukemmista toleransseista (0,05mm) ja tässä niiden vianhakukaavio jota voinee soveltaa myös bimmereihin.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • aku1979
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2015
                          • 1152
                          • Helsinki

                          #87
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Tarkista nyt heittekellolla ensin, että se levy on kiero. Välys alustassakin voi tuota aiheuttaa, ei ne levyt kovin usein ole kierot, ellei siellä jarruissa ole joku jumi.
                          Harjoittelin vähän levyn mittailua heittokellolla...tuskin kauheen validia dataa tuli, koska levyssä oli vain tuo yksi kuusiokulma pultti kiinni, mittasin levyn keskikohdasta ja muutenkin mittari saattoi olla sinne päin viritelty. Kuitenkin yhdellä alueella oli heittoa n. 0,05mm eli saattaapa tuo aavistuksen olla kiero, mutta aiheuttaako tuo vielä tärinöitä? Huomasin myös, että jossain kohdassa pyöränripustuksessa on välystä liikuteltaessa rengasta oikealta vasemmalle. Jatkan huomenna paremmalla ajalla.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #88
                            Originally posted by aku1979 View Post
                            Huomasin myös, että jossain kohdassa pyöränripustuksessa on välystä liikuteltaessa rengasta oikealta vasemmalle.
                            Noi kannattaa laittaa heti alkuun kuntoon.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #89
                              Originally posted by fraatti View Post
                              En jaksa nyt asiaa pöyhiä enempää mutta tälläisiä löytyi äkkiä eli maks 0,15mm heittoa on ok. Voipi olla että asiaan vielä vaikuttaa se että millainen laikan halkaisija on. Luulisi että isomassa levyssä heitto tuntuu herkemmin? Itse huomasin että kun (etu)rengasta pyörittää ja se hidastuu epätasaisti niin se jo riittää kevyeen nypytykseen valoihin pysähdyttäessä. Vaikkasin tuollaista 0,2mm heittoa.


                              Mazdalla puhutaan vieläkin tiukemmista toleransseista (0,05mm) ja tässä niiden vianhakukaavio jota voinee soveltaa myös bimmereihin.
                              http://www.mazda3tech.com/rear_brake...ction-948.html
                              Ford sanoo ainakin jollekkin mallille tuon 0,1mm http://www.fordscorpio.co.uk/manual/brake/BrakeDisk.pdf . BMW tuntuu olevan aika herkkä kaikille tärinöille, joten sanoisin, että mielellään saisi olla alle tuon 0,1mm heitto. Jos se on vain sillä yhdellä ruuvilla kiinni, niin ei ole kovin validi mittaus kun levyä ei paineta yhtenäisesti kiinni napaan. Tuo kiinnitys tuo helposti jo pienen heiton. Levyn alla voi myös olla ruostetta, jos sitä ei ole levyä vaihtaessa puhdistettu huolella, joten levy pitäisi ottaa irti ja varmistaa, että välillä ei ole mitään.

                              Originally posted by aku1979 View Post
                              Harjoittelin vähän levyn mittailua heittokellolla...tuskin kauheen validia dataa tuli, koska levyssä oli vain tuo yksi kuusiokulma pultti kiinni, mittasin levyn keskikohdasta ja muutenkin mittari saattoi olla sinne päin viritelty. Kuitenkin yhdellä alueella oli heittoa n. 0,05mm eli saattaapa tuo aavistuksen olla kiero, mutta aiheuttaako tuo vielä tärinöitä? Huomasin myös, että jossain kohdassa pyöränripustuksessa on välystä liikuteltaessa rengasta oikealta vasemmalle. Jatkan huomenna paremmalla ajalla.
                              Tuo 0,05 on niin pieni, että en usko sen aiheuttavan vielä tärinöitä. Nuo välykset ripustuksessa tunnetusti aiheuttaa, joten aloita niistä.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • aku1979
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2015
                                • 1152
                                • Helsinki

                                #90
                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Ford sanoo ainakin jollekkin mallille tuon 0,1mm http://www.fordscorpio.co.uk/manual/brake/BrakeDisk.pdf . BMW tuntuu olevan aika herkkä kaikille tärinöille, joten sanoisin, että mielellään saisi olla alle tuon 0,1mm heitto. Jos se on vain sillä yhdellä ruuvilla kiinni, niin ei ole kovin validi mittaus kun levyä ei paineta yhtenäisesti kiinni napaan. Tuo kiinnitys tuo helposti jo pienen heiton. Levyn alla voi myös olla ruostetta, jos sitä ei ole levyä vaihtaessa puhdistettu huolella, joten levy pitäisi ottaa irti ja varmistaa, että välillä ei ole mitään.



                                Tuo 0,05 on niin pieni, että en usko sen aiheuttavan vielä tärinöitä. Nuo välykset ripustuksessa tunnetusti aiheuttaa, joten aloita niistä.
                                Ei tuntunut missään välyksiä ja levyssä on ehkä 0,03mm heittoa. Irroitin jarrusatulan, levyn ja palat, putsasin ja laitoin takaisin kiinni. Jarrun juputtaminen väheni ehkä hieman.


                                Autosta kuuluu välillä sellainen hetekassa harrastamisen ääni, joka alkaa olemaan jo aika jatkuvaa hitaassa vauhdissa. Ajattelin, että sekin kuuluu jarruista...selvästikään ei kuulu. Löysin pari videota missä on aivan sama melodia ja ilmeisesti etukardaanin ristikko, joka on kuivunut. http://s260.photobucket.com/albums/i...rent=Video.mp4 voikohan tuolle tehdä muuta kuin vaihtaa koko pötkön?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎